Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Är distortion och andra mätparametrar kumulativa?
Är det alltså fråga om svagaste länken eller apparaternas totala nivåer?
Spelar det någon roll om en apparat i kedjan ligger med distmätningar som visar -120 eller -130dB om inte alla apparater mäter lika fint?
Hur är det med signal/brus? Lägger varje apparat till en viss nivå brus eller maskar den apparat som brusar mest de andra apparaternas brus?
Svante skrev:Frågan är överförenklad. Distorsion i kedjans olika länkar har typiskt väldigt olika karaktär, dels spektralt, men också hur disten varierar med nivå.
Detta gör att man både kan höra tex "högtalardist", "vikningsdist" och "förstärkardist" som olika sorters oljud och gissa att de finns med viss träffsäkerhet, en, två eller tre av dem. Eller ingen.
KarlXII skrev:Spontant skulle jag säga att dist som distar disten är ännu mera dist. Så att säga. Två eller flera fel borde inte bli rätt eller ta ut varandra.
Men ... vad vet jag?
Laila skrev: Var "vikningsdist" hör hemma, är jag inte helt hemma på.
Svante skrev:Frågan är överförenklad. Distorsion i kedjans olika länkar har typiskt väldigt olika karaktär, dels spektralt, men också hur disten varierar med nivå.
Detta gör att man både kan höra tex "högtalardist", "vikningsdist" och "förstärkardist" som olika sorters oljud och gissa att de finns med viss träffsäkerhet, en, två eller tre av dem. Eller ingen.
JM skrev:Har ett svagt möjligen felaktigt minne av seriekoppling av ett antal identiska aktiva förstärkare i en EKG-apparat som var för sig ger en uppmätt identisk distorsion där total distorsionen är ungefär lika med summan av de enskilda distorsionerna.
Piotr skrev:Laila skrev: Var "vikningsdist" hör hemma, är jag inte helt hemma på.
I AD-omvandling. Spektral komponent ovan halva samplingshastigheten* "viks ner" och blir till en spektral komponent under halva samplingshastigheten.
* "Nyquist frequency"
.....
Laila skrev:Svante skrev:Frågan är överförenklad. Distorsion i kedjans olika länkar har typiskt väldigt olika karaktär, dels spektralt, men också hur disten varierar med nivå.
Du räknar "högtalardist" som apparatdist* . . . typ ?
* Dvs. du ser högtalare som apparajter ? Var "vikningsdist" hör hemma, är jag inte helt hemma på.
...Piotr skrev:Laila skrev: Var "vikningsdist" hör hemma, är jag inte helt hemma på.
I AD-omvandling. Spektral komponent ovan halva samplingshastigheten* "viks ner" och blir till en spektral komponent under halva samplingshastigheten.
* "Nyquist frequency"
Ex:
Vi samplar 44.1kS/s (44100ggr per sekund).
Enligt den digitala kokboken skall allt under 22050Hz filtreras bort på vägen in (analogt eller digitalt).
Signal på 22150Hz (ej tillåten, som filtreras otillräckligt eller obefintligt) ger upphov till komponent på 19950Hz.
En ton 100Hz ovan Nyquist ger upphov till en ton 100Hz under Nyquist.
En ton 1000Hz ovan Nyquist ger upphov till en ton 1000Hz under Nyquist.
JM skrev:Laila skrev:Svante skrev:Frågan är överförenklad. Distorsion i kedjans olika länkar har typiskt väldigt olika karaktär, dels spektralt, men också hur disten varierar med nivå.
Du räknar "högtalardist" som apparatdist* . . . typ ?
* Dvs. du ser högtalare som apparajter ? Var "vikningsdist" hör hemma, är jag inte helt hemma på.
Konkret exempel på inviknings distorsion.
[ Bild ] ...[ Bild ]
I min dagliga värld ser jag ofta från andra sjukhus bilder som denna. Sagitell MR hjärna T1 viktad tagen mitt i hjärnan. Här viks näsan in i lillhjärnan och nacken viks in frontalloben pga att vi har samplat för liten informationsvolym. Corpus callosum och hypofysen i mitten av bilden är bedömbara.
JM
KarlXII skrev:Spontant skulle jag säga att dist som distar disten är ännu mera dist. Så att säga. Två eller flera fel borde inte bli rätt eller ta ut varandra.
Men ... vad vet jag?
Alexi skrev:Hur är det med signal/brus? Lägger varje apparat till en viss nivå brus eller maskar den apparat som brusar mest de andra apparaternas brus?
Alexi skrev:Hur är det med min andra fråga:
Alexi skrev:Intressant diskussion!
Hur är det med min andra fråga:Alexi skrev:Hur är det med signal/brus? Lägger varje apparat till en viss nivå brus eller maskar den apparat som brusar mest de andra apparaternas brus?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster