Delningsfilter för stereo

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Elfsberg

Delningsfilter för stereo

Inläggav Elfsberg » 2016-09-27 18:06

När frågan kommer upp så rekommenderas de flesta till Ino Audio och cr80s.

Sentec EC-9 vet jag, men det är väl inte så hemskt enkelt att få tag i. Det finns en uppsjö av "aktiva" filter på PA-sidan också, men de verkar dela signalen i den digitala domänen och det vill jag undvika.

Vad finns det för alternativ till Ino Audio cr80s, med elektrisk delning, som går att köpa nytt?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Delningsfilter för stereo

Inläggav Kalejdokom » 2016-09-27 18:19

Vad avses med den digitala domänen? Det är ju analoga signaler in och ut till/från filtret. Sedan att filtret har digital signalbehandling spelar väl ingen roll.
Eller missar jag något? Det finns många bra "PA-filter" som funkar utmärkt för Hifi/subbar.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-27 18:23

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-09-27 18:29

Jag vill undvika ADC/DAC, för sakens skull, vi kan kalla det Feel Good. (jag äger en miniDSP 2x4)

cr80s måste ju kunna anses vara referensen för just detta. En liten låda som delar signalen i två delar och den inför nära nog ingen förändring alls av signalen som så.
Den är dock ganska dyr tycker jag, och denna gång söker jag något billigare alternativ för en lite mindre anläggning där kraven inte är speciellt höga.

https://www.thomann.de/se/the_box_hpf1.htm

https://www.thomann.de/se/rolls_sx_21.htm
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-09-27 18:33

Ok, jag har även provat Behringers analoga ditos. Nackdelen med analoga varianter är ju att de saknar massor av funktioner, man i regel behöver; steglös fasvridning, nivåjustering, olika filterkaraktäristik, -branthet m.m. Jag har inga feel-good-problem med digitala filter :) .
Senast redigerad av Kalejdokom 2016-09-27 18:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2016-09-27 18:33

miniDSP har besvarat feel good dyrkarnas böner och gjort en ny version med digitalt in så du slipper två omvandlingar.
Hjälper iofs bara om du har digitala källor :roll:

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-09-27 18:37

XM1-A Electronic Crossover $ 40.00
XM1-FMA Frequency module, $ 9.00

Jackpot! Nästan.

Är det någon som vet vad Ino cr8 kostar?

HK430 skrev:miniDSP har besvarat feel good dyrkarnas böner och gjort en ny version med digitalt in så du slipper två omvandlingar.
Hjälper iofs bara om du har digitala källor :roll:

Det är inte helt dumt heller.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-27 20:08

De filter du länkar till kör "textbook filter", inte så lyckat om man vill sy ihop något sömlöst. Filtren bör ta hänsyn till de olika registrens frekvensgångar (om det nu blir någon vettig svenska...). Det är i varje fall de akustiska kurvorna som ska summera bra, inte de elektriska. Är det frågan om att dela mellan basar och toppar?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-09-27 20:09

RogerGustavsson skrev:De filter du länkar till kör "textbook filter", inte så lyckat om man vill sy ihop något sömlöst. Filtren bör ta hänsyn till de olika registrens frekvensgångar (om det nu blir någon vettig svenska...). Det är i varje fall de akustiska kurvorna som ska summera bra, inte de elektriska. Är det frågan om att dela mellan basar och toppar?

Intressant. Utveckla gärna!

Ja, jag vill använda subbasar till min TV-hörna, ett par Guru Junior.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2016-09-27 20:16

RogerGustavsson skrev:De filter du länkar till kör "textbook filter", inte så lyckat om man vill sy ihop något sömlöst. Filtren bör ta hänsyn till de olika registrens frekvensgångar (om det nu blir någon vettig svenska...). Det är i varje fall de akustiska kurvorna som ska summera bra, inte de elektriska. Är det frågan om att dela mellan basar och toppar?

Om vi ska ta cr80 som någon slags modell för sömlöst filter så går det att få miniDSP att bete sig likadant mha biquad.
Det är väl ett 18/30 BW filter som är liiite annars men är nog inget magiskt med det

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-27 20:29

Javisst, kan miniDSP göra samma sak som Ino cr80s. Grejen är väl att man låter signalen genomgå en ADDA-process av kanske inte världens bästa slag? Detta med tanke på hur känsliga folk på forum som detta kan vara i valet av en extern DAC.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2016-09-27 21:38

RogerGustavsson skrev:Javisst, kan miniDSP göra samma sak som Ino cr80s. Grejen är väl att man låter signalen genomgå en ADDA-process av kanske inte världens bästa slag? Detta med tanke på hur känsliga folk på forum som detta kan vara i valet av en extern DAC.

Det är dålig feelgood såklart :) I min värld är det vad som talar mest mot miniDSP, den dåliga feelgooden alltså. Men använder ändå en till mina (ino) högtalare pga prisvärdheten då jag köpte min för 1000:-. Tyvärr ser kedjan ut såhär just nu da-ad-da innan slutsteg och högtalare. Något som planeras att hjälpas med införskaffandet av senaste versionen av miniDSP 2x4 där man kan köra digitalt in och på så vis bara får en(1) d-a omvandling i kedjan.

Den nyare versionen kostar dock 2500:- vilket förtar lite av prisvärdheten men är väl ändå hälften av priset på ett ino filter, ungefär samma pris som ett behringer men fasiken så mycket snyggare och mindre.

Har man analoga källor och vill ha feelgood/snygghet har jag tyvärr inget bättre förslag på filter än cr80

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-28 06:58

Jag har också en miniDSP i kedjan... Inköpt för 500 kr. Mest för att testa fram ett lämpligt delningsfilter för den analoga domänen. När jag hittat rätt och lött ihop ett passande filter, blir miniDSP inte kvar i kedjan.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-11-02 14:27

RogerGustavsson skrev:Jag har också en miniDSP i kedjan... Inköpt för 500 kr. Mest för att testa fram ett lämpligt delningsfilter för den analoga domänen. När jag hittat rätt och lött ihop ett passande filter, blir miniDSP inte kvar i kedjan.

Hur testar du fram det. Är det bara genom lyssning eller finns det någon bra metod för att mäta sig fram till passande filer med bra integrering?
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-11-02 15:06

Det funkar inte alltid ändå. Du har ju sett mina kurvor. Jag har cr80s av senaste modell, ett ino-ritat rum, och fyra basar. Ändå blir det inte sömlöst. Tror inte man skall hänga upp sig på just detta iaf.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-02 15:15

RogerGustavsson skrev:Javisst, kan miniDSP göra samma sak som Ino cr80s. Grejen är väl att man låter signalen genomgå en ADDA-process av kanske inte världens bästa slag? Detta med tanke på hur känsliga folk på forum som detta kan vara i valet av en extern DAC.

Varför gissar alla om det är skadligt eller inte? Ställ filtret rakt och testa, att det "färgar" när man använder filter är ju ganska klart, annars skulle det liksom inte bli något.
Personligen är jag totalt ointresserad av analoga filter efter att ha använt digitala dito i många år. Feelgood är för mig när musik låter bra, inte vad som finns i kedjan.
Men har lite svårt att se att om man sitter med en gammal Denonreceiver som försteg att man skall vara rädd för en extra AD/DA omvandling.
Sen låter inte filter bättre än som är konfigurerade så bara för att det är digitalt så är det inte nån garanti för välljud.

/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-02 16:13

Antingen har man hårdvara i form av komponenter i signalvägen eller också har man mjukvara som räknar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-02 20:47

Om det nu är samplingskonvertering i mjukvaran brukar det rynkas på audiofilnäsorna...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-03 00:00

RogerGustavsson skrev:... registrens frekvensgångar (om det nu blir någon vettig svenska...). ...

Smaka på "tonkurvor"... ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-03 11:13

RogerGustavsson skrev:Om det nu är samplingskonvertering i mjukvaran brukar det rynkas på audiofilnäsorna...

Ja, eller okunniga/ovetande kanske är ett bättre namn. Okunniga i den bemärkelsen att man testar inte om det hörs utan att man gissar att det hörs.
Audiophiler brukar väl testa saker men när det gäller detta tror man sig veta mera.

/harryup

Återgå till Köpråd