Moderator: Redaktörer
bjlarsson skrev:Hej! Observera att jag inte tänker starta någon tråd om bi-wiring ger någon ljudskillnad eller inte, här undrar jag bara hur jag gör. Jag har möjlighet köpa bra högtalarkablar billigt och de råkar vara bi-wire i båda ändarna. På mina högtalare har jag terminaler för att bi-wira så där är det enkelt. Men hur gör man på förstärkarsidan? Jag tänker driva högtalarna med en traditionell, old school tvåkanalsreceiver. Kan jag koppla diskanter respektive basar till A respektive B-högtalarterminalerna på receivern? Jag kan inte el-lära men tycker mig minnas från tidigare förstärkare jag haft att det rekommenderades högtalare med visst ohm-tal (8 eller högre vill jag minnas) om man skulle använda 4 högtalare och ha A- och B-terminalerna igång samtidigt. Men hur blir det om man bara har ett högtalar-par och biwirar till A- och B-terminalerna, spelar högtalarna och deras ohm-tal någon roll då? Det är ett par B&W 685 S2 (8 ohm enligt specen) som ska användas.

Perfector skrev:bjlarsson skrev:Hej! Observera att jag inte tänker starta någon tråd om bi-wiring ger någon ljudskillnad eller inte, här undrar jag bara hur jag gör. Jag har möjlighet köpa bra högtalarkablar billigt och de råkar vara bi-wire i båda ändarna. På mina högtalare har jag terminaler för att bi-wira så där är det enkelt. Men hur gör man på förstärkarsidan? Jag tänker driva högtalarna med en traditionell, old school tvåkanalsreceiver. Kan jag koppla diskanter respektive basar till A respektive B-högtalarterminalerna på receivern? Jag kan inte el-lära men tycker mig minnas från tidigare förstärkare jag haft att det rekommenderades högtalare med visst ohm-tal (8 eller högre vill jag minnas) om man skulle använda 4 högtalare och ha A- och B-terminalerna igång samtidigt. Men hur blir det om man bara har ett högtalar-par och biwirar till A- och B-terminalerna, spelar högtalarna och deras ohm-tal någon roll då? Det är ett par B&W 685 S2 (8 ohm enligt specen) som ska användas.
Jag utgår ifrån att det handlar om en 2-vägs högtalare och då är du helt rätt ute.
Bas/mellan till ena högtalarparet och diskant som ju har sitt delningsfilter till det andra.
Då blir det ingen skillnad impedansmässigt, men jag tvekar på tillämpningen eftersom biwireing har fördelen att man kan reglera volymen separat om man har 2 förstärkare.
Med endast 1 förstärkare blir det ingen vits eftersom du ändå har samma volymratt till både bas/mellan och diskanten.
Doofus skrev:Bi-wire kabel = 1 ledare delas till 2 kontaktdon i andra ändan. Du använder bara ett slutsteg per kanal.
[ Bild ]
Bi-amping kabel = flera separata ledare i en kabel, för att använda flera slutsteg till samma kanal. <--- Jag tror du fått en sådan kabel.
[ Bild ]
I ditt fall är jag osäker, dom flesta förstärkare som har A + B högtalare drivs på samma slutsteg och terminalerna är ihopkopplade men leds genom ett reglage för högtalarval på framsidan.
bjlarsson skrev:Doofus skrev:Bi-wire kabel = 1 ledare delas till 2 kontaktdon i andra ändan. Du använder bara ett slutsteg per kanal.
[ Bild ]
Bi-amping kabel = flera separata ledare i en kabel, för att använda flera slutsteg till samma kanal. <--- Jag tror du fått en sådan kabel.
[ Bild ]
I ditt fall är jag osäker, dom flesta förstärkare som har A + B högtalare drivs på samma slutsteg och terminalerna är ihopkopplade men leds genom ett reglage för högtalarval på framsidan.
Japp, det är en sån du kallar bi-ampningskabel som jag menar, med fyra kontaktdon i varje ände. Och ja, jag har en traditionell tvåkanalsreceiver som har möjlighet till två högtalarpar a+b, men som säkerligen båda drivs av samma slutstegsdel. Men min fundering var om det kunde belasta förstärkare eller ställa till på något sätt om jag använder a-högtalarutgångarna till diskant och b-utgångarna till bas/mellan. Det handlar mest om att kunna använda en befintlig kabel till befintliga prylar.
Johan_Lindroos skrev:Nä Doofus och Perfector, jag tror ni få förklara lite tydligare utan dimridåer nästa gång.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster