Prisvärd sång- eller PA-anläggning

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Prisvärd sång- eller PA-anläggning

Inläggav bomellberg » 2016-12-01 16:57

Våra vänner hade mage att hämta tillbaka den lilla PA-anläggningen som de lånat ut till oss, och mina barn är på mig att ersätta den.

Vad har ni för tips på en liten sång- eller PA-anläggning som man kan koppla in bas, gitarr och mickar och föra lite oväsen?

Gärna beg, helst under 4000.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
mangrove

Re: Prisvärd sång- eller PA-anläggning

Inläggav mangrove » 2016-12-01 17:16

Mono eller stereo?
Jag har använt denna med viss framgång:
https://www.thomann.de/gb/the_box_ma120_mk_ii.htm
Finns även i tio/femtontumsvariant etc. En liten kombinerad Behringer mixer+USB-ljudkort (typ Q802USB) så har du allt du kan tänkas behöva för det du anger inklusive inspelning till dator/iPad (fast det finns bättre USB-ljudkort såklart). Monitorn fyller utan problem en liten kyrka med välljudande oljud.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-12-03 11:03

Trist med så dålig respons i tråden. Jag håller på en del med hobby-PA och har haft en hemmastudio till barnen (som nu flugit vidare).
Hur mycket ingångar behöver du och av vilken typ? Hur mycket SPL i vilken typ av lokal gäller? Är det bara för hemmabruk eller ska det palla för ett mindre disco/kalas/bröllop etc? Beskriv lite mer så kan det nog komma lite förslag :) .

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-12-03 13:13

Skall du inte bygga något kul med grabbarna?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-12-03 15:06

Jag har två välbyggda Kina-toppar (märket heter Mishi - "designat i Sverige, producerat i Kina" typ) med 12"/1" på 300W RMS. De är kopior på Yamahas PS-burkar rent utseendemässigt. Dessa driver jag med ett Samson S700 slutsteg. Denna kombination användes som sånganläggning i bandet jag spelade i förut, men står nu mest och samlar damm. Jag vet inte hur pass blåst jag blev när jag köpte grejerna för 10000 + moms, men antagligen lite grann. Om intresse finns kan jag avyttra det hela till en lagom peng. Hör av dig i PM i så fall.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2016-12-03 19:04

Tack för input pojkar!

Jag scannade Blocket och hittade en anläggning med 15" bas med integrerade slutsteg och 4-kanals mixer. Det är nog inget värstingmärke men jag fick det för 1800. Nu ska jag bara köpa hörselkåpor till mig och Lotta. :-)

Så här ser den ut. Tyvärr ingick inte tomtar eller rådjur. (lånad bild).

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-12-04 00:04

Kul att det rört på sig :) . Den där riggen kan nog föra lite mer än lite oväsen 8) .

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2016-12-04 15:44

Det låter nog helt klart bättre (och mer) än 1800 spänn. Glöm inte att rapportera om resultatet. Kör hårt.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2016-12-05 10:26

Jag har gömt den i källaren. Barnen får den i julklapp, tillsammans med en elgura och en glittrig sångmick. Storebror fick sin elbas för två jular sedan och den har gått varm.

Jag är av uppfattningen att barn gillar att musicera, det gäller bara att ge dem rätt förutsättningar. Genom att detta kan stå framme alltid så hoppas jag kunna sporra den fortsatta Mellbergska musikaliska utvecklingen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-12-05 11:16

Det är rätta takter! På den vägen fick jag in mina två på kulturskolan och idag har dom, som vuxna, stor glädje av musicerande i olika sammanhang.
Lite trist bara när det blev tomt hemmavid och studion kunde monteras ner. Kvar finns dock en hårddisk full med fantastiska inspelningar, som jag hoppas kunna väcka liv i vid lämpliga högtider framöver (jämna f-dagar, bröllop mm).

JM

Inläggav JM » 2016-12-05 11:32

bomellberg skrev:Jag har gömt den i källaren. Barnen får den i julklapp, tillsammans med en elgura och en glittrig sångmick. Storebror fick sin elbas för två jular sedan och den har gått varm.

Jag är av uppfattningen att barn gillar att musicera, det gäller bara att ge dem rätt förutsättningar. Genom att detta kan stå framme alltid så hoppas jag kunna sporra den fortsatta Mellbergska musikaliska utvecklingen.

Du gör helt rätt. Det finns ett klart statistiskt samband mellan hög IQ och musicerande. Oklart om sambandet bygger på kausalitet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2016-12-05 23:28

bomellberg skrev:Jag har gömt den i källaren. Barnen får den i julklapp, tillsammans med en elgura och en glittrig sångmick. Storebror fick sin elbas för två jular sedan och den har gått varm.

Du är en bra far.

Återgå till Köpråd