Subwooferplacering i gips kontra betongrum?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Subwooferplacering i gips kontra betongrum?

Inläggav BPM » 2016-12-18 11:14

Blev lite fundersam när jag för ett tag sedan läste i en tråd här på forat att någon frågade om man använde sig av den vedertagna 1/4-tumregeln vid subplacering men lade till att "Du kanske inte har betongväggar. Med genomsläppliga gipsväggar spelar det ingen roll.."
Inte ordagrant men något åt det hållet.

Jag har gipsväggar och inga speciellt tjocka sådana, och har placerat ut 4st basar utmed frontväggen där två står i hörnen och två så nära 1/4 jag kan komma.
Kan jag i mina omständigheter lika gärna ställa basarna bredvid varandra i hörnen, eller andra alternativa placeringar utan att ljudet degraderas? Är placeringen av basar alltså av mindre vikt i gipsrum? Finns rentav någon "tumregel" gällande gipsrum då 1/4 alltså verkar gälla specifikt betongmotsvarigheten?
Mycket trevlig!

rajapruk

Re: Subwooferplacering i gips kontra betongrum?

Inläggav rajapruk » 2016-12-18 13:35

Intressant frågeställning, det undrar jag med.
Man kan mäta fram rummets akustiska bredd tror jag, och sen ställa dem på 1/4 av den bredden.
Samma i höjdled. 4st på alla akustiska 1/4-positioner på framväggen, och du borde släcka ut alla rumsnoder utom den i längsled.
Adhoc beskrev mätförfarandet för att hitta de akustiska dimensionerna i en tråd här, har jag för mig.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-12-18 14:36

BPM, så som du har dem nu (4 st på en rad) så är det lite feltänkt/feluppfattat.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-12-18 15:37

Johan_Lindroos skrev:BPM, så som du har dem nu (4 st på en rad) så är det lite feltänkt/feluppfattat.

Då skulle jag gärna ta emot ett tips på en bättre placering. Jag har förvisso inget att anmärka på hur det ljuder men säkert går det att förbättra.
Alternativ som innebär att saker ska upp i taket osv går dock inte lösa av flera skäl..

Bild

Nu är det ju enligt bild 1, bara för att jag trodde att det var "bäst"..men ur ett möbleringsmässigt perspektiv skulle alternativen 2 eller 3 passa bättre.
Om nu 1 inte är optimalt, kan jag då köra på 2 eller 3 utan att det blir sämre?

Och, för nyfikenhetens skull.. Skiljer rekommendationerna mellan gipsrum (vanligt villa-rum) och betongrum (lägenheter) när det kommer till basplacering?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-12-18 20:46

Placering av subbor är kinkigt.

Prova. Det är gratis. Kostar bara tid.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2016-12-19 00:37

BPM skrev:Och, för nyfikenhetens skull.. Skiljer rekommendationerna mellan gipsrum (vanligt villa-rum) och betongrum (lägenheter) när det kommer till basplacering?

Nej men har du två rum med identiska mått och enda skillnaden är materialet i väggarna så kommer basarna förmodligen att hamna lite förskjutna mot sidoväggarna i fallet med gipsväggar. Rekommendationen menar nästan alldeles säkert den 1/4 in från den akustiska storleken på rummet som ju bestäms av väggarnas "mjukhet".

Men är man mer insatt och har erfarenhet av frågan så kanske man vet om någon annan rekommendation som tar hänsyn till väggmaterialet redan från början.
Men det är nog rätt svårt att veta den totala "mjukheten" på en vägg bara genom att kolla på den, lär ju finnas en del variabler såsom c-c mått på reglar och annat liknande. Att meta är att veta, vore ju schysst om någon sökte fram den där rekommendationen om 1/4 mått också, för att färska upp minnet bara.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-12-19 01:02

HK430 skrev:Att meta är att veta, vore ju schysst om någon sökte fram den där rekommendationen om 1/4 mått också, för att färska upp minnet bara.

Det är kanske den här artikeln av Ingvar Öhman, ursprungligen publicerad i MoLT du menar:
http://www.sonicdesign.se/subplace.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-12-20 22:17

Kan du inte ställa upp två basar ovanpå dom andra på 1/4 in?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-12-21 01:00

bakerman22 skrev:Kan du inte ställa upp två basar ovanpå dom andra på 1/4 in?

Basarna är riktade mot golvet..så det skulle innebära att det övre paret spelar ner mot det undre och alltså får ganska annorlunda förutsättningar. Men är det inte problematisk så skulle det självklart gå. Varje låda står ju på 3st 8cm höga ben..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-12-21 09:25

Jag tror att du kan flytta runt lådorna och lyssna efter vad du tycker låter bäst och sedan lämna dom där, det bukar fungera bra och är ständigt min rekomentation. :D
Utgå från 1/4 måtten och flytta dom in/ut och testa vart det börjar att rycka i baguetten och kragen upplevs som för tight, då har du hittat rätt och sedan är det bara att njuta.

För övrigt så är min upplevelse den att med hårdare väggar så stämmer rummets fysiska 1/4 mått bättre med det akustiska måttet än om väggarna är mjuka.
Och detta innebär i praktiken att med mjuka sidor väggar så blir måttet ofta förstorat/skjutet åt sidorna vid placering av basmoduler längs med framväggen.

Så jag tror att det är så generellt man kan svara på detta, att mjuka väggar ger större 1/4 mått.
Ska man veta så behöver man nog mäta upp detta eller lära sig att räkna på det :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

JM

Inläggav JM » 2016-12-21 10:04

Tacksam för oberoende referens till varför placering av subbasar 1/4 från hörnet ger bättre ljud?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-12-21 10:29

Börja med att göra en mätning av rummet och se hur stora problemen är. Jag har också ett betongrum och jag vet hur jäkla svårt det är att få till. Jag fick vända på rummet samt bygga om det helt och skaffa fyra basar innan det ens gick att lyssna på musik. Det går att lösa men varje fel som skapas av rummet blir enormt förstärkt av betongen så bara små invinklar av basarna osv. gör skillnad. Men mät först och klura sen, det är ganska knepigt att lista ut hur de skall stå annars.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-21 12:35

JM skrev:Tacksam för oberoende referens till varför placering av subbasar 1/4 från hörnet ger bättre ljud?

JM

Haha :D Självklart finns det inte någon oberoende referens på att baslådor "ger bättre ljud" om de placeras 1/4 av någon rumsdimension in i rummet från något hörn. Det beror ju helt på vilka övriga förutsättningar som finns i rummet och vad man vill uppnå och med vilka högtalare.

Det man vill uppnå med att placera basar symmetriskt, jämnt utspridda på en linje längs med frontväggen (= 1/4 in från var sida om man har två lådor) är ju minskad dist eftersom ljudnivån i basen där lådorna får stöd av väggen förstärks och att undvika resonanser på bredden i rummet. Att ifrågasätta det blir lite som att kräva belägg för att ljud studsar på avgränsade ytor.

JM

Inläggav JM » 2016-12-21 12:38

Tarzan skrev:
JM skrev:Tacksam för oberoende referens till varför placering av subbasar 1/4 från hörnet ger bättre ljud?

JM

Haha :D Självklart finns det inte någon oberoende referens på att baslådor "ger bättre ljud" om de placeras 1/4 av någon rumsdimension in i rummet från något hörn. Det beror ju helt på vilka övriga förutsättningar som finns i rummet och vad man vill uppnå och med vilka högtalare.

Det man vill uppnå med att placera basar symmetriskt, jämnt utspridda på en linje längs med frontväggen (= 1/4 in från var sida om man har två lådor) är ju minskad dist eftersom ljudnivån i basen där lådorna får stöd av väggen förstärks och att undvika resonanser på bredden i rummet. Att ifrågasätta det blir lite som att kräva belägg för att ljud studsar på avgränsade ytor.

Tyvärr Tarzan ditt inlägg är inte bättre än ormolja .
Men någon annan kanske har en oberoende referens?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-21 12:53

JM

Vad oberoende betyder vet jag inte riktigt, men om du vill ha vetenskaplighet så är Adrian Celestinos doktorsavhandling väldigt intressant. En av grunderna han bygger sin tes på är (om jag förstått det rätt) placeringen på
1/4 från alla avgränsande ytor på frontväggen, så att enbart den stående vågen i längsled blir kvar att hantera.
Han skapar en "planar wave" som går från frontväggen till bakväggen, mha av så många basar som behövs i det aktuella rummet.

http://vbn.aau.dk/en/publications/low-frequency-sound-field-enhancement-system-for-rectangular-rooms-using-multiple-loudspeakers(2961def0-3b73-11dc-b148-000ea68e967b)/export.html

Att ställa en bas 1/4 från en vägg är ju såklart inte ett facit på att få bättre ljud. Men man kan använda den mekanismen som ett verktyg, om man förstår vad som händer (vad som kancelleras) när man placerar så.
Senast redigerad av rajapruk 2016-12-21 13:43, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-21 12:54

JM skrev:Tyvärr Tarzan ditt inlägg är inte bättre än ormolja .
Men någon annan kanske har en oberoende referens?

JM

Vill du ha en referens på att ljud reflekteras? Eller en referens på att ljud som reflekterats och är i fas med direktljudet genererar en förstärkning (alltså att stående vågor eller kamfilter existerar)? Eller vill du ha en referens på att frekvenser under 100 Hz har en våglängd som är över 3 meter i normalt inomhusklimat? :)

Edit: jag fixade rajapruks länk: här är den

Återgå till Generellt om hifi