Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:vet du vilket behov du har? dvs vilken pumpvolym behöver du och hur djupt vill du kunna spela?
RSG skrev:Anledningen till att gå ifrån dipol är att jag har tröttnat på dippen No1 visat här under.
hi_pot skrev:Ja det är frågan det... så många val hela tiden!
Du ska inte ha tre på var sida fram då? En vid golvet, en vid taket och en på mitten... menar... du har ju redan 4!
nuffe skrev:Bide de nå bra då..........![]()
Henrik
RSG skrev:Sitter med ett gott glas rött och begrundar kvällens intryck.
Får lite flashbacks från när jag gick från basreflex till dipol och nu till slutet.
Det som framför allt får mig fundersam är spridningen i rummet och anliggande rum från de olika systemen, slutet och basreflex är väl vid snabb betraktelse från min sida likvärdiga men dipolen ter sig att sprida mycket bättre (bättre med ett?).
Med basreflex(porten framåt) och slutet har jag en markant bashöjning i sittposition(soffan) vid lyssnarvägg, med dipolerna hade jag inte denna markanta bashöjning utan responsen var mycket mer jämn(läs typ samma responskurva) i hela rummet.
Så även i resterande del av huset.
Funderingarna kom över mig då kvällen startade.
Jag slog på lite musik och satte mig i ett annat rum för att slappa och inmundiga vin o nötter tillsammans med familjen och tänkte att basarna skulle köras in en smula under tiden..
Fasiken va tunt det låter...
Är väl bra då basarna ändå skall spelas in tänker jag och traskar in i musikrummet och hissar nivån på basarna till i lyssnarposition äckligt överdriven nivå.
Går över till det andra rummet...
Här låter det tunt...
Går tillbaka och sätter mig.
Yackasicken hissad bas!
Ställer mig upp.
Tunt...
Går ut i hallen där jag har reagerat på att det dunkar friskt då jag spelat på med dipolerna,,, tämligen tyst...
Ändock är nivån rätt ordentligt hissad i musikrummet.
Fortsätter ut i trädgården där jag upplevt samma sak med dipolbasarna, och mycket riktigt är det numera tämligen tyst.
Hade förträngt det men minnet sitter kvar att jag åtminstone reagerade på överhörningen på just basen från rum till rum vid byte från basreflex till dipol.
Att så sker är väl inte svårt att lista ut då det bara är att se på konstruktionerna som sådana, dipol saknar ju begränsade ju kaviteten som effektivt bromsar strålning bakåt och åt sidorna, men samtidigt skall ju de register vi talar om i dessa fall vara rundstrålande...
Och dipolen har en ordentlig kortslutning i det lägre registret...
Vet egentligen inte vad jag vill säga men det som tickar i huvudet är detta.
Det har pratats om ifall dipoler skulle vara "grannvänliga" och några röster har sagt att så torde det vara.
Dock inte IÖ som påpekade att det kanske var avsaknaden av bas som var grannvänlig.
I det hem där jag huserar med villa byggd i trä och gips är så definitivt inte fallet, utan överhörningen mellan rum och ut i det fria var hög.
Ville bara skriva av mig lite..
Gott med rött, tror jag tar en påfyllning/Johan
https://open.spotify.com/track/18TDkF1ipSor99bA0pLXXT[ Spotify ][ SWP ]
RSG skrev:Åsså lite LT på de så kanske,,,,,
Kalejdokom skrev:RSG skrev:Åsså lite LT på de så kanske,,,,,
Ja, det framgår inte (eller om jag läst slarvigt) hur du driver basarna, vilken delning och kompensering du använder. Min erfarenhet av SLS i sluten låda är att de bör delas ganska lågt och kräver EQ i botten för att låta bra. Utan EQ kan jag förstå om det låter tunt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster