Solhaga tänker om

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga

Re: Solhaga tänker lyssna i närzonen

Inläggav solhaga » 2016-10-29 11:03

chrisss skrev:
solhaga skrev:
chrisss skrev:
WTF Provocerar du medvetet?

Eller anser du att påståenden som saknar skriftlig, publicerad akademisk rapport saknar substans?

IÖ brukar ha belägg för vad han säger.
Oftast baserat på egen kunskapsinhämtning genom egna experiment.

Allt som finns skrivet är inte sant.

Min erfarenhet är att resultatet av placering av basar har varit icke intuitivt för mig.

T.ex två basar vid sidoväggarna nära L & R och två basar basar placerade innanför L & R.
Beroende på hur de 2 basarna roterades lät det olika.
Dom lät aldrig bra.

Samma basar placerade mot sidoväggarna, mycket närmare lyssningsplats än L & R
producerade en perfekt ljudbild. Trummor långt bak i ljudbilden.
Helt omöjligt att höra var basarna var placerade trots 120 Hz delning.

Att labba med placering av basar är "humbling"

Kan du slänga upp några enkla skisser på bra respektive dålig placering?

Poängen är att det är svårt att förutsäga. Jag klara i alla fall inte av det.

Min erfarenhet är:
Jag har flera gånger hört dåligt resultat med basar placerade innanför L & R.
I både mitt förra och nya rum har det låtit bra med basar vid sidoväggarna
med basarna hitom L & R.

Jag har 4x 8" i vardera L & R + 6 st W121 i slutna lådor.

När jag lyssnade med 4x8" urkopplade blev ljudbilden mycket sämre.

Att mäta en jämn frekvensgång är ingen garanti för en bra ljudbild.

Jag är ganska kinkig för resonanser i basen samt ljudbilden.
Trummor skall sitta rätt.
Basar skall inte kunna lokaliserar.

Trial & error verkar gälla.

Jag menade inte en bra och en dålig placering ur generell synpunkt utan mer som en illustration till ditt inlägg.
Jag tror att jag förstår hur dina placeringar var/är men det skadar ju inte att vara supertydlig.

med basarna hitom L & R.

Då är ditt rum ganska brett, så att det är ett avstånd mellan ena sidans baslådor och fronthögtalare?
I mitt fall skulle frontarna spela rakt i basarna.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-10-29 11:14

Varför inte vid sidan uppe vid taket, om möjligt. Kanske är svårt i ditt rum när jag tänker efter.

Henrik

JM

Inläggav JM » 2016-10-29 12:20

En annan enkel genväg till optimal subbas i en lyssningsposition är "the subwoofer crawl".

http://www.ecoustics.com/articles/subwo ... s-nirvana/

Av en händelse bygger the subwoofer crawl på att den inte går att lokalisera. The subwoofer crawl utnyttjar det faktum att tryckgradienterna är unikt stationära i ett givet rum under frekvensen där resonanserna stör hörandet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-10-29 19:20

solhaga skrev:
chrisss skrev:
solhaga skrev:
Kan du slänga upp några enkla skisser på bra respektive dålig placering?

Poängen är att det är svårt att förutsäga. Jag klara i alla fall inte av det.

Min erfarenhet är:
med basarna hitom L & R.

Jag har 4x 8" i vardera L & R + 6 st W121 i slutna lådor.

När jag lyssnade med 4x8" urkopplade blev ljudbilden mycket sämre.

Att mäta en jämn frekvensgång är ingen garanti för en bra ljudbild.

Jag är ganska kinkig för resonanser i basen samt ljudbilden.
Trummor skall sitta rätt.
Basar skall inte kunna lokaliserar.

Trial & error verkar gälla.

Jag menade inte en bra och en dålig placering ur generell synpunkt utan mer som en illustration till ditt inlägg.
Jag tror att jag förstår hur dina placeringar var/är men det skadar ju inte att vara supertydlig.

med basarna hitom L & R.

Då är ditt rum ganska brett, så att det är ett avstånd mellan ena sidans baslådor och fronthögtalare?
I mitt fall skulle frontarna spela rakt i basarna.

Så här ser mitt rum ut. Mitt förra rum hade jag en snarlik placering.
Basen utanför dreperiet skall upp mot taken innanför draperiet.

Har man långt till sidoväggarna funkar det ju inte.
DÅ skulle jag placera dom som Blixten. Torn ytter om frontarna mot väggen.

Bild

De placeringar som nämnts i tråden fokuserar på att få jämn nivå.

Jämn nivå är inte någon garanti för en bra fantomprojektion där bas och trummor sitter rätt i ljudbilden.

The crawl metoden är heller ingen garanti
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-29 19:56

@chriss: Ok, tack.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-30 11:56

rajapruk skrev:
IngOehman skrev:Mina erfarenheter är att det vanligaste problemet med att omringa lyssnaren med basar, är just att man riskerar att förlora känslan av att basljud som hör hemma långt därframme i ljudbilden, låter därifrån. Ofta så kan de istället börja upplevas som om de låter lite "i huvudet".

Intressant!

När det låter "i huvudet" (som om att man lyssnar på hörlurar), så brukar det för mig bero på att högtalaren har ett onaturligt spridningsmönster, som i extremfallet elektrostater som sprider ljudet som en laserstråle.

Du har så rätt. Jag vet inte om jag håller med om att det är ett onaturligt spridningsmönster som en elektrostathögtalare genererar, men jag förstår vad du menar.

En högtalare med hög riktverkan kan om det inte passar rummet ge en tokig kvot mellan direkt och reflekterat ljud som når lyssnaren, och mäter man på det så ser man också att tonkurvans jämnhet (som är en sorts mått på i vilken grad direktljudet dominerar) att panelhögtalare med stora ljudsändande ytor LIKSOM multipla basar, ger en undertryckning av senare anländande ljud från rummet, vilket ger en uträtning av mätkurvan på lyssningsplats.

Förhållandet mellan direkt och reflekterat ljud är optimalt när det blir samma eller liknande som det hade varit om den faktiska ljudkällan vid inspelningen, alltså musikinstrumenten som man upplever deras position i ljudbilden, hade varit ljudkälla.

Då har man en rättbalanserad akustisk förankring mellan inspelningsvärlden på fonogrammet och den loge man sitter och lyssnar i.

I verkligheten är det förstås inte fantomprojektionerna man hör i ljudbilden som är ljudkällor, det är ju högtalarna som låter. Men det är en delikat balans med avseende på hur man matchar högtalarnas spridningsegenskaper med rummets egenskaper för att återge inspelningen ursprungstroget.

Högtalare med för stor riktverkan (vilket alltid är något relativt, man kan inte säga för stor eller för liten utan att ta hänsyn till rummet de skall spela i) vilket kan betyda panelhögtalare, multipla basmoduler och förstås hörlurar (vars kvot mellan direkt och reflekterat ljud är nära oändligheten) kan leda till att man upplever att ljuden som skapas kommer i huvudet istället för från ljudbilden.

rajapruk skrev:Det kanske kan bli något liknande med basar runt om hela rummet då, att kombinationen av direktljud och tillhörande reflektioner blir onaturliga på något sätt för hörselsinnet?

Javisst. Många basar skapar en stor ljudsändningsyta för låga frekvenser, och därmed en hög riktverkan. Precis som panelhögtalare.

Och ja, om det man hör i rummet inte stämmer med hur man samtidigt ju hör att rummet "är", så blir resultatet onaturligt och man hör basen i huvudet istället för från framme i ljudbilden.

Sen är det förstås med detta som med allt som rör perception, att alla har inte samma/likadana förmågor.

Att fenomenet som sådant finns betyder ju inte att alla hör skillnaden. Alltså skillnaden mellan att höra basinstrumentet i huvudet och att det står där framme i ljudbilden som det skall. Om man t ex inte uppfattar positionen alls ens när allt är som det skall vara, så blir det svårt att höra skillnaden.

Människor är olika. Och av vikt är detta bara för dem som verkligen har en utvecklad förmåga att identifiera ljudbilders tredimensionalitet.

rajapruk skrev:Earl Geddes rekommenderar en "huvudbas" i ett hörn fram, och sen några "balansbasar" utspridda i rummet som spelar lägre. Då kanske man undviker att det låter "i huvudet", för att de spelar lägre?

Det finns massor av sådana där kokbokslösningar som framhålles, men jag tycker det är bättre att försöka berätta hur fysiken fungerar och hur vår hörsel fungerar. När man förstått det så är det nämligen lätt att förstå även att det är komplicerat och att en kokbokslösning som fungerar i vissa fall inte behöver vara rätt lösning i andra fall.

Det beror på, och det beror på mycket.

En grundläggande insikt i akustik och psykoakustik gör det lättare att inte gå alltför stora omvägar.

Visst kan man testa sig fram genom att utgå i från än den ena och än den andra kokbokslösningen, men det brukar vara framgångsrikare att faktiskt utgå ifrån fysiken och psykoakustiken. Då öppnar sig ju möjligheter att hitta de bästa lösningarna, som kan vara väldigt utanför den box som kokbokslösningarna är.

rajapruk skrev:Balansbasarna är då främst till för att jämna ut tonkurvan (släcka ut rumsresonanser), och minska säte-till-säte-variation.

I grunden är det en metod som man kan laborera med. Som ett komplement till rumsakusiska åtgärder inte minst. Något skäl att starta med en asymmetriskt placerad frambas ser jag inte dock.

Jag vet ju heller inte hur försiktig han är när han beskriver det hela. Kanske är han avsevärt mycket mindre kokboksinriktad än mitt intryck. Oavsett vilket är det ju ett exempel på hur multipla basar, praktiskt taget undantagslöst, kan användas för att ge ett bättre resultat än en ensam bas.

Och det finns som sagt tydliga fysikaliska orsaker till detta.

Det är därför jag varit en advokat för multipla basar sedan 70-talet.

rajapruk skrev:Någon av balansbasarna rekommenderar han ska vara på andra sidan rummet horisontellt, och någon på andra sidan av rummet vertikalt. Men att man får testa fram vad som blir bäst.

Det låter faktiskt ganska försiktigt beskrivet, vilket hedrar honom.

Men jag menar ändå att frihetsgraderna som kan vara vettiga att kontemplera kan få vara långt mycket större än så.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

mawes

Inläggav mawes » 2016-10-30 18:43

För den som vill lyssna lite på vad Geddes har att säga kan titta här:
Om hans Summa: https://www.youtube.com/watch?v=fE2nWVwFT9k
Om subwooferplacering: https://www.youtube.com/watch?v=SCWL-zusyqw

en detalj om Geddes subwåffrar är att han kör bandpasslådor. Det är lite bespottat här på faktiskt vad jag uppfattat.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-30 22:00

IngOehman skrev:om det man hör i rummet inte stämmer med hur man samtidigt ju hör att rummet "är", så blir resultatet onaturligt och man hör basen i huvudet istället för från framme i ljudbilden.

Detta tror jag personligen är lite av pudelns kärna till bra ljud!

(finns såklart andra pudelkärnor också)

Tack för att du delar dessa erfarenheter så generöst Ingvar. Verkar som vi är någorlunda på samma våglängd.

Om ljudsystemet återskapar och sprider ut ljudet "naturligt", så kan hörselsinnet själv avkoda bort mycket av rummets förstörande akustik, tror jag. Håller du med om det?

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-30 22:51

mawes skrev:För den som vill lyssna lite på vad Geddes har att säga kan titta här:
Om hans Summa: https://www.youtube.com/watch?v=fE2nWVwFT9k
Om subwooferplacering: https://www.youtube.com/watch?v=SCWL-zusyqw

en detalj om Geddes subwåffrar är att han kör bandpasslådor. Det är lite bespottat här på faktiskt vad jag uppfattat.

Tack för länkarna!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-30 23:07

JM skrev:En annan enkel genväg till optimal subbas i en lyssningsposition är "the subwoofer crawl".

[ YouTube ]

http://www.ecoustics.com/articles/subwo ... s-nirvana/

Av en händelse bygger the subwoofer crawl på att den inte går att lokalisera. The subwoofer crawl utnyttjar det faktum att tryckgradienterna är unikt stationära i ett givet rum under frekvensen där resonanserna stör hörandet.

JM

Nej, den bygger inte på att en subwoofer inte går att lokalisera. Och det är diskutabelt om det skapar optimala förutsättningar för välljud.

1. Den bygger på att man bortser ifrån lokalisationsaspekterna,

2. Den bygger på att man bara adresserar klangliga aspekter (vilket inkluderara upplevt transientsvar eftersom den i rimligt linjära system är två svårskilda egenskaper).

3. Den bygger dessutom framför allt på att man vet att överföringsfunktionen för att rum från punkt a till b, är rimligt reciprok med den från punkt b till a.

Men framförallt är det där ju gammal skåpmat. Ingen som varit med ett tag och intresserat sig för ämnet kan väl ha missat den där tumregelmetoden? Den har varit välkänd sedan i varje fall 70-talet. Det finns dock två saker som jag känner att jag måste kommentera från videon som du hänvisar till:

1. Att placera en subwoofer på golvet långt under öronhöjd lyssningsplatsen på det där viset är ett felaktigt ingångsläge. Det är ingen vidare bra ide som start om man skall kravla omkring på golvet för att leta upp bästa plats för subwoofern. Baselementet skall vara i öronhöjd (och öronen skall bara i baselementhöjd när man kravlar runt och lyssnar). Som det ser ut på videon sitter han upp och har troligen uppåt 1,2 meter från öronen ned till golvet när han sitter och lyssnar. Att då placera subwoofern platt på golvet ger ett fel i höjdled på uppåt en meter. Det är väldigt signifikant i subwooferns övre register där en kvarts våglängd ju är runt en meter! Det blir en skillnad som kan betyda att en resonans som inte hördes alls blir fullt exiterad.

2. Metoden är en enorm begränsning när det gäller vilket slutresultat man kan nå, eftersom den utgår ifrån två olämpliga förutsättningar:

A: Att man betraktar lyssningsplatsen som en förutbestämd konstant. Det är helt enkelt ingen bra ide att börja med att bestämma att man skall sitta och lyssna på en bestämd plats optimera allt runt det (en plats som kan ha mycket övrigt att önska) och därmed missa de möjligheter som en analys av rummet och därmed möjligheten till ett klokare val av lyssningsplats skulle kunna ge.

B: Att man bara använder en subwoofer (vilket i sig gör att man lätt får en oartikulerad bas). Förvisso antyder han i videon att man kan använda en bas till, men han hänvisar då till den placering som är spegelsymmetrisk, det vill säga den som inte kommer att ge några nämnvärda skillnader mot den första subwoofern... Annars är ju en av poängerna med bruk av multipla subwoofrar att felen från de enskilda tas ut när man lyssnar på summan.

Använder man multipliciteten klokt kan man oftast nå mycket bättre resultat, men då måste man först inse att det kräver andra bättre metoder än att placera subwoofern på lyssningsplats och kravla runt på jakt efter punkten där det låter bäst. Förvisso kan man kravla runt och lyssna i många olika punkter, men man kan inte lyssna på summan av alla platser.

Så för mera kvalificerade subwooferinstallationer krävs bättre metoder. Metoder som bygger på insikt snarare än att vara tumregelbaserade. Då går det att nå förnämliga resultat, som t ex Chrisss har gjort.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-10-30 23:52, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-30 23:19

Gjorde lite jämförande lyssningar mellan närfältsmonitorer/AMT:er. Basarna spelade alltså i båda fallen men närfältsmonitorerna var fördröjda 3 ms.
Eftersom det tog en liten stund att byta; byte av utgångsladdar samt byte av filterinställning så är det givetvis svårt att säga något säkert om utfallet.

Om monitorerna skall anses vara referens, så upplevde jag att de understundom gav för liten soundstage för i nästa stycke vara de som en mer naturlig soundstage.
Noterade också hur jag sugs in i musikstyckena mer och för varje loop. För varje loop dök det upp nya ljud.
Vilket skulle visa på att man kanske inte lyssnar så noggrant i vanliga fall.

Monitorerna mätte rakt och fint, runt +/- 3 dB från 40 Hz till 20 kHz men vid 1 meter fanns en dip vid 800 Hz som inte fanns vid 50 cm.
Det kanske var rummet som spökade, men testar ändå att ha monitorerna än närmare.

Bild

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-30 23:42

Tack iö för dina utförliga svar.
Att alla subbar skall/bör vara i öronhöjd hade jag inte klart för mig. Men i mitt fall med fyra subbar, så behöver jag inte den rumsgain som de främre basarna i golvhöjd skulle ha gett.

Rimligtvis borde då också (mina) fronthögtalare också vara i öronhöjd och inte med (mellan)basen från golvnivån där då hela högtalaren är bakåtlutad.

Säg mellanbasen 50 cm från golvet med AMT:en omedelbart ovanför med dess vertikala centrum på 100 cm, dvs "öronnivån" för mig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-31 00:00

Du måste läsa mitt inlägg en gång till. Det jag skiver är inte att alla subwoofers bör vara placerade i öronhöjd. Jag skriver inte ens att någon skall vara det.

Det jag skriver är bara att OM man skall använda den metod som beskrivs i videon så skall man göra det rätt.

I videon ges en dålig beskrivning av hur det skall gå till. Man skall nämligen börja med att placera sobwoofern på lyssningsplats (=i öronhöjd då det ju är där man har öronen när man kommer stt lyssna) för att sedan kravla runt på golvet i jakten på optimal plats för subwoofern. Det handlar bara om hur man gör för att hitta placeringen för sobwoofern alltså, subwoofern skall inte stå kvar på lyssningsplatsen efteråt.

Hänger du med?

När man leter optimal placering skall subwooferns stå på lyssningsplats medan man med sina öron letar efter optimal plats för att ställa subwoofern. Så - subwoofern där man när man är färdig skall ha öronen, och öronen där man såsmåningom skall ha subwoofern! :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-31 00:05

IngOehman skrev:Du måste läsa mitt inlägg en gång till. Det jag skiver är inte att alla subwoofers bör vara placerade i öronhöjd. Jag skriver inte ens att någon skall vara det.

Det jag skriver är bara att OM man skall använda den metod som beskrivs i videon så skall man göra det rätt.

I videon ges en dålig beskrivning av hur det skall gå till. Man skall nämligen börja med att placera sobwoofern på lyssningsplats (=i öronhöjd då det ju är där man har öronen när man kommer stt lyssna) för att sedan kravla runt på golvet i jakten på optimal plats för subwoofern. Det handlar bara om hur man gör för att hitta placeringen för sobwoofern alltså, subwoofern skall inte stå kvar på lyssningsplatsen efteråt.

Hänger du med?

När man leter optimal placering skall subwooferns stå på lyssningsplats medan man med sina öron letar efter optimal plats för att ställa subwoofern. Så - subwoofern där man när man är färdig skall ha öronen, och öronen där man såsmåningom skall ha subwoofern! :)

Vh, iö

Ok, my bad.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-31 01:06

No worries! :)

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-31 23:43

Då skall Inte bara subbarna placeras utan också lyssningsplats bestämmas.
Det kan ju också finnas ett antal optimala placeringar, minst en för varje potentiell lyssningsplats.
Det kan ju gå ett antal iterationer här med en mängd olika konfigurationer.
Att då bygga fyra subbar med små variationsmöjligheter är inte så bra.

Adhoc har förelagit en generisk subb där elementet är excentrisk placerat så att man genom att vända och vrida på lådan får olika elementplaceringar.
Det är en betydligt bättre idé än att bygga mer eller mindre fasta "bokhyllor".

Säg en låda med yttermåtten 90x101 cm samt 35 cm djup (yttermåtten råkar vara en halv arbetsskiva i furu, 27 mm tjock)
Två enligt nedan och två spegelvända:

MWSnap 2016-10-31, 22_33_40.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-01 00:14

Det ser nästan ut som en kopia på mina LTS-högtalare B1. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-11-01 01:11

IngOehman skrev:I videon ges en dålig beskrivning av hur det skall gå till. Man skall nämligen börja med att placera sobwoofern på lyssningsplats (=i öronhöjd då det ju är där man har öronen när man kommer stt lyssna) för att sedan kravla runt på golvet i jakten på optimal plats för subwoofern. Det handlar bara om hur man gör för att hitta placeringen för sobwoofern alltså, subwoofern skall inte stå kvar på lyssningsplatsen efteråt.

Hänger du med?

Nä.
Jag har inte sett videon. Vilket jag naturligtvis borde ha gjort. Men bara en reflexion. Presterar inte en högtalare (således även en subwoofer) olika beroende på avstånd från reflekterande ytor? Om man då lyssnar in en position med subben i öronhöjd, för att sedan ställa den på golvet när man hittat en bra position, riskerar man då inte att det blir fel? Om inte, varför kan man inte ha subben på golvet direkt när man börjar leta position?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-11-01 08:08

IngOehman skrev:Det ser nästan ut som en kopia på mina LTS-högtalare B1. :)

Vh, iö

Ja, inspirationen kommer därifrån.

JM

Inläggav JM » 2016-11-01 08:38

"Med 4 subbasar är jämn bas i små rum över största delen av rummet inget problem längre" Floyd Toole.
Bra bas/ljud erhålls utifrån väl dokumenterad kunskap och aldrig via "trial and error".

Lyssna efter 18 min i Scott Wilkinsons intervju med Floyd Toole där han beskriver först hur placeringar av 4 subwoofers utan mätningar i rummet fungerar för det mesta och hur mätningar + DSP i rummet ytterligare kan förbättra basen över största delen av rummet utan absorptionsmaterial eller ombyggnad av rummet.
Fördjupning finns i hans bok kapitel 13.

Floyd Toole beskriver även en udda "närfälts subbas" som tydligen fungerar i en lyssningsposition.
"The subwoofer crawl" omnämns senare i intervjun som en enkel och fungerande lösning för en lyssningsposition och en subwoofer.

https://twit.tv/shows/home-theater-geeks/episodes/14

Toole, Welti, Olive eller Geddes nämner inget om att subbasar skall ffa placeras invid framhgt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-11-01 13:24

JM skrev:"Med 4 subbasar är jämn bas i små rum över största delen av rummet inget problem längre" Floyd Toole.
Bra bas/ljud erhålls utifrån väl dokumenterad kunskap och aldrig via "trial and error".

Lyssna efter 18 min i Scott Wilkinsons intervju med Floyd Toole där han beskriver först hur placeringar av 4 subwoofers utan mätningar i rummet fungerar för det mesta och hur mätningar + DSP i rummet ytterligare kan förbättra basen över största delen av rummet utan absorptionsmaterial eller ombyggnad av rummet.
Fördjupning finns i hans bok kapitel 13.

Floyd Toole beskriver även en udda "närfälts subbas" som tydligen fungerar i en lyssningsposition.
"The subwoofer crawl" omnämns senare i intervjun som en enkel och fungerande lösning för en lyssningsposition och en subwoofer.

https://twit.tv/shows/home-theater-geeks/episodes/14

Toole, Welti, Olive eller Geddes nämner inget om att subbasar skall ffa placeras invid framhgt.

JM

Tack JM, detta skall jag studera närmare.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-11-01 15:26

Harmans (Tooles) subplaceringspapper är för hypotetiska, tillslutna rätblocksrum där samtliga ytor, väggar, tak och golv är massiva och tunga, där det finns varken fönster, dörrar eller möblering. Ett vanligt rum har oftast fönster på en eller flera väggar, väggar i olika material med olika ytvikt samt ingång/ar med eller utan dörr/ar. Då behövs mätningar plus trial and error i alla fall och det vore dumt att utgå från Harman-simuleringarna som facit, särskilt om rummet ska ska byggas / möbleras om rejält.

Förslag: Koppla in en sub med elementet närmast golvet, ställd i ena rumshörnet vid den vägg där du vill ha din subplacering med elementet vänt mot vägg/hörn. Koppla upp REW och gör ett bassvep med miken placerad i rumshörn diagonalt tvärsöver rumslängden. Med en sub placerad i golvhörnet exiterar du samtliga moder maximalt och mäter dom lämpligast tvärs över rummet i andra hörnet där det mullrar som värst. Spara mätningen.. Flytta micken till centrum av bakväggen. Två moder bör minska betydligt, lägsta bredd- och höjdmoden, medan lägsta längdmoden borde bestå tämligen oförändrad. Placera miken nära golv eller tak och lägsta höjdmoden visar sig mer igen. Placera miken vid halva rumshöjden i hörnet långvägg-kortvägg och lägsta breddmoden kommer tillbaks i styrka, lägsta längsmoden borde vara oförändrat stark och lägsta höjdmoden fortfarande svag. Från modfrekvenserna i kurvan / vattenfalldiagrammet kan du nu räkna fram rummets akustiska mått som kan vara ganska olika fysiska måtten mätt med måttband. Växla över till REWs kontinuerliga RTA-visning och förflytta sakta miken utefter rummets centrumlinje (mot bredden) och gå mot frontväggen. Där lägsta rumsmoden visar lägst värde har du rummets akustiska centrum i längsled, oavsett om det är rummets fysiska centrum eller inte. Sätt tejpbit på golvet där. Sätt miken vid lyssningshöjd och gör sen riktiga mätsvep där du förflyttar miken 10 cm i taget framåt / bakåt. Spar varje mätning och döp den entydigt, jämför de olika mätningarna för att se vilken plats som tycks bäst (=behöver minst rumsfix) för längdmoder under ca 200 Hz. Behåll miken vid lyssningshöjd och variera subbens höjd över golv tillsammans med nya svep. Notera om någon höjd bättre än en annan för de 2 lägsta höjdmoderna. (Det är inte alltid det funkar med att multiplicera lägsta rumsmoden med 2, 3, 4 etc för att räkna fram dom högre. Från mina mätningar har det diffat en smula, särskilt om en dörr eller varit öppen eller stängd. Ståldörren jag har motar dryga 40 Hz och uppåt bra men gör inte någon jätteskillnad öppen eller stängd vid ca 20 Hz.)

Om du därefter kopplar in sub nr 2 i mono och den står symmetrisk på andra sidan rummets centrumlinje (bredden) jämfört med sub nr 1, borde breddmoderna var ganska modesta kring lyssningsplats om rumsväggarna bredvid samtidigt är "ganska lika".

Börja lite på ny kula och koppla in fronthögtalarna tillsammans med frontsubbarna i mono och gör ytterligare justeringar placeringsmässigt. Använd REWs ETC-diagram för att vinkla in fronthögtalarna, klura ut om du måste flytta på någon pryttel så du får så svaga reflektioner som möjligt under 10 ms. Vid ETC-mätningen, mät med 1 fronthögtalare i taget, annars är svårt att veta vad som påverkar vad.

(Tråd på liknande tema, Jens trådlänkar är läsvärda: https://www.gearslutz.com/board/studio- ... st12228260 )

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-11-01 15:48

Känns som om jag måste börja bygga dessa snart :oops:

Skall dock invänta en leverans till så att jag vet att detta är möjligt :?:
Så det dröjer nog en vecka innan byggstart :roll:

Minst.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-11-01 17:48

Adhoc skrev:Harmans (Tooles) subplaceringspapper är för hypotetiska, tillslutna rätblocksrum där samtliga ytor, väggar, tak och golv är massiva och tunga, där det finns varken fönster, dörrar eller möblering. Ett vanligt rum har oftast fönster på en eller flera väggar, väggar i olika material med olika ytvikt samt ingång/ar med eller utan dörr/ar. Då behövs mätningar plus trial and error i alla fall och det vore dumt att utgå från Harman-simuleringarna som facit, särskilt om rummet ska ska byggas / möbleras om rejält.

Förslag: Koppla in en sub med elementet närmast golvet, ställd i ena rumshörnet vid den vägg där du vill ha din subplacering med elementet vänt mot vägg/hörn. Koppla upp REW och gör ett bassvep med miken placerad i rumshörn diagonalt tvärsöver rumslängden. Med en sub placerad i golvhörnet exiterar du samtliga moder maximalt och mäter dom lämpligast tvärs över rummet i andra hörnet där det mullrar som värst. Spara mätningen.. Flytta micken till centrum av bakväggen. Två moder bör minska betydligt, lägsta bredd- och höjdmoden, medan lägsta längdmoden borde bestå tämligen oförändrad. Placera miken nära golv eller tak och lägsta höjdmoden visar sig mer igen. Placera miken vid halva rumshöjden i hörnet långvägg-kortvägg och lägsta breddmoden kommer tillbaks i styrka, lägsta längsmoden borde vara oförändrat stark och lägsta höjdmoden fortfarande svag. Från modfrekvenserna i kurvan / vattenfalldiagrammet kan du nu räkna fram rummets akustiska mått som kan vara ganska olika fysiska måtten mätt med måttband. Växla över till REWs kontinuerliga RTA-visning och förflytta sakta miken utefter rummets centrumlinje (mot bredden) och gå mot frontväggen. Där lägsta rumsmoden visar lägst värde har du rummets akustiska centrum i längsled, oavsett om det är rummets fysiska centrum eller inte. Sätt tejpbit på golvet där. Sätt miken vid lyssningshöjd och gör sen riktiga mätsvep där du förflyttar miken 10 cm i taget framåt / bakåt. Spar varje mätning och döp den entydigt, jämför de olika mätningarna för att se vilken plats som tycks bäst (=behöver minst rumsfix) för längdmoder under ca 200 Hz. Behåll miken vid lyssningshöjd och variera subbens höjd över golv tillsammans med nya svep. Notera om någon höjd bättre än en annan för de 2 lägsta höjdmoderna. (Det är inte alltid det funkar med att multiplicera lägsta rumsmoden med 2, 3, 4 etc för att räkna fram dom högre. Från mina mätningar har det diffat en smula, särskilt om en dörr eller varit öppen eller stängd. Ståldörren jag har motar dryga 40 Hz och uppåt bra men gör inte någon jätteskillnad öppen eller stängd vid ca 20 Hz.)

Om du därefter kopplar in sub nr 2 i mono och den står symmetrisk på andra sidan rummets centrumlinje (bredden) jämfört med sub nr 1, borde breddmoderna var ganska modesta kring lyssningsplats om rumsväggarna bredvid samtidigt är "ganska lika".

Börja lite på ny kula och koppla in fronthögtalarna tillsammans med frontsubbarna i mono och gör ytterligare justeringar placeringsmässigt. Använd REWs ETC-diagram för att vinkla in fronthögtalarna, klura ut om du måste flytta på någon pryttel så du får så svaga reflektioner som möjligt under 10 ms. Vid ETC-mätningen, mät med 1 fronthögtalare i taget, annars är svårt att veta vad som påverkar vad.

(Tråd på liknande tema, Jens trådlänkar är läsvärda: https://www.gearslutz.com/board/studio- ... st12228260 )

Tack för den grundliga beskrivningen, Adhoc.
Det var smart att mäta upp rummets akustiska mått först.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-11-01 19:44

Om du gör samma typ av mätning vid frontväggen som vid bakväggen för att klura ut de axiella moderna och dom visar väldigt olika värden, kan det vara tecken på att åtminstone 1 vägg skiljer sig mycket gentemot den andra när det gäller dess stabilitet/reflektionsförmåga. "Lite" överdrivet :roll: , om den ena var en tältduksvägg så är det ju den stabilare väggen bakom tältduksväggen som reflekterar och som bestämmer modfrekvensen tillsammans med den motstående väggen. (Med lätt inomhusvägg kan det betyda ytterväggen i rummet bakom lyssningsrummet för låga frekvenser, där inomhusväggen mer eller mindre bara fladdrar med och släpper igenom lågbasen.)

Där jag skrev "lägst/ lägre" i ovanstående inlägg, kan du även läsa som djup dipp för frekvensen.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-11-01 21:14

Adhoc skrev:Om du gör samma typ av mätning vid frontväggen som vid bakväggen för att klura ut de axiella moderna och dom visar väldigt olika värden, kan det vara tecken på att åtminstone 1 vägg skiljer sig mycket gentemot den andra när det gäller dess stabilitet/reflektionsförmåga. "Lite" överdrivet :roll: , om den ena var en tältduksvägg så är det ju den stabilare väggen bakom tältduksväggen som reflekterar och som bestämmer modfrekvensen tillsammans med den motstående väggen. (Med lätt inomhusvägg kan det betyda ytterväggen i rummet bakom lyssningsrummet för låga frekvenser, där inomhusväggen mer eller mindre bara fladdrar med och släpper igenom lågbasen.)

Där jag skrev "lägst/ lägre" i ovanstående inlägg, kan du även läsa som djup dipp för frekvensen.

Ja, jag får måla upp hela rummet; det finns ju garderobsdörrar och vindskupa på ena långväggen och rumsdörren mittemot vindskupan på andra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-02 03:04

Adhoc skrev:Harmans (Tooles) subplaceringspapper är för hypotetiska, tillslutna rätblocksrum där samtliga ytor, väggar, tak och golv är massiva och tunga, där det finns varken fönster, dörrar eller möblering. Ett vanligt rum har oftast fönster på en eller flera väggar, väggar i olika material med olika ytvikt samt ingång/ar med eller utan dörr/ar. Då behövs mätningar plus trial and error i alla fall och det vore dumt att utgå från Harman-simuleringarna som facit, särskilt om rummet ska ska byggas / möbleras om rejält.

Tänkte inte detaljkommentera detta inlägg, bara skriva att det är uppfriskande med människor som förstår hur rum fungerar och att det inte är så enkelt som att titta på en ritning och räkna på det, köra en simulering eller kravla omkring på golvet en smula.

Å andra sidan är det inte jättesvårt heller.

Men komplext. Det akustiska beteendet i de flesta rum är mycket komplext. Även om svårigheterna inte är att förstå fysiken, utan att överskåda det stora antalat variabler. Jag tycker det är särskilt beklämmande att se uppföljningskommentarer till "the subwoofer crawl" som visar att inget om det jag skrev om tillkortakommandena verkar ha gått fram/förståtts. Som väl är betyder det ju inte att det var svårbegripligt för alla.

Vh, iö

Vh, iö

Vh, iö

Vh, iö

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-11-02 08:22

IngOehman skrev:
Snip.

Jag tycker det är särskilt beklämmande att se uppföljningskommentarer till "the subwoofer crawl" som visar att inget om det jag skrev om tillkortakommandena verkar ha gått fram/förståtts. Som väl är betyder det ju inte att det var svårbegripligt för alla.

Vh, iö

Jodå, det har gått in nu.

Apropa många okända variabler och att det är lätt att dribbla bort sig (favorit i repris):

Bild

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-11-02 22:06

Med HenrikEs uppdaterade MatLab-skript som nu kan ta flervägare, har jag simulerat fronthögtalaren.
Högtalaren är nu placerad nära golvnivå och elementen är tiltade 5 respektive 10 grader.

Bild

Bild

I SPL-diagrammet är även AMT:ns bidrag med under dess gränsfrekvens.
Woofern faller däremot av över 1 kHz pga dess dimensioner.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-03 00:12

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:I videon ges en dålig beskrivning av hur det skall gå till. Man skall nämligen börja med att placera sobwoofern på lyssningsplats (=i öronhöjd då det ju är där man har öronen när man kommer stt lyssna) för att sedan kravla runt på golvet i jakten på optimal plats för subwoofern. Det handlar bara om hur man gör för att hitta placeringen för sobwoofern alltså, subwoofern skall inte stå kvar på lyssningsplatsen efteråt.

Hänger du med?

Nä.
Jag har inte sett videon. Vilket jag naturligtvis borde ha gjort. Men bara en reflexion. Presterar inte en högtalare (således även en subwoofer) olika beroende på avstånd från reflekterande ytor? Om man då lyssnar in en position med subben i öronhöjd, för att sedan ställa den på golvet när man hittat en bra position, riskerar man då inte att det blir fel? Om inte, varför kan man inte ha subben på golvet direkt när man börjar leta position?

/ B

Jag tror det kan vara så att ingen svarat dig, så jag gör ett försök.

Börja för säkerhetsskull med att titta på videon. Kanske räcker det för att du skall förstå?

Om inte kommer här en förklaring:

Konceptet bygger på reciprocitet, med vilket vi i det har fallet menar att överföringsfunktionen i riktning från punkt a i ett rum till punkt b i samma rum, har samma överföringsfunktion som den från b till a. För rundstrålande ljudkällor är det ganska sant att man har det (får det). Inte alldeles sant, men ganska.

Samma sak kan beskrivas som att det förvisso är så att en subwoofer kan låta klart annorlunda beroende på hur högt ovan golvet den står, men samma sak gäller ju lyssnare (som inte låter annorlunda, men HÖR annorlunda) - det låter olika beroende på hur högt ovan golvet (eller vilken yta det nu är).

Så att vi erfarenhetsmässigt tycker oss veta att det låter annorlunda beroende på subwooferhöjd säger INTE att den under test skall stå på golvet bara för att den skall göra det efteråt - däremot betyder det att vi under "metodandet" skall leta med hjälp av våra öron - i subwooferhöjd! Alltså så högt över golvet som subwoofern kommer att stå när allt är klart.

Så om man skall testa överföringsfunktionen som är produkten mellan själva subwooferns överföringsfunktion och den som råder mellan punkt a och b i rummet (som alltså är praktiskt taget samma som den mellan punkt b och a) så kan man substituera den med produkten mellan subwooferns överföringsfunktion och den akustiska mellan punkt b och a, men inte genom att testa att placera subwoofern (under metodens utövande) i punkt c!

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum