Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Martin Fröst är som jag ser det den skickligaste och även bästa instrumentalisten någonsin. Det gäller samtliga instrument och även genom alla tider. Han har inte ens någon konkurrens. Det beror på att han har en unik andningsteknik. Han kan andas in genom näsan medans han blåser ut genom munnen. Denna egenskap gör att ingen annan någonsin ens har möjlighet att kunna konkurrera. Dessutom är han av yppersta världskvalitet även utan denna fördel, han kan skriva musik, dessutom är han bra dirigent, dessutom kan han göra koreografi av världsklass, dessutom kan han göra dekor av yppersta världsklass. Det finns ingen konkurrens och har aldrig funnits någon konkurrens.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Martin Fröst har även en djupare/fylligare/varmare ton än normalt. Det kan bero på hans klarinett eller teknik eller kombination. Gissningsvis så går det åt mer luft då. Hans andningsteknik möjliggör att han kan förbruka mer luft än andra klarinettister. Det kan han använda sig av på många sätt. Jag läste nyss att han förra året fått en form av sjukdom som sätter sig på balanssinnet och hörseln och därför ställde han in internationella konserter. Googlar man och läser om Martin Fröst så ser man att jag inte är den ende som rankar honom högst och gör det inte bara som klarinettist utan även som instrumentalist d v s oavsett instrument. Såg det idag då jag googlade för att försöka se vilken typ av klarinett han spelar på. Omdömena är från New York Times och andra stora tidningar och musikskribenter. Jag hörde det direkt första gången jag hörde honom spela. Det lät inte som något annat jag hört tidigare.
Hoppas verkligen att hans sjukdom är övergående utan att lämna alltför stora men.
Mvh
Peter
Perfector skrev:petersteindl skrev:Martin Fröst har även en djupare/fylligare/varmare ton än normalt. Det kan bero på hans klarinett eller teknik eller kombination. Gissningsvis så går det åt mer luft då. Hans andningsteknik möjliggör att han kan förbruka mer luft än andra klarinettister. Det kan han använda sig av på många sätt. Jag läste nyss att han förra året fått en form av sjukdom som sätter sig på balanssinnet och hörseln och därför ställde han in internationella konserter. Googlar man och läser om Martin Fröst så ser man att jag inte är den ende som rankar honom högst och gör det inte bara som klarinettist utan även som instrumentalist d v s oavsett instrument. Såg det idag då jag googlade för att försöka se vilken typ av klarinett han spelar på. Omdömena är från New York Times och andra stora tidningar och musikskribenter. Jag hörde det direkt första gången jag hörde honom spela. Det lät inte som något annat jag hört tidigare.
Hoppas verkligen att hans sjukdom är övergående utan att lämna alltför stora men.
Mvh
Peter
Klarinetten har 2 register, precis som en tvärflöjt och även blockflöjt.
spelar man med sakta blås blir tonen låg och blåser man på ordentligt blir den hög och kan gå väldigt högt.
Men det är en svår konst att bemästra.
Perfector skrev:Klarinetten har 2 register, precis som en tvärflöjt och även blockflöjt.
spelar man med sakta blås blir tonen låg och blåser man på ordentligt blir den hög och kan gå väldigt högt.
petersteindl skrev:Martin Fröst är som jag ser det den skickligaste och även bästa instrumentalisten någonsin. ...
Mvh
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:Martin Fröst är som jag ser det den skickligaste och även bästa instrumentalisten någonsin. ...
Mvh
Peter
Jag tyckte den andra solisten på klarinett och flöjt var hur bra som helst också, vad heter han?
Perfector skrev:Klarinetten har 2 register, precis som en tvärflöjt och även blockflöjt.
Tompa_39 skrev:Lite OT och ingen jämförelse i övrigt, men för att knyta an till det Peter nämnde om andningsteknik så behärskar även bl.a Kenny G det där med att kunna andas in samtidigt som man blåser ut, kallas väl 'Circular breathing'
https://en.wikipedia.org/wiki/Circular_breathing
RogerGustavsson skrev:Sedan finns väl det där med överblåsning, att man kan hoppa upp till ett högre tonläge utan att byta grepp?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster