Rörsteg som pyser & poppar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Rörsteg som pyser & poppar

Inläggav bassman » 2016-01-17 19:34

Jag har successivt märkt att ett av mina Audion Silver Night monoblock har hyss för sig. Vilket inte direkt stör vid lyssning men ser man film och ingen dialog hör man det tydligt

Det yttrar sig i missljud som kan liknas vid ett stekbord, det pyser och poppar, knastrar ur en kanal. Har flyttat över rören till andra steget och missljuden kvarstår så då är det förmodligen inget rörproblem..

Funderar på hur sviktande kondensatorer kan yttra sig? Min amatördiagnos är att någon konding håller på att svikta eller?

Har dessutom för mig att alla komponenter är tvättade från fabrik så det finns inga värden på komponenterna i stegen..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

JM

Re: Rörsteg som pyser & poppar

Inläggav JM » 2016-01-17 21:31

bassman skrev:Jag har successivt märkt att ett av mina Audion Silver Night monoblock har hyss för sig. Vilket inte direkt stör vid lyssning men ser man film och ingen dialog hör man det tydligt

Det yttrar sig i missljud som kan liknas vid ett stekbord, det pyser och poppar, knastrar ur en kanal. Har flyttat över rören till andra steget och missljuden kvarstår så då är det förmodligen inget rörproblem..

Funderar på hur sviktande kondensatorer kan yttra sig? Min amatördiagnos är att någon konding håller på att svikta eller?

Har dessutom för mig att alla komponenter är tvättade från fabrik så det finns inga värden på komponenterna i stegen..

Hade liknande ljud i min rörbestyckade Tandberg 64X. Artefaktljuden kom o gick slumpmässigt som jag minns det. Blev aldrig riktigt klok på vad som felade.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-01-17 22:12

Störningarna har kommit och förvärrats senaste veckorna, vart kan man hitta ett komponents-schema till steget?

Föresten går det självklart att PM:a om någon sitter på ett schema till nämda steg..

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-01-18 12:31

Kan vara skitiga/lösa rörsocklar. Testa med DeOxIt på en piprensare för rengörning samt ev.
att spänna upp "sockelhylsorna" med en liten skruvmejsel . . . typ. Kan vara ide att även
rengöra "rörstiften" när du ändå är igång.

Även slitna/brända kolkompositmotstånd sittande runt slutrören är kända för att medverka till
"stekpanneljudet".
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-01-18 13:08

Laila skrev:Kan vara skitiga/lösa rörsocklar. Testa med DeOxIt på en piprensare för rengörning samt ev.
att spänna upp "sockelhylsorna" med en liten skruvmejsel . . . typ. Kan vara ide att även
rengöra "rörstiften" när du ändå är igång.

Även slitna/brända kolkompositmotstånd sittande runt slutrören är kända för att medverka till
"stekpanneljudet".

Jag har sprejat CRC Electronic Cleaner och motionerat rören upp och ner rengjort utan framgång. :? Det känns så jäkla kymigt och bökigt att måsta skicka stegen till Erik A men det kanske är enklaste..

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-01-18 14:00

Det allra enklaste kan kanske vara att helt enkelt öppna steget(med alla hänsyn taget till elsäkerhet*) å
se efter hur de motstånd som sitter i närheten av slutrören(anod å grindmotstånd) verkar må . . . det
brukar synas om de är "stekta". Om så är fallet så kanske du kan kontakta Erik för ersättare . . . typ.
Har dessutom för mig att du känner någon rörentusiast "nästgårds", som kanske kan vara behjälplig.

*Spela musik med stärkaren å dra ur nätkabeln samtidigt som den spelar(då laddas de stora lytarna i nätdelen ur) tills det blir tyst. Öppna steget å titta(utan att ha satt i nätkabeln igen). :)

ps. Kanske ingen höjdare att spreja med CRC då jag fått för mig att det är kolbaserat. De höga spänningar som rörisar arbetar med kan ev. ge överslag. Men jag kan ju ha fel ang. kolet . . .

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-01-19 10:30

Laila skrev:....
ps. Kanske ingen höjdare att spreja med CRC då jag fått för mig att det är kolbaserat. De höga spänningar som rörisar arbetar med kan ev. ge överslag. Men jag kan ju ha fel ang. kolet . . .

Edit: CRC ELECTRONIC CLEANER verkar inte vara elektriskt ledande . . . typ. :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-01-19 12:46

Jag har kontaktat Järnet (grannen) om problemet, han har lite mycket nu men återkommer om en mer utförlig diagnos när han lagt händerna på dom.

Fan vad fattig man vore utan kamrater :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-01-19 14:36

Dagens underdrift . . . typ. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-11-24 09:29

Hur gick det? Hittade ni felet?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-11-24 21:33

sprudel skrev:Hur gick det? Hittade ni felet?

Oj det var länge sedan.. herr TangoTube bytte nåt i ett av stegen och ett av rören var det nåt knas med också.

Blocken gör nu det dom skall göra utan stekpanneljuden. Tanken är att jag skall ta med dom till storstan och så skall Erik Andersson få montera Lundahl trafos.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-11-24 23:02

bassman skrev:
sprudel skrev:Hur gick det? Hittade ni felet?

Oj det var länge sedan.. herr TangoTube bytte nåt i ett av stegen och ett av rören var det nåt knas med också.

Blocken gör nu det dom skall göra utan stekpanneljuden. Tanken är att jag skall ta med dom till storstan och så skall Erik Andersson få montera Lundahl trafos.

Kan du kolla vad han bytte? Jag håller på att lära mig om rörsteg, och det gör man väl bäst när det failar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Återgå till Teknikforum