Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:ja det verkar ju finnas en lite begreppsförvirring när det kommer till det här.. aktiva filter brukar ju ibland kallas digitala men det är dom ju knappast.. det är ju bara filtrering på lågnivå. digitala filter sker som jag förstår det helt digitalt alltså med en dator.
med de datorer man har idag så borde man kunna göra ordentligt komplexa filter. jag menar en pentium3 eller amd på 1000 mhz är ju inte alls omöjligt att avvara och då har man en kraftig filtermaskin..
BigD skrev:Att det skulle vara dömt att misslyckas med filtreringen på en pc tycker jag låter extremt långsökt, särskilt eftersom det går att göra detta med programvara som soundeasy eller lspcad pro.
BigD skrev:Med en hyfsat ny dator och ett bra multikanalsljudkort så ser jag inte några hinder att ge sig in på att använda datorn som ett digitalt delningsfilter, faktum är att jag tänkt ge mig in på detta själv så snart som jag köpt ännu en dator, specifikt för det ändamålet.
BigD skrev:Sen som en liten sidenote... vilket ROM minne menar du att man ska behöva läsa/skriva parallellt till för att åstadkomma digital filtrering på en pc?
henrik skrev:Wolfie: Var det BruteFir <http://www.ludd.luth.se/~torger/brutefir.html> dina polare använde?
Isidor skrev:Wolfie,
Nu är det ju ofta så att en eller flera datorer finns tillgängliga i alla fall. Det enda man behöver köpa till för att erhålla high-end-klass på ljudet är ett bra ljudkort för ca tusenlappen och uppåt (exempelvis från M-Audio eller Terratec). För hifi-relaterade filtreringsuppgifter (högtalar/rumskorrektion och delning) räcker prestanda från en 500 MHz PIII gott och väl. Det enda som behövs är mjukvara som för övrigt är helt gratis.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster