Mätbar horndistorsion - ohörbar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Mätbar horndistorsion - ohörbar?

Inläggav JM » 2016-11-20 11:47

Bild
http://www.livingvoice.co.uk/gallery.html#

Hornen i den här fula högtalaren exemplifierar flera varianter på mätbar horndistorsion.

Svante skrev:Jag tror att felet på piezo-diskanter är att de behöver ett horn. Jag har aldrig hört en hornhögtalare som låter bra.

viewtopic.php?f=9&t=64561&p=1886110&hilit=horn+svante+h%C3%B6rt#p1886110

Bild
Bild

Altec Lansing 511b var under många år min referens inom 700 - 7000 Hz.

Enligt Martin King ( http://www.quarter-wave.com/Horns/Horn_Theory.html) är inre hornsresonansdistorsionen vid en kvot mellan hals-/munarea över 1:300 är inte hörbar. Altec 511b har kvoten 1:270.

Hade jag anpassat lyssnandet till distorsionen till den grad att jag inte hörde den hörbara distorsionen eller var distorsionen inte hörbar.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Mätbar horndistorsion - ohörbar?

Inläggav petersteindl » 2016-11-20 15:14

JM skrev:[ Bild ]

Hornen i den här fula högtalaren exemplifierar flera varianter på mätbar horndistorsion.

Svante skrev:Jag tror att felet på piezo-diskanter är att de behöver ett horn. Jag har aldrig hört en hornhögtalare som låter bra.

[ Bild ]
[ Bild ]

Enligt Martin King ( http://www.quarter-wave.com/Horns/Horn_Theory.html) är inre hornsresonansdistorsionen vid en kvot mellan hals-/munarea över 1:300 är inte hörbar. Altec 511b har kvoten 1:270.

Hade jag anpassat lyssnandet till distorsionen till den grad att jag inte hörde den hörbara distorsionen eller var distorsionen inte hörbar.

JM

Martin King linkar till tolvan. :) Han använder edge.

http://www.quarter-wave.com/Links.html
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-11-20 15:28

F-f-ful hornhögtalare?!?!
Den var ju makalöst vacker!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

JM

Inläggav JM » 2016-11-20 15:44

KarlXII skrev:F-f-ful hornhögtalare?!?!

Det gäller att taktiskt välja vilka krig som är det värt att satsa energi i. Eller hur.
Plåtniklas?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-20 15:47

KarlXII skrev:F-f-ful hornhögtalare?!?!

Träarbetet går inte av för hackor på den där. Det kan man se här: http://www.livingvoice.co.uk/reviews.html

Bild

Bild

Det tar minst 3 timmar att tillverka dessa lådor. 8)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-20 16:01

Anledningar till att hornhögtalare i regel inte låter bra finns det många av, bl.a.:

1. Många horngrejor är gamla PA-prylar menade att spela på 25 meters avstånd. Man kommer över dom billigt och bygger med dom men är dom ens hela?
2. Entusiaster blandar många "billiga" drivers med eländiga resonanta trattar
3. Ingen tidskompensering och dålig koll på spridning.
4. Drivers och trattar med mycket begränsade frekvensområden vilket gör att det blir/borde bli både 4 och 5-vägssystem.
5. Entusiastfilter med papper-i-oljakondingar
6. Sen klagas det på att kostsamma hornsystem instinktivt då man vet hur billiga och kassa system låter. Hornsystem låter inte på ett visst sätt om de är riktigt konstruerade precis som man inte kan bedöma basreflexer i gemen efter att ha hört någon dålig basreflex.
7. Kassa förstärkare som driver kassa drivers för att hålla nere kostnaden och det är tyvärr klart vanligt.

Sen spädes det ju på att horn låter dåligt då folk utan hifi-hornslyssningserfarenhet tror sig veta hur horn låter. Bra horn och drivers är inte billiga men många hornsystem byggs upp just för att de är billiga att kunna spela högt med. Mina absolut bästa lyssningsupplevelser är alla med hornsystem i någon form. Dock har inte något systen innehållit Altec-grejor utan varit ; TAD, Western Electric, Siemens Klangfilm, Lowther, YLE, Acapella. Säkert glömt något fabrikat.

/Harryup

JM

Inläggav JM » 2016-11-20 16:07

petersteindl skrev:
JM skrev:[ Bild ]

[ Bild ]
[ Bild ]

JM

Martin King linkar till tolvan. :) Han använder edge.

Martin K länkar inte bara utan verkar även ha använt sig av Svantes program.
Martin K jobbar bla med mekaniska oljud i MR-kameror. Alla vi som undersökts i en MR-kamera vet att inte är dom tysta. Han har lite kvar att göra där också.

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-20 16:12

JM skrev:
petersteindl skrev:Martin King linkar till tolvan. :) Han använder edge.

...

JM

Precis, det var det jag skrev. :)

JM

Inläggav JM » 2016-11-20 16:22

:D
petersteindl skrev:
JM skrev:
petersteindl skrev:Martin King linkar till tolvan. :) Han använder edge.

...

JM

Precis, det var det jag skrev. :)

:D

JM

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-20 16:27

JM skrev:
Martin K jobbar bla med mekaniska oljud i MR-kameror. Alla vi som undersökts i en MR-kamera vet att inte är dom tysta. Han har lite kvar att göra där också.

JM

Tycker han har gjort ett ganska gott jobb, har somnat 2ggr då jag röntgats. :)

/Harryup

JM

Inläggav JM » 2016-11-20 19:01

Harryup skrev:Anledningar till att hornhögtalare i regel inte låter bra finns det många av, bl.a.:

1. Många horngrejor är gamla PA-prylar menade att spela på 25 meters avstånd. Man kommer över dom billigt och bygger med dom men är dom ens hela?
4. Drivers och trattar med mycket begränsade frekvensområden vilket gör att det blir/borde bli både 4 och 5-vägssystem.
6. Sen klagas det på att kostsamma hornsystem instinktivt då man vet hur billiga och kassa system låter. Hornsystem låter inte på ett visst sätt om de är riktigt konstruerade precis som man inte kan bedöma basreflexer i gemen efter att ha hört någon dålig basreflex.
7. Kassa förstärkare som driver kassa drivers för att hålla nere kostnaden och det är tyvärr klart vanligt.

Sen spädes det ju på att horn låter dåligt då folk utan hifi-hornslyssningserfarenhet tror sig veta hur horn låter. Bra horn och drivers är inte billiga men många hornsystem byggs upp just för att de är billiga att kunna spela högt med. Mina absolut bästa lyssningsupplevelser är alla med hornsystem i någon form. Dock har inte något systen innehållit Altec-grejor utan varit ; TAD, Western Electric, Siemens Klangfilm, Lowther, YLE, Acapella. Säkert glömt något fabrikat.

/Harryup

-
Har jag uppfattat dig rätt att med bra selekterade horn finns ingen hörbar distorsion?
Vill minnas att du lyssnar på horn i din anläggning.
Vad mer exakt lyssnar du på nu? Motivera gärna dina val och varför du tex exkluderar Altec.

JM

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-20 22:47

JM skrev:
Harryup skrev:Anledningar till att hornhögtalare i regel inte låter bra finns det många av, bl.a.:

/Harryup

-
Har jag uppfattat dig rätt att med bra selekterade horn finns ingen hörbar distorsion?
Vill minnas att du lyssnar på horn i din anläggning.
Vad mer exakt lyssnar du på nu? Motivera gärna dina val och varför du tex exkluderar Altec.

JM

Distortion är säkert alltid hörbar i alla anläggningar, frågan är bara om den fångar uppmärksamheten ifrån musiken eller om den går att lyssna igenom.
Tyvärr är det många ggr så att bristerna är större än meriterna när det gäller att återge musik.
Det som alla tänker på med horndist är väl honkande mellanregister, sylvass diskant och bullrig bas men med fasta transienter mellan 40Hz-100Hz.
Jag anser att många motståndare faktiskt aldrig har hört bra HiFi-horn eller studio-horn system. Det man har hört är PA-grejor i hemmamiljö med väldigt trista passiva filter.
Jag har idag TAD 2002 1" drivers i trähorn ifrån 1,1kHz och uppåt, mellan 1,1kHz ner till 90Hz TAD 10" och där under 15" Paradigm Servo. Men det som möjliggör bra ljud ur grejorna är en sådan här också http://bohmeraudio.com/J345/index.php/2-uncategorised/15-products-turnkey. Den är som jag ser det nödvändig.
Vidare planerat är att köra Western Electric kopior av LMS med 555 drivers med elektromagneter och Western Electric 22a horn. Ihop med 21" i slutna lådor.
Om det blir bra återstår att se men jag är intresserad av större strålande ytor och kortare slaglängd. Kanske blir det bara kul och då får jag väl backa eller också blir det kanske inte ens kul. Men hoppet är att det skall bli något bättre än det jag har.

Jag fick mitt hornintresse ganska tidigt och det blev förstärkt av Peters byggande med TAD,Klangfilm och Lowther på 80-talet. Altec har jag aldrig riktigt över tid tyckt vara så kul. Lite instängda drivers uppåt. Inte fullt så dämpade har även samtida JBL drivers låtit i mina öron. Och inte alls så dämpade har TAD 4001 låtit uppåt. Annan fasplugg och beryllium membran och annan halsutvidgning har möjligen med det att göra. Men 1" är ännu roligare uppåt. Kan man undvika flera delningar högt upp förenklas livet dramatiskt. En toppdiskant är inget man bara hänger på och den smälter in tyvärr. Tyvärr när jag lyssnat på Altec så har jag alltid upplevt dom som lite otimade jämt då jag endera har hört dom med passiva filter eller med vanliga analoga delningsfilter. Har sen kanske snart 15 år testat olika drivers uppåt och sedan mer än 10 år kört med digitala filter (vilka jag inte heller tycker låter lika) och som jag ser det är horn extremt känsliga för timing och behöver en del kompenseringar hit och dit för att just inte låta horn. Något som i vart fall jag inte har nån möjlighet att göra passivt.
Från 1 kHz och uppåt har jag med de horn och drivers jag har idag fått omdömet av ljudtekniker att de inte har kunnat höra hornfärgning alls på egna inspelningar. Dock kan sägas att vi inte försökt provocera fram färgningar utan lyssnat på musik. Är övertygad om att det går att hitta med testsignaler men jag har inget sådant intresse. Men hörs problem så vill jag gärna åtgärda dom om möjligt. Förstås är det mina åsikter. Men en av mina starkaste åsikter runt horn är att många fler pratar om hur horn "låter" än vad som har egna erfarenheter av hur bra horn kan låta. Däremot har nog alla erfarenheter av hur dåliga hornsystem låter och tolkar det som att det är så hornsystem "låter" ungefär.

mvh/Harryup

Återgå till Generellt om hifi