Skript för att räkna spridningsmönster

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: Skript för att räkna spridningsmönster

Inläggav mawes » 2016-12-31 20:32

Jag tänkte på det också och numrerade om allt, måste ha missat något

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Skript för att räkna spridningsmönster

Inläggav HenrikE » 2017-01-02 22:07

Hur har det gått, har du löst det?

Om inte så kan du använda den här kodsnutten:
Kod: Markera allt
sources{1}.dx=10e-3;
sources{1}.radius=70e-3;
sources{1}.conedepth=40e-3;
sources{1}.xpos = 0;
sources{1}.zpos = 0;
sources{1}.ypos = 0;
sources{1}.roty = 0;
sources{1}.rotz = 0;
sources{1}.level = 0;
sources{1}.phase = 0;
sources{1}.xo = @(s) w0^2./(s.^2 + w0/Q*s + w0^2);

sources{2} = sources{1};
sources{3} = sources{1};
sources{4} = sources{1};
sources{5} = sources{1};
sources{6} = sources{1};
sources{1}.zpos = 0.2;
sources{3}.zpos = 0.2;
sources{5}.zpos = 0.2;
sources{2}.zpos = -0.2;
sources{4}.zpos = -0.2;
sources{6}.zpos = -0.2;
sources{5}.ypos = 0.2;
sources{6}.ypos = 0.2;
sources{1}.ypos = -0.2;
sources{2}.ypos = -0.2;

Den är för 6 element utan hornet. Vill du ha 4, plocka då bort 5:an och 6:an.

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: Skript för att räkna spridningsmönster

Inläggav mawes » 2017-01-02 23:28

Jo jag hittade felet, klippte visst bort delningsfrekvensen. Jag har gjort 8 egna element och lyckats placera dom där jag ville så det går åt rätt håll. Sitter elementen på en baffel eller svävar dom fritt i luften? Hur vänder jag och fasvänder ett element? (Tänk en enklare cardoid med två element framåt och ett element bakåt, fasvänt och fördröjt)

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Skript för att räkna spridningsmönster

Inläggav HenrikE » 2017-01-02 23:48

mawes skrev:Jo jag hittade felet, klippte visst bort delningsfrekvensen. Jag har gjort 8 egna element och lyckats placera dom där jag ville så det går åt rätt håll. Sitter elementen på en baffel eller svävar dom fritt i luften? Hur vänder jag och fasvänder ett element? (Tänk en enklare cardoid med två element framåt och ett element bakåt, fasvänt och fördröjt)

Misstänkte att du hade löst det :)
Elementen svävar fritt i luften. Det är inte enkelt att lägga till reflektioner från tex baffel i den enkla modellen jag använder. Då är det nog bättre att köra någon finita element-variant.

För att vända ett element baklänges roterar du det 180 grader runt z-axeln med: sources{n}.rotz = 180;
För att fasvända kan du sätta fasen till 180 grader: sources{n}.phase = 180;

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster