Jag har aldrig hört IB, men konceptet känns ju klockrent (om man kan få dem bra placerade i rummet). Gör du 8 st IB i en double bass array så får du min fulla respekt

Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Adhoc - mannen som gör allt rätt!
Adhoc skrev:rajapruk skrev:Adhoc - mannen som gör allt rätt!
Helt fel!Jag gör fel varje dag.
Adhoc skrev:rajapruk skrev:Adhoc - mannen som gör allt rätt!
solhaga skrev:Adhoc skrev:rajapruk skrev:Adhoc - mannen som gör allt rätt!
Då får man lösa det ad hoc, Adhoc!
Adhoc skrev:Nej, du har rätt i det, att ljudvågen inte går rakt bakåt för att sen studsa rakt framåt och ut genom konen. En halvcirkelform inuti är dock fortfarande enklare att få till än assymetriska lådväggar.
MagnusÖstberg skrev:Själv skulle jag staga på helt andra vis oc förstärkt i hörnen för att öka chansen att det inte spricker sönder när trät rör på sig...
Michael skrev:Har du kvar spillbitar av skivorna du byggt med och möjlighet att såga... så kan du ju fixa trekantsbitarna själv.
//Michael
MagnusÖstberg skrev:Du har ju inte så stort behov av att bryta upp stående vågor som aldrig skapas i en låda heller. Är ingen lådsida långre än en meter och lådan används under 100Hz ligger ju 340Hz över 1,5 oktav högre än avsedd frekvens att återge, vilket med "normal delning" är tillräckligt många decibell ner för att inte ge någon påverkan. Och är lådan inte mer än 50cm i sin största längd blir detta ännu bättre.
Därför är det än positivare att se till att ingen fri panelyta har mer än typ 40cm fri möjlig rörlighet.
MagnusÖstberg skrev:Jag hade satt två stag i form av "svenska flaggan med hål i" mellan sidoväggarna, och från mitten av det staget till mitten på bakstycket.
rajapruk skrev:Just det ja, jag trodde detta bara var subwoofrar.
Kul att följa bygget.
Det tror inte jag, det stagar upp och förhindrar än mer panelvibrationer och risken att lådan spricker genom att det knyter ihop limträlådan bättre.solhaga skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag hade satt två stag i form av "svenska flaggan med hål i" mellan sidoväggarna, och från mitten av det staget till mitten på bakstycket.
Jag har övervägt det (också), men är lite tveksam till så långa stag om än "nodade" i mitten.
Tror att de stjälper mer än hjälper, det vill säga sjunger med mer än att de dämpar sidoväggarna.
Men, vem vet, det kanske slutar med att jag får fräsa ut ett antal sådana flaggor (danska går väl lika bra?).
Och då med både och korta stagen på olika positioner.
Eller plattor med ett antal dosstora hål.
Nattlorden skrev:Skånsk, Finsk eller Engelsk också!
solhaga skrev:Nattlorden skrev:Skånsk, Finsk eller Engelsk också!
Men inte Union Jack då?
MagnusÖstberg skrev:Det tror inte jag, det stagar upp och förhindrar än mer panelvibrationer och risken att lådan spricker genom att det knyter ihop limträlådan bättre.solhaga skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag hade satt två stag i form av "svenska flaggan med hål i" mellan sidoväggarna, och från mitten av det staget till mitten på bakstycket.
Jag har övervägt det (också), men är lite tveksam till så långa stag om än "nodade" i mitten.
Tror att de stjälper mer än hjälper, det vill säga sjunger med mer än att de dämpar sidoväggarna.
Men, vem vet, det kanske slutar med att jag får fräsa ut ett antal sådana flaggor (danska går väl lika bra?).
Och då med både och korta stagen på olika positioner.
Eller plattor med ett antal dosstora hål.
Dansk flagga funkar fint
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster