baffelbredd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
uber2

baffelbredd

Inläggav uber2 » 2016-11-06 21:42

Hej,

Tänkte ge mig på ett 3-vägs bygge inom snar framtid.
Hur räknar man bredden på en baffel som har ett step likt bifogad bild? Säg att nivåskillnaden är 20-25mm i djupled.

Tack för hjälpen.

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: baffelbredd

Inläggav Perfector » 2016-11-06 21:54

uber2 skrev:Hej,

Tänkte ge mig på ett 3-vägs bygge inom snar framtid.
Hur räknar man bredden på en baffel som har ett step likt bifogad bild? Säg att nivåskillnaden är 20-25mm i djupled.

Tack för hjälpen.

[ Bild ]

Tanken kommer till mig att du gör en låda med infräsning några millimeter av lådans tjocklek och sedan en tjockare baffel som sjunker ner i urfräsningen så att du får en utstickande baffel som bilden visar.
Då får du en tjock och stabil baffel som inte skramlar
Du kan själv bestämma hur djupt baffeln skall sänkas in för bästa funktion och utseende.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
uber2

Inläggav uber2 » 2016-11-06 22:36

Perector,

Tack för konstruktionstipsen!
Låt mig omformulera frågan:
Säg att man har baffel likt den på ATC talaren, vilken bredd använder man för uträkningar/mjukvarusimuleringar? (baffel diffraktionsrespons etc.)
Anger man den svarta baffelns bredd eller hela högtalarens?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-06 22:49

uber2 skrev:Perector,

Tack för konstruktionstipsen!
Låt mig omformulera frågan:
Säg att man har baffel likt den på ATC talaren, vilken bredd använder man för uträkningar/mjukvarusimuleringar? (baffel diffraktionsrespons etc.)
Anger man den svarta baffelns bredd eller hela högtalarens?

Överkurs för mig där.
Hoppas nån annan kan ge dig svar på den nöten.
Men den svarta baffeln verkar ju vara en hel bit som går in i högtalaren.
Kan man inte se hur tjock lådan är från baksidan då?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-06 22:57

Om du tänker på baffelsteget skulle jag hålla mig till den inre skivan och se till så att baffelsteget korrelerade delningsmässigt utifrån det, och tillse att mellanregistret inte behövde kompenseras utan att det till fullo kunde hanteras med resistor om så krävdes.

Elementplaceringen för diskanten får mig att tro att de tänkt annorlunda dock, men så hade jag kanske inte gjort alls som dem heller. Väl mycket design som fått företräde i designen för mig.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
uber2

Inläggav uber2 » 2016-11-07 00:20

MagnusÖsterberg,

Låter rimligt, tack!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-07 00:31

Skulle tro att att du är homesafe om du kan dela ner mot 400Hz typ. Det är ju en klurig lösning att ta med den effekten i själva filterdesignen. Men att veta är att mäta :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-07 00:55

uber2 skrev:Anger man den svarta baffelns bredd eller hela högtalarens?

Ja.

Alltså, det som händer med en sådan där baffel är att man får två eller möjligen tre små reflexer ungefär samtidigt i stället för en stor när vågen når kanten. För låga frekvenser är skillnaden försumbar, men när tidsskillnaden mellan de små reflexerna börjar närma sig någon del av en period kan man förvänta sig en liten skillnad.

Jag skulle mata in ett avstånd som ligger mittemellan de två måtten, det borde ge en bra simulering för låga frekvenser åtminstone. Alternativet är att hitta någon mjukvara som kan simulera dubble reflexer (jag tror jag har sett någon sådan) eller göra en FEM-modellering i tex Matlab.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-07 14:02

Audio Pro A4-14 hade ett sådant steg och det orsakade en störning på frekvensgången. En kvartslist där nivåskillanden utjämnades rådde bot på störningen och den senaste versionen av A4-14 hade en radie i stället för steget.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-07 14:17

MagnusÖstberg skrev:Om du tänker på baffelsteget skulle jag hålla mig till den inre skivan och se till så att baffelsteget korrelerade delningsmässigt utifrån det, och tillse att mellanregistret inte behövde kompenseras utan att det till fullo kunde hanteras med resistor om så krävdes.

Elementplaceringen för diskanten får mig att tro att de tänkt annorlunda dock, men så hade jag kanske inte gjort alls som dem heller. Väl mycket design som fått företräde i designen för mig.

Tror det handlar om produktionsförenkling som förklätts som design. (Är snyggt dock tycker jag, trots nackdelen.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
uber2

Inläggav uber2 » 2016-11-07 14:30

i: du har helt rätt, baffeln är avtagbar så att man kommer åt mellanregistret som är monterat från insidan. Detta då magneten mäter 192mm och öppningen "bara" är 154mm. Och ja, visst är det snyggt!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-11-07 14:41

Troels har ju gjort någon liknande om än inte riktigt likatydlig. Här finns mätningaar på resultatet iaf.

http://www.troelsgravesen.dk/AT-3WC.htm

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-07 15:02

Emanuelgbg skrev:Troels har ju gjort någon liknande om än inte riktigt likatydlig. Här finns mätningaar på resultatet iaf.

http://www.troelsgravesen.dk/AT-3WC.htm

Smart konstruktionslösning! (Antar då att den "stegade" fronten är tekniskt motiverad.)
Trodde faktiskt först att högtalaren till höger var ett specialtillverkat skåp för att matcha högtalaren - trodde anslutningarna var dörrknoppar. Såg sedan att det var baksidan på högtalaren... :roll: :D
Mundus Vult Decipi

Återgå till DIY-forum