Kalejdokom skrev:Nästan lika bra som tumregel...
Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Nästan lika bra som tumregel...
Elfsberg skrev:Doofus skrev:Vad är det för okunskap du pratar om ? Menar du brist på erfarenhet ?
Nä, inget Ino-rum. Ett vanligt vardagsrum. Ett proffsbyggt subbassystem menade jag.
Jag tror de flesta DIY-bassystem kan låta lite hur som helst, de som byggt dem blir nog nöjda ändå, allt som oftast. Jag har ALDRIG läst om någon som inte blivit nöjd med sina hemmabyggen. Tolka det hur fan ni vill, allra helst ordagrant. ALDRIG NÅGONSIN läst eller hört någon tala om ett bassystem som de byggt själva och som de blivit missnöjda med. Jag tror det är okunskap oftast, de vet inte hur det ska och kan låta. Ofta.
MagnusÖstberg skrev:Elfsberg skrev:Doofus skrev:Vad är det för okunskap du pratar om ? Menar du brist på erfarenhet ?
Nä, inget Ino-rum. Ett vanligt vardagsrum. Ett proffsbyggt subbassystem menade jag.
Jag tror de flesta DIY-bassystem kan låta lite hur som helst, de som byggt dem blir nog nöjda ändå, allt som oftast. Jag har ALDRIG läst om någon som inte blivit nöjd med sina hemmabyggen. Tolka det hur fan ni vill, allra helst ordagrant. ALDRIG NÅGONSIN läst eller hört någon tala om ett bassystem som de byggt själva och som de blivit missnöjda med. Jag tror det är okunskap oftast, de vet inte hur det ska och kan låta. Ofta.
Jag har misslyckats rätt ordentligt med bassystem innan jag förstod bättre
Tarzan skrev:Jag har nästan aldrig hört om någon som direkt hemkommen från affären är direkt missnöjd med sitt köp heller. Borde väl vara samma fenomen?
Elfsberg skrev:Tarzan skrev:Jag har nästan aldrig hört om någon som direkt hemkommen från affären är direkt missnöjd med sitt köp heller. Borde väl vara samma fenomen?
Men för helvete. Fastna inte vid det här nu. Du vet mycket väl vad fan jag menar.
boom skrev:http://frequence.dk/hifi/15-vifa-peerless/630-31-cm-bas-xxls-4-ohm-alu/
http://frequence.dk/hifi/13-scanspeak-d ... -51-mm-vc/
HK430 skrev:Summa summarum kommer TS alltså vara nöjd oavsett vad han bygger![]()
Min erfarenhet av olika bassystem redovisas nedanför, jag hade varit nöjd med hifikgs audio pro om jag inte spelat så starkt, hade även varit nöjd med 390hf, inosystemen och mina hemmabyggen. Sammantaget prisvärdhet, storlek, dist och output hade jag rangordnat såhär.
1. NHT hemmabyggen, små, billiga, mer än tillräcklig prestanda
2. profundus x-4/390 hf. Tänker färdigbyggda x-4 här och då väger priset lika tungt som storleken på de andra
3. audio-pro för lite output och lite för stora
ej med på listan är allt annat mög jag hört
kommersiella subwoofers: 2x audio pro variant hos hifikg lät riktigt bra men för lite output. Även om jag då tyckte att det var för lite dist, "höj mer de hörs ju inte, oj nu pajjar dom"
diverse "hemmabiosystem" med en för liten bas i nåt hörn spelar ofta med ojämn frekvensgång, taskig output "här ska det ju vara bas, vafan får jag möblera om erat rum??"
"hemmabyggen": 4x 390 hf hos jonasw i ett tätt rum(tror jag), djupare med mer output har jag inte hört, lät fint "o helvete vilket skak"
4x sls 12 i stooora slutna lådor, för lite output och rullade av lite tidigt, annars bra "fan bottnar de redan"
4-6x profundus x hos bassman/stefan mycket output, väääldigt lite dist, saknade den riktigt djupa känslan om jag minns rätt "basen är där men den hörs inte"
hemmabyggen med NHT element, mycket output, går djupare/lika djupt som profundus x men inte lika djupt som 390hf, inte lika distfritt som ino men kostar hälften av 390hf, tar upp 1/4 av platsen, kostar 1/4 av ino "bra skak, lirar så högt jag nånsin kommer behöva"
Finns det nåt att gnälla på med de senaste hemmabyggena så är det flåsljud i porten som saknades på ino
HK430 skrev:Summa summarum kommer TS alltså vara nöjd oavsett vad han bygger![]()
Min erfarenhet av olika bassystem redovisas nedanför, jag hade varit nöjd med hifikgs audio pro om jag inte spelat så starkt, hade även varit nöjd med 390hf, inosystemen och mina hemmabyggen. Sammantaget prisvärdhet, storlek, dist och output hade jag rangordnat såhär.
1. NHT hemmabyggen, små, billiga, mer än tillräcklig prestanda
2. profundus x-4/390 hf. Tänker färdigbyggda x-4 här och då väger priset lika tungt som storleken på de andra
3. audio-pro för lite output och lite för stora
ej med på listan är allt annat mög jag hört
kommersiella subwoofers: 2x audio pro variant hos hifikg lät riktigt bra men för lite output. Även om jag då tyckte att det var för lite dist, "höj mer de hörs ju inte, oj nu pajjar dom"
diverse "hemmabiosystem" med en för liten bas i nåt hörn spelar ofta med ojämn frekvensgång, taskig output "här ska det ju vara bas, vafan får jag möblera om erat rum??"
"hemmabyggen": 4x 390 hf hos jonasw i ett tätt rum(tror jag), djupare med mer output har jag inte hört, lät fint "o helvete vilket skak"
4x sls 12 i stooora slutna lådor, för lite output och rullade av lite tidigt, annars bra "fan bottnar de redan"
4-6x profundus x hos bassman/stefan mycket output, väääldigt lite dist, saknade den riktigt djupa känslan om jag minns rätt "basen är där men den hörs inte"
hemmabyggen med NHT element, mycket output, går djupare/lika djupt som profundus x men inte lika djupt som 390hf, inte lika distfritt som ino men kostar hälften av 390hf, tar upp 1/4 av platsen, kostar 1/4 av ino "bra skak, lirar så högt jag nånsin kommer behöva"
Finns det nåt att gnälla på med de senaste hemmabyggena så är det flåsljud i porten som saknades på ino
Elfsberg skrev:Tarzan skrev:Jag har nästan aldrig hört om någon som direkt hemkommen från affären är direkt missnöjd med sitt köp heller. Borde väl vara samma fenomen?
Men för helvete. Fastna inte vid det här nu. Du vet mycket väl vad fan jag menar.
Tarzan skrev:Elfsberg skrev:Tarzan skrev:Jag har nästan aldrig hört om någon som direkt hemkommen från affären är direkt missnöjd med sitt köp heller. Borde väl vara samma fenomen?
Nja, inte helt tror jag, men jag släpper det ändå
4 st XLS10 i slutna lådor på mellan 30 och 40 liter från säljaren på ebay så kan man spela djupt till inte alltför mycket pengar, är mitt tips.
Jo, jag vet att du brukar säga det, men vad är det som gör dem direkt olämpliga för slutna lådor tänkta att använda några stycken tillsammans med mål att gräva djupt? I ett applikationsdokument från tymphany står det ju att slutna lådor också går bra (om man räknar med room gain och kanske bygger dem lite större än 20 liter).boom skrev:Tarzan skrev:Elfsberg skrev:
Nja, inte helt tror jag, men jag släpper det ändå
4 st XLS10 i slutna lådor på mellan 30 och 40 liter från säljaren på ebay så kan man spela djupt till inte alltför mycket pengar, är mitt tips.
Dom är anpassade för att gå med slavelement runt 20 liter
Tarzan skrev:Jo, jag vet att du brukar säga det, men vad är det som gör dem direkt olämpliga för slutna lådor tänkta att använda några stycken tillsammans med mål att gräva djupt? I ett applikationsdokument från tymphany står det ju att slutna lådor också går bra (om man räknar med room gain och kanske bygger dem lite större än 20 liter).boom skrev:Tarzan skrev:Nja, inte helt tror jag, men jag släpper det ändå
Dom är anpassade för att gå med slavelement runt 20 liter
boom skrev:Tarzan skrev:Jo, jag vet att du brukar säga det, men vad är det som gör dem direkt olämpliga för slutna lådor tänkta att använda några stycken tillsammans med mål att gräva djupt? I ett applikationsdokument från tymphany står det ju att slutna lådor också går bra (om man räknar med room gain och kanske bygger dem lite större än 20 liter).boom skrev:Dom är anpassade för att gå med slavelement runt 20 liter
Q värdet på dom rasar under 0.4 i stora lådor 30 lit och uppåt och det som skvallrar på elementet är att dess Qts ligger på 0.17.
Sen har jag för mig att när Tympany var danskt så rekommenderade dom basen med slav.
Tarzan skrev:boom skrev:Tarzan skrev:Jo, jag vet att du brukar säga det, men vad är det som gör dem direkt olämpliga för slutna lådor tänkta att använda några stycken tillsammans med mål att gräva djupt? I ett applikationsdokument från tymphany står det ju att slutna lådor också går bra (om man räknar med room gain och kanske bygger dem lite större än 20 liter).
Q värdet på dom rasar under 0.4 i stora lådor 30 lit och uppåt och det som skvallrar på elementet är att dess Qts ligger på 0.17.
Sen har jag för mig att när Tympany var danskt så rekommenderade dom basen med slav.
Men Ingvars oerhört förenklade sambandsredovisning då? (typ: 'lågt Q i låda är bra om man ska använda EQ för att komma djupt')
viewtopic.php?p=795473#p795473
Tarzan skrev:boom skrev:Tarzan skrev:Jo, jag vet att du brukar säga det, men vad är det som gör dem direkt olämpliga för slutna lådor tänkta att använda några stycken tillsammans med mål att gräva djupt? I ett applikationsdokument från tymphany står det ju att slutna lådor också går bra (om man räknar med room gain och kanske bygger dem lite större än 20 liter).
Men Ingvars oerhört förenklade sambandsredovisning då? (typ: 'lågt Q i låda är bra om man ska använda EQ för att komma djupt')
Kalejdokom skrev:Jag kan hålla med. Här byter jag mina SLS till XLS i tidigare frontsystem (jag tycker att bilden med båda elementen säger en hel del...):
viewtopic.php?f=3&t=31347&start=108
mawes skrev:Tarzan skrev:boom skrev:Q värdet på dom rasar under 0.4 i stora lådor 30 lit och uppåt och det som skvallrar på elementet är att dess Qts ligger på 0.17.
Jag ser inte heller problemet med ett väldigt lågt q värde. Mindre effekt för samma output vid given frekvens, vad kan ogillas?
XLS-elementen känns rediga, välbggda, 10ggr mer kvalitetskänsla än sls.
philipbtz skrev:Jag vet inte faktiskt. Vad händer med Qtc med max infraboost om man har 0,4 eller 0,5 från början vs 0,7? Är det inte bara att man inte behöver boosta lika mycket i botten för det är en flackare kurva?
philipbtz skrev:mawes skrev:Tarzan skrev:Men Ingvars oerhört förenklade sambandsredovisning då? (typ: 'lågt Q i låda är bra om man ska använda EQ för att komma djupt')
Jag ser inte heller problemet med ett väldigt lågt q värde. Mindre effekt för samma output vid given frekvens, vad kan ogillas?
XLS-elementen känns rediga, välbggda, 10ggr mer kvalitetskänsla än sls.
Qtc under 0,5 merför väl att känsligheten för elementet sjunker och man behöver onödigt mycket effekt för att driva det? Och sen tar slaglängden slut - elementet får inget stöd från lådan.
Det blir aldrig bättre kurva än kritiskt dämpat, under det är väl bara onödigt? Hellre 0,55 än 0,45. Men nu är jag ute på tunn is för jag kan inte detta så bra. Men det kan vara en anledning. Det måste ju finnas för och nackdelar med allt. Tror inte en sekund på att t.ex. 0,1 Qtc skulle vara bättre än 0,5. Då kan man ju strunta i låda helt och köra open baffel. Det lägsta Qtc som kan uppnås för ett element borde vara att bara ställa det på golvet i bion och löda på ett par kablar. Försök att trycksätta ett rum på det viset.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster