MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav PekkaJohansson » 2016-05-11 16:32

16 bitar - analog mixning - 16 bitar, verkar det. Från http://www.analogplanet.com/content/brothers-arms%C2%A0%C2%A0-45rpm-mobile-fidelity#2J8J5V04mh2dwOdO.97:

"Since first posting this review I contacted co-producer Neil Dorfsman and got some interesting information, beginning with the fact that contrary to the SPARS code, this was not at "DDD" production! The original digital multitrack recording was done at 48K/16 bit but because it was mixed via an analog SSL (Solid State Logic) mixing board, the digital tracks first had to be converted to analog and then mixed to two-track DAT at 44.1K/16 bit resolution."

Motsvarande information finns på en rad andra sajter men det här är första gången jag ser uppgiften att Sonys digitala 24-spårsmaskin arbetade i 16/48.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-11 17:17

Lite märkligt att man misstror DA-processen men tycks strunta i att AD också har en stor påverkan. Är AD mindre "störande" på något vis än DA? Det kanske är lite säljartrick, ska få oss att investera i nya DA hela tiden? AD är inget att göra åt i efterhand...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-05-11 18:32

Tror inte man ska ta notis om resten av innehållet i den ganska snurriga recensionen, men jag ville för ordningens skull ange källan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-11 20:23

PekkaJohansson skrev:16 bitar - analog mixning - 16 bitar, verkar det. Från http://www.analogplanet.com/content/brothers-arms%C2%A0%C2%A0-45rpm-mobile-fidelity#2J8J5V04mh2dwOdO.97:

"Since first posting this review I contacted co-producer Neil Dorfsman and got some interesting information, beginning with the fact that contrary to the SPARS code, this was not at "DDD" production! The original digital multitrack recording was done at 48K/16 bit but because it was mixed via an analog SSL (Solid State Logic) mixing board, the digital tracks first had to be converted to analog and then mixed to two-track DAT at 44.1K/16 bit resolution."

Motsvarande information finns på en rad andra sajter men det här är första gången jag ser uppgiften att Sonys digitala 24-spårsmaskin arbetade i 16/48.

Med vänlig hälsning

Pekka

Det står om just denna inspelning samt recorder på Wiki.
Wiki skrev:Recording Brothers in Arms

Brothers in Arms was recorded from November 1984 to March 1985 at AIR Studios on the island of Montserrat, a British overseas territory in the Caribbean. The album was produced by Mark Knopfler and Neil Dorfsman.

Brothers in Arms was one of the first albums to be recorded on a Sony 24-track digital tape machine. The decision to move to digital recording came from Knopfler's constant striving for better sound quality. "One of the things that I totally respected about him," Dorfsman observed, "was his interest in technology as a means of improving his music. He was always willing to spend on high-quality equipment.

Before arriving at Montserrat, Knopfler had written all the songs and rehearsed them with the band.
The studio itself was small, with a 20 x 25-foot recording space that offered virtually no isolation. "It was a good-sounding studio," Dorfsman later recalled, "but the main room itself was nothing to write home about. The sound of that studio was the desk," referring to the Neve 8078 board.

During the recording of "Money for Nothing", the signature sound of Knopfler's guitar may have been enhanced by a "happy accident" of microphone placement. Knopfler was using his Gibson Les Paul going through a Laney amplifier. While setting up the guitar amplifier microphones in an effort to get the "ZZ Top sound" that Knopfler was after, guitar tech Ron Eve, who was in the control room, heard the "amazing" sound before Dorfsman was finished arranging the mics. "One mic was pointing down at the floor," Dorfsman remembered, "another was not quite on the speaker, another was somewhere else, and it wasn't how I would want to set things up—it was probably just left from the night before, when I'd been preparing things for the next day and had not really finished the setup." What they heard was exactly what ended up on the record; no additional processing or effects were used during the mix.

Wiki skrev: SONY Digital Audio Stationary Head

The Digital Audio Stationary Head or DASH standard is a reel-to-reel, digital audio tape format introduced by Sony in early 1982 for high-quality multitrack studio recording and mastering, as an alternative to analog recording methods. DASH is capable of recording two channels of audio on a quarter-inch tape, and 24 or 48 tracks on 1⁄2-inch-wide (13 mm) tape on open reels of up to 14 inches.

The data is recorded on the tape linearly, with a stationary recording head, as opposed to the DAT format, where data is recorded helically with a rotating head, in the same manner as a VCR.
The audio data is encoded as linear PCM and boasts strong cyclic redundancy check (CRC) error correction, allowing the tape to be physically edited with a razor blade as analog tape would, e.g. by cutting and splicing, and played back with no loss of signal.

In a two-track DASH recorder, the digital data is recorded onto the tape across nine data tracks: eight for the digital audio data and one for the CRC data; there is also provision for two linear analog cue tracks and one additional linear analog track dedicated to recording time code.

The main advantage of any digital recording medium is that of consistent reproduction, which is why some of the first uses of digital recording were for instrumentation data and classical music.

DASH recorders included a specialized circuit called "Emphasis" which was intended to help overcome the noise of analog to digital and digital to analog converters of the time by boosting high frequencies on the front end. This circuit required de-emphasis on playback after the DAC as well for accurate reproduction. While emphasis was almost a necessity in earlier units, the circuit, of course, had a sound of its own and was used less and less as converter design improved.

There were three families of DASH recorders produced by Sony and Studer, with few differences among them:
2 track: PCM-3402, PCM-3202
24 track: PCM-3324, PCM-3324A, PCM-3324S
48 track: PCM-3348, PCM-3348HR

With the exception of the Sony PCM-3348HR, all of the SONY DASH recorders have 16-bit resolution with a 44.1 kHz or 48 kHz sampling rate, although it is possible to use an outboard analog-to-digital converter of up to 20-bit resolution. The PCM-3348HR is capable of 24-bit 48 kHz operation at 45 ips, and are the only machines that still find significant use today, often in only the highest-end studios for music and film production.

All DASH recorders primarily use the SDIF-2 (Sony Digital Interface Format-2) as a digital interface, which is slightly different than the S/PDIF / AES-EBU that nearly all other digital audio recorders use, but is technically superior because SDIF-2's word clock is not multiplexed into the bitstream.

Because SDIF-2 is often only found on the expensive DASH recorders, it is also often only found on the highest-end mixing consoles, such as those made by Solid State Logic.

Det som man kan undra lite över är emphasis - deemphasis. Det verkar som emphasis är konstant på precis som på SONY F1. Då bör detta framgå i CD:n och i så fall bör den spelas av med deemphasis. Har de däremot D/A-omvandlat med deemphasis och därefter mixat och därefter A/D-omvandlat utan emphasis så är resultatet på CD utan emphasis.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-11 21:01

PekkaJohansson skrev:16 bitar - analog mixning - 16 bitar, verkar det. Från http://www.analogplanet.com/content/brothers-arms%C2%A0%C2%A0-45rpm-mobile-fidelity#2J8J5V04mh2dwOdO.97:

Med vänlig hälsning

Pekka

Inom populärmusikgenren torde DDD-skivor vara mycket ovanliga även idag och definitivt ytterligt sällsynta under mitten 1980-talet. Stora studios använder än idag analoga konsoler, varför produktionera blir som mest DAD.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2016-11-04 20:13

Lyckades ta mig igenom hela senaste Hammerfall albumet på Spotify utan att öronen kroknade. Är det "bra" ljud eller är jag bara glad att det är fredag?

Nån som har tid och lust att Masvisa lite?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-11-04 20:40

ottovonkopp skrev:Lyckades ta mig igenom hela senaste Hammerfall albumet på Spotify utan att öronen kroknade. Är det "bra" ljud eller är jag bara glad att det är fredag?

Är inte Hammerfall, som mycket annan hårdrock? Dvs kraftigt frekvensomfångsbegränsat och ganska mycket komprimerat redan från början.
Då borde det ju låta Spotify innan det hamnar där! 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-04 22:31

ottovonkopp skrev:Lyckades ta mig igenom hela senaste Hammerfall albumet på Spotify utan att öronen kroknade. Är det "bra" ljud eller är jag bara glad att det är fredag?

Pratar vi om "Built to last"? En snabblyssning på Spotify får mig att tro att det framförallt är fredagen och bandet som ger upplevelsen. Ljudkvaliteten är dessvärre som den brukar vara i hårdrocksgenren. Jag gissar på en toppfaktor på 9-12 dB och 4-6 dB förlust i allpassgrafen utan att ha masvisat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-04 22:33

Morello skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Inom populärmusikgenren torde DDD-skivor vara mycket ovanliga även idag och definitivt ytterligt sällsynta under mitten 1980-talet. Stora studios använder än idag analoga konsoler, varför produktionera blir som mest DAD.

Frågan är väl om några använder stora studior längre... :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-11-05 12:15

Bild

Jag gissar på "fredag". ;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-05 12:29

Titta, de utnyttjar alla 16 bitar på varje ton. 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-05 12:42

Titta, jag var visst lite generös i min gissning.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-11-05 13:04

Jo, ytterligare ett "mästerverk" att lägga till historien . . . typ. :D

Apropå studios så är väl inte den häringa på Skeppsholmen så pytteliten ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-05 17:41

Laila skrev:Apropå studios så är väl inte den häringa på Skeppsholmen så pytteliten ?

Nä, jag bara gnabbas med Morello. Jag menar att en stor del av musiken idag görs i små helt datorbaserade studior och att det i den mån det finns stora analoga mixerbord så är de kvarlevor från en tid då de behövdes. Därmed inte sagt att de inte finns. Jag bara menar att de är onödiga och sämre. Ska man prata om kvalitet så är analogstudiorna rätt kass.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2016-11-05 17:54

joakimfors skrev:

[ Bild ]

Jag gissar på "fredag". ;)

Hehe, det visade sig dessutom att vi slutade vid lunch så jag var extra nöjd. Till och med subben fick spela med och då hade jag inte ens öppnat fredagsölen. Brukar krävas minst två öl innan jag står ut med ett sådant album.

Nåja, Avenged Sevenfold senaste går ju lyssna på både nykter och trött.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-11-05 18:03

Svante skrev:
Laila skrev:Apropå studios så är väl inte den häringa på Skeppsholmen så pytteliten ?

Nä, jag bara gnabbas med Morello. Jag menar att en stor del av musiken idag görs i små helt datorbaserade studior och att det i den mån det finns stora analoga mixerbord så är de kvarlevor från en tid då de behövdes. Därmed inte sagt att de inte finns. Jag bara menar att de är onödiga och sämre. Ska man prata om kvalitet så är analogstudiorna rätt kass.

Jag noterar att du passar på när Morello är förhindrad(semester) att svara . . . typ. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-05 23:15

Laila skrev:
Svante skrev:

Jag noterar att du passar på när Morello är förhindrad(semester) att svara . . . typ. :wink:

Aha, det hade jag missat. Vad har han gjort nu då? :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-11-06 00:16

"Såsse" . . . typ. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-06 04:34

Laila skrev:"Såsse" . . . typ. :D

Appapp, akta dig! :D

Ja, jag såg det sen.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-11-06 19:20

MasVis är ju ett skarpt verktyg för att analysera en ljudfils (främst dynamiska?) kvalitet.
Jag får dock erkänna att trots att jag är förhållandevis väl insatt i problematiken med "tokmastring"
och på gränsen till maniskt intresserad av detta otyg, dess ursprung och drivkrafter, kan jag bara
hjälpligt tolka en MasVis-utskrift.

Då är jag ändå ingenjör, om än en lat variant...

Finns det en möjlighet att sammanfatta samtliga data (de olika graferna) i ett MasVis-betyg? För tillfället
verkar crest-faktorn vara det "betyg" man pratar om efter en masvisning, men ett "betyg" som speglar mer än så
tänker jag vore värdefullt?

Jag inser att ett sådant betyg blir mera trubbigt än den kompletta bilden/analysen, men det skulle kunna
få en större grupp intresserad av att jämföra betyget med de intryck fonogrammen ger.

Det fina jobbet som lagts ned i detta program förtjänar en egen enhet tycker jag!

Hur skulle i så fall de olika graferna viktas i helhetsbetyget?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-06 21:58

KentLindqvist skrev:MasVis är ju ett skarpt verktyg för att analysera en ljudfils (främst dynamiska?) kvalitet.
Jag får dock erkänna att trots att jag är förhållandevis väl insatt i problematiken med "tokmastring"
och på gränsen till maniskt intresserad av detta otyg, dess ursprung och drivkrafter, kan jag bara
hjälpligt tolka en MasVis-utskrift.

Då är jag ändå ingenjör, om än en lat variant...

Finns det en möjlighet att sammanfatta samtliga data (de olika graferna) i ett MasVis-betyg? För tillfället
verkar crest-faktorn vara det "betyg" man pratar om efter en masvisning, men ett "betyg" som speglar mer än så
tänker jag vore värdefullt?

Jag inser att ett sådant betyg blir mera trubbigt än den kompletta bilden/analysen, men det skulle kunna
få en större grupp intresserad av att jämföra betyget med de intryck fonogrammen ger.

Det fina jobbet som lagts ned i detta program förtjänar en egen enhet tycker jag!

Hur skulle i så fall de olika graferna viktas i helhetsbetyget?

Det skulle motverka syftet med MasVis. Man kan möjligen plocka ut en enskild siffra, som tex toppfaktorn och det görs i översiktsgrafen. Men att reducera informationen i alla graferna till en enda siffra skulle introducera en ifrågasättbarhet i vägningsfaktorerna som jag inte tycker att man ska. MasVis ska säga mer.

Syftet med MasVis är att stimulera diskussion med ett objektivt underlag som är mer än ett sammanfattande index. Även om inte alla förstår alla graferna så kan man lära sig med tiden. Om man så bara förstår vågformsgraferna eller toppfaktorn så kan man delta i diskussionen. Jag tycker att vi har sett här på Faktiskt hur MasVis faktiskt fungerar just så.

Vi lever i en reduktionistisk tid, men jag tycker inte att det finns någon anledning att gömma informationen. Se min signatur... :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-06 22:25

Precis som Svante säger så är alla graferna viktiga, men jag kan tycka att en graf som är lätt att läsa av och som säger väldigt mycket om masteringsprocessen är allpass-grafen. Så den är nog en av de "viktigare" kan jag tycka, men jag tycker så klart att alla tillför sin del av helheten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-06 22:28

AndreasArvidsson skrev:Precis som Svante säger så är alla graferna viktiga, men jag kan tycka att en graf som är lätt att läsa av och som säger väldigt mycket om masteringsprocessen är allpass-grafen. Så den är nog en av de "viktigare" kan jag tycka, men jag tycker så klart att alla tillför sin del av helheten.

Jag håller med, den är både lätt att läsa av och är valid. Det som talar emot den är att den är ganska svår att förstå.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-06 22:39

Hur har MasVis påverkat debatten utanför faktiskt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-07 00:39

Harryup skrev:Hur har MasVis påverkat debatten utanför faktiskt?

Vet inte. Objektiva fakta är att 2016 har den 1700 nedladdningar, vilket kan jämföras med Edge, 3300 och Basta!, 2300. Min sångsynt Madde, som jag får ganska mycket positiv feedback om har laddats ner 1100 gånger i år.

Kanske är det Faktisktianer som har laddat ner den 1700 gånger, men jag vet åtminstone några andra sammanhang som den förekommer.

En googling hittar MasVis nämnd på några andra sidor, iaf:
http://forum.xivero.com/index.php?topic=74.0
http://www.computeraudiophile.com/f11-s ... ing-14636/
https://www.metal-fi.com/forum/viewtopic.php?t=30
http://forums.stevehoffman.tv/threads/l ... 972/page-7

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-12-11 18:04

Fixade så man kan analysera ett helt album eller en spellista på Spotify i PyMasVis nu.

Kanske borde fixa en egen tråd för PyMasVis?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-11 19:40

joakimfors skrev:Fixade så man kan analysera ett helt album eller en spellista på Spotify i PyMasVis nu.

Kanske borde fixa en egen tråd för PyMasVis?

Ja, en egen tråd tycker jag din fina utveckling på programmet förtjänar. Den här tråden tycker jag mer verkar vara inriktad på att masvisa låtar och album, din kan ju vara mer inriktad på funktioner i själva programmet. Jättefint med versionen för webbläsare förresten. Busenkelt. Tack!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-12-11 20:06

Svante skrev:Ska man prata om kvalitet så är analogstudiorna rätt kass.

Tycker du ja! :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2016-12-12 00:53

NADifierad skrev:

Är inte Hammerfall, som mycket annan hårdrock? Dvs kraftigt frekvensomfångsbegränsat och ganska mycket komprimerat redan från början.

Ska inte märkas någon skillnad om man lyssnar i en klockradio eller en 150 000 kr anläggning, då har man gjort en riktig Metal mixning... som den här tex!

https://open.spotify.com/track/3RV9JWf5jre5edwNvTgCxI

Om man inte blöder ur öronen efter en låt på halvlåg volym så låter det för bra, då äre bara att börja om! :o

Glöm inte att trummorna måste söndertriggas totalt också och låta så syntetiskt det bara går

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-12-12 22:00

JB skrev:
NADifierad skrev:

Ska inte märkas någon skillnad om man lyssnar i en klockradio eller en 150 000 kr anläggning, då har man gjort en riktig Metal mixning... som den här tex!

https://open.spotify.com/track/3RV9JWf5jre5edwNvTgCxI

Om man inte blöder ur öronen efter en låt på halvlåg volym så låter det för bra, då äre bara att börja om! :o

Glöm inte att trummorna måste söndertriggas totalt också och låta så syntetiskt det bara går

Utvecklingen går framåt. för säg 15 år sedan hade en platta som varit så mycket komprimerad som Hammerfalls senaste låtit enormt knastrigt med massa klippta toppar, nu låter det enbart platt som en pannkaka.
Skulle vara kul att få höra den utan komprimering. Snabba kaggar <3
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi