var har ni hört det bästa ljud någonsin ni hört?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

var har ni hört det bästa ljud någonsin ni hört?

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-16 22:31

Ja.. var har ni hört er absoluta reference. Samt vad bestog den av.
Försök ge så mycket info om delarna som var med o lirade..

Och igen. INGEN bråktråd snälla. Är enbart nyfiken på rea referencer här på forumet...

Och vill börja tala hifi.Så jag börjar med att söka en "bild" av era referencer så bilden blir klarare...

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-01-16 22:43

Hmmmm.. jag är inte så säkert men i förhållande till storlek är det nog Totem modell 1 signatur som imonerat på mej. Hörde dom på HifiArt och blev mest förbluffad hur den lilla högtalaren kunde spela så bra.
Kanske inte va det bästa jag hört men det kändes så bara för att den lät så bra och ändå var så liten.
Annars så är det nog Carlsson i 50-serien som imponerat mest, dock inte Oa58 som jag inte riktigt blivit kompis med riktigt.

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 22:57

Det ljud som gjort det mest bestående intrycket på mig (vilket iofs inte riktigt var frågan) hörde jag i början på 80-talet i en HiFi-butik i Malmö. Quad elektrostater och förstärkeri, minns inte spelare/pickup men tror det var Thorens/SME/Ortofon, och Sheffield Lab-LP:n "I've got the music in me" med "Thelma Houston & Pressure Cooker". Fullständigt fantastiskt tyckte jag då.

Snarare HiFi-minne än referens, men ändå.

Mvh

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-01-16 23:05

Mitt första riktiga hifi minne är nog thiel 1,6(tror jag de hette) som jag lyssnade på vid 14 års ålder. Det tillsammans med McCormack elektronik var jättebra.
Annars håller jag IÖ's källare högt men måste även säga att jag var himla lycklig när jag knåpat ihop mina egna pi60 och lyssnade de första timmarna hemma hos mina päron. Rummet (hos mina föräldrar) var klart mycket bättre än det jag själv har tillgång till med 4,5m i nock och 36m2 golvyta. Lät verkligen kanon 8) .
Carlsson oa51.2 har jag hört (ägt oa51) och det var mycket övertygande.
Även ett helt Meridian-system för 1,3mille gjorde mig mållös

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-16 23:09

IÖ:s källare so far (har inte varit hos Knoppen). "Ulfs" dåvarande system med Jeff Rowland får se sig rejält distanserad av IÖ:s källare. Skulle va kul att höra den igen med Krell-power 8)
Class only looks like arrogance from below.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-01-16 23:17

Hos Preben
En kille i trakten av Stenungsund
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37399
Högtalare byggda efter Bo Hanssons ideer.
Och även samma dag
Hos Åke (reportage kanske kommer). Åkes idespruta är Lars Clausen (LC Audio)
Allt diy.
(Tack Bernt!)

Varken Preben eller Åke spiller tid på medlemskap i hififora.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-16 23:17

Jag skulle vilja ge flera referenser; förutsättningar har ändrats, komponenter har bytts och man har utvecklats.

Rumsreferensen

Min gamla studentlya på 28,8 kvm är min rumsreferens. Carlsson oa51 med 8545-midbasar uppställda på längre vägg nära en burspråksliknande fransk balkong (dvs galler direkt utanför nästan golv-till-tak-dörrar). Cirka 1,5 meter vägg var paralell med en motstående väg, dock båda försedda med billy-bokhyllor; båda korpulent överfulla. Det var en hörnlägenhet med vägg mot två grannar, ganska korta, var av betong, resten av gips och masonit. Betonggolv med plastmatta. Kringutrustning Harman Kardon pm640, pioneer dv444, biltema rosa och cat5 nätverkskabel som högtalarkabel. Även om högtalarna hade de gamla filtren och diskanterna så känner jag än inte till ngt som låtit bättre. Detta är helt rummets förtjänst, det kunde bara ha blivit ännu bättre också, med tanke på vad jag äger nu. Nu låter det maskinellt mkt nära "målet", men rummet suger ordentligt.

Högtalarreferenserna:

Den ena är hos Knoppen, aka Lindroos. Helt underbart. Tyvärr så har han en jobbig granne, så man kunde inte krana på ordentligt på volymen; så där finns ett litet frågetecken om hur bra det kunnat låta. Kaffet är ett stort plus i kanten; nog så viktigt.

Bild

Andra referensen är hemma hos EAR i Ystad, på Quad ESL63:or, och ett par saftiga rörmonoblock. Man skulle kunna ha åsikter om basresurserna som kanske inte fanns, men de är små med tanke på helhetsintrycket.

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2006-01-17 00:03

IÖ:s källare. Helt utan konkurrens. Var på en lyssningsturne' en hektisk dag i somras och lyssnade hos några olika butiker och till sist åkte vi till IÖ. Vi var 3 st som åkte på denna turne'.

2 av oss förväntade oss en god återgivning hos IÖ men person3 var helt säker på att IÖ var en bluff som inte visste vad han talade om: "Klart att ingen från Sverige kan konstruera riktigt bra högtalare" var ungefär hans inställning innan besöket. (Person3 är för övrigt en person som anser sig höra stora skillnader mellan olika högtalarkablar, ngt som inte person1 & person2 anser sig kunna göra (höra stora skillnader mellan olika högtalarkablar alltså))

Under/efter det att 1:a låten spelades ändrade sig dock person3 diamentralt... 8) Ljudåtergivningen lät mer som den verklighet jag känner än ngt annat återgivet jag lyssnat på. En fantastik upplevelse. :D Trevligt var det också.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-01-17 00:22

Glömde skriva med att en del B&W modeller också imponerat en hel del på mej..

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2006-01-17 03:07

IÖ:s källare ligger mycket bra till. Det gör även Johan Lindroos och Studio Blue:s grejor. Ljudet hos IÖ gillar jag nog bäst (men har lyssnat för kort stund på de andra kandidaterna för att kunna göra en riktig bedömning). Utan tvivel är dock att Ino Audio har gett mig de största ljudupplevelserna.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-01-17 06:27

IÖs källare, utan konkurrens.

Både vad det gäller musik och filmljud är det det absolut bästa jag hört.
Sedan så tillför Ingvar själv en extra dimension till demonstrationen, dels för att han kan svara på ALLA ens frågor, dels för att han har en imponerande samling bra inspelningar.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-01-17 10:38

Hos en kompis i mitten på 90-talet. Quad ESL63, gradientbasar och classeförstärkare samt en fransk skivspelare jag ej vet namnet på. Till detta vintageport och mögelostar. Kan det bli bättre, en god vän, gott att äta och dricka samt massor av bra musik 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2006-01-17 11:31

NU kan inte jag säga att jag lyssnat seriöst på så himla många anläggingar, men Ole Klifoth's egen demo av sina Audiovector S6 Avantgarde Arreté vid hifimässan på Sheraton 2003 är iallafall det klart *häftigaste* jag hört..... någonsin :P

Jag minns att jag o mina polare som just lyssnat färdigt på S6:an och vred stolarna ett kvarts varv i rummet för att lyssna på Canton, (som demade i samma rum), efter 2 min tittade på varandra och sa:

"hmm..vi går vidare va?" ...... :wink:

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2006-01-17 11:40

Vet inte om jag kan kalla det referens men de system/uppställningar som imponerat mest på mig har varit:

Bild

Abbey Road Studios i London, omringad av B&W 801 direkt från master.

pi60s i Öhmans källare.

QLN Signature när jag som ännu icke hifi-intresserad slank in på Radiolagret och för första gången fick höra ett system med välljudsambitioner. Vilken ögonöppnare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-17 12:07

Det som imponerat mest på mig alla kategorier, kanske för att det var första riktigt stora hifi-upplevelsen, var en demo på Tesserakt där Anders E spelade på Hiragas sk monster och första versionen av Mini-audiofilen. Närvaron och 3D-känslan var ju så fullständigt överlägset allt annat jag hört.
Jag tror att rummet var ganska bra akustikreglerat, och det var nog en stor orsak till att det lät så bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-01-17 12:44

Hos IÖ. Pi 60s med surround. 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-17 13:00

2 referenser:

1) Hos Ljudprodukter i Malmö (gamla lokalen på Mariedalsvägen - väldiffuserad med en massa skrot)

Holfi (gamla toppmatade Xandra?)
Holfi eller Mark Levinson försteg
Mark Levinson slutsteg (även gammalt Radford rörsteg)
Von Schweikert VR-4 (originalversionen)

2) Ljudprodukter-demo på Arken i GBG

AudioNet CD-transport (rund toppmatad sak)
dCS upsampler & D/A
AudioNet's stora monoblock
Harmonic Tech Magic-line kablage
JM Labs Mezzo Utopia (originalversionen)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-17 13:21

DTH skrev:Det ljud som gjort det mest bestående intrycket på mig (vilket iofs inte riktigt var frågan) hörde jag i början på 80-talet i en HiFi-butik i Malmö. Quad elektrostater och förstärkeri, minns inte spelare/pickup men tror det var Thorens/SME/Ortofon, och Sheffield Lab-LP:n "I've got the music in me" med "Thelma Houston & Pressure Cooker". Fullständigt fantastiskt tyckte jag då.

Snarare HiFi-minne än referens, men ändå.

Mvh

Jag sitter och funderar på om det var anläggningen eller skivan du blev mest imponerad över.

Jag har också den skivan och den kan onekligen få många anläggningar att skina, givet att anläggningen kan prestera det erforderliga dynamikomfånget och klarar att hantera alla rappa transienter.
Elektrostater är ju inte direkt kända för att kunna prestera så mycket dynamikomfång.

När det gäller mina egna upplevelser, så finns det inget i HiFi väg, som har överglänst det jag själv har för närvarande, bestående av lite gammalt hopplock, varvat med några digitala delningsfilter och lite annat smått och gott.

OK, jag har visserligen inte varit hemma hos IÖ, men jag har ändå svårt att tänka mig att mina grejor skulle få stryk. :wink:

/Rolle

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-17 14:14

paradigm skrev:Jag sitter och funderar på om det var anläggningen eller skivan du blev mest imponerad över.

Det gör jag med. En väldans bra "demoskiva".

Lyckades alldeles nyss få tag på CD-utgåvan :) så det skall bli intressant att kolla när anläggningen, som f.n. ligger i bitar, hos lackaren, osv., kommit på plats.

Mvh

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-01-17 14:21

Det mest fantastiska ljud jag någonsin hört var utan tvekan på Studio Blue.
Högtalarna var studiomodellen av Ino Audios i56s - jag tror den betecknas r56s. Det som skiljer den från hemmabruksmodellen är att dess diskant har större frekvensomfång och membranet består av metall.
Dessa gigantiska monitorer kompletterades i botten av en uppsättning Profundus basmoduler i Z-serien. Jag tror det var Z-4, men rätta mig om jag har fel.

Högtalarna drevs av Rotel RB-1090, vill jag minnas? Eller var det NAD 208, kanske? Jag tror det var Rotel...

Rummets akustikkorrigerande åtgärder var många. Mest var det förstås gälarna på sidoväggarna som drog till sig min uppmärksamhet, men likaså de stora basabsorbenterna i rummets bakkant.

Ljudet behöver egentligen ingen närmare beskrivning. Jag har aldrig hört en annan anläggning låta så totalt öppet och ofärgat, med så skyhög upplösning. Jag har heller aldrig hört så totalt oansträngd återgivning, utan en tillstymmelse till kompression eller distorsion på så vansinnigt starka lyssningsnivåer som vi stundtals spelade med. Ljudet var precis likadant, vara sig man spelade med 70 eller 100 decibel medelljudtryck. Basförmågan var fullkomligt förbluffande bra. Alla hififloskler om djup utsträckning nedåt och transienter som sitter som yxhugg gäller här. Löjligt mycket bättre än det näst bästa jag hört. Löjligt mycket bättre. Ljudet var helt enkelt löjligt mycket bättre än allt annat jag hört på alla parametrar. Vackert så.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-17 17:50

DTH skrev:
paradigm skrev:Jag sitter och funderar på om det var anläggningen eller skivan du blev mest imponerad över.

Det gör jag med. En väldans bra "demoskiva".

Lyckades alldeles nyss få tag på CD-utgåvan :) så det skall bli intressant att kolla när anläggningen, som f.n. ligger i bitar, hos lackaren, osv., kommit på plats.

Mvh

Skulle ju vara skoj att jämföra CD-versionen med originalet.

Jag gjorde nåt liknande igår, där jag A-B testade en CD mot originalets vinyl version. Det var en låt med bassisten Ray Brown, "Just Friends", som finns på en gammal Concord skiva med samma namn och med LA4. Samma låt finns även på dubbel CD'n, med Ray Browns bästa från Concord tiden.

Skillnaden var emellertid ganska hårfin och inte heller helt jämförbar då inte nivåerna låg helt rätt, men jag måste ändå säga att jag föredrar den analoga versionen.

/Rolle

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-01-17 17:56

1.
pi60s i Öhmans källare.

2.
Tesserakt (som andra ovan) men på Onken, Le Dauphine-horn och Technics T5000 drivet med Lectron JH50, Monstret och Hiraga Le Classe A. Försteg var Kanedas byggsats av La Solstice och delningsfilter var nog Kaneda och delvis passiva. Källa var moddad Pioneer PD-91 och Verdier med Denon DL103 rund nål.

3.
The Force från Perfect8 med Museatex CD och slutsteg. Försteg och delningsfilter var DEQX 2.6P. Intressant.

4.
Hemma i min studentlägenhet på Rydsvägen 34. Le Petite Audiophile drivet av restaurerade Klangfilm 15-wattare från 1953 på moddad optisk ingång drivet av Kanedaförsteg och Pioneer PD-91.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-17 18:01

Det var nog då jag lyssnade på Timbres Stax-lurar för några år sedan...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-17 18:06

Detta var verkligen rolig läsning får man säga...Tack ni håller stilen här och delar med er av era referencer..
Härligt grabbar...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-17 18:26

Mayro skrev:var har ni hört det bästa ljud någonsin ni hört?

Svårt att rangordna. Ett av dem var utan tvekan Svante Henrysson i Borgenkyrkan i Tierp, som har en väldigt härlig akustik.

Hifiljud? Vet inte faktiskt.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-01-17 19:27

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-17 19:42

Jag skulle gissa på spektakulärt snarare än bra och korrekt. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-17 19:55

Morello skrev:

Bra ≠ Korrekt. Bra ær ett subjektivt begrepp, korrekt ær det inte.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-17 19:58

Max_Headroom skrev:
Morello skrev:

Bra ≠ Korrekt. Bra ær ett subjektivt begrepp, korrekt ær det inte.

Jag är helt säker på att du förstod vad jag menade. 8) Forumet heter "generellt om hifi" :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-17 20:17

Nästa intressanta fråga tycker jag är;
Vad är det näst bästa du har hört (samma märke är inte intressant)? 8)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi