Vibrerar saker runt när ni spelar musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
P1200VB

Vibrerar saker runt när ni spelar musik?

Inläggav P1200VB » 2016-11-21 16:06

Bor nu i lägenhet men för ca 10 år sedan när jag fortfarande bodde hemma i villa hade jag till min fars stora förtret en Cerwin-Vega Stroker 18" som jag passade på att spela högt med ibland när han var på jobbet. Minns att saker o ting vibrerade runt i rummet o ramlade ner från hyllorna. När man spelade något riktigt basintensivt kunde det hända att blomkrukorna i våningen under flyttade på sig. Strokern finns fortfarande kvar men används inte för närvarande. Nästan så man blir sugen på att skaffa sig ett eget hus snart men tyvärr är bostadsmarknaden som den är.

Spelade in en videosnutt i halvtaskig kvalitet som jag laddade upp på youtube för några år sedan. Videon är säkert 10 år gammal.

Hur ser det ut hemma hos er med stora basmoduler, har ni samma "problem" med inredningen? :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Vibrerar saker runt när ni spelar musik?

Inläggav Nattlorden » 2016-11-21 16:22

Ja, kan få hela huset att vibrera om jag vill det.

Steg ett bör vara att bli av med stomburna vibrationer, så att få upp baslådan på SD-fötter är viktigt om man vill bli av med vibrationer. Men visst kan lufttryck också sätta saker i vibration, men inte riktigt på samma sätt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2016-11-21 16:24

Tycker inte man behöver ha basmoduler för att få vibrationsproblem. Det är ett ständigt gissel. Stämningen hemma blir så tråkig när jag sprutat in fogskum i vitrinskåpen....

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2016-11-21 16:49

Ack ja, det var mer drag i prylarna förr.

I början på 80-talet spelade man så rutorna skakade, porslinet i köket skramlade och folk stannade till ute på gatan och lyssnade.

Minns en gång när jag drog i gång helikoptern (nej, inte den helikoptern) på PF The Wall och morsan tittade ut genom fönstret och undrade varför de flög så lågt.

Och detta på en Technics integrerad, 2x30 w tror jag den var på. Högtalarna var ett par stora 3 vägs stativare som jag köpt som byggsats.

Många år senare försökte jag göra om det hela med en Yamaha på 7xhurmångawattsomhelst, en 10" sub på 250w och par stativare. Visst, det var högt men inga vibrationer eller kul på något sätt

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-21 18:05

Visst har det hänt att man spelar så att saker flyttar sig i hyllorna och det går säkert att mäta upp en slaglängd på fönstren i lyssningsrummet på några mm.. Men nuförtiden så händer det sällan. Sisst för något år sedan då gammla grannarna ?(som för övrigt är trevliga) hade en fest som störde något för dj-vligt. Så jag satte i kraftverk i spelaren och vred på stärkaren till 0db förstärkning. Då hade jag 4st Y-moduler drivna med 1st NAD218. Jag orkade inte vara i rummet kan jag tillägga. Dom sänkte lite efter ett par låtar..
Inser att jag kanske blivit gubbe, när jag inte gick in till festen i stället.. :D
Jo då skallrade rutorna och vissa småsaker fick sättas upp i hyllorna igen.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-11-21 18:35

Där jag bor nu kan jag inte spela så starkt, men när jag bodde hus så hände det ibland att hela huset skakade, kändes det som. Golvet fladdrade ordentligt i alla fall. Föremål vibrerade ja. Bland annat på Peter Gabriels "Ovo" (albumet) så finns en del (bas)ljud som får plomberna att skramla runt i käften.
På någon av mina Nisse Landgren Live-plattor så råkar basisten smälla till E-strängen så hela golvet hoppar till. Det hörs inte så mycket, men man märker liksom smällen ändå, så att säga.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2016-11-21 18:52

Rille skrev:Visst har det hänt att man spelar så att saker flyttar sig i hyllorna och det går säkert att mäta upp en slaglängd på fönstren i lyssningsrummet på några mm.. Men nuförtiden så händer det sällan. Sisst för något år sedan då gammla grannarna ?(som för övrigt är trevliga) hade en fest som störde något för dj-vligt. Så jag satte i kraftverk i spelaren och vred på stärkaren till 0db förstärkning. Då hade jag 4st Y-moduler drivna med 1st NAD218. Jag orkade inte vara i rummet kan jag tillägga. Dom sänkte lite efter ett par låtar..
Inser att jag kanske blivit gubbe, när jag inte gick in till festen i stället.. :D

NAD 218 ja det är ett trevligt slutsteg när det gäller att driva stora bashögtalare. Kraftigt och strömstarkt. Det var precis ett sådant jag använde i bryggat läge till Strokern. Det blev rätt varmt om man fläskade på rejält men jag lyckades aldrig få det att klippa. Nu mera använder jag mig av en NAD 208 i stället. Inte testat det till Strokern men jag kan inte tänka mig att det skulle fungera sämre då det är kapabelt till att leverera ännu mer effekt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-21 18:56

I början så hade jag ett problem med vibrationer, men jag fick arbeta aktivt med att frånkoppla basar, tavlor, hyllor mm så nu mera har jag inte det problemet längre. Drar jag på rejält så har jag en innervägg som gärna synligt rör på sig och då låter det som attan pga ett glasskåp på andra sidan :lol:
Så starkt spelar jag dock nästan aldrig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-21 19:20

Mitten på nittitalet i Hölö.
Provspelning av nytillverkade discodunkare resulterade i ett spräckt fönster och en måttligt road hustru.
Numer är det bara jag som skakar på huvudet och sänker när det börjar dåna i skallen av mental rundgång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-21 21:41

P1200VB skrev:
Rille skrev:Visst har det hänt att man spelar så att saker flyttar sig i hyllorna och det går säkert att mäta upp en slaglängd på fönstren i lyssningsrummet på några mm.. Men nuförtiden så händer det sällan. Sisst för något år sedan då gammla grannarna ?(som för övrigt är trevliga) hade en fest som störde något för dj-vligt. Så jag satte i kraftverk i spelaren och vred på stärkaren till 0db förstärkning. Då hade jag 4st Y-moduler drivna med 1st NAD218. Jag orkade inte vara i rummet kan jag tillägga. Dom sänkte lite efter ett par låtar..

NAD 218 ja det är ett trevligt slutsteg när det gäller att driva stora bashögtalare. Kraftigt och strömstarkt. Det var precis ett sådant jag använde i bryggat läge till Strokern. Det blev rätt varmt om man fläskade på rejält men jag lyckades aldrig få det att klippa. Nu mera använder jag mig av en NAD 208 i stället. Inte testat det till Strokern men jag kan inte tänka mig att det skulle fungera sämre då det är kapabelt till att leverera ännu mer effekt.

218 är kanon. Har två till mina vardagsrumsbasar (och ett 208 till biobasarna). Kan slita av toadörr, element för vattenburet, innertak och trappräcke om jag skulle vilja... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-11-22 11:34

Max_Headroom skrev:Där jag bor nu kan jag inte spela så starkt, men när jag bodde hus så hände det ibland att hela huset skakade, kändes det som. Golvet fladdrade ordentligt i alla fall. Föremål vibrerade ja. Bland annat på Peter Gabriels "Ovo" (albumet) så finns en del (bas)ljud som får plomberna att skramla runt i käften.
På någon av mina Nisse Landgren Live-plattor så råkar basisten smälla till E-strängen så hela golvet hoppar till. Det hörs inte så mycket, men man märker liksom smällen ändå, så att säga.

Skulle du vilja länka in i någon spotify bas lista?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-11-22 12:43

ChristianAndersson skrev:
Max_Headroom skrev:Där jag bor nu kan jag inte spela så starkt, men när jag bodde hus så hände det ibland att hela huset skakade, kändes det som. Golvet fladdrade ordentligt i alla fall. Föremål vibrerade ja. Bland annat på Peter Gabriels "Ovo" (albumet) så finns en del (bas)ljud som får plomberna att skramla runt i käften.

Skulle du vilja länka in i någon spotify bas lista?

Jag använder inte Spotify, men någon annan kansk kan länka in.

Jag foreslår att alla köper Peter Gabriels "Ovo". Mycket fin musik.
Nissel Landgrens Live-plattor från Stockholm och Montreux (eller hur det stavas) bör också finnas i varje finsmakarens samlingar. Inte bara för basen. Jag har inte möjlighet nu att snoka reda på vilket av spåren "bassmällen" förekommer. Man måste gasa på för att hitta den.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Generellt om hifi