Babbeltråd om hemmabioreceivrar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Babbeltråd om hemmabioreceivrar!

Inläggav Xenod » 2016-12-30 10:38

Hej, min tanke är att man i denna tråd ska babbla om receiverar i allmänhet!

Jag börjar själv med en fundering kring reference level på Denons nyare receivrar (jag har en x3300). Som jag har förstått saken så motsvarar 0dB på volymkontrollen THX Reference Level när man har kört en automatisk setup. Men när jag kontrollerar med de manuella testbrusen sen så är de LÅNGT under 75dB när volymen är på 0dB? Har de "förstört" nivåerna på de manuella testsignalerna i nyare Denon-receivers? :(

Manuelen är ganska intetsägande om detta. Hittade följande kalle-anka-svar på en relaterad fråga i Denons FAQ också:

"Q: When I adjust the volume on my Denon receiver why does the volume indicator start at -80.5 dB and stop at +18 dB?

A: The scale comes from mathematical terms representing a Relative volume scale. A newly installed receiver un-calibrated will have a volume range of -80.5 dB to +18 dB. -80.5 dB is almost a full mute, where +18 dB is the maximum possible volume output. Once your system is calibrated, 0 dB should provide you with full output from the amplifiers, meaning all other levels are relative to the loudest possible value (0 dB) and thus are expressed as a negative value. (ie: -20 dB) 0 dB on the receiver scale represents "reference" level and is arbitrary but is a well-known convention. Most new model receivers allow you the option of an Absolute volume scale or a 0 to 99 scale. If your receiver has the option for "Volume Display," it can be changed in the GUI menu under: System (or Manual) Setup - Option Setup - Volume Control - Volume Display.

Relative: -80.5 dB to +18 dB

Absolute: 0 to 99"
Senast redigerad av Xenod 2016-12-30 12:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Babbeltråd om receivrar!

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-12-30 10:44

Man bör nog kalibrera manuellt. De där automatiska sakerna har väl aldrig fungerat bra?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-12-30 11:02

Såg du vad jag skrev om de interna testsignalernas nivåer? Denon verkar ha mixtrat med dem. Min fråga handlar om detta - har någon information om de manuella testsignalerna?

PS.
Mitt eget förfarande är sådant att jag kör den automatiska kalibreringen. Sedan slår jag av allt konstigt bös (Dynamic Volyme, Dynamic EQ, Audyssey XT32, etc etc). Sedan finjusterar jag nivåerna med SPL-mätare.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-12-30 11:06

De interna testsignalerna ligger alldeles för lågt(relativt ref) på min receiver också. Jag matar med egna testisnaler från källan så är jag säker på att det blir korrekt.

Jag ser ingen fördel alls med den automatiska korrigeringen om den inte gör allt korrekt och om du iaf måste in och justera manuellt så går det nog fortare att göra det manuellt från början. Jag tycker det iaf.

Edit. Jag förstår absolut tjusningen med att bara trycka på en knapp och så är allt klart. Så bör det vara kan man tycka, men om det i praktiken inte fungerar korrekt och man har höga krav som jag vet att vi båda har så får man helt enkelt göra det själv.
Att testsignalerna är i olika nivåer på olika apparater gör mig inte direkt förvånad. Det görs så många udda lösningar i dessa apparaterna att ju mindre funktioner man använder desto bättre brukar resultatet bli. Helt galet :?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-12-30 11:41

På alla receivers jag tidigare stött på så har det varit så att de manuella testsignalerna är anpassade för att medge kalibrering till referensgain genom att ställa volymkontrollen på 0dB och sedan justera så att SPL-mätaren visar 75dB. Signalen som används ligger då på -30dBFS. På vissa testskivor jag använt så har signalnivåerna legat så att man ska uppmäta 85dB på SPL-mätaren, alltså att signalen ligger på -20dBFS. Men de flesta apparater och skivor verkar välja 75dB eftersom det är betydligt lättare att stå ut med under injusteringen.

Testsignalen ska vara rosa brus som är bandbreddsbegränsat till 500-2000Hz.

Frågan är varför man valt att frångå detta på denna Denon receiver (och säkert andra modeller från samma generation också, de brukar ju bete sig ganska lika)? EDIT: Förtydligande: när jag nu gjort en setup, vilket inkluderar Audyssey kalibrering, så påstås det att 0dB på volymkontrollen ska motsvara referensgain i mitt system och rum. Men när jag kör de manuella testsignalerna med volymen på 0dB så visar SPL-mätaren typ 63 dB. 8O

PS. På denna receiver är jag ganska säker på att många menyalternativ inte var tillgängliga innan man gjort en kalibrering. Denon vill att man gör en kalibrering, så de designar mjukvaran som en steg-för-steg-guide där man måste göra en kalibrering innan apparaten är "klar att användas".
Senast redigerad av Xenod 2016-12-30 11:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-30 11:46

Xenod skrev:På alla receivers jag tidigare stött på så har det varit så att de manuella testsignalerna är anpassade för att medge kalibrering till referensgain genom att ställa volymkontrollen på 0dB och sedan justera så att SPL-mätaren visar 75dB. Signalen som används ligger då på -30dBFS. På vissa testskivor jag använt så har signalnivåerna legat så att man ska uppmäta 85dB på SPL-mätaren, alltså att signalen ligger på -20dBFS. Men de flesta apparater och skivor verkar välja 75dB eftersom det är betydligt lättare att stå ut med under injusteringen.

Testsignalen ska vara rosa brus som är bandbreddsbegränsat till 500-2000Hz.

Frågan är varför man valt att frångå detta på denna Denon receiver (och säkert andra modeller från samma generation också, de brukar ju bete sig ganska lika)?

PS. På denna receiver är jag ganska säker på att många menyalternativ inte var tillgängliga innan man gjort en kalibrering. Denon vill att man gör en kalibrering, så de designar mjukvaran som en steg-för-steg-guide där man måste göra en kalibrering innan apparaten är "klar att användas".

Det känns som att göra en framvagnsinställning på nya bilen innan ratten fungerar, dvs. urfånigt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-12-30 11:49

Ja suck. Personligen så tänker jag gå ifrån receivers till mycket pga detta krångel. Låta Oppon sköta allt det digitala och sedan skaffa en analog volymkontroll efter är min tanke.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-12-30 11:57

En liten definitionsfråga här... Med receiver avses väl en mångkanalsapparat, inte en mottagare. För det är väl knappast någon som lyssnar på FM-radio längre, eller? Åtminstone inte köper en stor dyr och krånglig klump för detta ändamål.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Xenod

Re: Babbeltråd om hemmabioreceivrar!

Inläggav Xenod » 2016-12-30 12:07

Jao - hemmabioreceivrar! (hemmabioreceivers? hur pluraliserar man egentligen?9

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-12-30 12:11

Intressant frågeställning. Jag har själv aldrig jämfört den automatiska kalibreringen med manuell dito (har bara gjort manuella mätningar med -20dB brus på CD).
Så här säger Denon själva om den manuella proceduren och det antyder ju att det borde vara "rätt" nivå på den inbyggda testsignalen:
http://denon.custhelp.com/app/answers/d ... -spl-meter

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-12-30 12:16

@Kalejdokom - den där länken är inte kopplad till någon speciell modell, jag skulle tro att det inte gäller för modellen jag har (x3300). Då skulle referensgain ligga ca 13dB högre än vad jag är van vid från tidigare apparater. 8O

Det står "Although unit-by-unit differences exist, here’s a brief overview of the calibration process:"

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-12-30 15:18

Är det givet att testsignalerna ska vara på 75 alt 85dB?
På de receivrarna jag haft så har de haft en fast nivå, oavsett var jag satt volymvredet.

Jag har dock inte mätt upp testbruset, bara använt det för att se så att alla högtalare legat likt i nivå.

Jag tänker att det kanske inte är ett problem. Huvudsaken är ju att referensnivå vid 0dB på volymvredet stämmer efter kalibrering. Testbruset och kalibreringen har som sagt varit helt skilda på de Yamaha, Onkyo och H/K-receivers jag haft.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-12-30 15:39

Xenod skrev:Men när jag kontrollerar med de manuella testbrusen sen så är de LÅNGT under 75dB när volymen är på 0dB? Har de "förstört" nivåerna på de manuella testsignalerna i nyare Denon-receivers? :(

Har du kollat hur den automatiska kalibreringen ställt in nivåerna på dina kanaler? Om man har med subben/subbarna vid autokalibrering är det ju känt att receivern ibland går bort sig, i alla fall när det gäller avstånd. Kanske har det även blivit knas med nivåjusteringen.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-30 15:40

JonasW skrev:Är det givet att testsignalerna ska vara på 75 alt 85dB?
På de receivrarna jag haft så har de haft en fast nivå, oavsett var jag satt volymvredet.

Jag har dock inte mätt upp testbruset, bara använt det för att se så att alla högtalare legat likt i nivå.

Jag tänker att det kanske inte är ett problem. Huvudsaken är ju att referensnivå vid 0dB på volymvredet stämmer efter kalibrering. Testbruset och kalibreringen har som sagt varit helt skilda på de Yamaha, Onkyo och H/K-receivers jag haft.

Man kan ju i alla fall tycka att testbrusets nivå bör vara specificerad någonstans... :(

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-12-30 16:27

Xenod skrev:Testsignalen ska vara rosa brus som är bandbreddsbegränsat till 500-2000Hz.

Jag vill minnas att det var någon här på faktiskt som skapade en lämplig testsignal -20dBFS för att använda vid nivåkalibrering till referensnivå?
Nu hittar jag inte tråden men någon annan kanske är bättre än mig på att söka?

Jag är nämligen också intresserad av att ställa in nivåerna... :oops:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-12-30 17:09

Kan det vara det här inlägget, eller är det något annat du menar:
viewtopic.php?p=855897#p855897
Eller är den här bättre:
viewtopic.php?p=767015#p767015
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-12-30 17:12

Den första var det!

Men Roger verkar ha tagit bort filen från sin ftp... :cry:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-12-30 17:29

Prova ett PM och hör varför den är borta, och om han eventuellt kan lägga upp den igen.
Eller kanske Flints testsignal som låg i en av trådarna kan fungera?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-12-30 17:55

Personligen tycker jag att det intressanta är att nivåerna kanalerna och högtalarna emellan varandra stämmer och sen spelar man filmen på den nivå som det låter bra på.
En del filmer har ju riktigt bra ljud, andra inte. En del filmer mår kanske bra av att ha högre dialog på centern andra klarar sig ändå. Och kanske man ser på filmen en natt då man inte vill störa eller på dagen då man kan gasa på.
Så personligen ser jag det som kan man spela tillräckligt högt och är systemet i balans så kan man njuta av filmen oavsett vad det står på volymratten. Dvs. jag litar inte på att den siffran stämmer med något verkligt ens över tiden. En firmwareuppgradering och det kan vara dags att göra om.

/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-12-30 18:03

-Palle- skrev:Den första var det!

Dra hem Audacity till din dator och gör filerna själv, det är lätt som en plätt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-30 18:16

-Palle- skrev:Den första var det!

Min referensfil verkar efterlysas. Den var inte mångkanalig. Egentligen borde den varit mera bredbandig, 250-2000 Hz eller kanske lite till uppåt Nedåt kan den vara beskuren för att inte rummet ska blanda sig i för mycket.

Programmet att skapa enklare testfiler finns fortfarande: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... or_1.0.zip

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-12-30 19:21

Harryup skrev:Personligen tycker jag att det intressanta är att nivåerna kanalerna och högtalarna emellan varandra stämmer och sen spelar man filmen på den nivå som det låter bra på.
En del filmer har ju riktigt bra ljud, andra inte. En del filmer mår kanske bra av att ha högre dialog på centern andra klarar sig ändå. Och kanske man ser på filmen en natt då man inte vill störa eller på dagen då man kan gasa på.
Så personligen ser jag det som kan man spela tillräckligt högt och är systemet i balans så kan man njuta av filmen oavsett vad det står på volymratten. Dvs. jag litar inte på att den siffran stämmer med något verkligt ens över tiden. En firmwareuppgradering och det kan vara dags att göra om.

/Harryup

Instämmer i allt. Jag har själv slutat att kalibrera mot referensnivå då det inte ger mig något.
Viktigast är att balansen mellan högtalarna blir rätt.

mawes

Inläggav mawes » 2016-12-30 19:32

Jag imponeras över hur mycket man faktiskt får för pengarna idag när man köper en hembioreciever. Försteg, 5-11 slutsteg eller så, dacar, DSP. Blir en bra slant om man ska plocka ihop allt löst.
Tyvärr faller dom alla(?) på att man inte har någon direkt kontroll över DSP:n. Så synd, dom har allt jag önskar men ändå inte.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-12-31 04:55

Bill50x skrev: För det är väl knappast någon som lyssnar på FM-radio längre, eller? Åtminstone inte köper en stor dyr och krånglig klump för detta ändamål.

/ B

Jag köpte precis en Accuphase T-100.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-31 11:44

mawes skrev:Jag imponeras över hur mycket man faktiskt får för pengarna idag när man köper en hembioreciever. Försteg, 5-11 slutsteg eller så, dacar, DSP. Blir en bra slant om man ska plocka ihop allt löst.
Tyvärr faller dom alla(?) på att man inte har någon direkt kontroll över DSP:n. Så synd, dom har allt jag önskar men ändå inte.

Precis! Tänk om man kunde få en receiver med något avancerat interface som man kommer åt med dator via usb eller nätverk där alla inställningar är valbara (så att man slipper göra alla inställningar med piltangenter :evil: ):

Avkodar alla nya och gamla ljudformat
Har ett helt ok inbyggt riaa
Möjlighet att ställa in vinklar och avstånd till alla högtalare för att få objektbaserade format att funka som tänkt
Mixar alla kanaler hur man vill
Mappar alla kanaler hur man vill till slutsteg/pre out
Helt anpassningsbara delningsfilter (typ som med biquad som i minidsp)
Helt anpassningsbar Peq och tidsfördröjning för alla utgångar/slutseg
Pre out på alla kanaler
Inbyggda testsignaler
Anpassningsbar kompressor, dynamisk volym
Uppmixning till fusksurround av tvåkanal som PLII Logic t.ex.
Har plats för ett antal olika presets som går lätt att växla mellan
Triggerutgångar
Ledlampor och display som kan ställas in så att de slocknar efter några sekunders ickepillande på reglage
I alla fall 5 inbyggda slutsteg, som självklart går att använda samtidigt som alla pre out, alltså typ 7 slutsteg på pre out och 5 interna.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-12-31 13:31

Jag är lite inne på det här med att modda min förstärkare med separerbart för- och slutsteg. Det har gjorts några gånger här på forumet. Hur svårt är det egentligen?
Man behöver någon slags servicemanual. Är det sen bara att plocka ur signalen och komplettera med de RCA-kontakter som behövs ev återanvända ett gäng som ej används?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-12-31 13:32

Vinylcalle skrev:
Bill50x skrev: För det är väl knappast någon som lyssnar på FM-radio längre, eller? Åtminstone inte köper en stor dyr och krånglig klump för detta ändamål.

Jag köpte precis en Accuphase T-100.

Jamen den är ju kult :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-12-31 15:06

Tur att det inte blev här som i Norge, att FM nätet stängs och att DAB-boxar säljs lika mycket som TV-2 konvertrarna gjorde i Sverige en gång i tiden för länge länge sedan.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-12-31 15:13

PerStromgren skrev:Dra hem Audacity till din dator och gör filerna själv, det är lätt som en plätt!

Ahh cool! Kan man tillverka lämpligt brus för ändamålet med det programmet?

RogerGustavsson skrev:
Min referensfil verkar efterlysas. Den var inte mångkanalig. Egentligen borde den varit mera bredbandig, 250-2000 Hz eller kanske lite till uppåt Nedåt kan den vara beskuren för att inte rummet ska blanda sig i för mycket.

Programmet att skapa enklare testfiler finns fortfarande: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... or_1.0.zip

Funkar det inte att köra all channel stereo på recievern eller fuckar det upp nivåerna?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-12-31 16:13

JonasW skrev:
Harryup skrev:Personligen tycker jag att det intressanta är att nivåerna kanalerna och högtalarna emellan varandra stämmer och sen spelar man filmen på den nivå som det låter bra på.

/Harryup

Instämmer i allt. Jag har själv slutat att kalibrera mot referensnivå då det inte ger mig något.
Viktigast är att balansen mellan högtalarna blir rätt.

Så kan jag nog tycka med. Referensnivå är dessutom helt galet starkt, i alla fall i ett vanligt vardagsrum :) . Utgår man från att referensnivå är 0 på receievern skulle jag ofta behöva höja 15db mer vid filmtittande här hemma för att nå dit.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Nästa

Återgå till Generellt om hifi