Säkring till diskant

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Säkring till diskant

Inläggav avr7000 » 2016-12-10 18:03

Jag vill skydda mina diskanter med en "snabb" glasrörssäkring...

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3004-664000.pdf

Förstärkaren lämnar 400W i 4 Ohm och driver bara diskanterna.
Jag spelar ofta väldigt starkt...

Hur stor säkring är det lämpligt att ha?

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Säkring till diskant

Inläggav Perfector » 2016-12-10 18:49

avr7000 skrev:Jag vill skydda mina diskanter med en "snabb" glasrörssäkring...

Stefan

Det beror nog på var delningen ligger och hur mycket effekt du drar på.
Normalt skall ju delningen vara nog för att effekttåligheten inte skall ge upphov till skador.
Den effekt som angivits på diskanten i PDF'en borde göra att en 1.0 A snabb säkring löser ut innan diskanten tar skada.
Om du konstant spelar mer än diskanten tål per schema bör du kanske överväga 2 diskanter eller en annan diskant med högre effekttålighet
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-12-10 19:21

Delning ligger vid 2300 Hz och jag drar på.....
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-10 19:25

avr7000 skrev:Delning ligger vid 2300 Hz och jag drar på.....

Zachry säkrade sina högtalare med 1.25 A och det räckte för en ruskig massa effekt i hela högtalaren.
Har du mätt strömmen som går till diskanterna?
Men 500 Ma borde räcka, och går dom i förtid som uppar du tills dom håller förutsatt att det inte är mer effekt än dom tål.
Bättre att säkringen ryker än att diskanterna dör.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-10 20:59

Jag tror Ingvar Öhman kan vara en källa till hur det förhåller sig med domediskanter. Han erbjuder väl avsäkring?Banddiskanterna i mina Magnepan är avsäkrade med 2.5 A normal blow. De skyddar inte till 100% och kan ge lite falsk säkerhet. De är mera som "drulleförsäkring". Mellanregistren har en 5 A normal blow. De flesta brukar kunna skippa säkringarna utan problem i sina Magnepan.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-12-11 00:44

Jag gör väl en högtalarkabel till diskanterna med säkringshållare och så kan jag "jobba mig uppåt" i storlek till något som tål så starkt jag brukar spela.

Jag hoppas förstärkaren tål att det blir plötsligt avbrott när säkringen går.

Stefan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-12-11 00:54

Det kanske skulle gå att sätta ett motstånd på ca 20-30 Ohm eller så parallellt över säkringshållaren.
Då blir det ju inte något avbrott, men nivån till diskanten blir ju kraftigt begränsad ändå när säkringen går.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-12-11 00:57

Mitt intryck är att säkring till diskanten ger sämre ljud. Fråga mig inte varför, men på mina Dahlqvist DQ10:or gör det ganska stor skillnad. I mitt fall var det elementet som stod för 6-12,5kHz som var avsäkrat, piezon därovan lär inte behöva någon säkring.

Spara in på säkringen och spara på volymen och därmed hörseln så är det inga problem!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-12-11 00:58

Perfector skrev:Om du konstant spelar mer än diskanten tål per schema bör du kanske överväga 2 diskanter eller en annan diskant med högre effekttålighet

Precis, en kompressionsdriver och en waveguide kan spela jättemycket högre innan den går sönder!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-11 01:21

Perfector skrev:
avr7000 skrev:Jag vill skydda mina diskanter med en "snabb" glasrörssäkring...

Stefan

Det beror nog på var delningen ligger och hur mycket effekt du drar på.
Normalt skall ju delningen vara nog för att effekttåligheten inte skall ge upphov till skador.
Den effekt som angivits på diskanten i PDF'en borde göra att en 1.0 A snabb säkring löser ut innan diskanten tar skada.
Om du konstant spelar mer än diskanten tål per schema bör du kanske överväga 2 diskanter eller en annan diskant med högre effekttålighet

Nej, det beror inte på var delningen ligger. Inte inom rimliga gränser. Det som gör att diskanten brinner är att det går för mycket ström genom talspolen, det gör den varm, och detta oberoende av frekvensen eftersom konutslaget är så litet att det inte påverkar kylningen. Säkringen ska avpassas så att den brinner före diskanten. Med tanke på att säkringar har lite marginal innan de brinner av så skulle jag räkna hur mycket ström som går genom elementet vid max verklig* effekt som elementet tål, och dela den strömmen med 2 för att få fram säkringens värde. Tvåan skulle man behöva labba med, men det blir ju rätt dyrt. Kanske kan du maila tillverkaren, de borde ha praktisk erfarenhet.

Två diskanter fixar effekttåligheten, men ställer till det med riktmönster och tonkurva off axis.

*Verklig effekttålighet är inte samma sak som den "systemeffekt" som typiskt står i databladet, utan kanske en tiondel av denna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-11 01:25

Bill50x skrev:Mitt intryck är att säkring till diskanten ger sämre ljud. Fråga mig inte varför, men på mina Dahlqvist DQ10:or gör det ganska stor skillnad. I mitt fall var det elementet som stod för 6-12,5kHz som var avsäkrat, piezon därovan lär inte behöva någon säkring.

Spara in på säkringen och spara på volymen och därmed hörseln så är det inga problem!

/ B

Så kan det vara. Tråden i säkringen blir varm, och då moduleras dess resistans. Detta ger distorsion. Åtminstone i princip. Frekvensen är dock så hög i diskanten att distorsionen borde vara mycket liten, däremot får man en komprimerande verkan, likt den som uppkommer med talspolens uppvärmning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-12-12 02:59

RogerGustavsson skrev:Jag tror Ingvar Öhman kan vara en källa till hur det förhåller sig med domediskanter. Han erbjuder väl avsäkring?Banddiskanterna i mina Magnepan är avsäkrade med 2.5 A normal blow. De skyddar inte till 100% och kan ge lite falsk säkerhet. De är mera som "drulleförsäkring". Mellanregistren har en 5 A normal blow. De flesta brukar kunna skippa säkringarna utan problem i sina Magnepan.

Lyckades bränna av diskanten i ena Magnepan högtalaren trotts att jag inte drar på allt för mycket. Misstänker att det inte är hög volym som alltid bränner diskanten, snarare att det är något ohörbart över 20 000 hz i form av en dålig kabel eller en annan apparat i närheten som skickar ut radiovågor som förstärks i min förstärkare och går ohörbart in i diskanten.
För övrigt jättekul att laga aluminiumtråd som är limmad på plastfolie.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-12 08:35

De Magnepan som förmodligen är lättast att köra sönder är Tympani och deras diskanter. De har tunnast tråd av alla deras modeller. De äldre hade inte ens säkring och jag körde aldrig sönder dem. På de mindre modellerna är diskanttråden tjockare och tål mera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-12-12 10:31

En sån där beryllium-diskant kostar väl över 4000:- och har man kvaddat dyra högtalare nån gång så blir man nog lite försiktig.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-12-12 18:10

paa skrev:En sån där beryllium-diskant kostar väl över 4000:- och har man kvaddat dyra högtalare nån gång så blir man nog lite försiktig.

Jo de ligger på 4900 kr st och jag har 400 W/element bara för dem så jag vill vara lite försiktig...

Stefan

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-12-17 09:23

250v 500ma börja där eller gå neråt .

Återgå till Teknikforum