Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Jag vill kunna lägga örat mot chassit utan att kunna detektera något brum.
music4ever skrev:petersteindl skrev:Jag vill kunna lägga örat mot chassit utan att kunna detektera något brum.
Finns det något kraftigare slutsteg (500+ watt) som är utan brum?
petersteindl skrev:music4ever skrev:petersteindl skrev:Jag vill kunna lägga örat mot chassit utan att kunna detektera något brum.
Ja, de jag använder. Det är ICEpower 1000 Watt med switchad nätdel.
I min DAC har jag en toroidtransformator som har kärnmaterial i gammal vanlig hederlig bondplåt som trafotillverkarna kallar det och den tål mättnad och det blir ingen magnetostriktion. (Magnetmaterialet har lågt Q-värde vilket ger stora transformatorer med stor vikt för samma VA. Sedan har de större förluster i tomgång än material med högt Q-värde vilket gör att de blir lite varmare.)
Sedan sker banklindning och ugnsimpregnering och de bakas in i en plastmassa och trafon blir innesluten i en stålskål. Den trafon brummar inte. Den brummar aldrig.
Sedan gjorde jag transformatorer på 1500 kVA och på 5000 kVA på samma sätt. De brummar inte heller och tål DC på nätet utan brum och de tål att gå i mättnad. Det tog mig ungefär 2 år att utveckla denna traf tillsammans med transformatortillverkare. Det var bara en person i världen som klarade detta och som kunde förklara varför brum uppstår i transformatorer. Jag frågade hur många transformatortillverkare som helst och det var bara en massa dösnack. Det var runt 1990 som jag träffade en trafotillverkare på en industrimässa i Älvsjö och han hade företaget Microtraf. Han hette Olsson i efternamn om jag minns rätt och jag har aldrig mött hans like bland transformatortillverkare. Deras företag låg i Växjö. Han är nog över 70 år idag och han sålde företaget för 10-15 år sedan.
Idag ser jag switchade nätdelar som den bästa lösningen och då blir problematiken helt annorlunda.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:music4ever skrev:petersteindl skrev:Jag vill kunna lägga örat mot chassit utan att kunna detektera något brum.
Ja, de jag använder. Det är ICEpower 1000 Watt med switchad nätdel.
petersteindl skrev:Sedan gjorde jag transformatorer på 1500 kVA och på 5000 kVA på samma sätt. De brummar inte heller och tål DC på nätet utan brum och de tål att gå i mättnad.
Med vänlig hälsning
Peter
Lazyworm skrev:petersteindl skrev:Sedan gjorde jag transformatorer på 1500 kVA och på 5000 kVA på samma sätt. De brummar inte heller och tål DC på nätet utan brum och de tål att gå i mättnad.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag skulle gärna se och Lyssna på en 1500kVA Transformator som inte ger något ljud ifrån sig vid 1dm avstånd. Har fipplat en del med Jämtkrafts Transformatorer på ca 100kVA och de brummar på ganska så friskt
....
Jag frågade hur många transformatortillverkare som helst och det var bara en massa dösnack. Sedan gjorde jag transformatorer på 1500 kVA och på 5000 kVA på samma sätt. De brummar inte heller och tål DC på nätet utan brum och de tål att gå i mättnad. Det tog mig ungefär 2 år att utveckla denna traf tillsammans med transformatortillverkare. Det var bara en person i världen som klarade detta och som kunde förklara varför brum uppstår i transformatorer.
Med vänlig hälsning
Peter
music4ever skrev:Man kan faktiskt fråga sig vad poängen är med en jakt på en tusendels bättre THD, som inte hörs, samtidigt som slutsteget brummar hörbart.
music4ever skrev:Man kan faktiskt fråga sig vad poängen är med en jakt på en tusendels bättre THD, som inte hörs, samtidigt som slutsteget brummar hörbart.
music4ever skrev:Borde det inte gå att skapa inkapslade trafon där brum dämpas? Jag förstår faktiskt inte hur detta kan vara ett problem 2017.
music4ever skrev:Borde det inte gå att skapa inkapslade trafon där brum dämpas? Jag förstår faktiskt inte hur detta kan vara ett problem 2017.
+1petersteindl skrev:Jag vill kunna lägga örat mot chassit utan att kunna detektera något brum.
Svante skrev:Svaren på frågorna måste kompletteras med akustisk omgivning. Det är väldigt stor skillnad beroende på efterklangstid och bakgrundsbuller i rummet, så om man talar om en gräns för reklamation så måste man hitta på något mer.
Användare som besöker denna kategori: pLudio och 24 gäster