Thought I lost you there Lazyworm. Välkommen tillbaka.
Skulle va intressant med latmask-mätningar på startad, men iskall apparat. Typ spänningen ut från kortet och spänning efter din serieresistans.
Höjdes tomgångsströmmen på din apparat?
Till viket värde?
Mellen vilka punkter mäter man tomgångsströmmen i denna apparat?
En länk till exakt den Papst-fläkt du använder skulle också va fint. Papst gör många olika modeller märkte jag när jag sökte........................
Jag har efter bästa förmåga studerat schemat som MeTeX gjort tillgängligt för oss och min första iaktagelse efter stickprovskontroller i apparaten är att allt verkar stämma vad gäller komponentvärden och kretslösningar, precis som Morello redan observerat.
Schemat är altså fullt relevant för EP2500 trots ursprunget vågar jag påstå.
Jag vill tillägga att jag inte har vare sig formell eller relevant praktisk kompetens inom analogteknik eller elektroakustik, trots att jag är naturvetare och förstår vetenskapliga resonemang och hoppas därför på välvilligt bemötande från er andra här och speciellt från er som är duktiga om det skulle bli aktuellt för mig att få hjälp av en sådan person.
På sida 4 i schemat ( muting and thermal protection ) ser man hela försörjningen, från trafo till fläkt, i underkant på bilden.
Man tar ut 20 VAC från primärsidan på trafon. Ganska snygg lösning för mitt otränade öga. Man undviker galvanisk förbindelse mellan förstärkarkretsarna och fläktstyrningen.
Efter kontroll i apparaten visar sig de 20 VAC finnas mellan
nollan från nätbrunnen till likriktarkortet ( brun ) och den
grå kabeln från trafon till likriktarkortet.
Färger på kablar, nummer på kopplinger och vissa speciella komponentval, tex separata små dioder istället för en liten likriktarbrygga stämmer inte helt i EP2500 jämfört med QSC-schemat så detta får man notera/editera i sitt eget schema efter att ha undersökt saken på plats uppe i förstärkarens underliv. ( Jag dricker grappa.

)
20 VAC likriktas till 28 VDC med separata dioder istället för den lilla bryggan på schemat och glättas med 1000 u. Mellan fläkten och matningen finner man en liten logik baserat på en optokopplare 4N29 (
http://www.fairchildsemi.com/ds/4N/4N29.pdf ) som via 5 motstånd ( varav ett 2 W ) och en transistor ( TIP31C på kylare ) reglerar mängden kräm på utgångskontakten till fläkten. ( J18:1, J18:2 ) Även här är den orena fläktregleringen galvaniskt skiljd från signalvägen eller dess associerade kretsar.
Elegant i all sin enkelhet tycker jag.
Min första tanke var förstås att försöka modda logiken så att fläkten står still eller näst intill när den inte behövs, men går för fullt när det är läge för det.
Tyvärr är mina kunskaper inte av den storleksordningen att jag kan ro hem det utan hjälp.
Ni har väl alla hört räkneexemplet med oddsen för att apan ska klara att skriva en bibelkopia på skrivmaskin genom att slumpmässigt hamra på tangenterna?
Dessutom kvarstår en gåta för mig i form av den krets som 4N29 egentligen mäter på. Man ser två stift ( J21:2, J21:3 ) på schemat, kopplade till anod och katod på IR-emittern i 4N29. Jag ser inte vad dessa stift kopplas vidare någonstans i schemat.
Kan det vara så att svaret framkommer bara om man skaffar sig servicemanual?
Det skulle vara jättekul om någon duktig ville ta en titt på det här.
Meningen med min hobbyverksamhet här är som
fas 1 att utveckla apparaten till "mina drömmars sub-förstärkare för en spottstyver". Det är nu mycket nära en succe! Fläktstyrningen är allt som återstår och egentligen duger den som den är nu.
OM senare fläktstyrningslogiken kan moddas ännu hårdare till effektivare styrnig med ännu mindre oljud och vi vågar höja biasen en del till kan vi gå in i
fas 2 ( efter experiment med olika biasnivåer, THD-utvecklingen som följer och vad som krävs av kylningen ) och vi kan bestämma vilken biasnivå som "lönar sig" bäst, samt bygga om ingångssteget ordentligt, få en frihet frå sus och dus

få fram en legendarisk apparat som kan knocka sockorna av både NAD 208 och Rotlarna.
Som målbild för förstärkare som snart ska få krypa till korset för denna och be om nåd är Krells hela KSA-serie. Som setts helt i början av tråden visar mätningarna att förstärkaren har mycket stor potential efter moddning med enkla medel.
Avslutningsvis startar vi
fas 3 sätter vi samman en
komplett moddningsinstruktion här på forum, komplett med bilder för att medlemmarna själva ska köpa och kunna modifiera dessa förstärkare. Genom detta arbete blir våra kunskapsmässiga och experimentellt införskaffade erfarenheter
dokumenterade.
En dedicerad forumdel kan höra till. Vi kan alltid ta bort Linn-forum om det saknas plats.
Skojar bara!
Kom därför gärna med förslag på förbättringar. Som sub-förstärkare är den nästan klar och blir suverän, min går för fullt, med fruktansvärd kraft.
Som bredbandsstärkare återstår en hel del arbete som jag hoppas folk kan bidra med efter kompetens och intresse, men den har stor potential. 480 W @8 Ohm. båda kanaler drivna. RESPECT!
Allt data utom möjligen servicemanualen torde föreligga i dessa senaste postningar. Inget googlande behövs altså. Dessutom är QSC-schemat så fint gjort att det går att zooma i obergränsat.
Hoppas på svar från intresserade!
/AndersP