För ca två år sedan köpte jag en EAD line array prototyp av just EAD som dagarna innan var på High End mässan i Stockholm.
Då var den så ny att färgen knappt hade torkat eller helt blivit klar!
Den är idag byggd i tre moduler.
Två basmoduler med fyra JX125NG basar i varsin 37 liters portad låda som totalt sträcker över 2m.
Den sista modulen är hängande på sidan som går att justera i höjd efter eget önskemål. den består av 4st E60 element.
Delningsfrekvensen ligger på 120Hz och det ligger en liten förstärkning från 7kHz och uppåt.
Men det finns en tragisk sak i historian... Jag har inte haft dom hemma.... alls... på de åren jag haft dom. De är för stora, just nu ska tilläggas!
Ska inreda ett rum i källaren men det är ju alltid en massa saker som ska hinnas med som att tänka på en form av uppgradering!

Jag har nämligen kommit över 6 (ja eller 7) 50cm band från Celestion som jag tänkt att stapla på varandra i ett vridbart stativ. Man kan misstänka att man sneglat på ett par M3 Pro från Transmission Audio, o det är ju rätt, så är det!
Jag har smygit igång på lediga stunder att sätta upp ett band med två basar för att se hur de funkar ihop.
Det är lixom svårt att låta bli när det bara ligger och väntar...
Så blev min lilla testrigg i en bef låda som jag kladdade ihop vara för att få det att låta. Driver med en Hypex 400D modul.
Vad tror ni om det? kommer det bli bra? Har efter bara några små justeringar fått till ljudet rätt bra måste jag säga.
Den nya delningen kommer troligen ligga kring 8-900Hz ev något lägre om jag kör en brant delning för bandets skull.
Är det någon som har lite erfarenhet att dela? Något man kanske ska tänka till på innan?
Har satt en kille på att rita upp stativet så jag kan få det tillverkat i vinter är tanken.
Ska bli skoj detta så jag tänka dela resan med er även fast den kanske blir seg.. Vem vet?