Behringer EP2500 - under luppen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-01-09 20:56

1 par frågor bara. om man använder en 120mm tyst fläkt med anpassade kylflänsar, kör fläkten tyst. moddar lite för bättre flöde mm skulle behringern faktiskt kunna bli ett riktigt bra slutsteg då?

ni pratar om större bandbredd, hur skulle det teoretiskt gå att fixa det? duger som det är? jag är riktigt sugen på att tjöpa ett sånt steg, skulle va kul att bygga om lite tycker jag, (kylflänsar, chassie, front, fötter, tuffare volymrattar mm) allt på lektionstid naturligtvis. jag vet inte ni kanske tycker jag är galen. går just nu en cnckurs, typ ett år kvar på den o lärarna skulle nog tycka det va ett bra initiativ av mej. det mesta ser ut som om det går att flytta på där man själv vill ha sakerna, jag ser potential.

vad säger ni har det här steget potential att bli nåt bra?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Gravedigger

kul tråd det här

Inläggav Gravedigger » 2006-01-13 00:48

Innan jag börjar skriva för mycket ska jag kanske säga att jag har arbetat med QSC under många år. (så jag lär vara part i målet så att säga). Även om QSC har bytt betydelse från Quilter Sound Company till Quality Service Commitment, så ligger det nog en hel del sanning i den nyare betydelsen. Utvalda komponenter, kontrollerad inbränning och testning ger prestanda och livslängd. Eventuella brister fångas upp direkt i produktionen och inte hos kunden. Det är oftast där en stor del av priset för tillverkningen kan skilja. RMX är om jag inte minns fel tillverkade i Kina, dock enligt QSC's specifikationer. Det kan vara så att Behringers variant tillverkas på samma fabrik, dock kanske inte till samma specifikationer. En framtid med damm och 2-ohmsdrift lär utvisa detta. Behringer har ett brokigt förflutet och har som skrivits tidigare kopierat andras produkter. Aphex är ett exempel. Även Drawmers gate'ar kopierades (så bra att typbeteckningar och logotyper på kretskorten följde med). En anledning till det lägre priset kan vara distributionen av produkterna. Behringer har i princip kapat bort generalagenterna, vilket tar bort mycket av den lokala servicen, men även 20-25% på priset.
När det gäller brusfrågan tror jag att det är en bra idé att titta på ingångssteget. Normalt sitter det en op-amp där som det kan gå att optimera en del kring. Byt gärna ut den mot en lågbrusigare version men titta litet på förstärkningen och motkopplingen. Självsvängning är inte kul med de effekterna vi talar om här. Det är inte heller säkert att all den spänningsförstärkning som finns tillgänglig behövs. I min QSC-värld står alla rattar rakt upp. På det sättet behövs det litet mer signalnivå från försteg med det blir en mycket mer behaglig nivå på tomgångsbruset i anläggningen. Det där med AC-kopplad utgång tycker jag inte är en helt korrekt jämnförelse sett ur QSC-s traditionella designperspektiv, har ni verkligen tolkat konstruktionen rätt här? Jag vill minnas att konstruktionen från början var till för att förbättra värmeavledningen från TO3 kapslingarna. Genom att montera dessa direkt på kylflänsarna slapp man glimmerbrickorna med tillhörande förluster. I det fall någon är sugen på att testa har jag för övrigt ett PL4.0 som ligger i källaren och dammar.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-15 13:40

Jag har servicemanualen till QCS motsvarighet och ser inte hur Behringers steg skulle klara låga laster sämre då det är samma komponenter.

Opampen du pratar om sitter på undersida av kretskortet och är ytmonterad så det är lite meck att fippla till steget ordentligt.

Jag ska kolla igenom manualen igen men jag är rätt säker på att steget är AC- kopplat.

Användarvisningsbild
Gravedigger

Inläggav Gravedigger » 2006-01-15 19:56

Vad jag avsåg med låga laster och värme är att det även om det används komponenter med samma värden, kan det mellan olika tillverkare, typer och tillverkningsbatcher skilja sig i deras egenskaper. QSC var tidigare måna om att komponenter matchades och att bara de som höll specificerade toleranserna skulle användas i produktionen. Likaså var de måna om långtidsegenskaperna hos de färdiga produkterna och att designen inte "låg på gränsen".

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-16 18:22

Vad jag menade var att det är samma trissor (dvs samma tillverkare och modell) i Behringersteget och alltså inte någon ersättningstrissa.

Fetingkondingen till AC kopplingen är också av samma märke i de två stärkarna.

Behringer kan ju inte bara ha varit så fräcka att de snott allt utan QCS måste ju få en slant för att Behringer använder sig av deras produkt eller? Annars borde någon stämma skiten ur Behringer för då är det ju förjävligt.

Användarvisningsbild
Gravedigger

Inläggav Gravedigger » 2006-01-16 19:39

I och med att QSC går ut på hemsidan och kallar det en ej godkänd kopia så verkar det väl inte som att behringer frågat om lov i förväg. Det kanske pågår en process i det tysta som vi inte vet om, eller som vi kommer att få reda på resultatet av, vem vet? Om det är en 1-1 kopia så är det i princip bara urval, tillverkning, inbränning och testning som kan skilja. Låter som att det i så fall kan vara ett rätt bra köp tycker jag. Det enda som jag kan se skiljer verkar vara vikten. Är det månde en mindre trafo i behringern?
Senast redigerad av Gravedigger 2006-01-16 21:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Gravedigger

Hittade litet om mackie och kopior (postas antagligen fel)

Inläggav Gravedigger » 2006-01-16 20:02

Hämtad från forum på dvinfo.net
--
Subject: Re: Advice on Behringer MIC2200 Mic Pre
Date: 1999/04/12
Author: m.leidel <m.leidel@behringer.de>

It is always amazing how facts are twisted or how people come up with stories. I respect your personal opinion but let us clarify some things.

1.) The Aphex case many years ago was mainly about a dispute about Aphex's patent and Uli Behringer's own patent application. Our circuitry was very different since it was amplitude independent which is great to get harmonics even at low levels. The case was settled outcourt.
2.) We never had any dispute with dbx.
3.) Mackie. If you really look at the legal documents than you will find out that Mackie lost the case on all copyright and patent infrindgement.

We have now sued Mackie for various things which we cannot and don't want to dislose here. This is not our style.

We make great equipment at great prices. Some competitors don't like it and they think to defame us here on the net is their way of competition. They also prefer to hide their names rather than showing their identity.

This is OK for us.

Best regards
Michael Leidel
Behringer Customer Support Manager

Användarvisningsbild
Gravedigger

Inläggav Gravedigger » 2006-01-16 20:05

Och ett svar från någon som utger sig för att vara Marvin Caesar (Mr. Aphex)
--
Subject: Behringer lies
Date: Thu, 15 Apr 1999 18:22:27 GMT
From: marvin_caesar@my-dejanews.com
Newsgroups: rec.audio.pro

This message is prompted by replies made by Michael Liedel, customer support manager of Behringer, regarding Ulrich Behringer's history of theft and lies. Inasmuch as Aphex was the first company targeted by Behringer and inasmuch as I was directly and personally involved during the entire episode, everything that is contained in this message is the truth as I know it.

Liedel stated that "the Aphex case was mainly about a dispute about Aphex's patent and Uli Behringer's own patent application". That is a lie. The truth is that Behringer copied the Aural Exciter Type B, right down to the circuit board and the manual, and called it the Typ F. The front panel was made to look very similar to our unit. The manual, being so blatant a copy, caused people who bought the Behringer copy to call our distributor in Germany for service. When it became clear to us that Behringer was going to be more than a garage operation, we first sent a legal letter to him demanding that he stop and then filed a patent suit.

To suggest that Behringer had a patent filing himself is also a lie. He abused the legal system in Germany to delay justice. It took six years to get the court to finally issue an judgment of patent infringement and forced him to stop selling infringing products. Behringer then told the world that he 'discovered' that it was better to not generate harmonics- that was after he 'invented' his own harmonic generator which just happened to be a copy of the Aural Exciter.

After the infringement was proven in court (not out of court as Liedel stated), the next step was to establish damages. That took another two years through the delay tactics that Behringer continued to use. The court finally caught on to his games. On the night before the last hearing, Behringer claimed to have a cold and asked for another delay. I had flown from LA to Frankfurt and the judge denied the request. At the hearing the lawyer for Behringer was admonished by the judge and told to agree to pay an amount which would be acceptable to us. If that agreement was not reached within a short time, the judge would force the settlement amount and also force Behringer to pay all court fees and our legal costs. Behringer paid 800,000DM. That amount was small compared to the benefit he received, but at least the world knows that he was found guilty of patent infringement and that he had to pay a significant, albeit insufficient, sum.

Behringer's attack on our products was not limited to the Aural Exciter. He tried to copy our 612 gate. He could not get our VCA so he used the VCA that we had used previously. We had to use a heat spreader on our new VCA which was not necessary on the previous design. Behringer glued a useless piece of metal on his VCA's showing that he either did not understand what was going on in the unit, only making a poor copy of it, or he simply tried to copy as exactly as possible. He also copied our manual--page for page, illustration for illustration. The court immediately issued an order for him to stop and reimbursed us for our legal fees.

I cannot comment directly on his raids on other companies' products, but based on my experience I know that he used similar tactics. He not only screws other manufacturers, but I have direct knowledge of him screwing a supplier. He has set up distributors and, after the distributor has done all the hard work, hired one individual from that distributor to set up his own distribution.

The mistake I naively made was thinking that once people knew who this miscreant was, they would never want to do business with him or buy his products. People turn a blind eye when there is a possibility to make a quick buck or buy a product which, on the surface looks like the original, but is cheaper.

I have absolutely no illusions that this message will change anybody's business methods or purchasing decisions. I just hope that those who are ethically challenged do not complain too loudly if they ever get ripped off. I also hope that people who do have some sense of right and wrong get a little twinge whenever they see a Behringer product in a rack. Especially now that they know the truth.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-02-14 01:30

Händer det nåt på f/e lyssningsfronten?

Är steget nåt att ha för hifibruk eller är det "bara" en okej pa-produkt med låg dist :?:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-14 04:06

Gravedigger: Tack för bra info om Behringers kopierande! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-14 09:55

lazyworm skrev:
NNord skrev:haha, hoppas du förstod jag skojade lite :wink:

hehe ok, trodde inte det faktiskt, du brukar kunna vara "rätt" principfast vid vissa saker, såsom högtalare av visst märke t.ex :)

:)

Jag är inte det minsta* principfast när det kommer till JBL, det är bara det att jag har humor, och gillar att driva med mig själv :wink:

:)

*Underlig magkänsla när jag skrev det ordet, vet inte om det stämmer, men jag tror det gör det iaf.. :wink:
NN

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-03-01 09:35

Har det dött ut helt om detta slutsteg?
Verkar ju helt klart intressant...
Inga anknytningar

MeTeX

Inläggav MeTeX » 2006-03-03 03:02

Läste tråden och blev intreserad så jag sökte lite mer på steget är det detta schema:

http://www.qscaudio.com/support/library ... mx2450.zip

om så är fallet är den verkligen AC-kopplad?
jag får det till att utgångens emittrar ligger via emittermotstånden mot
"+/- rail" kollektorerna är ihopkopplade(p1 i schemat) och går ut i högtalarterminalens neg. högtalarterminalens pos. går via en säkring till nätdelens "mitt" jord sedan vidare till transformatorns centertappning.

Är inte det en ganska vanlig koppling förutom att sista steget brukar oftast vara en emitterföljare?.

Så till det ovanliga i konstruktionen om jag förstår den rätt så är +/- rail mot utgångstransistorerna alternerande mellan +-55V och +-110V det som kallas step driver i schemat gör att vid behov Kan rail-en lyftas till +-110V.
eller är jag helt ute och cyklar?
så nätdelen är som följer
+110V(c12000mF)+55V(c12000mF)GND(12000mF)-55V(12000mF)-110V

har även hittat en biaspot i schemat (R131) är det bara att dra upp till 100mA/Tr. och se glad ut ser ju ingen DC-offsetpot. ser även ett NTC parallelt med biaspoten det kommer ju resultera i ett sammspel mellan fläcktfart och biasström.
Nu är jag ingen expert på området så jag kanske fått allt om bakfoten?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-03-09 23:33

Tack för schemat! Det var verkligen frikostigt att lägga upp det MeTeX. :)

Har inte kunskap nog att svara på dina frågor dessvärre. :oops:

Anyway, jag tog ett skeppartag med EP2500 och klädde större delen av insidan med bitumen från Mekonomen. Osäker på om det blev någon effekt alls förutom att lådan är tyngre nu. :cry:

Tidigare har jag tätat fläkten och kåpan med silikon, dämpat hela fläktmodulen med högtalartätningslist, speciellt mellan kåpan och kylaren och upptäckt att fläkten inte längre behöver skruvas fast. Nu kläms den fast mellan lock och botten och kan inte röra sig.
Flytande upphängning. 8)

Experimenterade ett tag med en pot och paralella motstånd för att labba fram ett värde för seriemotståndet till fläkten. Det var ett träligt jobb eftersom förhållandet mellan elektrisk dämpning och fläktens varvtal inte är linjär. Långt därifrån. Snodde till slut ihop 4 styck 180 Ohm motstånd i paralell, 45 Ohm totalt altså som seriemotstånd och det funkar perfa. Ett ensamt 30 Ohm (1/4 W) blev lite varmt och några tåligare motstånd hade jag inte.

Har tagit en digital stektermometer från köket och klämt fast sensorn mellan locket och kylaren och testar EP2500 som basförstärkare till Orion med basarna paralellt (2,5 Ohm totalt) as we speak. Detta lär vara en mycket otrevlig last. Ganska fin stramhet i botten trots allt tycker jag, men EP2500 är ju en mycket större förstärkare än de eAR 202 jag normalt använder.

Körde lite tidigare i dag med LTS-svepet (1 - 120 Hz) så högt jag vågade. Det smäller väldigt obehagligt när XLS slår talspolarna i botten. Har inte klarat mer än 45 grader när jag sveper. 28 grader verkar vara max vid hård musiklyssning. Helt ok och potential för mer ljuddämpning mao. :)

Oljudet från fläkten är nu mycket dämpat jämfört med tidigare. Dock ska jag köpa en annan fläkt eftersom originalet helt klart inte "trivs" med så här låg spänning. (9,5 V) Den verkar nästan vilja stanna ibland och den går dessutom ojämt.

Vad gäller kopierandet så tycker jag det är tråkigt förstås, men jag har ändå ganska lätt samvete för min EP2500.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-03-12 16:16

Har spelat en del med nya fläktdämpningen nu och resultatet är ganska frustrerande. Ibland knappt snurrar fläkten och ibland går den i hastigheter som börjar likna den okompenserade fläkten.

Jag antar att förstärkarens interna spänningsstyrning kompenserar för den reducerade kylningen och drar på mer spänning till fläkten.
Man måste kanske bygga sig en fläktstyrning i alla fall. :cry:

Finns det någon här som har något uppslag till en användbar fläktstyrningselektronik?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-03-13 00:33

Använder du orginalfläkten så är det inte så konstigt om den styr upp spänningen så fläkten går i samma varvtal som tidigare då den ska kyla bort samma effekt.

Köper du däremot en tystare och effektivare fläkt så får du aldrig det problemet :)
En sån kostar ju bara runt 100kr också vilket är väl investerade pengar.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-03-13 21:59

lazyworm: Jag har börjat tänka den tanken också, men det känns så surt att helt ge upp möjligheten till maxprestanda på blåset. Well, kanske är det det mest praktiska i alla fall, att byta till en svagare fläkt altså och du verkar ju nöjdare än mig i dag om man säger så.

Fråga: Vad sägs om denna 23 db-historia från Jamicon (JF0825B2L):
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=1608.htm

Den Papstfläkt du använder kan jag inte hitta. För det är väl en 24-voltare? Den Papst 24 V som Elfa har är 32 mm djup istället för 25 mm.

Har du nåt tips själv på en fläkt som kunde passa?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-04-01 01:31

Well Lazyworm, jag har monterat ovanstående fläkt från Jamicon nu och förstärkaren kompenserar likförbannat.

Iskall direkt efter påslag drar den upp spänningen till nästan 20 V efter att tidigare startat på 14 V. Efter min 45 Ohm serieresistans har jag fortfarande 17 - 18 V till fläkten. Det går säkert att dämpa den till 9 V, men då kommer förstärkaren mata med 24 V från kortet.

Det börjar bli intressant att ta reda på vad som egentligen styr spänningen till fläkten och på vilket sätt. Ska kolla detta i schemat.

Å andra sidan är denna fläkt otroligt mycket tystare och nettoeffekten är därför positiv. Det är tystare än nånsin. Nästan så det är dags att ge sig. Ingen projektor jag hört har en chans. Och så ger den 500 W x 2.
Har ändå kollat på en del fläktstyrningar med temp-givare och med en sådan torde det kunna kylas mycket tystare än nu. Dessa kostar 500 spänn och levereras med mjukvara på CD för att ställa in den kurva som ska styra fläktarnas reaktion på givardata. Knappt så man tror det är sant. :o
Databranscen verkar kunna få fram bra produkter till skapliga priser, till skillnad mot hifi-branschen altså. :oops:
Måste dock byta fläkt igen till en 12 Volts eftersom fläktstyrningar till 24 V är lätträknade. Återkommer med resultat av detta när jag orkar.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-04-02 17:02

ujj, missat en del här.
Kul att du blev nöjd, jag köpte min papst på webhallen men jag tror att de flesta datorbutiker har den.

