Moderator: Redaktörer
Bjorn_ skrev:Hej hej.
Börjar dra ihop sig för nytt bygge snart, gamla oa5 i Jakaranda. För att matcha inredningen fick jag tag i ett rektangulärt bord från 60talet också. Det kan nog bli snyggt men det har ett problem, det är solblekt så att mönstret är ett minne blott. Vad tror ni är bäst, olja eller lack? (Efter slipning alltså)
Tänker då på Osmo klarvax 1101... eller matt lack enkomponents av något slag.
Jag har kört matt 1K-lack på andra möbler med framgång, men de har inte varit solblekta. Lack har ju fördelen av uv-skydd som motverkar framtida blekning, men osmos grejjer kanske också skyddar?
Oljan borde ha fördelen av att dra fram lite mer mönster i träet, även om det mest är spekulation från min sida...
Förslag någon?
Bjorn_ skrev:Första strykningen
MagnusÖstberg skrev:Själv så kör jag tills det inte mättar mer. Det är värt varenda extra droppe för mig den dag någon spiller rödtjut på bordet eller glömmer ett paket frusna hallon på det över natten..
Kalejdokom skrev:Lägg på ett laminat...
Nej, tråkigt förstås att det blivit så känsligt. Har tyvärr inga goda råd, men delar uppfattningen att du gjort ett otroligt fint jobb med ytan.
En vän jag hade i min ungdom var så rädd om sitt bord att hon la Gladpack över bordsskivan när hon hade gäster![]()
.
KentLindqvist skrev:...och fina proportioner på det där bordet!
Kalejdokom skrev:Har du kort minne eller?
KentLindqvist skrev:...och fina proportioner på det där bordet!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster