Moderator: Redaktörer
i skrev:Då menar jag typ 2000W i 8 ohm och däröver. Såg t ex att någon, tror det var Komorok, som klagade på just effekttillgången och då har han ändå relativt känsliga Inohögtalare och Morellos RS2000 som förstärkare!
Jag vet att det finns såpass starka, t ex switchade förstärkare för professionellt bruk, men då är det tydligen priser i 50000:- klassen.
Vad är det som gör att det finns såpass få och dyra? Dålig efterfrågan i konsumentledet? Svåra och dyra att tillverka? Vad är i såfall den tekniska svårigheten?
Är just bara nyfiken.
IngOehman skrev:Ogillar ju tumregler, men tittar man på respektive högtalarmodells effettålighetskarakteristik och bortser ifrån att de i princip allihopa man hantera transienter på flera tusen watt, så kan man komma fram till att följande effekter är rimliga omän alls inte nödvändiga:
Ino pi60 - 100 W
Ino pi60s - 200 W
Ino i14 - 150 W
Ino i28 - 150 W
Ino i56 - 600 W
Ino i16s - 300 W
Ino i32s - 350 W
Ino i64s - 1400 W
Ino i34es - 350 W
Ino i68es - 1400 W
Alla angivna effekter är 8-ohmseffekt. Och det är alltså ett sätt att ange en RMS-spänningsnivå.
Någon kan kanske tycka att det är märkligt att jag anger samma lämpliga effekt för t ex i14 och i28, men det beror på att i28 för samma spänningssving absorberar mera effekt från förstärkaren, och dessutom ju har en större känslighet således att en 2,5 gånger större akustiskt uteffekt skapas.
De största "5-högtalarna" har samma känslighet som "3-högtalarna" och en högre impedans. Så de behöver matas med en större maximal 8-ohmseffekt om man skall få ut vad de maximalt kan leverera.
Då alla högtalarna de ovanstående högtalarna har förhållandevis hög verkningsgrad behöver de för de lyssningsnivåer som jag normalt själv använder vid musiklyssning, bara några få watt dock.
Vh, iö
music4ever skrev:Panelguy skrev:Jaha då var det den eviga transparensfrågan igen då. Jag har svårt att tänka mig att Boulder, Pass Labs, Spectral, Soulution, Constellation, Bryston, m.fl skulle konstruera förstärkare där målet är annat än verklighetstroget ljud. Jag kan tänka mig att samtliga dessa skiljer sig åt något ljudmässigt och att avgöra vilken som är mest trogen originalet tror jag inte låter sig göras via F/E-lyssning eller vilken som mäter bäst.
Du svarar alltså nr 1. Ja, då kan det bli lite hur som helst. Räcker man bara "upplever" vilket mög som helst som verklighetstroget så är det så.
För mig är det nr 2 som gäller och jag skulle tro att RS2000 men även AMP27, slår många av de du drar upp i både mätningar och vid F/E-lyssning.
RogerGustavsson skrev:Det är t.o.m. så att Nelson Pass nästan skyltar med att han inte eftersträvar transparens utan vill att det ska låta trevligt.
philipbtz skrev:Men vissa har ju lyckats klippa RS2000 till i32s...
AndreasArvidsson skrev:philipbtz skrev:Men vissa har ju lyckats klippa RS2000 till i32s...
Observera att Ingvar skriver "hantera transienter på flera tusen watt".
Musik är transienter. Lyssnar du bara på sinusar så klarar du dig med hundra watt och de flesta högtalare går på knäna, men spelar du musik med hög transientdynamik så kan du klippa väldigt stora slutsteg.
Jag har klippt min 208 med ett par r14 utan att det var obehagligt starkt, men det krävs rätt fonogram. Till en modern hårdrocksplatta så går slutstegen på tomgång nästan.
philipbtz skrev:Alla har vi olika prioriteringar.
darkg skrev:philipbtz skrev:Alla har vi olika prioriteringar.
Inte jag!
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Det är t.o.m. så att Nelson Pass nästan skyltar med att han inte eftersträvar transparens utan vill att det ska låta trevligt.
"Nästan"?
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Det är t.o.m. så att Nelson Pass nästan skyltar med att han inte eftersträvar transparens utan vill att det ska låta trevligt.
"Nästan"?
Inte om du tittar broschyrerna men om du läser det han skriver på forum.
music4ever skrev:Du svarar alltså nr 1. Ja, då kan det bli lite hur som helst. Räcker man bara "upplever" vilket mög som helst som verklighetstroget så är det så.
För mig är det nr 2 som gäller och jag skulle tro att RS2000 men även AMP27, slår många av de du drar upp i både mätningar och vid F/E-lyssning.
Panelguy skrev:Gissar att det i sådana fall är väldigt många av de sk tyngre märkena som eftersträvar ett "trevligt och kul" ljud då de skiljer sig ljudmässigt från det enligt F/E korrekta Bryston. "Trevligt och kul", låter som vi pratar om en sketen receiver med loudness och förinställda knappar för mer rymd, etc och inte de mer ansedda high-end stegen....men så är vi ju också på faktiskt
Harryup skrev:Panelguy skrev:Gissar att det i sådana fall är väldigt många av de sk tyngre märkena som eftersträvar ett "trevligt och kul" ljud då de skiljer sig ljudmässigt från det enligt F/E korrekta Bryston. "Trevligt och kul", låter som vi pratar om en sketen receiver med loudness och förinställda knappar för mer rymd, etc och inte de mer ansedda high-end stegen....men så är vi ju också på faktiskt
Numera korrekta Bryston, om det nu fortfarande gäller. Bryston hördes ju också i F/E-testen först. Så utan att testa de nyare modellerna kan man inte dra slutsatsen att det fortfarande gäller.
/Harryup
Panelguy skrev:Harryup skrev:Panelguy skrev:Gissar att det i sådana fall är väldigt många av de sk tyngre märkena som eftersträvar ett "trevligt och kul" ljud då de skiljer sig ljudmässigt från det enligt F/E korrekta Bryston. "Trevligt och kul", låter som vi pratar om en sketen receiver med loudness och förinställda knappar för mer rymd, etc och inte de mer ansedda high-end stegen....men så är vi ju också på faktiskt
Numera korrekta Bryston, om det nu fortfarande gäller. Bryston hördes ju också i F/E-testen först. Så utan att testa de nyare modellerna kan man inte dra slutsatsen att det fortfarande gäller.
/Harryup
Antagligen inte. Enligt de jag frågat som jämfört SST2 med nya Cubed3 lär den senare vara lite mer laid back och ha en något varmare karaktär. Kanske lite trevligare... ett kul ljud helt enkelt
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:Harryup skrev:
Numera korrekta Bryston, om det nu fortfarande gäller. Bryston hördes ju också i F/E-testen först. Så utan att testa de nyare modellerna kan man inte dra slutsatsen att det fortfarande gäller.
/Harryup
Antagligen inte. Enligt de jag frågat som jämfört SST2 med nya Cubed3 lär den senare vara lite mer laid back och ha en något varmare karaktär. Kanske lite trevligare... ett kul ljud helt enkelt
Fast nu är det ju en lång kedja av apparater man lyssnar på. Att några kombinationer kan låta trevligt är ju inte konstigt, inte ens om det sitter någon grunka med helt "fel" egenskaper. I min audiovärld hittar man inte de största variablerna hos just effektförstärkarna så länge man håller sig inom deras möjlighet till uteffekt eller lasttolerans. I en del fall är slutavstämningen (voicingen) gjord med vissa apparater och i ett visst rum. Ändra på något och det kommer att låta annorlunda, bättre eller sämre. I slutändan är det även lyssnarens preferenser som spelar in och inte minst de fonogram som spelas. Vet att några tror att vissa kombinationer med automatik låter "bra", "trevligt" eller vad man ni kallar det.
Panelguy skrev:De som tror att vissa kombinationer per automatik låter bra skulle nog snarare säga att det är ett transparent ljud, "trevligt" är väl ett skällsord i transparenskretsar.
Visst är det en lång kedja man lyssnar på och komponenterna i kedjan måste passa ihop. Som jag sagt förr tycker jag skillnaden på slutsteg kan vara rätt stor, inte minst med Magneplanarer där förmågan att få liv i basen kan skifta en del.
Panelguy skrev:Gissar att det i sådana fall är väldigt många av de sk tyngre märkena som eftersträvar ett "trevligt och kul" ljud då de skiljer sig ljudmässigt från det enligt F/E korrekta Bryston. "Trevligt och kul", låter som vi pratar om en sketen receiver med loudness och förinställda knappar för mer rymd, etc och inte de mer ansedda high-end stegen....men så är vi ju också på faktiskt
music4ever skrev:Panelguy skrev:Gissar att det i sådana fall är väldigt många av de sk tyngre märkena som eftersträvar ett "trevligt och kul" ljud då de skiljer sig ljudmässigt från det enligt F/E korrekta Bryston. "Trevligt och kul", låter som vi pratar om en sketen receiver med loudness och förinställda knappar för mer rymd, etc och inte de mer ansedda high-end stegen....men så är vi ju också på faktiskt
Till skillnad mot dig så har vi klart bättre koll på hifi-egenskaperna. Det är nog därför det låter så fruktansvärt mycket bättre hos "oss" än hos genomsnittliga "lyssna-tyck" gänget som kan "uppleva" vilket mög som helst som hifi.
music4ever skrev:Panelguy skrev:Gissar att det i sådana fall är väldigt många av de sk tyngre märkena som eftersträvar ett "trevligt och kul" ljud då de skiljer sig ljudmässigt från det enligt F/E korrekta Bryston. "Trevligt och kul", låter som vi pratar om en sketen receiver med loudness och förinställda knappar för mer rymd, etc och inte de mer ansedda high-end stegen....men så är vi ju också på faktiskt
Till skillnad mot dig så har vi klart bättre koll på hifi-egenskaperna. Det är nog därför det låter så fruktansvärt mycket bättre hos "oss" än hos genomsnittliga "lyssna-tyck" gänget som kan "uppleva" vilket mög som helst som hifi.
Panelguy skrev:Det är din och kanske en del andra faktianers uppfattning där high-end är något fult, den delas nog dock inte av de som har "mög" som Boulder, Spectral och Soulution
Goldfinger skrev:Då klarar du också att peka ut och föredra ditt sk "transparenta" steg om man slumpade in det tillsammans med andra i ett speciellt system där du inte vet vilket du lyssnar på?
Jag lyfter på hatten om du har sån fantastisk koll och förmåga.
Visst kan man ha en strävan efter något i sin återgivning men att resonera som ovan tyder på att erfarenheten runt apparatur är begränsad.
Ett resultat av f/e test är dessutom kopplat till riggen där testen utfördes, nya omgivningar ger nya förutsättningar.
Hellre lyssna, tyck och ev förstå än slänga upp förutbestämda prylar utan skepsis och tro att utbytet är maximalt.
Det är ändå musiken som är attraktionen, för att skapa en fast stabil referens för återgivning och som håller över tid krävs ett urval av intryck att sortera ur.
Det är lätt att ha en ideologi, men hur många är beredda att sätta den på prov i praktisk mening?
Harryup skrev:Finns det ens någonsin testat att ett försteg och ett slutsteg som båda anses ha testats med icke hörbar påverkan ger fortfarande icke hörbar påverkan kopplade tillsammans? Och gäller det alla kombinationer av de hittills funna som ger ohörbar påverkan? Och ger en moddad 208 precis samma ljudkaraktär som en moddad Bryston med valfria högtalare? Finns väl folk som gått ifrån 208 till andra "godkända" slutsteg och funnit att det låter annorlunda i vart fall.
/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 19 gäster