Tanka hem från Spotify?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Tanka hem från Spotify?

Inläggav Bill50x » 2016-12-04 13:57

Kollade lite musik på Spottan som jag skulle vilja MasVisa. Men lite tjatigt att spela in i realtid (som jag gjorde med Angus & Julia Stone i inlägget i Musikstugan), finns det något sätt att tanka ner musiken direkt?

/ B

PS När jag spelar in använder jag Audacity, men finns det någon som vet vilka inställningar man ska ha i Adobe Audition för att göra samma sak?
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Tanka hem från Spotify?

Inläggav Tarzan » 2016-12-04 14:45

För att spela in någonting som datorn spelar upp har jag använt något som hetat VB-cable. Man kan använda den som uppspelningsenhet och den länkar då ljudet direkt till en inspelningsenhet. Det kanske går att göra på enklare sätt, men det sättet borde vara kompatibelt med det mesta.

Nej, jag tror inte att filerna som tankas hem i spotify (när man väljer att en låt ska vara tillgänglig offline) kan läsas av något annat program än spotify. Det har de nog sett till, annars hade man ju kunna skaffa ett abonnemang i en månad och tanka hem all musik man vill ha för att sen avsluta abonnemanget.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-04 15:15

Kolla om du kan hitta musiken på youtube och ta ner med free youtube downloader.
Då kan du välja kvalitet på det tar ner.
Både video och audio kan då hämtas till datorn.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-12-04 15:19

Perfector: Hur hjälper det om det är filerna från Spotify man vill undersöka?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-04 15:20

shifts skrev:Perfector: Hur hjälper det om det är filerna från Spotify man vill undersöka?

Jag trodde det var musiken han ville åt.
Jag går till doktorn på vårdcentralen om jag vill bli undersökt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-12-04 15:22

Perfector skrev:
shifts skrev:Perfector: Hur hjälper det om det är filerna från Spotify man vill undersöka?

Står ju i förstainlägget att han vill masvisa filerna.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-04 15:24

AndreasArvidsson skrev:
Perfector skrev:

Står ju i förstainlägget att han vill masvisa filerna.

Jag bor på landet och vet inte vad det betyder.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-12-04 17:31

Perfector skrev:Jag bor på landet och vet inte vad det betyder.

Ahhh, jag trodde MasVisa var ett etablerat begrepp på Faktiskt :-)
Det är att göra sådana här analyser:
Bild

Just denna är dessutom tagen från "Spotify Sessions" som är egna inspelningar som gjorts på/av Spotify. Finns bland annat inspelningar från Hovet, HQ i NY och Sthlm mm. En del skulle jag vilja tanka hem för att vara säker på att de finns tillgängliga när jag önskar lyssna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-12-05 13:14

Jag undrade också länge över den där grafiska rapporten, tills jag fick tips om den här sidan :) :
http://www.lts.a.se/lts/manual

Fattar iofs fortfarande inte så mycket, mer än att det inte är bra om de röda och blå dragspelen längst upp inte längre ser ut som dragspel...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-12-05 14:32

Lite svårt att förklara graferna utan att antingen gå in i en väldigt djup teknisk diskussion eller att förenkla väldigt mycket, men jag kan göra ett försök iaf. Observera att detta är något förenklat. VI startar väl uppifrån:

Left/Right: Vänster och höger amplitud över tid
Dessa visar amplituden/nivån på Y-axeln och tiden på X-axeln med låtens start längst till vänster och slut till höger. Blå är vänster kanal och röd höger kanal.
Det man ser här är hur låtens dynamik förändras över tiden. Om resultatet är väldigt tagigt så finns det gott om transientynamik. Däremot om resultatet är en helt enfärgad rektangel så har låten väldigt låg dynamik dvs är komprimerad. I dessa grafer kan man också se om det finns långa tysta partier i låten som kan påverka crest värdet. Dvs man kan se om det är terassdynamik det rör sig om.

Loudest part: Starkaste delen av låten
Visar ett 100ms brett fönster med de starkaste 20ms under hela låten(bägge spår) centrerad.
Det man kan se här är om det finns klippning av topparna till följd av nivåmaximering.

Normalized average spectrum: Normaliserat frekvenspektra
Fourier transform med ett 1s blackman fönster. Amplitud på Y-axeln och frekvens på X-axeln.
Visar frekvensfördelningen i låten. Här kan du se hur mycket bas och diskant det finns i låten. Det är låtens klang man ser sas. Säger kanke inte jättemycket om masteringen för ett enskilt fonogram, men jämför man två olika masters av samma inspelning så ser man ofta tydlig skillnad. Man kan även se om det finns djupbas i en låt eller om låten har extrem diskant.

Allpass crest factor: Crest efter allpass filter
Jämför spårets dynamik/crest med samma spår som körts genom ett första ordningens allpassfilter vid olika frekvenser. Crest i dB på Y-axeln och frekvens på X-axeln.
Det man kan se här är en indikation på hur dynamiken var innan kompressorn i masteringsledet användes.

Histogram: Samplevärden fördelning
Visar fördelningen av samplevärderna över hela låten. Dvs hur många månger har en viss amplitud använts i låten. Y-axeln visar antalet gånger samplevärdet påträffades. X-axeln visar amplituden.
Denna visar hur stor del av låten som är nära full utstyrning. På en väldigt tyst låt så kommer värderna att vara närmare 0 och på en låt som har väldigt hög medelnivå så kommer värderna att vara närmare max(1, -1).

Peak vs RMS
Visar förhållandet mellan Peak och RMS värdet för var sekund av låten. En cirkel är en sekunds fönster och genom att placera den på en graf med peak och rms på var sin axel så visar cirkeln dynamik/crest.
Det man kan utläsa här är spårets dynamik. Om spåret är dynamikreducerat så kommer cirklarna att röra sig mot grafens högra hörn.

Short term: Dynamik över tid
Visar samma 1sekunds dynamik/crest-cirklar som Peak vs RMS grafen fast nu är crest på Y-axeln och tid på X-axeln.
Här man man se hur dynamiken varierar över tid. En låt som har dynamikreducerats kommer ge tydliga utslag i denna graf.

Jag är långt ifrån en expert på programmet, men detta är iaf en förklaring på de olika graferna. MasVis visualiserar masteringsprocessen och därför kommer det vara mycket som relaterat till dynamik, men man kan även se klippning och förändringar i klang. Det enklaste är så klart att bara kolla på crest värdet, men vill man ha den fulla bilden så säger var graf sin del av helheten.

Det jag brukar kolla på är:
1. Allpass grafen. Hur mycket dynamik har försvunnit i masteringsledet?
2. Loudest part: Är topparna klippta?
3: Left/Right. Finns det transientdynamik eller är det bara terassdynamik och sedan komprimerat?
4. Normalized average spectrum: Hur är klangen?

Jag får nog erkänna att jag personligen inte tittar lika mycket på de 3 nedre graferna, men det är inte nödvändigtvis för att de är dåliga utan för att jag tycker att de övre är lättare och säger tillräckligt. Kan vara en personlig preferens eller jag som inte sett deras storhet bara. Här får Svante komma och skälla på mig om han vill 8)

Och innan jag glömmer. Tack framför allt till Svante och eventuella LTS bröder som gett oss detta program :)

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-12-05 20:35

Bill50x skrev:Kollade lite musik på Spottan som jag skulle vilja MasVisa. Men lite tjatigt att spela in i realtid (som jag gjorde med Angus & Julia Stone i inlägget i Musikstugan), finns det något sätt att tanka ner musiken direkt?

/ B

PS När jag spelar in använder jag Audacity, men finns det någon som vet vilka inställningar man ska ha i Adobe Audition för att göra samma sak?

PyMasVis stöder Spotify direkt. Om du inte vill pilla med PyMasVis på din egna maskin och om det finns intresse så kan jag kanske fixa så den modige kan peta in en Spotify URI + användarnamn och lösenord på http://py.masv.is så spottar det ut en analys.

Återgå till Teknikforum