Varför är det ont om riktigt starka effektförstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Varför är det ont om riktigt starka effektförstärkare?

Inläggav Harryup » 2016-11-08 17:09

i skrev:
Svante skrev:Svar på trådfrågan: Genomsnittskonsumenten lyssnar bara på tokmastrat marginal med 10 dB lägre toppfaktor än behövligt. Det reducerar effektbehovet med en faktor 10. Dessutom är det olidligt att lyssna på tokmastrat material starkt, vilket ytterligare sänker effektbehovet.

De som egentligen vill lyssna starkast (hårdrocksgenren) är värst drabbade av tokmasteringen, följaktligen är marknaden för stora slutsteg liten. Det gör att de kostar mycket och det gör dem ännu mindre köpbara.

Kan vara så. Fast genomsnittskonsumenten är kanske inte den målgrupp vi talar om här; de köper väl snarare bioreceivrar än slutsteg.

Hårdrockskonsumenter har nog i gemen inte den budget som en del här inne lägger på anläggningar, så oavsett vad som behövs eller inte när det gäller större steg så är nog kundkretsen ibland hårdrockare inte så stor.
Billiga och stora steg ger knappast ens HiFi.

/Harryup

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2016-11-08 19:40

bakerman22 skrev:
i skrev:
Kalejdokom skrev:https://www.aliexpress.com/item/audio-power-amplifier-circuit-design-lab-gruppen-fp14000-amplifier-with-3-years-warranty/32600229265.html?spm=2114.01010208.3.305.u5lBfR&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10091_10090_10088_10089,searchweb201603_1&btsid=2377909b-e520-4b1f-acb2-72797d7c32d4

Frågor på det? :D

(Äkta lab gruppen eller kinakopia?)

Guangzhou Baiyun Xinbaosheng Professional Electroacoustic Equipment Factory.

Känner mig osäker.. Låter svenskt...

Men en av bilderna visar att det följer med klistermärken det står lab gruppen på :D

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-11-08 20:14

Harryup skrev:
i skrev:
Svante skrev:Svar på trådfrågan: Genomsnittskonsumenten lyssnar bara på tokmastrat marginal med 10 dB lägre toppfaktor än behövligt. Det reducerar effektbehovet med en faktor 10. Dessutom är det olidligt att lyssna på tokmastrat material starkt, vilket ytterligare sänker effektbehovet.

De som egentligen vill lyssna starkast (hårdrocksgenren) är värst drabbade av tokmasteringen, följaktligen är marknaden för stora slutsteg liten. Det gör att de kostar mycket och det gör dem ännu mindre köpbara.

Kan vara så. Fast genomsnittskonsumenten är kanske inte den målgrupp vi talar om här; de köper väl snarare bioreceivrar än slutsteg.

Hårdrockskonsumenter har nog i gemen inte den budget som en del här inne lägger på anläggningar, så oavsett vad som behövs eller inte när det gäller större steg så är nog kundkretsen ibland hårdrockare inte så stor.

/Harryup

Har hårdrockare mindre pengar än t.ex jazzgubbar menar du?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-08 21:04

bakerman22 skrev:
Harryup skrev:
i skrev:

/Harryup

Det vet jag inte men jag kan absolut tänka mig att de har färre. :)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-11-08 21:10

Harryup skrev:
bakerman22 skrev:
Harryup skrev:

/Harryup

mvh/Harryup

Kom ihåg: fyra tusenlappar är mer än fem enkronor. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-11-08 21:40

bakerman22 skrev:
Harryup skrev:
i skrev:

/Harryup

Oavsett om det är hårdrockare eller jazzgubbar så tror jag ett försvinnande fåtal har den budget ett par Boulder 3050 kräver;
1,500 watts at 8 Ohms!
Pure Class A operation!
Fully balanced!
120 output devices!
450 pounds!
Dual 240-volt electric lines required!
6,000-watts maximum consumption!
Four toroidal power transformers!
Vanishing levels of distortion!
75-pound carved granite base!
Extensive mechanical resonance damping!
Bryston´s 28:or lär väl vara bland de mindre kostsamma om vi pratar "riktigt starka effektförstärkare" i HiFi-sammanhang
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-08 21:47

Nja, om man kommer med fyra tusen vietnamesiska VND'er så får man faktiskt bara 1,95 svenska sek. Dessutom hörde jag igår för att återkoppla till tråden att man inte får sälja egen egendom för mer än 65' SEK per år innan man måste skatta för det. Är det verkligen så?

/HArryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-11-09 08:37

Panelguy skrev:Oavsett om det är hårdrockare eller jazzgubbar så tror jag ett försvinnande fåtal har den budget ett par Boulder 3050 kräver; ...

Jag gillar att dom sätter ett utropstecken efter varje påstående.
Det ger eftertryck och en känsla av... nåt.

Åh äntligen en som vet att utrycka siffror i textform som alla förstår :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-11-09 10:57

Panelguy skrev:
bakerman22 skrev:
Harryup skrev:

/Harryup

Oavsett om det är hårdrockare eller jazzgubbar så tror jag ett försvinnande fåtal har den budget ett par Boulder 3050 kräver;
1,500 watts at 8 Ohms!
Pure Class A operation!
Fully balanced!
120 output devices!
450 pounds!
Bryston´s 28:or lär väl vara bland de mindre kostsamma om vi pratar "riktigt starka effektförstärkare" i HiFi-sammanhang

Inte jätte imponerande faktiskt...
Då skulle jag heldre köra ett par AMP27 bryggat eller kommande AMP38 eller RS2000 för den delen, mer effekt :)
Om nu effekten är målet menar jag :)
och nöjer man sig med bara 1000w (mäter 1450w/8ohm) så är nog Bryston 28B ett jävligt fint allternativ :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-11-09 16:38

DVD-ai skrev:
Panelguy skrev:
bakerman22 skrev:

1,500 watts at 8 Ohms!
Pure Class A operation!
Fully balanced!
120 output devices!
450 pounds!

Inte jätte imponerande faktiskt...
Då skulle jag heldre köra ett par AMP27 bryggat eller kommande AMP38 eller RS2000 för den delen, mer effekt :)
Om nu effekten är målet menar jag :)
och nöjer man sig med bara 1000w (mäter 1450w/8ohm) så är nog Bryston 28B ett jävligt fint allternativ :lol:

Det finns mer än effekt, ljudet tex....för att inte tala om den imponatoreffekt dessa skulle ge. Tyvärr till ett pris av ca $195.000

Bild

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-11-09 17:14

Harryup skrev:
bakerman22 skrev:
Harryup skrev:

/Harryup

mvh/Harryup

Nu försökte du göra dig rolig.
"Färre pengar" är ju klart bättre svenska...

Tror inte att du inser att du låter som 5000 år gammal när du skriver att hårdrockare har mindre pengar än folk som lyssnar på annan musik.
Men det är du kanske också...

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-11-09 19:23

Panelguy skrev:Det finns mer än effekt, ljudet tex....för att inte tala om den imponatoreffekt dessa skulle ge. Tyvärr till ett pris av ca $195.000

[ Bild ]

Ljud, menar du då:
1. Hur någon upplever ett ljud som bra, trevligt, kul, etc?
Eller
2. Menar du vilken som är bäst att återge insignalen?

Om du menar nr 2, så vore det intressant och jämföra mätningar och F/E lyssningstest mellan RS2000, AMP27 och Boulder 3050.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-11-09 21:14

music4ever skrev:
Panelguy skrev:Det finns mer än effekt, ljudet tex....för att inte tala om den imponatoreffekt dessa skulle ge. Tyvärr till ett pris av ca $195.000

[ Bild ]

Ljud, menar du då:
1. Hur någon upplever ett ljud som bra, trevligt, kul, etc?
Eller
2. Menar du vilken som är bäst att återge insignalen?

Om du menar nr 2, så vore det intressant och jämföra mätningar och F/E lyssningstest mellan RS2000, AMP27 och Boulder 3050.

Jaha då var det den eviga transparensfrågan igen då. Jag har svårt att tänka mig att Boulder, Pass Labs, Spectral, Soulution, Constellation, Bryston, m.fl skulle konstruera förstärkare där målet är annat än verklighetstroget ljud. Jag kan tänka mig att samtliga dessa skiljer sig åt något ljudmässigt och att avgöra vilken som är mest trogen originalet tror jag inte låter sig göras via F/E-lyssning eller vilken som mäter bäst.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2016-11-09 22:29

Finns det inga steg som drive med 3-fas? Då kanske man kan börja ta ut lite power.. :)
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-09 23:05

Iqbad skrev:Finns det inga steg som drive med 3-fas? Då kanske man kan börja ta ut lite power.. :)

GamuT hade ett.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-09 23:56

Nattlorden skrev:
Iqbad skrev:Finns det inga steg som drive med 3-fas? Då kanske man kan börja ta ut lite power.. :)

GamuT hade ett.

Bladelius hade ett sådant om jag minns rätt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-11-10 00:04

Manligt.
Men då vill man ju att den ska se ut som ett truckbatteri också. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-10 00:29

Harryup skrev:Nja, om man kommer med fyra tusen vietnamesiska VND'er så får man faktiskt bara 1,95 svenska sek. Dessutom hörde jag igår för att återkoppla till tråden att man inte får sälja egen egendom för mer än 65' SEK per år innan man måste skatta för det. Är det verkligen så?

/HArryup

Inte nödvändigtvis skatta, men väl deklarera. Om du behöver skatta också beror på hur bra affärer du gör. Kan du visa att det handlar om förluster så behöver du inte skatta. F-n vet om du får kvitta förlustarna dock...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-10 01:15

bakerman22 skrev:
Harryup skrev:
bakerman22 skrev:

mvh/Harryup

Tror inte att du inser att du låter som 5000 år gammal när du skriver att hårdrockare har mindre pengar än folk som lyssnar på annan musik.

Handlar inte om hur mycket dom äger eller tjänar, handlar om vad dom kan tänkas vilja lägga på ett slutsteg. Dvs budget för en förstärkare.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-11-10 04:02

Panelguy skrev:Jaha då var det den eviga transparensfrågan igen då. Jag har svårt att tänka mig att Boulder, Pass Labs, Spectral, Soulution, Constellation, Bryston, m.fl skulle konstruera förstärkare där målet är annat än verklighetstroget ljud. Jag kan tänka mig att samtliga dessa skiljer sig åt något ljudmässigt och att avgöra vilken som är mest trogen originalet tror jag inte låter sig göras via F/E-lyssning eller vilken som mäter bäst.

Du svarar alltså nr 1. Ja, då kan det bli lite hur som helst. Räcker man bara "upplever" vilket mög som helst som verklighetstroget så är det så.
För mig är det nr 2 som gäller och jag skulle tro att RS2000 men även AMP27, slår många av de du drar upp i både mätningar och vid F/E-lyssning.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-10 07:47

Harryup skrev:
bakerman22 skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Handlar inte om hur mycket dom äger eller tjänar, handlar om vad dom kan tänkas vilja lägga på ett slutsteg. Dvs budget för en förstärkare.

Förlåt för att jag nu kanske bidrar till att tråden spårar ur lite lagom, men vad baserar du det på?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-10 08:29

music4ever skrev:
Panelguy skrev:Jaha då var det den eviga transparensfrågan igen då. Jag har svårt att tänka mig att Boulder, Pass Labs, Spectral, Soulution, Constellation, Bryston, m.fl skulle konstruera förstärkare där målet är annat än verklighetstroget ljud. Jag kan tänka mig att samtliga dessa skiljer sig åt något ljudmässigt och att avgöra vilken som är mest trogen originalet tror jag inte låter sig göras via F/E-lyssning eller vilken som mäter bäst.

Du svarar alltså nr 1. Ja, då kan det bli lite hur som helst. Räcker man bara "upplever" vilket mög som helst som verklighetstroget så är det så.
För mig är det nr 2 som gäller och jag skulle tro att RS2000 men även AMP27, slår många av de du drar upp i både mätningar och vid F/E-lyssning.

Det är t.o.m. så att Nelson Pass nästan skyltar med att han inte eftersträvar transparens utan vill att det ska låta trevligt. Likadant är det ju med Bob Carver, han "voicar" allt enligt egen utsago.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-10 08:32

Empirisk forskning. Känner handlare och de bekanta jag har med större anläggningar har inte hårdrock som intresse i nån större utsträckning och det är i synnerhet inte därför som dom köpt bättre grejor. Faktisk är nog lite undantag med lite yngre medlemmar som vill kunna spela högt. Men ifrån att spela rock då och då till att vara hårdrockare är steget ganska långt.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-11-10 10:31

Harryup skrev:
bakerman22 skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Så enligt dig kan folk som lyssnar på hårdrock inte tänka sig att lägga lika mycket pengar på ett slutsteg som någon som lyssnar på en annan musikstil?
Har du slagit i huvet hårt? Du har kanske fått en stroke?
Så där gördum i huvet kan väl en människa ändå inte vara på riktigt?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-11-10 10:53

Harryup skrev:Empirisk forskning. Känner handlare och de bekanta jag har med större anläggningar har inte hårdrock som intresse i nån större utsträckning och det är i synnerhet inte därför som dom köpt bättre grejor. Faktisk är nog lite undantag med lite yngre medlemmar som vill kunna spela högt. Men ifrån att spela rock då och då till att vara hårdrockare är steget ganska långt.

Jag hoppas och tror att du bara driver med oss, duger i56 + 6st LMS åt herrn?
Eller min kommande setup med AE15+Seos15+BC de250 som front och center, yes även center kommer ha samma setup som L R, det under 80Hz kommer köras av 4st AE 15 i IB, för klent för dig?

Harry, lille lille Harry, nu får du fanimig kamma dig.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-10 11:21

Fattar inte vad du menar alls. Har väl inte uttalat mig om att nåns anläggning på faktiskt inte duger överhuvudtaget. Men de större anläggningar utanför faktiskt som jag lyssnat till är i regel inte i behov av större förstärkare då användarna inte lyssnar särskilt högt, inte har några infra ambitioner och högtalare i gemen inte slukar så mycket effekt.
Skriver ju tom. att kraven på faktiskt är lite mera speciella.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-11-10 11:53

Så det du pratar om är "gemene man"? Alltså dom som inte har något uttalat hifi-intresse över huvud taget?
Och där menar du att just hårdrockare har sämre riggar än dom som lyssnar på andra musikstilar?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-11-10 12:20

bakerman22 skrev:Så det du pratar om är "gemene man"? Alltså dom som inte har något uttalat hifi-intresse över huvud taget?
Och där menar du att just hårdrockare har sämre riggar än dom som lyssnar på andra musikstilar?

Kommer direkt att tänka på han med Sonus Faber golvarna som vi lämnade saker hos, när han slängde på Tool och drog sakerna fullständigt i bott! :lol:

Var ju tvungen att kika vad dessa betingar för pris, DÅ låg dom på beskedliga 258990kr nu körs dom på kampanj för 164990kr.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-11-10 12:48

Det är väl ingen nyhet att generation köttberg har en i det närmaste sjuklig tro på sin egen fantastiska förmåga när det gäller...allt. Det innebär så klart att de vet vad folk i allmänhet och hårdrockare i synnerhet både tjänar och har för märke på stereon.

De har aldrig träffat dessa hårdrockare men som med allt annat vet dom iaf...allt, där dom sitter i sin villa med sin fina pension och tänker tillbaka på 68-rörelsen och sina glansdagar. Att deras världsbild passar bättre för korsordslösning och knyppling är de lyckligt ovetande om när de svingar golfklubban, spisar lite jazz och spyr galla över ''dagens ungdom'' och annat de inte har en aning om, som t.ex. hårdrockare

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-11-10 13:04

BORIS skrev:Det är väl ingen nyhet att generation köttberg har en i det närmaste sjuklig tro på sin egen fantastiska förmåga när det gäller...allt. Det innebär så klart att de vet vad folk i allmänhet och hårdrockare i synnerhet både tjänar och har för märke på stereon.

De har aldrig träffat dessa hårdrockare men som med allt annat vet dom iaf...allt, där dom sitter i sin villa med sin fina pension och tänker tillbaka på 68-rörelsen och sina glansdagar. Att deras världsbild passar bättre för korsordslösning och knyppling är de lyckligt ovetande om när de svingar golfklubban, spisar lite jazz och spyr galla över ''dagens ungdom'' och annat de inte har en aning om, som t.ex. hårdrockare

Me love Boris :lol:
Så jävla spot on!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi