Alexi skrev:Elfsberg skrev:De tre elementen får ju olika avstånd till väggen bakom, borde inte det hjälpa till med att jämna ut frekvensgången ytterligare?
Nu pratar vi om marginella skillnader i avstånd, gissar jag, men jag skulle mer bekymra mig om tidsskillnaden. Jag har länge haft en tanke att designa ungefär som mitten på i56, fast med även diskanten som bas då, om du förstår hur jag menar?
Jag funderade faktiskt på något väldigt likt för nån vecka sedan. Skalan var lite annorlunda, men jag gjorde några simuleringar i Comsol av en liten MTM 2-vägare på ett skrivbord. Det var en idé om att bygga nya datorhögtalare med dubbla 4-tums element från SB acoustics. Jag funderade på om det var bättre att ha baffeln parallell med bakväggen, eller luta den bakåt.
Geometrin såg ut så här:

- mtm_lutning_geom.png (41.02 KiB) Visad 11489 gånger
Högtalaren står på ett reflekterande bord, intill en reflekterande bakvägg. Skalar man upp det blir det väldigt likt en större högtalare som står på golvet i ett rum. Bara två element och inte tre, men tror det funkar bra att jämföra ändå. Elementen är helt idealiska, dvs konaccelerationen är samma för alla frekvenser.
Sen körde jag ett parametersvep där jag lutade lådan bakåt 0, 5, 10, 15 och 20 grader. Ljudtrycket utväderade jag i fjärrfält i den tänkta lyssningsriktningen.
Så här blev det:

- mtm_lutning_spl.png (80.01 KiB) Visad 11489 gånger
Jag borde ha kört fler frekvenssteg i simuleringen för att undrika de hackiga kurvorna vid höga frekvenser, men det tog tillräckligt lång tid att köra den som det var..
Jag tyckte nog att den med baffeln parallell med väggen ser bäst ut. (20 grader ser också bra ut med det är nog lite mycket för att vara praktiskt). Det är inte helt uppenbart varför och jag skulle behöva lägga mer tid på det, men jag övergav projektet till förmån för annat. En gissning är att det är interferensen mellan direktljudet och golvreflektionen som blir stökig när baffeln lutar.