Jag kan mäta upp spänningen och se hur mycket min kompenserar upp.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-04-05 00:56

Thought I lost you there Lazyworm. Välkommen tillbaka. :o
Skulle va intressant med latmask-mätningar på startad, men iskall apparat. Typ spänningen ut från kortet och spänning efter din serieresistans.
Höjdes tomgångsströmmen på din apparat?
Till viket värde?
Mellen vilka punkter mäter man tomgångsströmmen i denna apparat?
En länk till exakt den Papst-fläkt du använder skulle också va fint. Papst gör många olika modeller märkte jag när jag sökte........................

Jag har efter bästa förmåga studerat schemat som MeTeX gjort tillgängligt för oss och min första iaktagelse efter stickprovskontroller i apparaten är att allt verkar stämma vad gäller komponentvärden och kretslösningar, precis som Morello redan observerat. :)
Schemat är altså fullt relevant för EP2500 trots ursprunget vågar jag påstå.

Jag vill tillägga att jag inte har vare sig formell eller relevant praktisk kompetens inom analogteknik eller elektroakustik, trots att jag är naturvetare och förstår vetenskapliga resonemang och hoppas därför på välvilligt bemötande från er andra här och speciellt från er som är duktiga om det skulle bli aktuellt för mig att få hjälp av en sådan person. :oops:

På sida 4 i schemat ( muting and thermal protection ) ser man hela försörjningen, från trafo till fläkt, i underkant på bilden.

Man tar ut 20 VAC från primärsidan på trafon. Ganska snygg lösning för mitt otränade öga. Man undviker galvanisk förbindelse mellan förstärkarkretsarna och fläktstyrningen.
Efter kontroll i apparaten visar sig de 20 VAC finnas mellan nollan från nätbrunnen till likriktarkortet ( brun ) och den grå kabeln från trafon till likriktarkortet.

Färger på kablar, nummer på kopplinger och vissa speciella komponentval, tex separata små dioder istället för en liten likriktarbrygga stämmer inte helt i EP2500 jämfört med QSC-schemat så detta får man notera/editera i sitt eget schema efter att ha undersökt saken på plats uppe i förstärkarens underliv. ( Jag dricker grappa. 8) )

20 VAC likriktas till 28 VDC med separata dioder istället för den lilla bryggan på schemat och glättas med 1000 u. Mellan fläkten och matningen finner man en liten logik baserat på en optokopplare 4N29 ( http://www.fairchildsemi.com/ds/4N/4N29.pdf ) som via 5 motstånd ( varav ett 2 W ) och en transistor ( TIP31C på kylare ) reglerar mängden kräm på utgångskontakten till fläkten. ( J18:1, J18:2 ) Även här är den orena fläktregleringen galvaniskt skiljd från signalvägen eller dess associerade kretsar.
Elegant i all sin enkelhet tycker jag. :)

Min första tanke var förstås att försöka modda logiken så att fläkten står still eller näst intill när den inte behövs, men går för fullt när det är läge för det.
Tyvärr är mina kunskaper inte av den storleksordningen att jag kan ro hem det utan hjälp.
Ni har väl alla hört räkneexemplet med oddsen för att apan ska klara att skriva en bibelkopia på skrivmaskin genom att slumpmässigt hamra på tangenterna? :cry:

Dessutom kvarstår en gåta för mig i form av den krets som 4N29 egentligen mäter på. Man ser två stift ( J21:2, J21:3 ) på schemat, kopplade till anod och katod på IR-emittern i 4N29. Jag ser inte vad dessa stift kopplas vidare någonstans i schemat. :?
Kan det vara så att svaret framkommer bara om man skaffar sig servicemanual?

Det skulle vara jättekul om någon duktig ville ta en titt på det här. :P

Meningen med min hobbyverksamhet här är som fas 1 att utveckla apparaten till "mina drömmars sub-förstärkare för en spottstyver". Det är nu mycket nära en succe! Fläktstyrningen är allt som återstår och egentligen duger den som den är nu.

OM senare fläktstyrningslogiken kan moddas ännu hårdare till effektivare styrnig med ännu mindre oljud och vi vågar höja biasen en del till kan vi gå in i fas 2 ( efter experiment med olika biasnivåer, THD-utvecklingen som följer och vad som krävs av kylningen ) och vi kan bestämma vilken biasnivå som "lönar sig" bäst, samt bygga om ingångssteget ordentligt, få en frihet frå sus och dus :lol: få fram en legendarisk apparat som kan knocka sockorna av både NAD 208 och Rotlarna.

Som målbild för förstärkare som snart ska få krypa till korset för denna och be om nåd är Krells hela KSA-serie. Som setts helt i början av tråden visar mätningarna att förstärkaren har mycket stor potential efter moddning med enkla medel.

Avslutningsvis startar vi fas 3 sätter vi samman en komplett moddningsinstruktion här på forum, komplett med bilder för att medlemmarna själva ska köpa och kunna modifiera dessa förstärkare. Genom detta arbete blir våra kunskapsmässiga och experimentellt införskaffade erfarenheter dokumenterade.
En dedicerad forumdel kan höra till. Vi kan alltid ta bort Linn-forum om det saknas plats. :D 8) Skojar bara! :oops: :oops:

Kom därför gärna med förslag på förbättringar. Som sub-förstärkare är den nästan klar och blir suverän, min går för fullt, med fruktansvärd kraft.
Som bredbandsstärkare återstår en hel del arbete som jag hoppas folk kan bidra med efter kompetens och intresse, men den har stor potential. 480 W @8 Ohm. båda kanaler drivna. RESPECT!

Allt data utom möjligen servicemanualen torde föreligga i dessa senaste postningar. Inget googlande behövs altså. Dessutom är QSC-schemat så fint gjort att det går att zooma i obergränsat.

Hoppas på svar från intresserade!

/AndersP

MeTeX

Inläggav MeTeX » 2006-04-08 16:31

Har några tips att komma med, jag tänkte för ett tag sedan köpa steget i fråga men priset höjdes och det blev inte av.
(Jag har även tagit del av tråden på hififorum och håller med om att kopplingen runt fläktstyrningen är svårtolkad jag hittar inte "Givaren"?

Problemet är nog inte att fläkten "snurrar för fort" utan att den befintliga fläkten låter för mycket vid det erfodrade luftflödet.
sänkning av varvet på befintlig eller utbytt fläkt med liknande storlek/prestanda sänker visserligen ljudnivån lite men också luftfödet, detta kommer orsaka att steget kommer bli för varmt oavsett vilken fläktstyrning som används.
lösningen tror jag är att med lägre ljudnivå skapa högre luftflöde och sedan låta styrningen reglera som det är tänkt.

Jag skulle annvända den fläktstyrning som steget har och gå upp till 120mm fläktar och kanske 2-3st i en låda brevid med en ventilationslang ansluten till slutsteget inte så snyggt men förmodligen tystast.
Ett annat snyggare alternativ jag funderat på är 5st fläktar av den storleken som nu är, monterade (80mm?) så de bildar en kub bak på utsidan med ena sidan öppen in mot kylflänsarna.
Denna överkapacitet i luftflöde gör att temp.regleringen kommer stabilisera sig långt ifrån fläktarnas "fullfart" och då går dom mycket tyst.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-04-08 19:21

Jag undrar lite över att ni inte funderat på helt passiv kylning - med tanke på allt jobb ni ligger ned på att få fläkten tyst.

T ex fäst en tjock kopparplåt som täcker hela ovansidan av förstärkaren vid kylflänsarna. Kanske med värmeledande lim ?
T ex en 5mm tjock plåt.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-04-09 17:29

Nu har jag pysslat lite mer med detta efter att UrSv satt mig på rätt spår och efter mätningar och studier av schemat visar det sig att den krets som 4N29 mäter på är kretsen " muting and thermal protection " helt enkelt. Förbindelsen utgörs av en 3-polig kontakt med J21:1-3 på kortet och J157:1-3 i kontakten som sätts i. Så enkelt var det!

MeTeX: Synd att du inte handlade steget. Jag kan garantera att det är ett kap även med det nya priset.

Givarna ( det är 2 st, en för varje kanal ) utgörs ganska säkert av R4 och R7 på sida 4. Dom har symboler som brukar beteckna NTC-motstånd och liknande. Man kan se dom i förstärkaren fastklämda under tunnelns 2 bortersta transistorer, dom som blir varmast på en fläkttunnel. Alternativet kan vara R134 på sida 2 och R234 på sida 3 som sitter i biaskretsarna och bevisligen är NTC-motstånd.

Dina tankar om orsakssambandet mellan kyleffekt och oljud är förstås helt riktiga, men dom leder till obehagliga konklusioner med omfattande ut- och tillbyggnader av lådan vilket jag vill undvika.
Med tanke på att förstärkaren i hemmabion inte körs tillnärmelsevis så hårt som i ett PA tycker jag man kan tillåta sig sänkt effekt på kylningen. Apparaten är gjord för att gå på max i timmar och leverera tusentals watt kontinuerligt.

Jag tror vidare att du är felunderrättad om fläktstyrningens funktion. Det är som UrSv säger på det andra forat: det finns ett tomgångsvarvtal vid 14 V och det finns en punkt där spänningen börjar öka styrd av givarna på transistorerna. Lägre spänning än 13 - 14 V blir det inte utan modifieringar av elektroniken. Och man kommer bara delvis till målet med mer kylkapacitet eftersom mycket av oljudet kommer från själva luftströmmen i tunneln.
Jag har inte heller plats hemma hos mig att bygga en komplett ventilationsanläggning för slutsteget och inte har jag lust heller. Skulle jag bygga något extremt skulle det i så fall bli vattenkylning, vilket tilltalar mig med sin elegans, men jag är så nära nu att sånt verkar helt bortkastat.

i: Man får komma ihåg att det här inte är någon liten NAD utan en fetstor PA-förstärkare och att det är flera hundra Watt värme som ska bort från tunneln när det belastas. Det är nog så att man får bättre känsla för detta när man står och mäter och håller i grejerna när dom går.

Horisontella kylelemant har superdålig passiv konvektion och den termiska kopplingen mellan tunneln och en kopparplatta, oavsett mängden gegga, kommer att bli för dålig. Jag har iofs flänsar till ett tänkt Aleph5-bygge ( 370 x 370 x 45 mm ) som kanske skulle duga stående på högkant men tittar man ner i EP2500 inser man att det blir ett jätteprojekt. Allt detta är dessutom redan avhandlat tidigare i tråden.

Jag har nu nästan godkänt buller med min nya fläkt och 18 V. Den högsta belastning jag har till hands körd så hårt jag törs när grannarna är borta gör steget lite väl varmt och att få på 24 V vid behov skulle va fint.

Lösningen jag testar härnäst är en 12 volts version av samma fläkt jag har med separat termostatreglerad fläktstyrning. Jag vill ha separat sensor. Sen skruvar jag ner tomgångsspänningen tills fläkten knappt snurrar och låter styrningen slå på järnet vid typ 40 grader. Spänning tas antingen från den matning på 28 V som finns på schemat sid 4 ( jobbigt, men elegant ) eller från en separat försörjning. ( minimalt tjafs )

http://www.mcubed-tech.com/eng/produkte.htm

Nya rapporter kommer när framsteg nås.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-04-09 20:36

AndersP skrev:i: Man får komma ihåg att det här inte är någon liten NAD utan en fetstor PA-förstärkare och att det är flera hundra Watt värme som ska bort från tunneln när det belastas. Det är nog så att man får bättre känsla för detta när man står och mäter och håller i grejerna när dom går.

Horisontella kylelemant har superdålig passiv konvektion och den termiska kopplingen mellan tunneln och en kopparplatta, oavsett mängden gegga, kommer att bli för dålig.

Jo jag har förstått att är den allmänna åsikten, men jag är inte helt övertygad. Och eftersom det inte verkar enkelt att fixa med tysta fläktar heller så...
Alltnogochmedan:

1. Den termiska kopplingen mellan de befintliga kylelementen och t ex en kopparplatta: kommer den verkligen att bli sämre än mellan kylelementen och den nuvarande luftströmmen ?
T ex om man använder Arctic kylpasta (eg. till processorer) och skruvar fast den hårt och tätt tycker jag det borde bli tillräcklig koppling.

2. Det horisontella elementets dåliga termiska konvektion: Inbillar mig att strålningskonvektionen kan kompensera detta - med tanke på att det är en relativt stor yta det handlar om. Man kan ju ta en ännu större plåt och bocka ner den på sidorna så att både top och sidor utgör kylyta. Och sen kanske - om det skulle behövas - löda fast flänsar på sidorna.

3. Man kan ju byta orientering på apparaten ! Dvs låta den bli en "towermodell" - då hamnar ju den ovan nämnda kylytan vertikalt ! Osv.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-04-10 01:03

1. Ja eftersom det är så tunt material i tunnelns översta del. För att leda värme genom en kylare ska man ha tjock metall 6 - 10 mm snackar vi om. För att få en god kontalkt mellan delarna ska kontaktytorna maskinbearbetas och fräsas till exakt passning. Tunneln är optimerad till konvektion mha fläkt och kan då dimensioneras helt annorlunda.

Den typen av värmekonduktiv pasta du talar om var i bruk långt innan någon visste vad en processor var och den funka bara i väldigt tunna skikt. Och din ide med kopparplatta: ok, vi tänker oss att du lyckas leda värmen till kopparplattan. Då står du med en rödglödgad kopparplatta som inte kan kyla vare sig det ena en det andra, bara värma saker.

2. Nä det är för stor värmemängd som ska i väg. Strålningskonvektionen blir bara en pytteliten del. Den kylplatta du talar om med minst 12 mm tjocklek, kompletterad med flänsar på minst 40 mm höjd som täcker hela plattan, stående vertikalt är lagom för en kanal för den här förstärkaren.

Det är så lite kvar till perfektion som basmodulsteg att jag vet jag kommer i mål med min föreslagna externa fläktstyrning. Få se om några veckor hur långt på väg jag är.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-04-10 01:19

Nåja, vi kommer inte längre förrän någon testat.
Skulle kanske försöka få tag i beg EP2500... :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2006-04-15 19:40

Varför inte plocka ur den befintliga flänsen, kapa den i delar som precis får plats stående i kabinettet och sedan borra/stansa hål över och under flänsen för att leda in /ut värmen? Den kommer iof att bestå av flera delar, men de kan säkert fixeras ändå. Slipper leta fläns som passar m.m.
Kräver arbete men kostar inget... :wink:

Speakon är härliga kontakter. Använder det i mina hemmalådor också (HFLS-1)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-04-18 20:54

Om man har tillgång till en höfläkt eller en större byggfläkt att ställa steget på när man ska spela så borde det kunna gå Larsen. :wink:
En nackdel är förstås att de flesta inte har trefas i sina bostäder att driva fläkten med. :o En annan är att en lämplig fläkt till din konfiguration kommer att föra ett herrans oväsen och dessutom skapa en permanent storm i det rum det handlar om.

För du menade väl inte att man ska spela med självkonvektion?

//AP

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2006-04-23 23:27

Mja om det inte krävs höfläkt nu så krävs det knappast då då arean på flänsen fortfarande är densamma :wink: men motsvarande kylkapacitet som orginal kräver någon form av fläkt såklart (som iof försvåras av den föreslagna formen). Nu är ju frågan om du behöver ALL den kylkapaciteten... Har tyvärr inte din erfarenhet av höfläktar :wink:

Jag har uppfattat det som att flänsarna är "svala" nu, antagligen pga nästan obefintlig tomgångsström. Någon nämnde att de ville prova att helt koppla ur fläkten, men det är nog knappast bra i den form flänsarna sitter nu, därav mitt förslag. Detta är självfallet inget att tänka på om det ska användas som det är dimensionerat för nu, långvarig drift med max effektuttag. Vore dock trevligt att prova hur långt den kylningen räcker hemma, men det beror ju på last, nivå m.m. Om dessutom tomgångsströmmen skall ökas så ökar kylbehovet. Det lär säkert finnas ett övertempskydd också, men hur kul är det om steget slår av/på pga hög temp...

Det går väl även att kringgå tempstyrningen och ha en konstant matad tyst fläkt (och ev lite strypt spänning). Temptest såklart.
Panaflo har jag använt och de funkar bra. Har även byggt egen tempstyrning som inte går in förrän önskad temp, mest som säkerhet. Jag upplever ändå att en fläkt kommer störa, oavsett, vid ngt tillfälle.

Jag har spelat hemma med olika PA-steg (har av förklarliga skäl varit omgivna av dessa) bla LAB, QSC, Crest, DP + några mindre kända.

Såg ett aktuellt Behringer på blocket för 1900:- idag söndag :)

AP: extern kylning provade jag till min dator. Stor lågvarvig fläkt (även testat trumfläkt). Funkade kalas.

Hade en trevlig lördag på DIY-träffen i Gbg. Mera DIY åt folket! :D

edit: om jag kunde stava rätt iaf någon gång...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-05-08 19:09

Har nu köpt ett steg av denna sort...

Törs man köra utan fläkten? (i 4 Ohm) -finns det andra skyddskretsar som helt enkelt slår av steget om det går för varmt...

Tänkte i o f s köra det som slutsteg till gitarrigg med en VOX tonelab SE som preamp/effectprocessor, men det skulle vara kul att testa det hemma till subbarna...

Mvh

/Stefan
Senast redigerad av avr7000 2006-05-12 01:04, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum