Lite svårt att förklara graferna utan att antingen gå in i en väldigt djup teknisk diskussion eller att förenkla väldigt mycket, men jag kan göra ett försök iaf. Observera att detta är något förenklat. VI startar väl uppifrån:
Left/Right: Vänster och höger amplitud över tidDessa visar amplituden/nivån på Y-axeln och tiden på X-axeln med låtens start längst till vänster och slut till höger. Blå är vänster kanal och röd höger kanal.
Det man ser här är hur låtens dynamik förändras över tiden. Om resultatet är väldigt tagigt så finns det gott om transientynamik. Däremot om resultatet är en helt enfärgad rektangel så har låten väldigt låg dynamik dvs är komprimerad. I dessa grafer kan man också se om det finns långa tysta partier i låten som kan påverka crest värdet. Dvs man kan se om det är terassdynamik det rör sig om.
Loudest part: Starkaste delen av låtenVisar ett 100ms brett fönster med de starkaste 20ms under hela låten(bägge spår) centrerad.
Det man kan se här är om det finns klippning av topparna till följd av nivåmaximering.
Normalized average spectrum: Normaliserat frekvenspektraFourier transform med ett 1s blackman fönster. Amplitud på Y-axeln och frekvens på X-axeln.
Visar frekvensfördelningen i låten. Här kan du se hur mycket bas och diskant det finns i låten. Det är låtens klang man ser sas. Säger kanke inte jättemycket om masteringen för ett enskilt fonogram, men jämför man två olika masters av samma inspelning så ser man ofta tydlig skillnad. Man kan även se om det finns djupbas i en låt eller om låten har extrem diskant.
Allpass crest factor: Crest efter allpass filterJämför spårets dynamik/crest med samma spår som körts genom ett första ordningens allpassfilter vid olika frekvenser. Crest i dB på Y-axeln och frekvens på X-axeln.
Det man kan se här är en indikation på hur dynamiken var innan kompressorn i masteringsledet användes.
Histogram: Samplevärden fördelningVisar fördelningen av samplevärderna över hela låten. Dvs hur många månger har en viss amplitud använts i låten. Y-axeln visar antalet gånger samplevärdet påträffades. X-axeln visar amplituden.
Denna visar hur stor del av låten som är nära full utstyrning. På en väldigt tyst låt så kommer värderna att vara närmare 0 och på en låt som har väldigt hög medelnivå så kommer värderna att vara närmare max(1, -1).
Peak vs RMSVisar förhållandet mellan Peak och RMS värdet för var sekund av låten. En cirkel är en sekunds fönster och genom att placera den på en graf med peak och rms på var sin axel så visar cirkeln dynamik/crest.
Det man kan utläsa här är spårets dynamik. Om spåret är dynamikreducerat så kommer cirklarna att röra sig mot grafens högra hörn.
Short term: Dynamik över tidVisar samma 1sekunds dynamik/crest-cirklar som Peak vs RMS grafen fast nu är crest på Y-axeln och tid på X-axeln.
Här man man se hur dynamiken varierar över tid. En låt som har dynamikreducerats kommer ge tydliga utslag i denna graf.
Jag är långt ifrån en expert på programmet, men detta är iaf en förklaring på de olika graferna. MasVis visualiserar masteringsprocessen och därför kommer det vara mycket som relaterat till dynamik, men man kan även se klippning och förändringar i klang. Det enklaste är så klart att bara kolla på crest värdet, men vill man ha den fulla bilden så säger var graf sin del av helheten.
Det jag brukar kolla på är:
1. Allpass grafen. Hur mycket dynamik har försvunnit i masteringsledet?
2. Loudest part: Är topparna klippta?
3: Left/Right. Finns det transientdynamik eller är det bara terassdynamik och sedan komprimerat?
4. Normalized average spectrum: Hur är klangen?
Jag får nog erkänna att jag personligen inte tittar lika mycket på de 3 nedre graferna, men det är inte nödvändigtvis för att de är dåliga utan för att jag tycker att de övre är lättare och säger tillräckligt. Kan vara en personlig preferens eller jag som inte sett deras storhet bara. Här får Svante komma och skälla på mig om han vill

Och innan jag glömmer. Tack framför allt till Svante och eventuella LTS bröder som gett oss detta program
