Canton karat m70 hård bas återgivning. Hur fixa ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Canton karat m70 hård bas återgivning. Hur fixa ?

Inläggav NADifierad » 2016-11-26 13:10

Motståndet som du säger är 3.3 ohm, läser jag som 33 ohm?
Jag ser inte att basen är fasvänd? Däremot behöver den troligen fasvändas om du fimpar hp delen av filtret, för att fortsatt möta 5,5" i korrekt fas.
Det ser ut som om hp delen består av en kondensator på 1000 uf i serie, med en resistor på 33 ohm parallelt över kondingen. Och sedan en spole parallelt från plus till minus. Dessa komponenter utgör högpass filtret till basen, och som ett experiment kan du testa att bygla kondensatorn/motståndet, och löda port paralellspolen mellan plus och minus.
Jag ska se om jag kan få upp en bild på de komponenter jag menar.
Jag kan inte uttala mig om huruvida en fimpning av hpdelen påverkar lågpassdelen!? Det kan lämpligen bara avgöras av mätningar före och efter..... 8) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-11-26 13:35

Bild
Mitt förslag baserat på dina bilder är då att: Löda bort spolen inringat med grönt.
Bygla de två fälten markerat med rött, använd tex en liten bit högtalarsladd. Om lösningen fungerar för dig, så tycker jag att du löder loss även kondensatorn och motståndet som byglades.
Sedan är det dags att experimentera lite med portavstämningen :) .
Detta är bara mitt förslag, baserat på hur jag tolkar bilderna. Du avgör själv om du vill testa. (Friskt kopplat, hälften brunnit :D )
Om du testar, så glöm inte att byta plats på plus/minus kablarna på basen. (Eller kanske inte? Jag minns inte på rak arm hur det blev med fasvridning på ett andra ordningens filter?)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-11-26 20:36

Okej tack . Jag börjar löda direkt :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-11-26 21:07

Du Har rätt 33ohm är det faktiskt

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-11-26 21:12

Bild

Sådär. Vände på basen oxå

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-11-26 21:13

Tog bort 33 ohm och kodningen direkt

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-11-26 21:15

Då väntar jag spänt på lyssningsintryck :D .

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-11-26 21:18

Bild

Ser ut såhär nu

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-11-27 10:56

Hann inte lyssna igår kväll. Men sitter nu i lyssnar.

Klar förbättring helt klart. Dock är dom inte djupgrävande nånstans. Men det lite fyrkantiga jobbiga basåtergivningen är faktiskt till stor del minskat betydligt.

Och dom har på nåt sätt lugnat ner sej en smula. Kan tänka mej att dom lät nåt sånt här nya. Basen är snabb och transient snabb och på hugget men nu lugnare med mellanbasen och är möjligtvis en smula djupare.

Kör man bas ton 20 Hz så hörs det nåt iaf. Mest blås ljud hehe
Men det är allt en klar förbättring :)
Även om inte mirakulöst men ändå mer åt rätt håll.

Intressant att man kan löda loss halva filtret och det förbättrar ljudet :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-27 10:58

Johannes skrev:Hann inte lyssna igår kväll. Men sitter nu i lyssnar.

Klar förbättring helt klart. Dock är dom inte djupgrävande nånstans. Men det lite fyrkantiga jobbiga basåtergivningen är faktiskt till stor del minskat betydligt.

Och dom har på nåt sätt lugnat ner sej en smula. Kan tänka mej att dom lät nåt sånt här nya. Basen är snabb och transient snabb och på hugget men nu lugnare med mellanbasen och är möjligtvis en smula djupare.

Kör man bas ton 20 Hz så hörs det nåt iaf. Mest blås ljud hehe
Men det är allt en klar förbättring :)
Även om inte mirakulöst men ändå mer åt rätt håll.

Intressant att man kan löda loss halva filtret och det förbättrar ljudet :)

Du kan ju prova en impedansjustering nu till basen.
En konding och ett motstånd mellan + och - på basen, det kan eventuellt ge mer välljud.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-11-27 11:05

Hehe okej. Nu har iaf problem 1 minskat lite men fortfarande en smula finns kvar

Problem 2 med djupet är mkt kvar fortfarande. Dom har ingen tendens alls att vilja vara fullregister fortfarande. Ett par hyffsad stativare gräver fortfarande lika djupt eller djupare.
Men nu låter det bättre än innan och nu börjar kef få en match helt klart

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-11-27 12:29

Troligen har de valt en portavstämning i närheten av där filtret föll.
Prova att förläng porten några centimeter i taget, med tidigare nämnda papperscylinder.
Ta ett ark av ett material som låter sig rullas, men är lagom styvt. Längden kan vara som basreflexporten.
Stoppa in rullen i porten, och låt den sticka ut ett par cm framför fronten. Kör dina testlåtar, och dra sedan ut den ett par cm till. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-27 13:40

Nu är det här med lågbasåtergivning rätt beroende på vad man spelar. Merparten av musiken folk lyssnar på innehåller inte så mycket lagbas. De flesta instrument faller av en hel del t.ex. en vanlig elbas. Men du kanske är lågbasfreak och vet vad du lyssnar efter?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-11-27 23:23

Ja man har lite test låtar sånt med bra inspelningar och sepration . Typ lite sånt som spelas på hifi mässan.

Och det är sant men spelar man musik på en riktigt fullregister annläggning så hör man stor skillnad.

Här saknas det ofta grejer i lågbasregistert som finns i andra högtalare med mer fullregister

Men nu låter det faktiskt riktigt bra.
Men skulle ändå vilja testa element byte.

Men först ska jag testa förlänga porten.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-11-27 23:25

Hade ni velat hänga med mej på en resa med element byte om det nu skulle bli så ?

Hade varit väldigt gott att ha er bakom o fråga. Eran kunskap är förbluffande imponerande :)

Så kul att det blev en såpass förbättring.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-27 23:35

Johannes skrev:Hade ni velat hänga med mej på en resa med element byte om det nu skulle bli så ?

Hade varit väldigt gott att ha er bakom o fråga. Eran kunskap är förbluffande imponerande :)

Jag tycker du ska leka vidare och få den basen du har att funka.
Nu sticker jag ut hakan och säger elementets ytterdiameter genom 3,14 x 2.36 ger innerdiameter och absolut längd för att belasta basen istället för att stämma den.
Det enda som kan spoliera resan är om basen inte har ett naturligt lågbasområde att spela i.
För 10" blir det schematiskt 80 x 189 mm innerdiameter och längd.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-11-27 23:36

Johannes skrev:Hade ni velat hänga med mej på en resa med element byte om det nu skulle bli så ?

Om du ska byta element, och kanske införa aktiv delning och eq, så krävs troligen någon form av mätningar för kunna optimera hela rasket.
Men det är ju bara spännande :) .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-28 13:13

Perfector skrev:För 10" blir det schematiskt 80 x 189 mm innerdiameter och längd.

Det sänker avstämningsfrekvensen obetydligt och sabbar den befintliga lådan.

Jag skulle förlänga det befintliga röret med hårt rullad papp och se vad som händer.

17 cm ger 36 Hz.
19.7 cm ger 34 Hz.
22.9 ger 32 Hz.
26.8 cm ger 30 Hz.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-11-28 13:49

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:För 10" blir det schematiskt 80 x 189 mm innerdiameter och längd.

Jag skulle förlänga det befintliga röret med hårt rullad papp och se vad som händer.

17 cm ger 36 Hz.
19.7 cm ger 34 Hz.
22.9 ger 32 Hz.
26.8 cm ger 30 Hz.

Håller med Roger.
Dumt att sabba lådan för något som kanske inte gör någon skillnad.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-28 13:49

RogerGustavsson skrev:

17 cm ger 36 Hz.
19.7 cm ger 34 Hz.
22.9 ger 32 Hz.
26.8 cm ger 30 Hz.

Som du vet stämmer jag inte, jag belastar basen så den inte bottnar i förtid.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-28 15:42

Perfector skrev:Som du vet stämmer jag inte, jag belastar basen så den inte bottnar i förtid.

Jag vet att du kallar det så men det gör väl ingen annan? Ändå är det en basreflexavstämning, rör i förhållande till lådan. Ditt förslag ger för övrigt 39 Hz.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-28 16:09

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Som du vet stämmer jag inte, jag belastar basen så den inte bottnar i förtid.

Jag vet att du kallar det så men det gör väl ingen annan? Ändå är det en basreflexavstämning, rör i förhållande till lådan. Ditt förslag ger för övrigt 39 Hz.

Då är lådan felbyggd om den inte ger lägre bottenresonans än så, men det är ett annat diskussionsämne.
Vi (jag) hoppas att TS samlar på info och sedan går sin egen väg för att få välljud.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-28 16:13

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:

Då är lådan felbyggd om den inte ger lägre bottenresonans än så, men det är ett annat diskussionsämne.

Du jobbar bakåfram... - du kan inte komma och ge en rekommendation som sedan bottnar i att lådan har fel storlek, när existerande låda är en förutsättning.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-28 16:55

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:

Du jobbar bakåfram... - du kan inte komma och ge en rekommendation som sedan bottnar i att lådan har fel storlek, när existerande låda är en förutsättning.

Jag uttrycker mig på samma sätt som alla andra när det föreslås separata slutsteg och nya element. :-)
Tjingeling Tjö!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-28 17:57

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:

Vi (jag) hoppas att TS samlar på info och sedan går sin egen väg för att få välljud.

Nu lär fysikens lagar gälla även dig! Antingen sätter du dig in i formlerna eller så skaffar du ett simuleringsprogram som räknar åt dig. Det är inte konstigare än så.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-11-28 22:16

Väljer du att byta element, så hoppas jag att du är medveten om att du själv behöver skaffa mätutrustning och bli intimt bekant med hur den funkar 8) ?
Först då kan du bli hjälpt via forumet, genom att lägga upp mätgrafer och frågor.
Vidare behöver du kunna koppla in någon variant av DSP/aktivt filter mellan för och slutsteg i din förstärkare och ett slutsteg till de nya basarna.
Vad har du för förstärkare? Har den delbart för och slutsteg? Inte meningen att avskräcka dig :D . Men som sagt.....
Att bara smälla dit en annan bas på befintligt filter, och hoppas att det funkar, är ju inget du behöver andras hjälp med.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-28 23:07

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:

Nu lär fysikens lagar gälla även dig! Antingen sätter du dig in i formlerna eller så skaffar du ett simuleringsprogram som räknar åt dig. Det är inte konstigare än så.

Vad sägs om kunskap genom praktisk övning i verkliga livet?
Det smäller högre än vilken simulering som helst. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-11-29 07:17

Jag har mätutrustning. Köpte det samtidigt med mini dsp n har marantz pm 7005 delbart för o slutsteg inbyggd dac

Har även yamaha rx 771 bio receiver

Och minidsp 2x4 eller vad den hette samt The t amp 2400mx från thomann

Har simulering program både för filter och låda. Men det är ju ett sk skol filter då. .Men det kanske funkar bra i basen

Men jag är inte van att använda mät mikrofonen :(

Skulle isåfall behöva lite hjälp där.

Jag skall testa med lägre avstämning men hoppas inte på underverk.

Är villig att försöka och testa på med tex sb acoustic och pröva . I värsta fall får man 2 st sb acoustic 10 tummaren till övers .
Dom 2 tillsammans kostar mer än vad högtalarna gjorde :)

Men det är kul att greja ocå ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-29 08:18

Perfector skrev:Vad sägs om kunskap genom praktisk övning i verkliga livet?
Det smäller högre än vilken simulering som helst.

Var tror du fysiken håller hus om inte i verkliga livet?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-11-30 07:04

Nu har vi suttit jag och min gamla far suttit och lyssnat på kef vs canton och kef är bättre.
Canton gör mkt bra ifrån sej men vissa låtar så låter basen ihålig och som den bankar i tom låda. Låter bedrövligt då. Alltså lådljud typ

Men den är väl definierad men faller igenom helt enkelt på vissa låtar med trumma lite högre upp i register t tex

Där låter kef mer riktigt .

Detta går inte. Antingen element byte eller sälja. Vilket är synd då jag gillar allt annat med Canton.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum