Mastringsproblemet äntligen uppmärksammat av andra än LTS!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Mastringsproblemet äntligen uppmärksammat av andra än LTS!

Inläggav IngOehman » 2006-01-17 14:25

Vill göra ett litet undantag från min bortavaro från Faktiskt, genom att ge en mycket stor eloge till Michael Madsen på High Fideligty, för den utmärkta artikeln om mastringsproblemet, i senaste numret av High Fidelity!

Äntligen har någon i hifi-pressen (utöver MoLt) uppmärksammat problemet. Måste dessutom tillstå att Michaels artikel är bättre än någon av dem vi publicerat i MoLt om mastring genom åren. :oops:

Tack Michael!

Nu hoppas vi bara att hela världen hänger på och reagerar, inklusive skivköparna, så att det kan bli stopp på eländet.

Skivbolagen skickar saker på söndermastring helt slentrianmässigt, och när man frågar dem om det så säger de att de "inte vet vad mastring innebär rent tekniskt ens 8O , men att det måste man väl göra?" :o

Det är dags att inse att musikkonsumenter är tillräckligt begåvade för att med bravur kunna hantera en volymkontroll - så det är helt onödigt, för att inte säga komplett vansinnigt att komprimera sönder all musik för att den skall bli så stark som möjligt i förhållande till volympådraget, och tråkigt jämnstark och distorderad på köpet. :(

De radiostationer som anser att de vill bjuda på en sådan eländig sörja till sina lyssnare (för att bli "starkask på skalan") kan faktiskt med lätthet förstöra musiken själva med alla sina kompressorer - de behöver inte avkräva skivbolagen färdigförstörd musik.

Återigen: Tack Michael Madsen, och High Fidelity! Ett mycket bra debattinlägg.

Som ansvarig utgivare och MoLt-skribent känns det trevligt att inte vara ensam längre. :P

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-01-17 14:35

Hurra så bra. Tack Ingvar :D Kampen fortsätter för bra ljud.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-17 14:35

Trevligt och viktigt att detta enorma ljudkvalitetsproblem får mer uppmärksamhet.

Som kronisk skeptiker håller jag inte andan i väntan på att branschen skall reagera men ju mer det uppmärksammas desto bättre såklart.

Mvh

P.S. Finns det nån sajt eller liknande där man som utlandsboende kan kolla in artikeln?

Mvh

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-17 14:38

DTH skrev:
P.S. Finns det nån sajt eller liknande där man som utlandsboende kan kolla in artikeln?

Mvh

köp tidningen snålis :mrgreen:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-01-17 14:40

Bra att det rör lite på sig...

Vem vet, om några år kanske man kan köpa en godtycklig musik-CD och få CD-kvalité på köpet :wink:

Man kanske skulle köpa HF för att läsa artikeln. Har annars slutat med det sedan de slutat förse mig med den roliga CD-skivan, och desutom inte sänkt priset.

/T

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2006-01-17 14:45

Hej! Har bara en aning om vad det handlar om och det kan vara intressant att förstå det hele bättre (finns det några artiklar att tillgå förutom HiFi?)

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-01-17 14:49

Detta med inspelninskvalitet/mastring känns som den överlägset viktigaste frågan av alla inom hifi för tillfället. Mycket glad jag också att det uppmärksammas. Avspelningsutrustningen kan alltid bli bättre och blir likaså allt eftersom tekniken utvecklas. Förbannat synd att mycket av inspelningarna då fortfarande låter sämre än vad man kunde på 60-talet. Pinsamt rent ut sagt.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-17 14:55

Toppen! Ska genast köpa HF, för första gången på 3-4 år... :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-17 14:57

Toppen! Ska genast köpa HF, för första gången någonsin... :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-17 14:59

Nattlorden skrev:Toppen! Ska genast köpa HF, för första gången någonsin... :D

Misstänker att numret finns till reducerat mässpris på Gignosmässan. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-17 15:00

Jag gör baske mig som Hetsporren! Detta ska belönas. :) Eller vad säger ni?

Om alla kloka Faktiskt-deltagare... :wink:

Mvh E*(n som kanske också skriver ett e-brev och talar om varför han köpte numret)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-17 15:03

Kan vi inte starta ett världsomspännande upprop?
Typ: Swedish Music Lovers Against Bad Mastering = SMLABM :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-17 15:05

Vet någon vad som hänt med http://www.loudnessrace.net?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2006-01-17 15:13

Morello skrev:Vet någon vad som hänt med http://www.loudnessrace.net?

http://www.loudnessrace.com/
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-17 15:18

Jag vill förresten så här kort passa på att tipsa alla intresserade om LTS paneldebatt om mastring från i våras. Ett flertal insatta i branschen berättar och debatterar. Det bjuds på en del skojigheter också - ja det är inte några långtråkiga tre timmar!

Belker skrev lite om den och startade en diskussion här på Faktiskt:
Mastringdebatt

Här finns debatten nedladdningsbar i WAV-format. Tyvärr är inte ljudkvaliteten något att hurra för. Det var ju tal om att det fanns en bättre inspelning: Någon som vet var den tog vägen?

Jag började faktiskt ljud/text-omvandla debatten, men det var så tidskrävande att jag slutade redan efter ca 7 st A4 (i storlek 18 ). Jag vet inte om det finns något intresse av det heller; jag började mest på kul och experiment.

Mvh E*
Senast redigerad av E 2006-01-17 15:54, redigerad totalt 2 gånger.

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-17 15:20

E skrev:Mvh E*(n som kanske också skriver ett e-brev och talar om varför han köpte numret)

Vore ett bra iniativ att inte bara belöna dem utan även låta dem veta varför.

Mvh

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-17 15:25

Just det, DTH. Tänkte att det var minst lika viktigt som pengarna och de ovanligt många sålda lösnumren. :)

Hetsporren skrev:Kan vi inte starta ett världsomspännande upprop?
Typ: Swedish Music Lovers Against Bad Mastering = SMLABM :lol:

Inte i första steget tänkt som något världsomspännande (fast det kan det ju enkelt utvecklas till), men ändå:
Vi kämpar mot volymhysterin. Bara.

Jag kom dock av mig :oops: men om man tjatar lite så kan jag kanske fortsätta med projektet.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-17 15:52

E skrev:Här finns den tre timmar långa debatten nedladdningsbar i WAV-format. Tyvärr är inte ljudkvaliteten något att hurra för.

Behöver den mastras? :mrgreen: *duckar*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-17 15:55

Nja, man kan ju som bekant inte polera en bajskorv. :oops:

Mvh E*

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-01-17 16:37

regent8 skrev:Hej! Har bara en aning om vad det handlar om och det kan vara intressant att förstå det hele bättre (finns det några artiklar att tillgå förutom HiFi?)

I korthet handlar det om att de flesta populärmusikinspelningarna numera processas mer eller mindre kraftigt innan de ges ut på cd (och SACD/DVD-Audio), vilket innebär att musikälskande skivköpare får stå ut med en ljudkvalitet som är onödigt dålig och ett ljud som har allt mindre likheter med det som finns på masterbanden. Tre exempel på ingrepp som drabbar både nya produktioner och återutgivningar av äldre musik är dynamisk komprimering, klangförändringar och brustvätt.

Den som intresserar sig för ursprungstroget ljudande utgivningar ur popmusikhistorien kanske kan ha glädje av en artikel som undertecknad skrivit för publicering i det kommande numret av Musik & Ljudteknik. Artikeln handlar om den lyssningsjämförelse mellan tidiga och sena cd-återutgivningar av 50- och 60-talsmusik som jag gjorde för en tid sedan.

Som Ing Öhman skriver ovan har ämnet behandlats vid ett antal tillfällen i MoLt genom åren. Jag har dessvärre inte sett någon skribent i den kommersiella musik- eller dagspressen som tagit upp frågan annat än i form av aningslösa, berömmande fraser som "kristallklart, uppdaterat digitalt ljud" (ej exakt citat). Jag ska själv med stort intresse läsa High Fidelity på tåget hem idag.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2006-01-17 17:20

Oh ja, detta är ett stort problem. För min del har det inneburit att jag knappt köper CD skivor längre. Ja ibland kan det vara kul att köpa någon FIM eller så.

Dessutom har jag svårt att motivera uppgrdering av ljudanläggning då det ibland upplevs som att elda för kråkorna.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-17 17:26

regent8 skrev:Dessutom har jag svårt att motivera uppgrdering av ljudanläggning då det ibland upplevs som att elda för kråkorna.

Precis samma grund som till min hifi-nedgradering på senare år...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-01-17 17:57

Men det finns väl skivbolag som sätter en ära i att inte tafsa? Jag tänker på BIS, Opus 3, Clarity och liknande. Är det inte bara att köpa från dom, i den mån ens musikintresse finns representerat där?

Att vi på detta sätt inte tvingar Sony BMG och andra kommersiella drakar att kapitulera inser jag, men man kan göra vad man kan.

Kan någon fylla på med en lista över skivbolag som har en vettig policy på detta område?

(Och Ingvar, jag tycker du ska höra av dig personligen till Michael Madsen på High Fidelity och berömma artikeln, han kan behlöva veta att det finns klokskap i Sverige också!)
... tycker jag!

Per

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-17 17:59

perstromgren skrev:Men det finns väl skivbolag som sätter en ära i att inte tafsa? Jag tänker på BIS, Opus 3, Clarity och liknande. Är det inte bara att köpa från dom, i den mån ens musikintresse finns representerat där?

Visst, om de nu ger ut den musik man gillar. För oss som gillar indiepop är det svårare...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-01-17 18:09

Kan bara instämma, alla mina mest välljudande inspelningar är gamla. För några år sedan var det trendigt med "low-fi" inom popmusiken. Nu borde det vara dags för "High-Fi".

Det skulle vara trevligt om det uppstod någon form av certifiering, liknande THX, som garanterade att en inspelning var gjord med välljuitd för öronen ända fram till slutprodukt.

Och med öppet publicerade och tydliga krav på hur hela kedjan måste se ut för att få använda loggan.

Jag menar, vad är "24-bit Digitally Remastered" för kvalitetsmärkning? För att inte tala om nyinspelningar, som nuförtiden inte ens uppfyller kravet att få kallas "Compact Disc".

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-01-17 18:51

Jag hoppas att det blir fler undantag, IÖ !!!

/Jocke

Undantaget är bästa regeln !!!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-17 18:55

hali skrev:
Morello skrev:Vet någon vad som hänt med http://www.loudnessrace.net?

http://www.loudnessrace.com/

Danke. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-01-17 19:15

Det är ju bra men jag skulle inte vilja påstå att MOLT eller High Fidelity är ensamma om skrivit om detta. Har läst om detta i dom flesta hifi tidningar, från Hifi+, Stereophile, Absolute Sound mm.

Men, det är bra att det tas upp så ofta som möjligt. Men känns fortfarande att man talar till dom troende redan. Det är ju till allmänheten som man bör föra ut detta.

/Mattias
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-18 00:17

xeizo skrev:Kan bara instämma, alla mina mest välljudande inspelningar är gamla. För några år sedan var det trendigt med "low-fi" inom popmusiken. Nu borde det vara dags för "High-Fi".

Det märkliga är att många så kallade Low-Fi grupper låter alldeles utmärkt. Man hör att det är en taskig mik, brusig mixer, att inspelningen är gjord i ett vardagsrum osv. Kort sagt, det hörs hur originalet låter! Det är mer än vad man kan säga om de allra flesta dyra studioproduktioner. Jag gissar att anledningen till att Low-Fi låter så bra är att ingen bryr sig om att lägga vare sig tid eller pengar på dessa okända grupper med 50 dollar i inspelningsbudget....

/ B

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2006-01-18 19:57

Men, det är bra att det tas upp så ofta som möjligt. Men känns fortfarande att man talar till dom troende redan. Det är ju till allmänheten som man bör föra ut detta.

Håller med.

Fast då dyker frågan upp: Bryr sig allmänheten?

Jag tror inte det, det är i alla fall inte min erfarenhet.
I värsta fall gillar folk när det "låter kraftfullt" :( .

Framförallt är det nog skivbolag, inspelningstekniker, mastringsstudios & musiker som bör informeras så att de kan ta en funderare på vad de egentligen håller på med.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi