Perfector skrev:Det beror nog på var delningen ligger och hur mycket effekt du drar på.
Normalt skall ju delningen vara nog för att effekttåligheten inte skall ge upphov till skador.
Den effekt som angivits på diskanten i PDF'en borde göra att en 1.0 A snabb säkring löser ut innan diskanten tar skada.
Om du konstant spelar mer än diskanten tål per schema bör du kanske överväga 2 diskanter eller en annan diskant med högre effekttålighet
Nej, det beror inte på var delningen ligger. Inte inom rimliga gränser. Det som gör att diskanten brinner är att det går för mycket ström genom talspolen, det gör den varm, och detta oberoende av frekvensen eftersom konutslaget är så litet att det inte påverkar kylningen. Säkringen ska avpassas så att den brinner före diskanten. Med tanke på att säkringar har lite marginal innan de brinner av så skulle jag räkna hur mycket ström som går genom elementet vid max verklig* effekt som elementet tål, och dela den strömmen med 2 för att få fram säkringens värde. Tvåan skulle man behöva labba med, men det blir ju rätt dyrt. Kanske kan du maila tillverkaren, de borde ha praktisk erfarenhet.
Två diskanter fixar effekttåligheten, men ställer till det med riktmönster och tonkurva off axis.
*Verklig effekttålighet är inte samma sak som den "systemeffekt" som typiskt står i databladet, utan kanske en tiondel av denna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.