Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Å andra sidan ska vi ju mixa med öronen, inte ögonen.
Svante skrev:I min Sopran kan man ställa in ett filter med en pol och ett nollställe. Det borde duga. För en ideal kardioidmik med rak tonkurva i fjärrfält, med ljudet kommande framifrån får man ett nollställe vid f=c/(4*pi*r) där r är avståndet mellan mikrofon och källa och c=343 m/s, samt en pol i f=0 Hz.
Kompensationen för detta blir en pol vid nollstället och ett nollställe i f= 0 Hz eller vid mikrofonens kompensation.
Under processing skapar man en process som laddar från kanal 0 och 1, ett real pole/zero filer och sedan spara till kanal 2 och 3.
n3mmr skrev:Piotr skrev:Å andra sidan ska vi ju mixa med öronen, inte ögonen.
Nja, det varierar. Har man en utgångspunkt, en känd avvikelse, så är det bra att börja med den så kan man sen finlira med öronen.
Ljudminne är det glömskaste vi har.
Johan_Lindroos skrev:Vadå, spelar inte alla in med åttondelstumsmikrofoner?!
n3mmr skrev:Det är god praxis att kompensera för kända systemfel innan man börjar agera på subjektiv grund.
Tror jag.
IngOehman skrev:n3mmr skrev:Det är god praxis att kompensera för kända systemfel innan man börjar agera på subjektiv grund.
Tror jag.
Jag vet inte om det är praxis, men en bra ide är det nog. Samtidigt som det också är en bra ide att alltid spara okorrigerad fil, också.
När det gäller att korrigera för lågfrekvensresponsen från njurmikrofoner så kan det vara bra att vet att inte alla kardioidmikrofoner bibehåller sin njurkarakteristik vid mycket låga frekvenser. Jag har stött på både mikrofoner som glider över i riktning mot kula vid mycket låga frekvenser, och andra som glidit över i riktning mot åtta.
Så när man skall korrigera så är det nog bra att använda ett verktyg som gör insatsen modererbar.
Vh, iö
Svante skrev:I min Sopran kan man ställa in ett filter med en pol och ett nollställe. Det borde duga. För en ideal kardioidmik med rak tonkurva i fjärrfält, med ljudet kommande framifrån får man ett nollställe vid f=c/(4*pi*r) där r är avståndet mellan mikrofon och källa och c=343 m/s, samt en pol i f=0 Hz.
Kompensationen för detta blir en pol vid nollstället och ett nollställe i f= 0 Hz eller vid mikrofonens kompensation.
Under processing skapar man en process som laddar från kanal 0 och 1, ett real pole/zero filer och sedan spara till kanal 2 och 3.
n3mmr skrev:Svante skrev:I min Sopran kan man ställa in ett filter med en pol och ett nollställe. Det borde duga. För en ideal kardioidmik med rak tonkurva i fjärrfält, med ljudet kommande framifrån får man ett nollställe vid f=c/(4*pi*r) där r är avståndet mellan mikrofon och källa och c=343 m/s, samt en pol i f=0 Hz.
Kompensationen för detta blir en pol vid nollstället och ett nollställe i f= 0 Hz eller vid mikrofonens kompensation.
Under processing skapar man en process som laddar från kanal 0 och 1, ett real pole/zero filer och sedan spara till kanal 2 och 3.
OBS att den mikrofon jag f n håller på med, cm3, inte är en cardioid utan subcardioid med bakåtreduktion 12db, dvs koefficienterna för omnin respektive åttan är ungefär 0,6 resp 0,4.
Den i miken inbyggda kompensationen faller alltså med ca 4-5 db/oktav från 90-100hz och ner till 20-25hz.
Piotr skrev:För ett ex. av CM3 jag mätte (0gr vs 180gr) på så ligger mellanregistret ovan 400Hz med bakåtreduktion ca -20dB. Minskar till en loob runt 7-8kHz som ligger ca -9dB.
Har inte checkat flera ex. för just detta, ej heller respons under 400Hz.
n3mmr skrev:Piotr skrev:För ett ex. av CM3 jag mätte (0gr vs 180gr) på så ligger mellanregistret ovan 400Hz med bakåtreduktion ca -20dB. Minskar till en loob runt 7-8kHz som ligger ca -9dB.
Har inte checkat flera ex. för just detta, ej heller respons under 400Hz.
Hur mätte du?
Och det skiljer ju rejält mot publicerad data, så har du talar med Roger?
n3mmr skrev:...
Man får noga undersöka de mikrofoner man har, och
A) bara korrigera vid rendering. (Precis som det normalt går till vid alla editeringar och/eller FX i moderna DAWer)
B) inse att ibland stämmer det inte p g a t ex ståendevåg/reflexer eller avstånd osv
C) se till att man sparar inte bara originalljud utan beskrivningar av lokal och instrumentplacering med mått och vinklar med hygglig noggrannhet.
paa skrev:n3mmr skrev:...
Man får noga undersöka de mikrofoner man har, och
A) bara korrigera vid rendering. (Precis som det normalt går till vid alla editeringar och/eller FX i moderna DAWer)
B) inse att ibland stämmer det inte p g a t ex ståendevåg/reflexer eller avstånd osv
C) se till att man sparar inte bara originalljud utan beskrivningar av lokal och instrumentplacering med mått och vinklar med hygglig noggrannhet.
Gör en alternativ tagning med en kula som går rakt i basen så har du ett jämförande material utan proximityproblemen. Stående vågorna kan den dock inte kompensera bort.
Piotr skrev:n3mmr skrev:Piotr skrev:För ett ex. av CM3 jag mätte (0gr vs 180gr) på så ligger mellanregistret ovan 400Hz med bakåtreduktion ca -20dB. Minskar till en loob runt 7-8kHz som ligger ca -9dB.
Har inte checkat flera ex. för just detta, ej heller respons under 400Hz.
Hur mätte du?
Tvåvägshögtalare (5") på 2 meters avstånd.Och det skiljer ju rejält mot publicerad data, så har du talar med Roger?
Om det skiljer sig eller ej vet jag inte, för att bedöma det krävs ju info om hur tillverkaren mäter. Kurvorna från tillverkaren är ju dessutom baserade på ett par enstaka frekvenser och smoothade som det ser ut. Har ingen kritik mot LA då det mesta jag mätt på motsvarar spec.
Svante skrev:n3mmr skrev:Svante skrev:I min Sopran kan man ställa in ett filter med en pol och ett nollställe. Det borde duga. För en ideal kardioidmik med rak tonkurva i fjärrfält, med ljudet kommande framifrån får man ett nollställe vid f=c/(4*pi*r) där r är avståndet mellan mikrofon och källa och c=343 m/s, samt en pol i f=0 Hz.
Kompensationen för detta blir en pol vid nollstället och ett nollställe i f= 0 Hz eller vid mikrofonens kompensation.
Under processing skapar man en process som laddar från kanal 0 och 1, ett real pole/zero filer och sedan spara till kanal 2 och 3.
OBS att den mikrofon jag f n håller på med, cm3, inte är en cardioid utan subcardioid med bakåtreduktion 12db, dvs koefficienterna för omnin respektive åttan är ungefär 0,6 resp 0,4.
Den i miken inbyggda kompensationen faller alltså med ca 4-5 db/oktav från 90-100hz och ner till 20-25hz.
Hmm, då borde man kunna justera fyran. Den kommer från en tvåa i två pi och faktorn (1+jkr+x*jkr) där x är förhållandet mellan de två delarna. I ditt fall skulle det då bli 1+0,6/0,4=2,5. knäet hamnar då vid f=c/(5*pi*r)
Tror jag.
n3mmr skrev:Piotr skrev:n3mmr skrev:
Hur mätte du?
Tvåvägshögtalare (5") på 2 meters avstånd.Och det skiljer ju rejält mot publicerad data, så har du talar med Roger?
Om det skiljer sig eller ej vet jag inte, för att bedöma det krävs ju info om hur tillverkaren mäter. Kurvorna från tillverkaren är ju dessutom baserade på ett par enstaka frekvenser och smoothade som det ser ut. Har ingen kritik mot LA då det mesta jag mätt på motsvarar spec.
Hurdan miljö/rum?
Svante skrev:n3mmr skrev:Svante skrev:I min Sopran kan man ställa in ett filter med en pol och ett nollställe. Det borde duga. För en ideal kardioidmik med rak tonkurva i fjärrfält, med ljudet kommande framifrån får man ett nollställe vid f=c/(4*pi*r) där r är avståndet mellan mikrofon och källa och c=343 m/s, samt en pol i f=0 Hz.
Kompensationen för detta blir en pol vid nollstället och ett nollställe i f= 0 Hz eller vid mikrofonens kompensation.
Under processing skapar man en process som laddar från kanal 0 och 1, ett real pole/zero filer och sedan spara till kanal 2 och 3.
OBS att den mikrofon jag f n håller på med, cm3, inte är en cardioid utan subcardioid med bakåtreduktion 12db, dvs koefficienterna för omnin respektive åttan är ungefär 0,6 resp 0,4.
Den i miken inbyggda kompensationen faller alltså med ca 4-5 db/oktav från 90-100hz och ner till 20-25hz.
Hmm, då borde man kunna justera fyran. Den kommer från en tvåa i två pi och faktorn (1+jkr+x*jkr) där x är förhållandet mellan de två delarna. I ditt fall skulle det då bli 1+0,6/0,4=2,5. knäet hamnar då vid f=c/(5*pi*r)
Tror jag.
n3mmr skrev:Svante skrev:n3mmr skrev:
OBS att den mikrofon jag f n håller på med, cm3, inte är en cardioid utan subcardioid med bakåtreduktion 12db, dvs koefficienterna för omnin respektive åttan är ungefär 0,6 resp 0,4.
Den i miken inbyggda kompensationen faller alltså med ca 4-5 db/oktav från 90-100hz och ner till 20-25hz.
Hmm, då borde man kunna justera fyran. Den kommer från en tvåa i två pi och faktorn (1+jkr+x*jkr) där x är förhållandet mellan de två delarna. I ditt fall skulle det då bli 1+0,6/0,4=2,5. knäet hamnar då vid f=c/(5*pi*r)
Tror jag.
Kan du peka på nån existerande skrift som beskriver proximitetseffekten i princip och i praktiken.
Inkl korrekta generella formler.
Alltså så man kan få hjälp att se i princip hur basen lyfts eller ej för en ideal 8-mikrofon vid olika avcstånd till olika ljudkällor, så man kan tänka lite på papper.
Svante skrev:n3mmr skrev:Svante skrev:
Hmm, då borde man kunna justera fyran. Den kommer från en tvåa i två pi och faktorn (1+jkr+x*jkr) där x är förhållandet mellan de två delarna. I ditt fall skulle det då bli 1+0,6/0,4=2,5. knäet hamnar då vid f=c/(5*pi*r)
Tror jag.
Kan du peka på nån existerande skrift som beskriver proximitetseffekten i princip och i praktiken.
Inkl korrekta generella formler.
Alltså så man kan få hjälp att se i princip hur basen lyfts eller ej för en ideal 8-mikrofon vid olika avcstånd till olika ljudkällor, så man kan tänka lite på papper.
Elak-boken...
Vågimpedansen för en punktkälla är Z=rho0*c*jkr/(1+jkr) och vågimpedansen är ju p/v dvs förhållandet mellan tryck och partikelhastighet. För en plan våg är vågimpedansen rho0*c (vilket falller ut ur första ekvationen om man sätter r=stort. k=w/c, rho0=luftens densitet. Det är egentligen det man behöver veta. Kanske också att p~1/r.
Tag sedan en tryckkännande del och lägg ihop med en hastighetskännande del, ev med olika faktorer för sub- och superkardioid, och beräkna via formeln ovan hur tryck och hastighet förhåller sig till varandra.
n3mmr skrev:Svante skrev:n3mmr skrev:
Kan du peka på nån existerande skrift som beskriver proximitetseffekten i princip och i praktiken.
Inkl korrekta generella formler.
Alltså så man kan få hjälp att se i princip hur basen lyfts eller ej för en ideal 8-mikrofon vid olika avcstånd till olika ljudkällor, så man kan tänka lite på papper.
Elak-boken...
Vågimpedansen för en punktkälla är Z=rho0*c*jkr/(1+jkr) och vågimpedansen är ju p/v dvs förhållandet mellan tryck och partikelhastighet. För en plan våg är vågimpedansen rho0*c (vilket falller ut ur första ekvationen om man sätter r=stort. k=w/c, rho0=luftens densitet. Det är egentligen det man behöver veta. Kanske också att p~1/r.
Tag sedan en tryckkännande del och lägg ihop med en hastighetskännande del, ev med olika faktorer för sub- och superkardioid, och beräkna via formeln ovan hur tryck och hastighet förhåller sig till varandra.
Elak har jag nog men i en låda i ett förråd.
Men tack! Jag tror jag klarar mig på detta.
n3mmr skrev:n3mmr skrev:Svante skrev:
Elak-boken...
Vågimpedansen för en punktkälla är Z=rho0*c*jkr/(1+jkr) och vågimpedansen är ju p/v dvs förhållandet mellan tryck och partikelhastighet. För en plan våg är vågimpedansen rho0*c (vilket falller ut ur första ekvationen om man sätter r=stort. k=w/c, rho0=luftens densitet. Det är egentligen det man behöver veta. Kanske också att p~1/r.
Tag sedan en tryckkännande del och lägg ihop med en hastighetskännande del, ev med olika faktorer för sub- och superkardioid, och beräkna via formeln ovan hur tryck och hastighet förhåller sig till varandra.
Elak har jag nog men i en låda i ett förråd.
Men tack! Jag tror jag klarar mig på detta.
Z = ρ0*( j*ω*r/( 1+j*ω*(r/c) ) ) ???
IngOehman skrev:Utomhusmätning samt groundplane-källa gör allt enkelt och tydligt. En referenskula behöver man också såklart.
Inomhus går det i princip inte att mäta upptagningsbeteendet under 200 Hz med ens rimlig noggrannhet, oavsett om man tillgriper gateing. Att gatea är ju helt meningslöst i register vars våglängd börjat trängas i rummet, i en eller flera dimensioner. Även rätt så stora ekofria rum är alldeles för dåliga för just den här sortens mätningar.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster