Spelade in en videosnutt i halvtaskig kvalitet som jag laddade upp på youtube för några år sedan. Videon är säkert 10 år gammal.
Hur ser det ut hemma hos er med stora basmoduler, har ni samma "problem" med inredningen?

Moderator: Redaktörer
Rille skrev:Visst har det hänt att man spelar så att saker flyttar sig i hyllorna och det går säkert att mäta upp en slaglängd på fönstren i lyssningsrummet på några mm.. Men nuförtiden så händer det sällan. Sisst för något år sedan då gammla grannarna ?(som för övrigt är trevliga) hade en fest som störde något för dj-vligt. Så jag satte i kraftverk i spelaren och vred på stärkaren till 0db förstärkning. Då hade jag 4st Y-moduler drivna med 1st NAD218. Jag orkade inte vara i rummet kan jag tillägga. Dom sänkte lite efter ett par låtar..
Inser att jag kanske blivit gubbe, när jag inte gick in till festen i stället..![]()
Jo då skallrade rutorna och vissa småsaker fick sättas upp i hyllorna igen.
P1200VB skrev:Rille skrev:Visst har det hänt att man spelar så att saker flyttar sig i hyllorna och det går säkert att mäta upp en slaglängd på fönstren i lyssningsrummet på några mm.. Men nuförtiden så händer det sällan. Sisst för något år sedan då gammla grannarna ?(som för övrigt är trevliga) hade en fest som störde något för dj-vligt. Så jag satte i kraftverk i spelaren och vred på stärkaren till 0db förstärkning. Då hade jag 4st Y-moduler drivna med 1st NAD218. Jag orkade inte vara i rummet kan jag tillägga. Dom sänkte lite efter ett par låtar..
Inser att jag kanske blivit gubbe, när jag inte gick in till festen i stället..![]()
Jo då skallrade rutorna och vissa småsaker fick sättas upp i hyllorna igen.
NAD 218 ja det är ett trevligt slutsteg när det gäller att driva stora bashögtalare. Kraftigt och strömstarkt. Det var precis ett sådant jag använde i bryggat läge till Strokern. Det blev rätt varmt om man fläskade på rejält men jag lyckades aldrig få det att klippa. Nu mera använder jag mig av en NAD 208 i stället. Inte testat det till Strokern men jag kan inte tänka mig att det skulle fungera sämre då det är kapabelt till att leverera ännu mer effekt.
Max_Headroom skrev:Där jag bor nu kan jag inte spela så starkt, men när jag bodde hus så hände det ibland att hela huset skakade, kändes det som. Golvet fladdrade ordentligt i alla fall. Föremål vibrerade ja. Bland annat på Peter Gabriels "Ovo" (albumet) så finns en del (bas)ljud som får plomberna att skramla runt i käften.
På någon av mina Nisse Landgren Live-plattor så råkar basisten smälla till E-strängen så hela golvet hoppar till. Det hörs inte så mycket, men man märker liksom smällen ändå, så att säga.
ChristianAndersson skrev:Max_Headroom skrev:Där jag bor nu kan jag inte spela så starkt, men när jag bodde hus så hände det ibland att hela huset skakade, kändes det som. Golvet fladdrade ordentligt i alla fall. Föremål vibrerade ja. Bland annat på Peter Gabriels "Ovo" (albumet) så finns en del (bas)ljud som får plomberna att skramla runt i käften.
På någon av mina Nisse Landgren Live-plattor så råkar basisten smälla till E-strängen så hela golvet hoppar till. Det hörs inte så mycket, men man märker liksom smällen ändå, så att säga.
Skulle du vilja länka in i någon spotify bas lista?
Användare som besöker denna kategori: Bill50x, Majestic-12 [Bot] och 18 gäster