Hifistenar...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Hifistenar...

Inläggav IngOehman » 2016-11-26 17:55

Jag som ett par gånger träffat Peter Belt och även spenderat åtskilliga timmar med honom i hans hem (det vill säga hans dotters lägenhet där Peter och hans fru bodde) vågar nästan lova att han trodde på det själv.

Men man skall aldrig undervärdera människors förmåga att skådespela. I detta fall tror jag hur som helst att han var helt äkta/ärlig/förvirrad.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 17:59

IngOehman skrev:Jag som ett par gånger träffat Peter Belt och även spenderat åtskilliga timmar med honom i hans hem (det vill säga hans dotters lägenhet där Peter och hans fru bodde) vågar nästan lova att han trodde på det själv.

Men man skall aldrig undervärdera människors förmåga att skådespela. I detta fall tror jag hur som helst att han var helt äkta/ärlig/förvirrad.

Vh, iö

Lyckades han få dig att, ens för någon svindlande sekund, tro att han hade uppnått något (utöver publiciteten som hifivärldens (då) största clown)?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-11-26 18:23

Svante skrev:När jag ser sånt här så undrar jag om de tror på det själva, eller om de avsiktligt luras. Eller om de inte bryr sig så länge som det säljer, de kanske inte ser det som något som har med ljud att göra utan bara i sann reklammakaranda skriver det som audiofiler vill höra.

Det finns nog personer som passar in på alla dina alternativ.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 18:40

Glöm inte de här vackra, ehuru icke gratis, "ljudförbättrarna"

https://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbattring/rumsresonatorer

I min presentation skapar jag en egen, liknande och hängde på väggen. Inte heller den försämrade ljudet hörbart.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 18:57

men seriöst hur mycket sånt här skit finns det:)?

ytterligare en sida på internet proppfull med rappakalja!

"När det spelas musik i ett rum får ljudvågorna en resonator i rummet att börja vibrera och sända ut en specifik ton. Tonens intensitet beror på hur resonatorn vibrerar och tonen är sällan hörbar."

va e då vitsen om den inte är hörbar?

tur den va billig iaf!

"Det vi upplevde när vi testade PMR Premium Mk II i flera anläggningar var att den städade upp ljudet, separerade instrument från varann, skapade en större rymd i rummet och gav musiken mer spelglädje."

hehe jag brukar ta nåra pilsner istället. ger väl samma effekt?
Senast redigerad av Figge77 2016-11-26 19:14, redigerad totalt 1 gång.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-11-26 19:10

Skillnaden mellan detta och dyra kablar, är verkligen marginell.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 19:26

har nu ställt en sten från trädgården på förstärkaren, kan inte riktigt så här hastigt avgöra resultatet av det. ja förutom frugans oroliga blickar och faktumet att det ser ut som att Ernst Kirchsteiger vart förbi och pysslat lite.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-11-26 19:37

Sten från TRÄDGÅRDEN?!?

Vilken amatör. :roll:

Det måste ju vara en skitdyr specialsten som inte är sten, fattar du väl. :mrgreen:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 19:44

jag misstänkte det! men man måste ju prova. så jag kan jämföra när den riktiga kokostenen anländer:)

tror jag bor precis bredvid en ås där stenarna är extra anpassade för för detta!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 19:53

Figge77 skrev:jag misstänkte det! men man måste ju prova. så jag kan jämföra när den riktiga kokostenen anländer:)

tror jag bor precis bredvid en ås där stenarna är extra anpassade för för detta!

Now you are talking! Skörda dem i fullmåne medan du spelar Für Elise baklänges i dubbel fart så e lyckan gjord!

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 20:00

precis vad jag tänkte!!
funderade även på att koka dom i igelkottsblod för att verkligen få fram den där svarta bakgrunden i ljudet. ja självklart skall detta göras i vakum! men de fatta ni nog
Senast redigerad av Figge77 2016-11-26 20:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 20:05

Figge77 skrev:precis vad jag tänkte!!
funderade även på att koka dom i igelkottsblod för att verkligen få fram den där svarta bakgrunden i ljudet.

Det skulle jag inte använda i marknadsföringen dock... men givetvis hänvisar du även till en lång och omständlig process utöver själva skördandet. Varje sten provlyssnas t ex i fyra generationer innan den godkänns för försäljning. Individuell numrering och en exklusiv förpackning berättigar dig sedan att ta ut vilket pris du vill. Vid uppgradering återbetalar du förslagsvis en rejäl andel av nypriset (uppgraderingen kostar självklart en himla massa para). Lycka till!

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 20:07

jag plockar å kokar så säljer du! deal?

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-11-26 20:10

Är det inte gula badankor man ska ha? (quackti)
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 20:10

Figge77 skrev:jag plockar å kokar så säljer du! deal?

Jag måste bara hitta på en tillräckligt hemlig pseudonym för att inte bli förknippad med de skumma affärerna. Vad tycks om "INTE hifikg" då borde jag klara mig, men alla andra blir "misstänkta".

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 20:11

haha ja vem är det?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-26 20:13

Zeeall skrev:Är det inte gula badankor man ska ha? (quackti)

I min presentation finns bilder på mina hifi-hästar... De brukar stå på slutsteget med stenen mellan sig. Det har inte heller påverkat ljudet negativt. Eller positivt.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-26 20:14

moonstone annars, jag får se till att inte fuska med plockandet! måste ske vid fullmåne annars får man ju inte den lyster och sagolika mystik i ljudet som man oftast söker efter just i dessa hifistenar.

dessa stenar ur min ås är det dåliga ljudets kryptonit!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-26 22:27

hifikg skrev:
IngOehman skrev:Jag som ett par gånger träffat Peter Belt och även spenderat åtskilliga timmar med honom i hans hem (det vill säga hans dotters lägenhet där Peter och hans fru bodde) vågar nästan lova att han trodde på det själv.

Vh, iö

Lyckades han få dig att, ens för någon svindlande sekund, tro att han hade uppnått något (utöver publiciteten som hifivärldens (då) största clown)?

Njae... Jag vill inte kalla honom en clown för det är någonting helt annat i min värld, och det där med att uppnå saker vill jag inte heller schablonifiera.

Han var, av vad jag såg, cluless.

Förvirrad men samtidigt väldigt övertygad om sin egen magiska värld.

Men då åtgärderna han hittade på var av så pass olika slag vill jag inte utesluta att några av dem påverkade musikåtergivningen.

Exempelvis hade han någon tejp som han tyckte man skulle tejpa på högtalarmembran, närmare bestämt över skarvarna mellan t ex kon och dome samt kon och surround. Inte för att det skulle påverka mekaniskt på något vis (vilket det såklart riskerade att göra, hörbart) utan för att hantera problemet med det andliga energisprånget mellan materialen... Det var inte viktigt hur stor tejpen var, men en lite smal remsa som sträckte sig från en bit upp på domen till en bit upp på konen, någonstans, var som helst, så länge en del av tejpen var på domen och någon annan del var på konen.

När han talade om energier så var det väldigt, väldigt flummigt och ibland så fick han ur sig att det var det något magnetiskt för att ett ögonblicket senare vara något som hade med gravitation att göra. Samma energi bytte plötsligt sort.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-11-26 23:17

Ok, men då låter det ju som att han själv i vilket fall som helst var medveten om att han irrade runt i det metafysiska.
Häpp!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-11-27 01:08

WhereNextColumbus skrev:Det här forumet är måndag hela veckan, man kommer tillbaka efter lång frånvaro. Allt är sig likt :lol:

Exakt och hifikg börjar bli en mästare på sådana här trådar, behöver väl lite ryggdunkar eller känna lite samhörighet. Tror jag måste köpa sådan där Hifimöss snart och ställa på högtalarna för det retar/stör alltid någon.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-27 02:33

FBK skrev:
WhereNextColumbus skrev:Det här forumet är måndag hela veckan, man kommer tillbaka efter lång frånvaro. Allt är sig likt :lol:

Exakt och hifikg börjar bli en mästare på sådana här trådar, behöver väl lite ryggdunkar eller känna lite samhörighet. Tror jag måste köpa sådan där Hifimöss snart och ställa på högtalarna för det retar/stör alltid någon.

Fast, nu nämner du en sak som jag anser möjligtvis kan göra nytta på vissa ställen. Jag har en sådan där hifimus. :) Jag diggar den.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-11-27 03:04

Jag har inte testat själv men sådan där hifi-möss borde kunna påverka resonansen i högtalaren? (Jag tänker mej att dom är fyllda med sand.)

Här är en länk till en av mina "favorit-tweak" :D Har jag förstått det rätt så ska man sätta dom här små "burkarna" på väggen för att få bättre akustik.
http://www.synergisticresearch.com/greenatm/

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2016-11-27 08:23

FBK skrev:

Gör det. Då har du chans att komma i närheten av en mus iaf :twisted: :wink:
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-11-27 09:55

Jag har testat med statyetten jag fick härom året, den är ju ordentligt tung. Det blev ingen som helst förändring av ljudet varken till det bättre eller sämre :)
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-11-27 12:28

Figge77 skrev:skålar? du får gärna berätta mer för jag helt färsk när det gäller dessa magiska produkter.

hört talas om hifi-proppar, hifi eluttag, kabellyftare och div hokuspokus sladdar. osv. men detta är ju i en helt ny klass.

Här kan du läsa mer om Acoustic Art System: http://www.synergisticresearch.com/acoustic-art-basik/

Det stora systemet kostar 30000 kr. Länken visar Basik som är billigare, ett fynd garanterat.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-27 12:54

Här finns mer för den som inte vill ta några genvägar...

http://www.hifi-tuning.com/zubehoer_tuning_de.html

och visst är guldsäkringar testade!

http://www.hifi-tuning.com/pdf/wlfr.eng.pdf

Klart jag startar såna här trådar i juletider när det börjar bli dags för gåvor till sina vänner. Kanske tomten smyger runt i södra Stockholm även i år om ni har tur. Jag köpte mina hifi-hästar då det inte gick att uppbringa hifi-möss. Ibland får de jobba som motvikter på ett bomstativ, det gör de med den äran!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-27 12:58

FBK skrev:

Jag lyckas aldrig hitta något att förbättra, så jag känner mig lite "utanför" i det vanliga pratet om sprakande kablar, taskig diskant, för dålig bas och alla Timell-inspirerade ombyggnationer som stjäl dyrbar lyssningstid. Hifi är i grunden busenkelt o sen är det bara att lyssna och njuta. Eller hur?

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-27 12:59

Oh! dom där tyskarna hadde en CD-avmagnetiserare!!
undra om jag kan köra med min Defluxer man hadde till rullbandarn förr? (antagligen inte)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-27 13:01

Figge77 skrev:Oh! dom där tyskarna hadde en CD-avmagnetiserare!!
undra om jag kan köra med min Defluxer man hadde till rullbandarn förr? (antagligen inte)

Funkar säkert lika bra. Men låt den ligga ute ett par stjärnklara nätter för att få fram den där extra krispigheten som bara nordisk vinter kan ge!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi