Moderator: Redaktörer
Bubben skrev:Tyvärr är det ibland oceaner mellan bioversionen och ljudet på en BD. I mixen tar man idag hänsyn till att de flesta har högtalarna utanför bilden efterssom majoriteten använder TV, och anpassar ljudkaraktären så den ska fungera bättre med TV-apparaternas inbyggda högtalare och ljudlimpor. Men inte alltid, så det är ett rent lotteri vad man igentligen lyssnar på.
Kolla på hometheathergeeks 318, där intervjuas en mixare just hur man anpassar mellan bio och hemmet.
philipbtz skrev:Sedan är det ju också så att "0" är j*vligt starkt om man ligger på den nivån en hel film. Alltså även med en bra mix. 115dB (122dB teoretiskt eller något sånt?) i basområdet går ju an men 105dB från valfri annan kanal är ju starkt liksom. 85dBA i snitt som de siktar på i storbio är för starkt för min smak när man sitter där i 2-3 timmar.
IngOehman skrev:- - - - -
PS. Ett litet på vad man kan mäta som ger en viss indikation, om man förfogar över en rimligt god ljudtrycksmätare: Mät ljudtrycket (A-vägt, lång tidskonstant) när det förekommer "icke skrikig" dialog i filmen. Om du får en nivå signifikant skild från 70 dB när du dragit upp volymen till "0" så finns det skäl att tro att hemmabioförstärkaren inte är (korrekt) nivåkalibrerad.
genstruktur skrev:IngOehman skrev:...vad man kan mäta som ger en viss indikation, om man förfogar över en rimligt god ljudtrycksmätare: Mät ljudtrycket (A-vägt, lång tidskonstant) när det förekommer "icke skrikig" dialog i filmen. Om du får en nivå signifikant skild från 70 dB när du dragit upp volymen till "0" så finns det skäl att tro att hemmabioförstärkaren inte är (korrekt) nivåkalibrerad.
Jag utger mig inte för att ha en helt korrekt inställt referensnivå och skall prova ditt förslag. Får se till att det verkligen är dialog bara, för annars lär jag spela sönder högtalarna.
genstruktur skrev:Det verkar ändå som jag kan anta att referensnivå är alldeles för starkt för mig och mitt boende i alla fall.
IngOehman skrev:Ja, eller också ställer du på -20 och kollar om det blir 50 dB(A).
Vh, iö
genstruktur skrev:IngOehman skrev:Ja, eller också ställer du på -20 och kollar om det blir 50 dB(A).
Vh, iö
Känns säkrare, bra tänkt där
.
genstruktur skrev:
En fråga som dyker upp. Skulle man vilja ha biomixen av film på blurayskivorna för att spela upp hemma? Det jag menar är att, finns det något nackdel för oss hemmakonsumenter att ha biomixen på våra blurayskivor?
genstruktur skrev:genstruktur skrev:IngOehman skrev:Ja, eller också ställer du på -20 och kollar om det blir 50 dB(A).
Vh, iö
.
Jag har utfört testet.
Hamnade på cirka 46-52 dBA slow i "prat-nivå"-dialogen, med receivern på -20dB.
IngOehman skrev:Jag skulle gärna ha biomixen, ja.
Det fanns faktiskt på LD-tiden en del film (som släpptes på t ex DTS) som är biomixen, helt oförstörd.genstruktur skrev:genstruktur skrev:
.
Jag har utfört testet.
Hamnade på cirka 46-52 dBA slow i "prat-nivå"-dialogen, med receivern på -20dB.
1. Det verkar som om din anläggning är korrekt kalibrerad.
2. Det verkar som om din preferens är rätt så svagt ljud. Dock inte så svagt som man skulle kunna tro om man var i tron att nivåerna är riktigt lagda på alla film.
Men förstår jag det rätt så kanske du normalt spelar så starkt att dialogen hamnar på 60 dB eller så?
Vh, iö
genstruktur skrev:Det finns ingen nackdel med att ha biomixen i stället?
Xenod skrev:-Philip - jag är osäker på om UMIK-1 är bättre än en vanlig ljudtrycksmätare på att mäta ljudtryck. Man får ju en nuffra att mata in i sin kalibreringsfil men hur noggrann är denna egentligen?
Har svårt att hitta en korrekt uppgift på radioshack modeller. Nånstans såg jag +-3dB med C-vägning mellan 32Hz - 10 000 Hz men det säger ju inte så mycket efters C-kurvan fallit en bra bit redan vid 32Hz...
IngOehman skrev:När det gäller subjektiva preferenser så kan jag säga att jag när jag spelar senaste årens "blockbusters" ofta hamnar på -16 till -10 relativt referens-gain.
Med de filmer som är enligt mitt omdöme rimligare mixade för DVD/Bluray (betydligt flera bland lite ändra filmer) i betydelsen "låter bättre" så hamnar jag ofta på 7-12 dB under referens-gain (alltså -12 till -7 i displayen).
...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster