Den stora förstegstråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Den stora förstegstråden

Inläggav Svante » 2016-10-30 22:22

Morello skrev:Allt ovanstående skrivet under antagande att den elektriska SPDIF-överföringen är AC-kopplad.

Om jag inte missminner mig föreskriver SPDIF-standarden att det ska sitta en transformator på utgången för galvanisk isolation. Den gör att man får en HP-funktion, men också att man får nära samma galvaniska isolation som med optisk koppling.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-30 22:30

Morello skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:
Om man kliver ut ur audiofilbubblan, så är det bland allt tekniskt kunnigt folk EXTRAORDINÄRT kontroversiellt att påstå tex att man hör skillnad på kablar med liknande elektriska egenskaper.

Ja, det är ju svårt att argumentera emot, men vem har påstått det? Det är väl de elektriska egenskaperna som varierar beroende på kabelns konstruktion. Tx om du har RG 62 istället för RG 59 som digitalkabel, olika elektriska egenskaper, hur mycket hör man av det? Ändra kapacitans, och resistans med ledartjocklek, längd, isolering, material mm. Det kan man mäta, hur mycket hörs det?
Förändringar i tonkurvan är väl inte orimligt och det kan ju påverka upplevelsen.

Tar du någon eller några meter av RG58,59,62 eller CT100 så blir det inga förändringar i systemets frekvensgång.

Nu vet jag att detta gäller SPDIF-överföring, och eventuellt överföring mellan två hifiprylar, men man kan ändå förstå att myten om kablars hörbarhet har uppstått när man studerar utimpedansen från en elgitarr. De har en induktans på flera henry i serie med utgången, och har man en kabel med 500 pF kapacitans och 3 H utinduktans så får man en brytfrekvens på 1/(2*pi*sqrt(3*500e-12))=4 kHz. Här kan det bli stora skillnader med olika kablar, och om man inte förstår att det är drivförhållandena (gitarrpickupens stora utinduktans) som gör skillnaden så är det lätt att tro att kabeltestet är direkt överförbart till hifi.

Jag tycker iaf att det är lite intressant att försöka förstå hur sånt här uppstår.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-31 01:12

Att kablars hörbarhet är inget annat än en myt (i hifi-sammanhang) är en onödig förenkling.

Även i hifi-sammanhang förekommer tokiga drivimpedanser och inte minst långa kablar.

Bättre än att påstå att något är en myt (och på samma gång antyda att de som hävdar att det kan finnas hörbara skillnader är inbillningssjuka) är att avstå ifrån att göra sådana dumma generaliseringar.

Vad som på sin höjd är sant är att det statisktiskt är sällsynt att man kan påvisa hörbara kabelorsakade färgningar i hifi-sammanhang. Det är alltså ovanligt att kablar är problem. Men jag vill ändå hävda att det inte är jätteovanligt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-31 11:24

Nä, förenkla skall man inte göra.
Jag brukar vara noga med att skriva "elektriskt ekvivalenta kablar......" - men där ingår inte utseende och prislapp jämte metafysiska förklaringsmodeller.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-31 11:27

sprudel skrev:Stora förstegstråden heter det ju.
Jag slulle gärna vilja provlyssna ditt försteg i min setup efter det jag hörde hos Jansson i helgen. Det lät väldigt bra, repeat: väldigt bra.
Hör av dig om du har vägar mot Göteborg. :)

Roligt att höra, Sprudel - jag hör givetvis av mig om jag styr mot Gbg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-31 12:50

Morello skrev:
sprudel skrev:Stora förstegstråden heter det ju.
Jag slulle gärna vilja provlyssna ditt försteg i min setup efter det jag hörde hos Jansson i helgen. Det lät väldigt bra, repeat: väldigt bra.
Hör av dig om du har vägar mot Göteborg. :)

Roligt att höra, Sprudel - jag hör givetvis av mig om jag styr mot Gbg.

Du är så välkommen.
Försteg är trevligt, man kan gott ha några olika delikatess-försteg. Tror ditt platsar fint i samlingen. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-10-31 23:05

Ja, försteg är intressanta och även jag har hört rykten om detta Morello försteg. Intressant minst sagt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-31 23:18

Det var faktiskt första gång detta försteg kopplades till en bra MC-pickup och det fungerade ju fint!
-Innehar F-skattsedel-

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-11-08 19:19

Morello skrev:Det var faktiskt första gång detta försteg kopplades till en bra MC-pickup och det fungerade ju fint!

Mycket, mycket fint till och med!
:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-02 13:12

:)
-Innehar F-skattsedel-

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-04-03 20:54

Morello skrev:Jag tycker SPDIF är en utbora knasig historia från början.
Klockan skall sitta där DA-omvandlingen sker.

Ja, det trodde jag också i min enfald. Men jag är ju en enkel man.
Klart att den skall sitta där.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2020-04-04 17:05

sprudel skrev:Försteg är trevligt, man kan gott ha några olika delikatess-försteg.

Känner lite samma sak, inte så mycket för att jag vill förändra något i återgivningen utan mest för att en del försteg är så exotiska att ha i blickfånget. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-25 16:10

Morello skrev:Jag har mentalt börjat skissa på mitt drömförsteg och det har ingenting med vad marknaden vill ha att göra alls. :)

Vi pratar om trevliga funktioner som att kunna kasta om höger och vänster kanal med ett enkel handgrepp - hur många multikanalstrams-försteg har den funktionen?
Samt att ha en helt elektromekanisk top-of-the-line-volymkontroll från TDK.
Givetvis mono/stereo-omkopplare.
Mute
Ställbar amplifikation
Multipla utgångar med möjlighet till multirumslösning.
Utgång för hörlur.
Tape-loope för framtida rullbandare
Massor med ingångar såväl RCA som XLR

etc.

Ja, något i den stilen. Eller om jag får skriva om listan lite:

- Många ingångar. De flesta med RCA-kontakt, en eller ett par med XLR.
- Dubbla förstegstugångar (RCA) samt ett par XLR
- Högklassig RIAA, både MM/MC, med ställbar last. Separata ingångar för MM och MC.
- Volymratt som kontrollerar någon typ av diskret volymkontroll.
- Volymens läge skall visas på en liten skärm, så att man vid nästa uppspelning av programmaterialet kan ställa volymen exakt rätt. Potentiometer duger således icke.
- Högklassig hörlursutgång.
- Kassettbandsutgång kan man väl ha kvar av historiska skäl.
- Mono-omkopplare
- Hö/Vä-omkastare
- Ställbar råförstärkning
- Väl tilltagen signalkedja som inte klipper för tidigt (10-12 VRMS räcker)
- Hemmabioförstegsförbikoppling
- Fjärrkontroll
- EQ loop

Det jag är osäker på är huruvida parametrisk EQ ska vara med eller ej. Likaså tonkontroller av mer intelligent slag (t ex NOLOOM, eller se Precision Preamp av Douglas Self).

Man kan även diskutera om man vill ha en multikanalsingång och -utgång. Jag är skeptisk - de två kanalerna har varit med oss länge och kommer fortsätta och vara det, men i multikanal ändras hela tiden standarden. Vad är vi uppe i nu 11.2?

Det är en hygienfaktor att ingångsimpedans och utgångsimpedans är valda till vettiga värden, och att in- och utgångar är filtrerade på lämpligt vis. Apparaten ska vara mycket bredbandig och lågbrusig.

Av existerande apparater verkar Mark Levinson no 38, och Sybarite 1622 komma mycket nära vad jag önskar.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-25 17:20

Vad saknar Holographics försteg?
Behöver man så himla många in- och utgångar numera? Jag använder en, ut från DAC in i försteg ut till slutsteg. Ett par timmar om året behöver jag en phonoingång, fast det separata RIAA-steget gör att det funkar på samma ingång, men ok, två analoga ingångar kan vara bra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-10-25 18:55

Jag bygger som bekant en PAS4-klon. Den har något som borde finnas i alla preamps: då den saknar
tonkontroller har den en loop-output/input. Man skaffar eller bygger ett rent tonkontrollsteg eller eq
och pluggar in. Men en strömbrytare på preampen väljer man med eller utan tonkontroll.
Detta öppnar upp för en marknad för rena tonkontroller med förstärkning 1, något som saknas
i dag, det som finns är EQ ( eller fanns, just nu verkar den marknaden vara död)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-10-25 20:23

hifikg skrev:Vad saknar Holographics försteg?

Och följande gäller en hel del andra försteg också, som Morello's:

Absolut kontroll på volymkontrollen via fjärrstyrning, inkl balans (alltså möjligheten att reglera vänster och höger kanal separat). Dvs om jag vill ha -25dB så är det den nivån jag vill ha - inte någon vridpot som på ett sådär nivå kanske matchar och vrider sig. Gamla Mark Levinsson no 28 hade en DAC tror jag det var som volymkontroll - så varför inte en sådan lösning? lasertrimmade motstånd typ. Krell KRC-HR använde en massa reläer och fasta motstånd om jag minns rätt. Båda gick att ställa exakt nivå med - det behöver jag. Fjärrstyrning bör vara IP (Ethernet) baserad, men jag kan gå med på RS232 också om det underlättar. Har försteget inte detta, så är det totalt ointressant.

Av något skäl så ser jag framför mig en två delad konstruktion, en för själva signalhanteringen och en för fjärrstyrning/nätdel - men det är kanske överkurs.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-25 20:26

EQ-loop är ett briljant förslag! :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-25 20:29

Bamsefar, jag tror det är no38 som har en DAC som volymkontroll, ställbar i steg om 0.1 dB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-25 20:49

jonasp skrev:EQ-loop är ett briljant förslag! :D

Fanns redan på McIntoshförsteg på 80-talet möjligen tidigare. Och det fungerade utmärkt för t.ex. MQ-107 rumseq.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-25 21:04

Harryup skrev:

Fanns redan på McIntoshförsteg på 80-talet möjligen tidigare. Och det fungerade utmärkt för t.ex. MQ-107 rumseq.

Bra idéer är till för att stjälas, eller hur? :D

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-10-25 22:28

Bamsefar skrev:
hifikg skrev:Vad saknar Holographics försteg?

Och följande gäller en hel del andra försteg också, som Morello's:

Absolut kontroll på volymkontrollen via fjärrstyrning, inkl balans (alltså möjligheten att reglera vänster och höger kanal separat). Dvs om jag vill ha -25dB så är det den nivån jag vill ha - inte någon vridpot som på ett sådär nivå kanske matchar och vrider sig. Gamla Mark Levinsson no 28 hade en DAC tror jag det var som volymkontroll - så varför inte en sådan lösning? lasertrimmade motstånd typ. Krell KRC-HR använde en massa reläer och fasta motstånd om jag minns rätt. Båda gick att ställa exakt nivå med - det behöver jag. Fjärrstyrning bör vara IP (Ethernet) baserad, men jag kan gå med på RS232 också om det underlättar. Har försteget inte detta, så är det totalt ointressant.

Av något skäl så ser jag framför mig en två delad konstruktion, en för själva signalhanteringen och en för fjärrstyrning/nätdel - men det är kanske överkurs.

Hur avser du balans? Att det ska gå att styra balansen fjärrstyrt, för att anpassa för icke-kalibrerade källor? Eller att det över huvud taget ska finnas möjlighet att kalibrera kanalerna?
Kravet på fjärrstyrning får mig att tänka på att jag ska ringa Sybarite audio... har samma önskemål men inte hela infrastrukturen på plats och således ingen brådska.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-26 11:45

jonasp skrev:
Harryup skrev:

Bra idéer är till för att stjälas, eller hur? :D

Det finns ju gott om försteg med band-slinga för den som vill koppla in ekvaliseringsapparatur.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-26 11:50

Fast bandslingan brukar inte tåla så hög spänning som eq-slingan på Maccen gjorde. Förstås hade de bandslingor också.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-26 11:51

En funktion som vore trevligt är nivåmatchning på två eller flera ingångar. Varför, många gånger vill man jämföra olika källor för att utröna vilken som låter bäst och då är nivåmatchning viktigt. Hade varit trevligt om man kunde gå in i menyn på försteget och där se någon mätare och efter den justera nivåerna.

Om man sen vill ta det ytterligare ett steg. Vore "random source selector" en funktion där försteget själv slumpmässigt när man lyssnar. Väljer mellan de ingångar som är nivåmatchade förslagsvis 10 gånger. Man svarar sen med fjärrkontrollen genom att trycke på den knappen som motsvarar källan man tror man lyssnar på. Därefter svarar försteget hur många rätt man hade. Givetvis samma musikstycke i alla källorna. Vore praktiskt att enkelt kunna fastställa vilken källa man skall behålla och som låter bäst. Eller allt man hörde var fel och enbart placebo. :D
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-26 11:57

Tips om en bra del till volymkontrollen

https://www.audiophonics.fr/en/composan ... 11715.html

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-26 12:02

Tekniskt sett säkert jättebra givet att den är bestyckad med kvalitetsmotstånd (läs lågbrusiga typer), men jag misstänker att de flesta vill ha fjärr, nådens år 2020.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-26 12:03

Harryup skrev:Fast bandslingan brukar inte tåla så hög spänning som eq-slingan på Maccen gjorde. Förstås hade de bandslingor också.

Bandslingor tål typiskt sett samma nivå som övriga ingångar, vilket betyder att det går alldeles utmärkt att koppla in en ekvalisator till sagda slinga.
-Innehar F-skattsedel-

Föregående

Återgå till Generellt om hifi