Någon som vet hur man designar en waveguide?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

jonsson

Någon som vet hur man designar en waveguide?

Inläggav jonsson » 2016-12-21 14:28

Hur designar man en waveguide? Finns det något program till det eller måste man prova sig fram?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Någon som vet hur man designar en waveguide?

Inläggav paa » 2016-12-21 15:16

Earl Geddes har presenterat en cirkulär variant som han härlett en ekvation ur. Bara att googla.
Sedan finns det Tom Danleys rektangulära koniska horn med en konisk eller två koniska sektioner med olika vinkel efter varann.
Det finns en tråd här på Faktiskt om dom:
viewtopic.php?t=53283http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=53283
Och sedan finns det SEOS som är en superelliptisk variant av Geddes funktion. Den verkar ge jämnast spridning och frekvensgång av dessa.
SEOS finns det inte några ritningar till, men de finns att köpa i olika storlekar.
Sedan finns det några som verkar vara framtagna med FEM, t.ex JBL's i deras senaste flaggskepp.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jonsson

Inläggav jonsson » 2016-12-21 16:21

Tack för informationen!
men varför är waveguiden på diskanter så liten i jämförelese med waveguide till kompression drivers?

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-12-21 16:54

jonsson skrev:Tack för informationen!
men varför är waveguiden på diskanter så liten i jämförelese med waveguide till kompression drivers?

Kompressionsdrivers jobbar ofta med en hornladdning, dock finns flera kompressionsdrivers med spridningslinser också, så det är inte helt typiskt.
En waveguide till t.ex en 1-tums domediskant kanske inte behöver någon hornladdning, men likväl behöver spridningsbeteendet justeras, då använder man ofta en waveguide.

Men alla waveguides jag sett tvingar lite hornladdning av diskanten, hur mycket och vid vilken frekvens avgör storleken och munnens expansion.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-12-21 17:01

Beror på vid vilken frekvens den skall möta upp bas/mellan och anpassa spridningen för.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-12-21 17:05

jonsson skrev:Tack för informationen!

En entums kompressionsdriver har ett mycket större membran än domediskanten och går ner till lägre frekvenser än en entums domediskant.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jonsson

Inläggav jonsson » 2016-12-21 17:07

ok, håller nämligen på att klura på en högtalare med kompressionsdriver, Men jag skulle vilja ha ett så litet horn som möjligt då jag har märkt att drivers med stora trattar låter dåligt/trattigt. Så min fråga är, går det att köra en driver utan horn/waveguide eller om man ska köra med en liten waveguide som man har till typ diskanter?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-12-21 17:40

Jag kör med B&C DE250 driver på SEOS12, och det låter inte horn eller tratt alls
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-12-21 18:36

paa skrev:Jag kör med B&C DE250 driver på SEOS12, och det låter inte horn eller tratt alls

+1
Jag gillar verkligen inte " horn sound" lyssnade på Seos 15" + de250 och dessa i kombination har inte alls dom tendenserna.
Lyssna och så får du antagligen upp ögonen/öronen.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-21 19:21

Om ni som vet skulle beskriva det så bra ni kan, hur låter ett horn? (alltså det ljudet man inte vill ha)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-12-21 19:40

Hårt, trattiga, nasalt... Skulle jag nog säga.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-21 20:46

Evil_Homer skrev:Hårt, trattiga, nasalt... Skulle jag nog säga.

Ok. Det låter ju inte så värst trevligt. Vet du, eller någon annan, vad det beror på? Kan det härledas till tonkurva 0° + spridningen som det innebär, eller är det någon annan egenskap?

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-12-21 22:12

I hornhalsen skapas en serie med förstärkningar och dippar. Det är dessa vi hör, och kallar honkigt ljud. Vissa horn är mycket värre än andra, jag tycker supereliptiska horn är minst honkiga, som seos är!
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

jonsson

Inläggav jonsson » 2016-12-22 00:09

Ett exempel på en högtalare som låter tratt/honkigt är avantgarde. Dom har inte fått till det enligt mig. Men vissa måste ju gilla tratt ljud helt enkelt... :wink:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-12-22 00:18

Inte en susning, läste runt endel och det var många " over there" som höll dom högt.
När jag fick tillfälle att lyssna på ett bygge med den bestyckningen och det föll mig i smaken så passade jag på att beställa likadan setup till mig själv.

Rent, okonstlat, förmåga att spela otroligt starkt, förmåga att låta likadant oavsett vart man placerar volumeratten.
Det sistnämnda är det inte många burkar som klarar av!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-22 00:23

Tarzan skrev:Om ni som vet skulle beskriva det så bra ni kan, hur låter ett horn? (alltså det ljudet man inte vill ha)

Resonant. Jag tror vare sig på horn eller waveguides för hifiändamål. Men det är ju jag det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-12-22 00:38

Svante skrev:
Tarzan skrev:Om ni som vet skulle beskriva det så bra ni kan, hur låter ett horn? (alltså det ljudet man inte vill ha)

Resonant. Jag tror vare sig på horn eller waveguides för hifiändamål. Men det är ju jag det.

Tror å tror :wink:
Klart att inte alla har samma preferenser och gillar samma saker, men har du lyssnat på seos 15 + de250 + AE15?

Om inte, så gör det, mina fördomar fick sig en törn.

mawes

Inläggav mawes » 2016-12-22 01:25

Jag har läst att en del kategoriskt dömer ut horn, megafonljud, hornhonk osv. Jag har förvisso bara hört en konstruktion med lite större wg, seos 12 med DE250 driver och jag fattar inte vad problemet skulle vara. Det låter väldigt fint.

Svante, märkligt uttalande att inte "tro på waveguides för hifiändamål" Du sågar väldigt brett, även Ino-diskanter ryker alltså?

JM

Inläggav JM » 2016-12-22 05:19

En waveguide brottas delvis med samma problem som ett frontladdat horn.

Huvudproblemet är interna resonanser.
Alla horn har mätbara interna resonanser!
I praktiken finns gränsvärden under vilken resonanserna inte är hörbara.

Diffraktionsartefakter i hornmynningen är ett annat inte oväsentligt problem.

I princip är hornresonanser hörbara, hornljud, om hornets mun/halsarea är mindre än 300 och om hornet återger större frekvensområde än 3 oktaver. Resonanserna har inget med materialet att göra. Längden på hornet ger undre gränsfrekvensen. Koniska horn ger mindre distorsion än exponentiella. Hornets utvidgningensfunktion är inte obetydlig.

Martin King visar lite matematiska o praktiska resultat där han hintar hur en waveguide borde utformas. Med baklängesräknade har han verifierat de matematiska modellerna utifrån välljudande fungerande hornkonstruktioner.
http://www.quarter-wave.com/Horns/Horn_Physics.pdf
http://www.quarter-wave.com/Horns/Horn_Theory.html

E Geddes berör även diffaktionsproblemen.
http://gedlee.azurewebsites.net/Papers/ ... eguide.pdf
http://gedlee.azurewebsites.net/Papers/papers.aspx

JM
Senast redigerad av JM 2016-12-22 05:41, redigerad totalt 2 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-12-22 05:32

JM skrev:En waveguide brottas delvis med samma problem som ett frontladdat horn.

Huvudproblemet är interna resonanser.
Alla horn har mätbara interna resonanser!
I praktiken finns gränsvärden under vilken resonanserna inte är hörbara.

Diffraktionsartefakter i hornmynningen är ett annat inte oväsentligt problem.

I princip är resonanser hörbara, hornljud, om hornets mun/halsarea är mindre än 300. Längden på hornet ger undre gränsfrekvensen.
Martin King visar lite matematiska o praktiska resultat där han hintar hur en waveguide borde utformas. Med baklängesräknade har han verifierat de matematiska modellerna utifrån välljudande fungerande hornkonstruktioner.
http://www.quarter-wave.com/Horns/Horn_Physics.pdf
http://www.quarter-wave.com/Horns/Horn_Theory.html

E Geddes berör även diffaktionsproblemen.
http://gedlee.azurewebsites.net/Papers/ ... eguide.pdf
http://gedlee.azurewebsites.net/Papers/papers.aspx

JM

Vad är interna resonanser? Är det resonanser i hornmaterialet? Eller är det resonanser i luften inuti hornet? Eller menar du båda delarna?

Det går faktiskt att göra horn utan resonanser i luften inuti hornet. :)

Det går även att göra horn där den akustiska impedansen beter sig exemplariskt i hornet och även exemplariskt utanför hornmynningen. Då slipper man problemen med stående vågor och diffraktion.

Jag har dock inte sett några sådana horn på marknaden ännu.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2016-12-22 05:43

Visa hur ett horn utan mätbara resonanser ser ut.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-22 08:27

mawes skrev:Svante, märkligt uttalande att inte "tro på waveguides för hifiändamål" Du sågar väldigt brett, även Ino-diskanter ryker alltså?

Det är inte alls märkligt. Det är sant. Märk väl att det handlar om vad jag tror, jag trodde jag var tydlig med det. Min tro är baserad på det jag har råkat träffa på och så gott som alltid har det låtit resonant och färgat när det har varit en tratt på fronten av högtalarna.

Men det är som sagt inte mer än en tro, eftersom jag inte har undersökt med/utan tratt systematiskt så vet jag inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-12-22 10:01

jag brukar gilla WG konstruktioner, det låter oftast klart bättre än när det saknas en tratt på diskanten, tycker jag :)
Men däremot så har jag aldrig hört ett horn som jag tyckt varit bättre än att dom låter just trattigt...
Nu har jag ej lyssnat på Seos men ändrar väldigt gärna på den saken någon gång i framtiden :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-12-22 10:17

Seas DXT-diskant låter väldigt bra. Jag hör inga "artefakter" som låter illa. Upplever inte att diskanten har någon speciell "karaktär" heller, men jag har inte gjort några tester.

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-22 12:40

DVD-ai skrev:jag brukar gilla WG konstruktioner, det låter oftast klart bättre än när det saknas en tratt på diskanten, tycker jag :)
Men däremot så har jag aldrig hört ett horn som jag tyckt varit bättre än att dom låter just trattigt...
Nu har jag ej lyssnat på Seos men ändrar väldigt gärna på den saken någon gång i framtiden :)

Skulle du definiera en waveguide som ett horn som inte låter trattigt?

Som jag förstått det är ju en waveguide (så som den vangligtvis ser ut) bara ett horn fast mindre och gjort med det främsta målet att kontrollera spridningen till skillnad från vanliga horn vars främsta mål är att höja känsligheten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-22 14:37

I en annan tråd var det någon som tyckte att högtalare med waveguide lät lite "tråkiga". Var rätt nyligen, någon som minns? Kanske denna?
viewtopic.php?p=1886109#p1886109

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-02 21:38

Svante skrev:

Svante skrev:
mawes skrev:Svante, märkligt uttalande att inte "tro på waveguides för hifiändamål" Du sågar väldigt brett, även Ino-diskanter ryker alltså?

Det är inte alls märkligt. Det är sant. Märk väl att det handlar om vad jag tror, jag trodde jag var tydlig med det. Min tro är baserad på det jag har råkat träffa på och så gott som alltid har det låtit resonant och färgat när det har varit en tratt på fronten av högtalarna.

Men det är som sagt inte mer än en tro, eftersom jag inte har undersökt med/utan tratt systematiskt så vet jag inte.

Det ligger en del i det Svante skriver. Jag skulle nog också skriva likadant om det handlar om högtalarelement på baffel i frifält.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-02 22:47

Alla horn som inte låter riktigt bra låter illa. Alla horn som låter illa är förmodligen ganska billiga ihop med billiga drivers och gjorda för ett helt annat syfte än att spela HiFi på rimligt låg nivå på nära håll.
Att man inte kommer åt vissa fenomen i horn med passiva filter eller analoga elektroniska delningsfilter är helt klart det gäller nödvändigtvis digitala filter.
Och kommer horn och drivers ifrån firmor som inte har masstillverkat sina grejor för PA marknaden så finns det ju faktiskt möjligheter att man har tänkt till lite ytterligare.
Har själv TAD-horn där man kan se att man har kompenseringar i halsen som inte liknar normala grejor typ JBL, Altec. Däremot kan jag tänka mig att modernare JBL har man tänkt till en hel del på. Dock så är man lika beroende av att filtren är rätt injusterade både tidsmässigt och frekvensmässigt. Och normalt är väldigt få precist injusterade tidsmässigt. Det honkade och vassa ljud man får ifrån horn många gånger ligger i diverse dåliga konstruktioner men också en hel del i filtren.
Har faktiskt nyligen varit med om att ett stort AvantGarde system befriades ifrån sina originalfilter och även samtidigt ifrån eländigt hornljud. Jämfört med originalfilter så ändrades frekvensområden, filterkaraktäristisk och förstås så infördes tidskompensering. I original spelade alla drivers lite hipp som happ tidsmässigt. För första gången efteråt kunde man vrida på huvudet utan att allt for runt.
Dåligt hornljud är inget måste.
/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-03 00:51

Harryup, inget av det du tar upp är något som ligger som grund för det jag skrev. Jag pratar strikt teoretiskt fysikaliskt matematiskt. Man behöver inte ens lyssna. Det finns två parametrar som sätter sin prägel på teorierna. 1.) Ljudvågor i luft har viss konstant hastighet. 2.) Frekvensen ändras inte på någon punkt i rymden och inte heller i hornet eller utmed hornets väggar. Med dessa två konstanta parametrar så kan man härleda vissa saker. Det måste finnas en ljudkälla. Ljudvågorna utbreder sig sfäriskt. Därmed inte sagt att amplituden är konstant på hela ljudvågens utbredande yta. Om man inte vill att någon reflex skall uppkomma från hornets väggar som ju kan ge upphov till interferens eller resonanser så måste ljudvågorna vara vinkelräta mot väggarna längs med hela utbredningen ur hornet inklusive utbredning från hornets mun. Det senaste går inte att uppnå då man passerat 45 grader. Sträckan från 45 grader till 90 grader blir problematisk och slutar man hornet tvärt vid 45grader så blir det än mer problematiskt. En liten ljudkälla monterad på en oändlig baffel ger ett ur dessa hänseenden perfekt resultat som ingen waveguide och inget horn kan uppnå under förutsättning att hornet inte är oändligt långt. OBS! Än så länge talar jag om en monoljudkälla i frifält. Vissa horn är bättre än andra.

Jag räknar med att kunna göra ett tillräckligt bra horn som samarbetar med rummets väggar på ett mer optimalt sätt än den perfekta sfäriska ljudalstraren på baffel i rum.

Det är nu rumsreflexerna kommer in i bilden.

Nu gäller det att minimera destruktiv påverkan på hörbart ljudresultat då man lyssnar på återgiven musik i bostadsrum.
Det fiffiga med att alstra ljud från ett hörn är att horisontellt sett bildar väggarna från hörnet en perfekt förlängning av ett horn. Det är konstant +/- 45 grader. Man sitter således i hornet där inga reflexer eller resonanser kan uppkomma annat än rummets egna. Det får man på köpet oavsett högtalarprincip. Jag vill också poängtera att de fina frekvenskurvorna som presenteras på flera waveguides inte är så fina i olika riktningar då man frångår 0 grader i både X och Y-led.

Än är sista ordet inte sagt gällande horn och waveguides.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-03 00:58

Kikar man på TAD-horn börjar anpassningen redan i halsen. Hornen har olika radier utmed hornet så tvärsnittet är inte hela tiden cylindriskt eller elliptiskt eller någon annan konstant form. Anpassningar finns redan tidigt i dessa drivers för att jaga resonanser. På PA-prytlar är det raka rör så att säga.

Nästa

Återgå till DIY-forum