Polsk lågpristvätt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Polsk lågpristvätt.

Inläggav HenrikTornquist » 2016-11-09 17:59

Jag har lovat Dartman (och jag är fruktansvärt sen på det, sorry) en redogörelse för en test. Jag hittade på ebay en polsk ultraljudstvätt för en oansenlig summa pengar. Så pass oansenlig att jag blev tvungen att kolla vad det var.
Så här ser maskinen ut:Bild
Närbild på "microprocessor-styrningen visar två effektlägen, svag (50W) och svagare (35W). Timern går att ställa in på upp till sju minuter:Bild
Den kom i en Ikea-kartong, vilket visade sig bero på att den svarta plastbaljan är ett sopsorteringskärl från, just det, Ikea.
Skivorna spänns fast mellan dessa precisionssvarvade distanser (från Felix?), här på monteringsställningen som medföljde.Bild
En mobilfilmad snutt visar härligheten in action:http://vid1058.photobucket.com/albums/t405/penke62/20160803_154052.mp4
Maskinen fungerade dessvärre inte när den kom. En elkabel hade hoppat av i transporten, så det var enkelt ordnat.
Lite värre när själva rengöringen "dog" efter ett halvdussin skivor. Den klart överdimensionerade resonatorn la helt enkelt avBild
Efter mailkontakt kom en ny med post. Sedan dess har maskinen fungerat som förväntat, alltså med en hel del småstrul. För det ringa priset är det dock inte mycket att orda om.
Den viktigaste frågan som föranledde det här testprojektet har jag dock fått svar på. Blir skivorna rena med ultraljudstvätt? Ja, det blir dom. Med den här budgettvätten räknar jag inte med att dom är 100% rena, men skillnaden är avsevärd. Såpass stor att nästa steg är inlett: en sån här är nu beställd http://www.ebay.co.uk/itm/DIGITAL-STAINLESS-ULTRASONIC-CLEANER-ULTRA-SONIC-BATH-CLEANING-TIMER-HEATING-10L-/111950147035?.
Sen får det mekas till stallage och motor, men det går nog att lösa på nåt vis. Kan polackerna bygga med en Ikea-sophink och några Felix-burklock, så vore det fan om inte jag kan få ihop nåt anständigt.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Polsk lågpristvätt.

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-11-10 00:06

Roteras skivan eller får man tvätta en bit i taget o sedan rotera för hand?
Den verkar ligga delvis nedsänkt i vatten, är principen att vattnet fås i vibration av ultraljudet?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-11-10 00:25

Det finns en motor som driver runt skivorna. Den syns i bakkant på första bilden. Motorns axel förbinds med "grillspettet" med en lite slangbit 8O.
En sån där detalj som fungerar, fast bara lite. När man har tvättat ett tag (nån timme) blir motoraxeln varm, och då släpper slangbiten :roll:.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-11-10 04:40

Med tanke på byggkvaliten på många moderna instegsskivspelare så ser jag detta som ett perfekt komplement :lol: .

Jag blir dock fortfarande inte klok på att man inte suger upp vätskan och smutsen ur spåren efter tvätten. Det känns ju som att man fortfarande kommer ha kvar skit på skivan och i vätskan som sedan torkar in i skivan på nytt.

Jag tror på klassisk avsugande skivtvätt a la Okki Nokki, VPI etc. framför denna typ. Ännu bättre kan säkert en ultraljuds och avsugande maskin vara, men priserna är brukar då vara drygt 4 gånger så höga.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2016-11-10 18:28

Kul att följa tråden. Jag fungerar på en liknande lösning, har skaffat en motor från en Melissa glassmaskin, om denna ej funkar bra tänkte jag använda en discokulemotor som ju snurrar långsamt. Varför så stor behållare, borde inte en på 6l räcka?
Tänkte kombinera med en loricraft- liknande tvätt med tråd och silikonmunstycke där man börjar med ultraljud och slutar med sugtvätt. Overkill? Kanske :)
Fick tag på två Dual 1225 billigt så varför inte testa? Jag startar en byggtråd då jag kommit igång. Förresten - är det någon som vet var man får tag på löst munstycke till en tennsug?
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-10 18:34

oa51 skrev:Kul att följa tråden. Jag fungerar på en liknande lösning, har skaffat en motor från en Melissa glassmaskin, om denna ej funkar bra tänkte jag använda en discokulemotor som ju snurrar långsamt. Varför så stor behållare, borde inte en på 6l räcka?
Tänkte kombinera med en loricraft- liknande tvätt med tråd och silikonmunstycke där man börjar med ultraljud och slutar med sugtvätt. Overkill? Kanske :)
Fick tag på två Dual 1225 billigt så varför inte testa? Jag startar en byggtråd då jag kommit igång. Förresten - är det någon som vet var man får tag på löst munstycke till en tennsug?

Munstycke fås ofta som utbytesdel där man köpt tennsugen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-11-10 18:35

oa51 skrev:Kul att följa tråden. Jag fungerar på en liknande lösning, har skaffat en motor från en Melissa glassmaskin, om denna ej funkar bra tänkte jag använda en discokulemotor som ju snurrar långsamt. Varför så stor behållare, borde inte en på 6l räcka?

Volymen är lite avhängig av hur många skivor man ska kunna ta på en gång, och hur breda distanser man har mellan. Kuzma har rekommenderat 10l till sitt stallage, men jag tycker det ser lite trångt ut mellan skivorna:http://www.kuzma.si/media/uploads/files/RD%20CLEANER%20KIT%20BROCHURE%20150205(1).pdf
En bit över 6000:- är lite väl saftigt för min del, annars har dom gjort det snyggt, tycker jag.
Kombination med dammsugare låter helt rätt, jag är själv inne på den linjen.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2016-11-10 20:00

Snygg lösning :D
Där fick jag lite inspiration, tänkte först vila motoraggregatet uppepå tvätten men detta var ju smartare.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-11-10 20:03

Visst är det snyggt! Man ska bara kunna omsätta det i praktiken.
Såna här tänkte jag försöka skruva ihop: Bild.
Sen ska motor och "grillspett" på 7-7,2mm fixas fram. Sen är det ju nästan klart!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-11-10 20:24

Har du en bra leverantör på såna profiler får du gärna PMa mig :)
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2016-11-10 21:16

Skicka ett PM till mig också eller lägg upp en länk!

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-11-11 20:44

Tål vinylskivor ultraljud? Utan att börja brusa eller falla sönder i tvätten. Brukar tvätta kretskort i ultraljud och tycker att det verkar som om det mesta som sitter lite löst eller är mjukt lossnar.
Råkade vid ett till fälle tappa ett frimärke i min tvätt och det enda som återstod var ett helvitt papper utan minsta tecken till vare sig text eller bild. Funderar därför på om ultraljudet sliter på ytan?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-11-12 17:40

Jag har ingen leverantör av profiler i dagsläget, men det finns ett par kranar här i stan.
Jag tänker avvakta tills tvätten kommit, det blir lite lättare med måtten då.
Kanske skulle det läggas upp en byggtråd om jag kommer till skott...

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-11-12 17:42

Helmut skrev:Tål vinylskivor ultraljud? Utan att börja brusa eller falla sönder i tvätten. Brukar tvätta kretskort i ultraljud och tycker att det verkar som om det mesta som sitter lite löst eller är mjukt lossnar.
Råkade vid ett till fälle tappa ett frimärke i min tvätt och det enda som återstod var ett helvitt papper utan minsta tecken till vare sig text eller bild. Funderar därför på om ultraljudet sliter på ytan?

Jag har läst på ett flertal ställen (utan att komma ihåg var) att det inte skadar skivan. Detta förutsätter kanske en normal tvätt med normal hantering. Är det för hög effekt på den kanske det förstör skivan.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2016-11-12 19:22

Återgå till Generellt om hifi