Val av ringkärntransformator till Gainclone-bygge?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Val av ringkärntransformator till Gainclone-bygge?

Inläggav Fredzz0rs » 2016-12-29 14:04

Hej! Har tänkt bygga en Gainclone baserad på kretsen LM3886tf. Har beställt det mesta förutom en transformator.
Blir inte riktigt klok över vilken sekundärspänning transformatorn lämpligen bör ha. Skall använda slutsteget till att driva min Ino Audio piP Signatur som har en nomiell impedans om 5 ohm.
Har förstått att jag skall kunna använda en transformator med en effekt på upp emot 300 VA utan problem. Frågan är hur jag ska tänka vid val av utgångsspänning. Om jag väljer med transformator med en utgångsspänning om 2 X 24V och gångrar det med 1,4 så får jag ett likriktat värde om +-33,6 volt.

Tar jag istället ett traffo med 2 X 21v så får jag ut +-29,4v likriktat.

Hur skall jag tolka effektmanualen för LM3886 när det står att den levererar 38 watt i 8 ohm samt 68 watt vid 4 ohm vid +-28v likriktat kontra om jag kör med en +-35v likriktat så lämnar steget 50 watt i 8 0hm. Det står inte vad den lämnar i 4 ohm vid denna strömstyrka. Någon som vet? Antar att någon av dessa två exempel passar bättre för högtalare med last närmare 4 ohm än 8 ohm.

Förstår ni min luddiga fråga :)? Upplys mig gärna om ni sitter på kunskap..
Är inte jättehaj på detta. Men om jag fattat det rätt så får man lasttolerantare slutsteg ju lägre utgångsspänning man väljer. Men det klipper tidigare?

Se tabell: http://www.electrokit.com/lm3886tf.45088

Denna transformator är jag inne på: http://www.electrokit.com/ringkarnetraf ... -14a.42210

MVH Fredrik

Användarvisningsbild
Waxxarn

Re: Val av ringkärntransformator till Gainclone-bygge?

Inläggav Waxxarn » 2016-12-29 15:39

Jag har en 2x24 6,2A tillövers från när jag byggde en GC.
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-12-29 16:21

Okay, blev du nöjd med ditt bygge? Fungerade den trafon bra för dig?
Har du några tips i övrigt att skicka med?

Såg ett kubtest på en Gainclone som någon gjort i ett cementblock och där kunde de konstatera att det inte hade skadat att ha en traffo med en effekt på 300 VA för att klara de lägre impedanserna.

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-12-29 16:25

"Om jag väljer med transformator med en utgångsspänning om 2 X 24V och gångrar det med 1,4 så får jag ett likriktat värde om +-33,6 volt."

Det är ju det där med teaori och verklighet. Å ena sidan lämnar en trafo med märkspänning 230/2x24 ju 24 V RMS ut vid nominell resistiv last. I tomgång eller vid låg last mer. Å andra sidan så är lasten med likriktare/kondensator allt annat än linjär/resistiv.

Jag har också en GC på gång och jag har en toroidtrafo med 24 V sekundärlindningar. Väntar bara på lödkolven. Och tid...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-12-29 21:49

Det är lite högt. Max 22 V tycker jag.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-12-29 22:16

UrSv skrev:Det är lite högt. Max 22 V tycker jag.

Kan du vidareutveckla det :)?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-12-29 22:28

Ska man spela på lite lägre impedans dvs typ 4 Ohm så griper Spike in tidigt vid högre matning vilket låter apa.
Senast redigerad av UrSv 2016-12-29 22:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-29 22:28

Att man bara redovisar effekten i 8 ohm med den mera högspända trafon har nog bara att göra med 3886's förmåga att kyla bort effekt. Och skyddskretsar.

Håller alltså med om att man bör välja en lite lägre spänning på trafon om förstärkaren är tänkt att lastas hårt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-12-29 23:07

IngOehman skrev:Att man bara redovisar effekten i 8 ohm med den mera högspända trafon har nog bara att göra med 3886's förmåga att kyla bort effekt. Och skyddskretsar.

Håller alltså med om att man bör välja en lite lägre spänning på trafon om förstärkaren är tänkt att lastas hårt.

Vh, iö

Så med anledning av det du skriver Ingmar, tror du det kan lämpa sig med en traffo på 2 x 21v och en effekt på 300 VA?

Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-12-29 23:18

300 VA är overkill. 120 VA räcker gott.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-29 23:58

Det beror ju på hur elastisk nätdel man vill ha.

Att ha lite extra många VA är förvisso en kostnad, men det gör å andra sidan att man kan dimensionera med en lite lägre tomgångsspänning och ändå få samma klippspänning. Fast å andra sidan kan man argumentera att en mjuk nätdel (alltså få VA) kan ge en högre transient-klippspänning, alltså under tiden innan då glättningskondensatorerna försörjer förstärkaren.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-12-30 07:32

Tror ni det duger med 40 000 uF i nätdelen om man kör med en
Traffo på 300 VA?

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-12-30 10:36

En fråga till.

Har stött på begreppen NFB Loop när jag läst diverse manualer
För LM3886. Skall tydligen vara någon filter-funktion som minskar distorsion.

Kan någon förklara lättbegripligt hur det funkar och hur jag applicerar det
I mitt bygge? Vill såklart vidta alla knep som finns för att minska den totala distorsionsnivån.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-12-30 11:31

Fredzz0rs skrev:En fråga till.

I mitt bygge? Vill såklart vidta alla knep som finns för att minska den totala distorsionsnivån.

NFB betyder negative feedback. LM3886 är i princip en effekt-operationsförstärkare med jättehög förstärkning för DC och som sjunker mot högre frekvenser för att gå under ett vid några MHz. NFB används både för att bestämma förstärkningen till något vettigt och för att sänka distorsionen. Utan nfb är den oanvändbar.
Skrolla ner till "Non-inverting amplifier" här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier_applications

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-12-30 11:58

HenrikE skrev:

NFB betyder negative feedback. LM3886 är i princip en effekt-operationsförstärkare med jättehög förstärkning för DC och som sjunker mot högre frekvenser för att gå under ett vid några MHz. NFB används både för att bestämma förstärkningen till något vettigt och för att sänka distorsionen. Utan nfb är den oanvändbar.

Så då menar du att detta är något som är integrerat i styrkretsen så att jag får med det
oavsett jag vill eller ej? För enligt en manual jag läste på chipamp.com så är det något loop man ska löda utanför kretskortet men som ska hållas så kort som möjligt.

"Negative Feedback (NFB) – A technique used in most power amplifiers to set the voltage gain. The output is fed back into the negative input on the amplifier. The effect of negative feedback is to cancel out distortion and negate the effect from non-ideal characteristics. The NFB loop should be as short as possible. This leads to the NFB resistor not being placed on the PCB, and soldered directly to the device pins. On the Rev B board, the option of including the NFB resistor is included, but not required and the builder is encouraged to still solder the NFB directly as described in the following instructions.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-30 14:45

Jag tror att det som (felaktigt) åsyftas med NFB är att man kan koppla OP-ampar för antingen positiv eller negativ förstärkning och att distorsionen blir lite olika i de två kopplingarna. Om jag inte missminner mig blir den lite mindre med negativ förstärkning (inverterande koppling) med 3886. Man kan dock behöva ett buffertsteg på ingången då, för att inte få en ohemult låg inimpedans.

Negativ återkoppling används annars alltid med 3886, och det är bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-30 16:32

Fredzz0rs skrev:
HenrikE skrev:

Så då menar du att detta är något som är integrerat i styrkretsen så att jag får med det
oavsett jag vill eller ej? För enligt en manual jag läste på chipamp.com så är det något loop man ska löda utanför kretskortet men som ska hållas så kort som möjligt.

"Negative Feedback (NFB) – A technique used in most power amplifiers to set the voltage gain. The output is fed back into the negative input on the amplifier. The effect of negative feedback is to cancel out distortion and negate the effect from non-ideal characteristics. The NFB loop should be as short as possible. This leads to the NFB resistor not being placed on the PCB, and soldered directly to the device pins. On the Rev B board, the option of including the NFB resistor is included, but not required and the builder is encouraged to still solder the NFB directly as described in the following instructions.

Njae, inte utanför kretskortet, men väl på det.

Det är de kringkomponenter som du använder (om du utgår ifrån kanske något applikationsexemel eller någons förslag) utöver själva 3886-kretsen ÄR det som ger NFB, vilket i sin tur resulterar i låg distorsion och pålitlig gain. Alltså komponenterna kretskortet. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-30 16:53

Ja. Alltså för att få kortast möjliga slinga kan man löda in motståndet direkt på pinnarna. Inte på kretskortet-på-vanligt-sätt, i egna hål bredvid kretsen, men på kretskortet-och-inte-någon-annan-stans.

Motståndet är alltså inte ett "valbart tillägg". Men man kan sätta det på två olika sätt varav ett kanske är pilligare och det andra kan vara snäppet sämre, för att återkopplingsslingan (vägen till, från och genom motståndet) blir längre då.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-30 17:06

darkg skrev:Ja. Alltså för att få kortast möjliga slinga kan man löda in motståndet direkt på pinnarna. Inte på kretskortet-på-vanligt-sätt, i egna hål bredvid kretsen, men på kretskortet-och-inte-någon-annan-stans.

Motståndet är alltså inte ett "valbart tillägg". Men man kan sätta det på två olika sätt varav ett kanske är pilligare och det andra kan vara snäppet sämre, för att återkopplingsslingan (vägen till, från och genom motståndet) blir längre då.

Fast det där är att sila mygg och vara ovetande om kamelerna. Kortheten på återkopplingsslingan kan ha betydelse, men då ska motståndet sitta knasigt långt bort på kretskortet. Sitter det bara hyggligt nära på kortet så blir det inga problem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-30 17:24

Svante skrev:
darkg skrev:Ja. Alltså för att få kortast möjliga slinga kan man löda in motståndet direkt på pinnarna. Inte på kretskortet-på-vanligt-sätt, i egna hål bredvid kretsen, men på kretskortet-och-inte-någon-annan-stans.

Fast det där är att sila mygg och vara ovetande om kamelerna. Kortheten på återkopplingsslingan kan ha betydelse, men då ska motståndet sitta knasigt långt bort på kretskortet. Sitter det bara hyggligt nära på kortet så blir det inga problem.

Kamelerna är väl pilligheten, hur små myggen är känner jag inte till, varken i allmänhet eller just i den här kretsen. Jag har ingen anledning att tvivla på dig, men inte heller sådär utan vidare på leverantören.

Oavsett så tror jag att mitt bidrag rätt tolkade innebörden i den citerade texten. Mina "kanske" och "kan vara" representerar min okunskap om det riktiga i rekommendationen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-30 17:29

darkg skrev:
Svante skrev:

Kamelerna är väl pilligheten, hur små myggen är känner jag inte till, varken i allmänhet eller just i den här kretsen. Jag har ingen anledning att tvivla på dig, men inte heller sådär utan vidare på leverantören.

Oavsett så tror jag att mitt bidrag rätt tolkade innebörden i den citerade texten. Mina "kanske" och "kan vara" representerar min okunskap om det riktiga i rekommendationen.

Menar du att tillverkaren av 3886 säger att man ska sätta motståndet direkt på pinnarna? Myggorna och kamelerna var kanske en dålig liknelse. Med myggorna menade jag den lilla vinsten med att sätta motstånden där, med kameler menade jag alla andra saker som man behöver tänka på när man dimensionerar en förstärkare, och att det finns massor av sådana saker som har betydligt större inverkan.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-30 17:36

Svante skrev:
darkg skrev:
Svante skrev:

Menar du att tillverkaren av 3886 säger att man ska sätta motståndet direkt på pinnarna? Myggorna och kamelerna var kanske en dålig liknelse. Med myggorna menade jag den lilla vinsten med att sätta motstånden där, med kameler menade jag alla andra saker som man behöver tänka på när man dimensionerar en förstärkare, och att det finns massor av sådana saker som har betydligt större inverkan.

Det verkar vara Chipamp som citeras.

Att sila en mygga eller två, oavsett hur små, säger inte alls att man är ovetande om kamelerna. Även om det nog ofta är just så.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-30 17:42

Har ni inte tappat bort själva den viktiga frågan nu?

Vad det handlar om är alltså att NFB inte är något "extra" som man kan piffa till konstruktionen med, utan en del av varje välfungerande 3886-baserad förstärkare.

Och om TS tittar på det schema som han eller hon tänker utgå ifrån, så är det förhoppningsvis lätt att se vad som är själva 3886-kretsen (den integrerade alltså) och vad som är kringkomponenter. De senare är de som ser till att förstärkaren får lämplig NFB. Konstigare än så är det inte.

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-30 17:49

IngOehman skrev:Har ni inte tappat bort själva den viktiga frågan nu?

Vad det handlar om är alltså att NFB inte är något "extra" som man kan piffa till konstruktionen med, utan en del av varje välfungerande 3886-baserad förstärkare.
Vh, iö

Inte borttappad - avklarad.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-12-30 17:52

Slänger in en till teknisk fråga nu när ändå fått fart på tråden :)
Har sett på några byggtrådar att man lött på någon form av filter/ motstånd som en brygga mellan RCA ingångarna och själva kabeln som går till kretskorten i syftet att ta bort eventuella störningar. Vet ni vad jag menar?

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-12-30 18:08

http://www.shine7.com/audio/pa100.htm

Kolla detta bygget så kanske ni ser vad jag menar på signalingången

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-30 18:36

Fredzz0rs skrev:Slänger in en till teknisk fråga nu när ändå fått fart på tråden :)
Har sett på några byggtrådar att man lött på någon form av filter/ motstånd som en brygga mellan RCA ingångarna och själva kabeln som går till kretskorten i syftet att ta bort eventuella störningar. Vet ni vad jag menar?

Fredzz0rs skrev:http://www.shine7.com/audio/pa100.htm

Det är ett LP-filter för att ta bort radiostörningar och ett HP-filter för att ta bort ev DC. Båda är vettiga att ha, men man behöver se upp med var man lägger brytfrekvenserna. Ser också att förstärkaren har ungefär 0,1 ohms utimpedans, vilket tillsammans med en typisk högtalare ger hörbar tonkurvepåverkan.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-12-30 20:20

Det gäller PA100 för lastdelningen men en typisk GC har inte de motstånden.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-30 21:18

Svante skrev:
Fredzz0rs skrev:Slänger in en till teknisk fråga nu när ändå fått fart på tråden :)

Fredzz0rs skrev:http://www.shine7.com/audio/pa100.htm

Det är ett LP-filter för att ta bort radiostörningar och ett HP-filter för att ta bort ev DC. Båda är vettiga att ha, men man behöver se upp med var man lägger brytfrekvenserna. Ser också att förstärkaren har ungefär 0,1 ohms utimpedans, vilket tillsammans med en typisk högtalare ger hörbar tonkurvepåverkan.

Jag skulle vilja hävda att 0,1 ohms utimpedans är rätt så perfekt.

Alla förstärkare borde konstrueras för att ge typ 0,1 ohm ut, på något sätt. Det finns många att välja mellan.

Det är lågt nog för att inte ge nämnvärd tonkurvepåverkan (+/- 0,1 dB) och samtidigt högt nog för att inte ge extrema oönskade effekter (t ex att magisk rök läcker ut) av ögonblickskorta kortslutningar eller liknande. Ofta är även stabilitetsvillkoren bättre uppfyllda på förstärkare som inte ligger på 0,000...1 ohm ut. Den sistnämnda sortens förstärkare uppvisar väldigt ofta fula parasitresonanser i vissa signal-/lastsituationer.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-30 22:00

UrSv skrev:Det gäller PA100 för lastdelningen men en typisk GC har inte de motstånden.

Jag har för mig att jag har sett en variant med DC-servon som inte har motstånden på utgången? Hursomhelst så ger 0,1 ohm och kanske 0,1 ohm till i kablarna 20*log(1+0,2/3.2)=0,52 dB Det finns god anledning att försöka hålla den totala resistansen under 0,05-0,1 ohm om man har en normal högtalare som har dimensionerats för de facto-standarden "försumbar utimpedans". 0,1 ohm motsvarar ungefär 2,4 m lampsladd.

Nästa

Återgå till DIY-forum