Xl Fidelity PG1800 (ej PRO-versionen)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Howdy_78

Xl Fidelity PG1800 (ej PRO-versionen)

Inläggav Howdy_78 » 2016-11-07 00:26

Hej Alla!

Min första fråga någonsin; Vilket för- och slutsteg skulle ni driva ett par Xl Fidelity PG1800 med? Anta då att min största önskan är att få ut det mest brutala ur baselementen!

Användarvisningsbild
Stranne

Re: Xl Fidelity PG1800 (ej PRO-versionen)

Inläggav Stranne » 2016-11-07 15:28

Howdy_78 skrev:Hej Alla!

Min första fråga någonsin; Vilket för- och slutsteg skulle ni driva ett par Xl Fidelity PG1800 med? Anta då att min största önskan är att få ut det mest brutala ur baselementen!

Välkommen!
Får det kosta nåt?
Jag har för mig att det är rätt lättdrivna pjäser va?
Jag hade ändå letat efter begagnade äldre steg med typ 200 åttaohmswatt. Tänk typ Rotel 991 eller 1080, eller kanske Adcom eller Acurus eller Nad 218 eller nåt åt det hållet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-11-07 18:10

Om budget tillåter 4500-5500kr så är Rotel 991 det du ska titta på, vill du ha trigger och nyare steg så är Rotel 1080 för 5500-6500kr ett vettigt köp.
Dessa två steg är i grunden likadana och båda lämnar massor med effekt (ca 250-300w 8ohm/ 500w 4ohm) men dessutom spelar dom riktigt bra (låter bra)

Annars så är ju ett NAD216 eller 272 och liknande budget steg som ända får ur sig lite effekt för ca 2500-3500kr dock låter dom inte alls lika rologt...
Då skulle jag nog gå på något PA steg direkt för mer effekt och inte nämnvärt sämre ljud för pengarna :)

Min starkaste rekommentation är ändå Emotiva XPA-2 om pengarna finns till det, mycket mycket väljudande !
XPA-2 lämnar ca 300w 8ohm / 500w 4ohm den med och kostar ca 6500-7500kr för en beggad :)

Edit: Nad218 är lika krallig som Rotel 991 och kostar ofta lite mer, men låter sämre... så hoppa över NAD218 till annat än basmoduler :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2016-11-07 18:34

Juste ja!
Klart han måste kolla Emotiva. Det kör jag ju med själv... Toppen!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-11-14 13:59

hur går det ? :)

hittat något som passar din tänka prislapp ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Howdy_78

Inläggav Howdy_78 » 2016-11-15 00:07

Tjenare på er!

Stort tack för att ni gav mig lite idéer på vad jag skulle köpa! Egentligen finns det ju en massa frågor av denna art sedan tidigare på bla denna sajten rörande Xl Fidelity, men jag tänkte att det kanske fanns lite mer aktuella infallsvinklar nu, år 2016. Jag håller med om att 90-tals hifi med mycket kräm i skulle kunna passa. Tills nyss drev jag dem med Rotel 1090 och Rotel 1570 (försteg), men det lät fan inte så bra alltså! Dessförinnan hade jag ett Audionet försteg tillsammans med Rotel 1090, och det lät betydligt bättre, men fortfarande var det lite klent i basen.

Hursomhelst så hittade jag följande i en annons nyligen;

JBL Urei 6290 slutsteg (kopplar på basarna)
Adcom GFA 5800 slutsteg (mellanregister/diskant)
Adcom GFP 565 försteg
Adcom GDA 600 (Dac)

Ska bli spännande om det blir en dynamisk ljudbild av det paketet. Jag vet att någon skrev att "ju mer effekt mina Xl Fidelity fick, desto bättre drag var det i dem"...i så fall; vilka effektsteg rekommenderas? Någon som har ett sådant att sälja?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-11-15 07:27

Howdy_78 skrev:Tjenare på er!

Stort tack för att ni gav mig lite idéer på vad jag skulle köpa! Egentligen finns det ju en massa frågor av denna art sedan tidigare på bla denna sajten rörande Xl Fidelity, men jag tänkte att det kanske fanns lite mer aktuella infallsvinklar nu, år 2016. Jag håller med om att 90-tals hifi med mycket kräm i skulle kunna passa. Tills nyss drev jag dem med Rotel 1090 och Rotel 1570 (försteg), men det lät fan inte så bra alltså! Dessförinnan hade jag ett Audionet försteg tillsammans med Rotel 1090, och det lät betydligt bättre, men fortfarande var det lite klent i basen.

Adcom GFP 565 försteg
Adcom GDA 600 (Dac)

Ska bli spännande om det blir en dynamisk ljudbild av det paketet. Jag vet att någon skrev att "ju mer effekt mina Xl Fidelity fick, desto bättre drag var det i dem"...i så fall; vilka effektsteg rekommenderas? Någon som har ett sådant att sälja?

Dom är ungefär som CV ingen bas under 50Hz så det kommer inte att hjälpa med vilket steg du har till dom.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2016-11-15 08:33

Har du redan haft ett 1090 till dom, så är ju inte dom där alternativen starkare. Om inte JBL har underspecat steget rejält.
Du vinner ingen effekt på en bi-amp
Rena PA steg är väl den enda vägen att gå isåfall. Men jag tror snarare att problemet är själva högtalarna i sig om du önskar mera bas.
En miniDSP eller dylikt och boosta lite i botten kanske är enklaste vägen att gå

Howdy_78

Inläggav Howdy_78 » 2016-11-15 15:16

boom skrev:

Adcom GFP 565 försteg
Adcom GDA 600 (Dac)

Dom är ungefär som CV ingen bas under 50Hz så det kommer inte att hjälpa med vilket steg du har till dom.

Det där var något nytt (för mig)! En ganska spännande vetskap. Så när man pratar om "avgrundsdjup bas" så syftar det till ett högtalarelement som kan leverera ljudvågor på riktigt låg frekvens, iallafall under 50 Hz? Så vilken högtalare rekommenderar du då i ett 2-kanalsupplägg? Och vilka steg/försteg till det isåfall?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-15 16:12

Howdy_78 skrev:
boom skrev:

Adcom GFP 565 försteg
Adcom GDA 600 (Dac)

Det där var något nytt (för mig)! En ganska spännande vetskap. Så när man pratar om "avgrundsdjup bas" så syftar det till ett högtalarelement som kan leverera ljudvågor på riktigt låg frekvens, iallafall under 50 Hz? Så vilken högtalare rekommenderar du då i ett 2-kanalsupplägg? Och vilka steg/försteg till det isåfall?

Tja, det är svårt att veta vad någon menar med avgrundsdjup! Nu är ju många på Faktiskt inne på infrabas, alltså typ under vad som hörs med öronen, <20 Hz. Få vanliga högtalare har mycket att komma med där. Det är inte säkert att man blir nöjdare heller, med högtalare (och elektronik!) som kan spela jättelågt. Det kanske egentligen inte var det man ville, och det kan uppstå besvär med hur rummet "spelar med".

Men jo, under 50 Hz vill man väl för att tala avgrund :-)
Don’t just do something, sit there.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-11-16 11:23

Howdy_78 skrev:
boom skrev:

Adcom GFP 565 försteg
Adcom GDA 600 (Dac)

Det enklaste är att mäta då ser man var högtalaren faller av i frekvensen. Och jag tipsar på runt 50hz

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-16 12:28

darkg skrev:Men jo, under 50 Hz vill man väl för att tala avgrund :-)

Normala definitionen på fullregister är väl 20-20.000Hz? Avgrund bör vara under 20 då.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-18 18:16

boom skrev:Dom är ungefär som CV ingen bas under 50Hz så det kommer inte att hjälpa med vilket steg du har till dom.

Snälla boom, vi som "känner" dig vet ju att du kan vara ganska kategorisk och svinga yxan ganska ohämmat, men när det kommer nya medlemmar på forat, som ställer frågor, kanske du kan vara lite mer nyanserad. Att en 18 tums CV-bas inte skulle spela under 50 Hz är ju bara nys...

Att föreslå EQ eller något basstöd/sub kanske vore mer kreativt :wink: . Jag hade kanske byggt om högtalaren och drivit basen med elektronisk delning och separat slutsteg.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-11-18 18:20

:?:
Kalejdokom skrev:
boom skrev:Dom är ungefär som CV ingen bas under 50Hz så det kommer inte att hjälpa med vilket steg du har till dom.

Snälla boom, vi som "känner" dig vet ju att du kan vara ganska kategorisk och svinga yxan ganska ohämmat, men när det kommer nya medlemmar på forat, som ställer frågor, kanske du kan vara lite mer nyanserad. Att en 18 tums CV-bas inte skulle spela under 50 Hz är ju bara nys...

Att föreslå EQ eller något basstöd/sub kanske vore mer kreativt :wink: . Jag hade kanske byggt om högtalaren och drivit basen med elektronisk delning och separat slutsteg.

Jag har faktiskt haft samma tanke.
Dvs som du :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-11-19 09:38

Kalejdokom skrev:

Pg använde bilbasar i sina byggen Rockford fostgate och dom ger inte något större tryck under 50 hz men varför skall man var som du PK i alla frågor brukar du gömma skallen i en hink när frågorna börjar bli sanning.
Sen har jag haft några cv högtalare genom åren och enligt min mening och urgamla mätningar så händer det inget under 50Hz även om man använde DB10an på max så blev det ett litet tillskott under 50Hz.
Om man tar CVs största högtalare 1515 vilket var dubbla 15 i men när man tittar på avstämnings frekvensen så blev man nästan mörkrädd 4st 65mm rör till dubbla 15.
Den bästa högtalaren som har kommit i från CV är 1215 den enda som kunde kallas för hifi men led av lika dålig frekvensgång som dom andra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-19 14:06

boom skrev:Den bästa högtalaren som har kommit i från CV är 1215 den enda som kunde kallas för hifi men led av lika dålig frekvensgång som dom andra.

Vi är helt överrens. Hifiklubben (som då låg) på Regementsgatan i Malmö drev med dubbla bryggade 208 och vi höll på att riva ned deras nedpendlade innertak. :mrgreen: Roliga tider.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2016-11-23 00:24

1215mkII . Det var det första "stora" högtalarköpet jag gjorde under tidiga tonår.

Blev ståendes bra länge hos föräldrarna innan jag släpade hem dom till kåken och testade med bryggkopplade Krellar/peq och hela baletten.
Dom såg fortfarande jäkliga fräsiga ut , men kontentan var att dom lät bättre i minnet. Vass, Ingen direkt djupbas som Boom skriver (men under 50hz iaf). Och bastrycket liksom fastnade i golvet ungefär som två felfasade subbor i varsitt hörn. Inte alls den punch som jag tyckte jag mindes.
Jaha, dom här kan väl inte vara värt nåt tänkte jag, och släppte iväg för en skitpeng. Det ångrar jag dock bittert idag :cry:

Oavsett skulle jag gärna leka lite igen med både 1215 och XLfidelity :)

Howdy_78

Inläggav Howdy_78 » 2016-11-23 22:49

Hej igen alla!

Vilket engagemang bland Sveriges Hifi-gurus! Ni har sannerligen koll på en hel del, men en del skilda uppfattningar oxå.

Jag har köpt Slutsteg Adcom GFA 5800 och försteg Adcom GFP 565. De är på gång ner till Småland, så snart kan jag testa dem mot mina Xl Fidelity PG1800.

Som sagt, kärnfrågan var hur jag på bästa sätt brakar loss i basregistret med denna högtalare. Det var någon som sa att ett rums förutsättningar kan gudabenåda en medioker anläggning, men samtidigt totalt demolera en briljant anläggning (alltså ett rums akustik har betydelse för ljudupplevelsen). Jag har mitt musikrum i källaren (tjocka betongväggar, heltäckningsmatta på golv och panel i tak) Bra eller dåligt?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-24 00:37

Howdy_78 skrev:Hej igen alla!

Vilket engagemang bland Sveriges Hifi-gurus! Ni har sannerligen koll på en hel del, men en del skilda uppfattningar oxå.

Jag har köpt Slutsteg Adcom GFA 5800 och försteg Adcom GFP 565. De är på gång ner till Småland, så snart kan jag testa dem mot mina Xl Fidelity PG1800.

Som sagt, kärnfrågan var hur jag på bästa sätt brakar loss i basregistret med denna högtalare. Det var någon som sa att ett rums förutsättningar kan gudabenåda en medioker anläggning, men samtidigt totalt demolera en briljant anläggning (alltså ett rums akustik har betydelse för ljudupplevelsen). Jag har mitt musikrum i källaren (tjocka betongväggar, heltäckningsmatta på golv och panel i tak) Bra eller dåligt?

Mvh Johan

Det kanske kan vara risk att ingen bas förlåtande "spelas bort" i väggarna. Lite beroende på rumsmått kan elaka rumsmoder näst intill odämpade bluddra omkring. Men det är inte automatiskt så att betong innebär dåliga förutsättningar.
Don’t just do something, sit there.

Återgå till Köpråd