Filtertrix: Tänker jag rätt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Filtertrix: Tänker jag rätt?

Inläggav BPM » 2016-11-14 14:55

Mina LTS 3v är utrustade med Ingvars filtermod, som avser sänka nivån lite i värmeområdet och ta bort en viss resonansbenägenhet.
Jag tycker basen spelar fint, stram och ren och med bra kraft, men tydligen ska det vara lite mer rock´n roll över högtalarna med filtret i originalkonfiguration.
Tyvärr kan jag inte klippa ut just filtret ur LTS kompendium men det finns här på s.21:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/ltshog ... um_100.pdf

Modifieringen består i att spolen i serie på 9mH ersätts med en spole på 12mH, samt att 220uF parallellkondingen i sig parallellkopplas med ytterligare en 68uF.
Mina högtalare är redan utrustade med biwire-terminaler där alltså bottenparet ansluter basfiltret. Original 9mH spole sitter kvar och en 12mH spole har bultats i bakväggen och plus leder helt enkelt till den och sedan vidare till filtret efter 9mH-spolen.

Jag skulle vilja kunna variera mellan original och moddat (rock och hifi) utan att behöva ge mig in i lådan och göra fysiska ändringar. Min plan är som följer:
1: Ytterligare en plus-terminal för bas strax bredvid den nuvarande.
2: En vipp-strömbrytare av något slag.

Tanken är denna:
Bild

Om ena terminalen ansluter direkt till 9mH spolen och jag klipper det bortre benet på 68uF kondingen så borde jag ha originalkonfiguration på basen om sagda terminal används.
Om jag med ytterligare en terminal ansluten till 12mH spolen ansluter den istället och samtidigt leder det avklippta benet på 68uF-kondingen till en vipp-brytare och sedan därifrån vidare mot neg enligt min bild.. Blir det då så att jag med 12mH anslutningen samt vippan i läge "on" använder mig av det moddade filtret och att jag, om jag ansluter 9mH spole och har vippan i läge "off" nyttjar originalkonfigurationen?

Hoppas det är begripligt..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
IngOehman

Filtertrix med LTS trevägare

Inläggav IngOehman » 2016-11-24 13:59

Jomenvisst, helt begripligt.

Skall väl börja med att erkänna att jag faktiskt inte minns den där 12mH/+68uF-modden. :oops:

När jag snabbskummade ditt inlägg så trodde jag först att du blandat ihop med modden för nya baselementet, det man använder två av stället för det ursprungliga som man använde ett eller fyra av.

Men även om jag inte minns att jag gjort den alternativa filtervarianten som du beskriver så kan jag hjälpa till med hur man enklast och bäst gör den valbar, och det finns ett mycket bättre sätt än att lägga till en extra terminal.

Man kopplar såhär:

Bild

Det du behöver är en tvåpolig tvåvägsomkopplare. Då har du två omkopplarfunktioner på samma knapp. Det är inga konstigheter utan en väldigt vanlig omkopplartyp, så det är inte svårt alls att få tag på sådana.

Nu kanske någon menar att man faktiskt kan tjäna pengar på att dessutom skippa 12 mH-spolen och istället skaffa en på 3 mH, som man seriekopplar med 9 mH när man vill ha 12 (det vill säga shuntar bort 3 mH (kortsluter över den) när man vill ha 9 mH).

Men om jag förstod dig rätt så hade du redan 12 mH-spolen, och då är det bättre att göra som jag visar på ritningen. Men kan även argumentera att en äkta 12 mH-spole med en given trådtjocklek faktiskt får lägre resistans än två spolar i serie på 9 respektive 3 mH lindade med samma tråd. Även det talar för att man kör en äkta 12 mH-spole.

Ett kul alternativ vore att shunta 12 mH med 36 mH när man vill ha 9 mH, men det blir nog den dyraste lösningen, trots att 36 mH-spolen får ha 3 ggr högre resistans än 12 mH-spolen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BPM

Re: Filtertrix: Tänker jag rätt?

Inläggav BPM » 2016-11-25 02:45

Glasklart!
Den typen av brytare har jag redan i gömmorna.
Tack Ingvar! Då blir det lite laborerande i en nära framtid.

Angående filtermoden fanns den i MoLT nr 3/2003 och den finns även omnämnd här på faktiskt i denna tråd:
viewtopic.php?f=20&t=28587&hilit=Lts+3v
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Filtertrix: Tänker jag rätt?

Inläggav IngOehman » 2016-11-28 00:02

Toppen!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Teknikforum