Morello skrev:Jag har mentalt börjat skissa på mitt drömförsteg och det har ingenting med vad marknaden vill ha att göra alls.
Vi pratar om trevliga funktioner som att kunna kasta om höger och vänster kanal med ett enkel handgrepp - hur många multikanalstrams-försteg har den funktionen?
Samt att ha en helt elektromekanisk top-of-the-line-volymkontroll från TDK.
Givetvis mono/stereo-omkopplare.
Mute
Ställbar amplifikation
Multipla utgångar med möjlighet till multirumslösning.
Utgång för hörlur.
Tape-loope för framtida rullbandare
Massor med ingångar såväl RCA som XLR
etc.
Ja, något i den stilen. Eller om jag får skriva om listan lite:
- Många ingångar. De flesta med RCA-kontakt, en eller ett par med XLR.
- Dubbla förstegstugångar (RCA) samt ett par XLR
- Högklassig RIAA, både MM/MC, med ställbar last. Separata ingångar för MM och MC.
- Volymratt som kontrollerar någon typ av diskret volymkontroll.
- Volymens läge skall visas på en liten skärm, så att man vid nästa uppspelning av programmaterialet kan ställa volymen exakt rätt. Potentiometer duger således icke.
- Högklassig hörlursutgång.
- Kassettbandsutgång kan man väl ha kvar av historiska skäl.
- Mono-omkopplare
- Hö/Vä-omkastare
- Ställbar råförstärkning
- Väl tilltagen signalkedja som inte klipper för tidigt (10-12 VRMS räcker)
- Hemmabioförstegsförbikoppling
- Fjärrkontroll
- EQ loop
Det jag är osäker på är huruvida parametrisk EQ ska vara med eller ej. Likaså tonkontroller av mer intelligent slag (t ex NOLOOM, eller se Precision Preamp av Douglas Self).
Man kan även diskutera om man vill ha en multikanalsingång och -utgång. Jag är skeptisk - de två kanalerna har varit med oss länge och kommer fortsätta och vara det, men i multikanal ändras hela tiden standarden. Vad är vi uppe i nu 11.2?
Det är en hygienfaktor att ingångsimpedans och utgångsimpedans är valda till vettiga värden, och att in- och utgångar är filtrerade på lämpligt vis. Apparaten ska vara mycket bredbandig och lågbrusig.
Av existerande apparater verkar Mark Levinson no 38, och Sybarite 1622 komma mycket nära vad jag önskar.