Olika längd på LTS kablar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Olika längd på LTS kablar

Inläggav Glebster » 2006-01-18 09:19

Hej alla.

Har bestämt mig för att pula ihop ett par LTS högtalarkablar:

http://www.lts.a.se/teknik/kablar.html

Mitt problem är att jag inte har min förstärkare och cd-spelare mellan högtalarna (vilket verkar vara en synd bland hifi entusiaster av alla foto jag sett att döma :)) utan de står helt sonika bredvid på en kant.
Detta medför såklart att avståndet till respektive högtalarna skiljer en del vilket fått mig att fundera på innebörden av att göra kablarna olika långa.

Således, finns det några nackdelar med olika långa kablar? :roll:

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-01-18 10:10

Ja. Det finns de här som kan det här bättre, men jag har förstått att det inte är bra bl a pga skillnad i induktans/resistans m m.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-18 10:53

Du får 2 problem, olika induktans/resistans i kablarna och lite olika tid innan signalen når högtalarna.
Tiden kan lätt fixas genom att flytta någon millimeter på en högtalare.
Induktansen/resistansen med rimlig sträcka (<10m) och hyfsade kablar är väldigt liten och ger inga stora problem med en vettig förstärkare.

Att i den uppställningen ha lika långa kablar gör oftast att man på något ställe har en kabel liggande några varv som en spole, och det ger också problem, troligen mer problem än att ha olika långa kablar.

Personligen kör jag olika långa kablar till mina surroundhögtalare och har inte märkt några problem med det. Oftast är det enklast att dra dessa längs samma vägg, så det är ganska vanligt att ha olika kabellängd till surround.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-01-18 11:30

Öhman, har jag läst, förespråkar lika långa kablar. Jag tror dock inte att det spelar någon roll. Skilnaden mellan filtren i högtalarna är i 99,99 fall av 100 större än skilnaden som 2-3m kabel gör.

Silvervarg: Hur noga måttar du in huvudet när du sätter dig i sweetspot? :wink:

Tidsskilnaden är helt försumbar, i kvarteret av obefintlig. Räkna på det får du se.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-18 12:51

Silvervarg: Hur noga måttar du in huvudet när du sätter dig i sweetspot?

Säkert på en decimeter när om jag inte finlyssnar. Om inte någon har flyttat på lyssningsfåtöljen för då blir det nog ännu mer...

Tidsskilnaden är helt försumbar, i kvarteret av obefintlig. Räkna på det får du se.

Jag skrev att det nog skulle bli någon millimeters skillnad. Jag har för mig att jag läst en beräkning här på forumet som kom fram till ungefär det.
Hur var det man räknade på detta?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-18 12:59

silvervarg skrev:Att i den uppställningen ha lika långa kablar gör oftast att man på något ställe har en kabel liggande några varv som en spole, och det ger också problem, troligen mer problem än att ha olika långa kablar.

Tar man en valfri kabel med både plus och minusledaren sammansatta och gör en 'spole' så kommer induktansen från pluskabeln att ta ut den som bildas av minuskabeln. Det kommer att bli två motriktade spolar. Effekten av att lägga kabeln som en 'spole' kommer därför att bli minimal. Speciellt när man har en kabel med så lågt magnetfält som LTS-kabeln. För den elektriska symmetrins skull så brukar jag alltid förorda lika långa kablar. Kan vara extra viktigt om man gör LTS-kabeln och inte sätter dit rc-länken eftersom den är så högkapacitiv.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-18 13:19

Men det måste väl ändå vara bland det allra sista på prioritetslistan, långt nedanför heltäckningsmatta, diffusorer, absorbenter och fintrimning av högtalarplaceringen?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2006-01-18 16:13

Wow, vilken respons! Tack för alla svar! :D

För att summera:

1/ Teoretiskt är skillnaden på längden försumbar (om man inte kräver mm-precision i lyssningsposition). Detta innebär i sin tur att andra faktorer har betydligt större roll såsom dämpning och placering.

2/ Om man gör kablarna lika långa och snurrar upp den ena likt en spole har detta ingen betydelse eftersom minus och plus induktansen (-erna) tar ut varandra.

Alltså, när allt kommer omkring, har det ingen större betydelse utan det som förmodligen kommer orsaka mest tankeverksamhet är vetskapen om att den ena är kortare alternativt är hopsnurrad bakom prytllarna. :P

Får nog fundera ut vilket som kommer reta mig minst helt enkelt! 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-18 16:25

Nja, teoretiskt är längdskillnaden försumbar med avseende på tidsdifferensen i signalerna.

Men vad gäller skillnaden i två olika långa kablar med avseende på induktans och resistans så är den möjligtvis inte försumbar, under förutsättning att du inte har en väldigt dålig lyssningsmiljö.

Så skulle i alla fall jag vilja sammanfatta. :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2006-01-18 16:35

Almen: Menar du i så fall att skillnaden i induktansen och impedansen ger en hörbar skillnad?

I sådant fall är ju lika långa kablar att föredra! :o

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-18 16:43

Nej, jag menar att jag inte utesluter att det kan vara så. ;) Och ja, då är lika långa kablar att föredra.

Å andra sidan tror jag också att val av högtalare, placering av högtalare, samt dämpning av lyssningsrummet spelar så oerhört mycket större roll.

Å tredje sidan, har du ändå tänkt göra kablarna från scratch så kan du ju lika gärna göra dem lika långa. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-18 20:41

silvervarg skrev:Tiden kan lätt fixas genom att flytta någon millimeter på en högtalare.
Induktansen/resistansen med rimlig sträcka (<10m) och hyfsade kablar är väldigt liten och ger inga stora problem med en vettig förstärkare.

.

1 mm förflyttning motsvarar en längskillnad på cirka 600 meter :wink:

För att kompensera för en längsskillnad om 2 meter skall ena burken flyttas 3, 3um :lol: - ganska orimlig precision.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-18 22:40

Morello skrev:
silvervarg skrev:Tiden kan lätt fixas genom att flytta någon millimeter på en högtalare.

.

1 mm förflyttning motsvarar en längskillnad på cirka 600 meter :wink:

För att kompensera för en längsskillnad om 2 meter skall ena burken flyttas 3, 3um :lol: - ganska orimlig precision.

Möjligen i diskantregistret - men ta 5Hz basvåg....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-18 23:53

:?: vadå :?:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-19 08:09

Näe det var jag i tomteluvan som gick fel i elektronerna....
Best Regards
Bamsefar

Återgå till DIY-forum