Moderator: Redaktörer
Valacken_55 skrev:På en del slutsteg kan man ju justera ingångsnivån, kan det vara smart? Eller ska man köra med full patte på slutsteget och ta lite brus?
RogerGustavsson skrev:Valacken_55 skrev:På en del slutsteg kan man ju justera ingångsnivån, kan det vara smart? Eller ska man köra med full patte på slutsteget och ta lite brus?
En nivåkontroll på slutstegets ingång löser i regel inte problemet om det höga brusgolvet ligger internt i slutsteget, typ när förstärkningen är för hög. Normalt sett är slutstegens signalbrusförhållande tillräckligt höga om man inte råkar ha extremt lättdrivna högtalare.
Valacken_55 skrev:RogerGustavsson skrev:Valacken_55 skrev:På en del slutsteg kan man ju justera ingångsnivån, kan det vara smart? Eller ska man köra med full patte på slutsteget och ta lite brus?
En nivåkontroll på slutstegets ingång löser i regel inte problemet om det höga brusgolvet ligger internt i slutsteget, typ när förstärkningen är för hög. Normalt sett är slutstegens signalbrusförhållande tillräckligt höga om man inte råkar ha extremt lättdrivna högtalare.
Jo, men nu var det ju försteget som brusa, inte slutsteget.
Valacken_55 skrev:Atoll HD100.
Valacken_55 skrev:Tycker ni att ett försteg ska vara knäpp tyst eller är det skönare med lite lätt brus?
Harryup skrev:Hur mycket brus som verkligen hörs varierar ju ifrån anläggning till anläggning beroende på känslighet på efterföljande steg och högtalare.
sportbilsentusiasten skrev:Harryup skrev:Hur mycket brus som verkligen hörs varierar ju ifrån anläggning till anläggning beroende på känslighet på efterföljande steg och högtalare.
Jepp.
Men som fler sagt, hörs det från lyssningsplats?
Det viktiga hur bra det är dock, inte om det brusar lite
Valacken_55 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Harryup skrev:Hur mycket brus som verkligen hörs varierar ju ifrån anläggning till anläggning beroende på känslighet på efterföljande steg och högtalare.
Jepp.
Men som fler sagt, hörs det från lyssningsplats?
Det viktiga hur bra det är dock, inte om det brusar lite
Nej, det hörs inte till lyssningsplats, däremot brusar det mer än en del andra försteg jag har. Tycker dock att det låter mkt bra. Kan tysta det mer eller mindre helt genom att justera ingångskänsligheten på slutsteget. Men då inbillar jag mig att det försvinner lite jävlar anamma.
PerStromgren skrev:Det finns väl ingen rimlig anledning att elektronik ska brusa hörbart i en vanlig hemmaanläggning? Jag skulle betrakta det som ett misslyckande, med tanke på hur relativt enkelt det är att göra brusfri elektronik, åtminstone för den typiska applikationen.
Att en PA-anläggning brusar och brummar är mer förlåtligt.
Användare som besöker denna kategori: PerCarlin och 20 gäster