Någon som vet hur man designar en waveguide?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Någon som vet hur man designar en waveguide?

Inläggav petersteindl » 2017-01-03 01:05

Harryup skrev:Kikar man på TAD-horn börjar anpassningen redan i halsen. Hornen har olika radier utmed hornet så tvärsnittet är inte hela tiden cylindriskt eller elliptiskt eller någon annan konstant form. Anpassningar finns redan tidigt i dessa drivers för att jaga resonanser. På PA-prytlar är det raka rör så att säga.

Jo, det måste bli på något sådant sätt för att minimera problemen. För att eliminera problemen i en iterativ beräkningsprocess så räknar datorn till slut bort hela hornet och membranet hamnar till slut på en plan baffel utan horn. :lol: 8) :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-03 01:11

Inte mig emot så länge det inte låter vanliga högtalare om återgivningen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-03 01:19

Det beror ju på om du skall lyssna i frifält eller i bostadsrum d v s med reflexer från närliggande begränsningsytor.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-03 01:59

Måste jag bestämma det redan? Kanske man vill lyssna ute på sommaren och lite inne senare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-03 03:28

Harryup skrev:Måste jag bestämma det redan? Kanske man vill lyssna ute på sommaren och lite inne senare.

Du behöver inte bestämma någonting. Men grabbarna som utvecklar hornen kan i dimensioneringen bygga in att högtalarna skall passa i bostadsrum.

Klipsch gjorde det en gång i tiden. Klipschorn i frifält är ingen höjdare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-03 09:38

petersteindl skrev:
Harryup skrev:Kikar man på TAD-horn börjar anpassningen redan i halsen. Hornen har olika radier utmed hornet så tvärsnittet är inte hela tiden cylindriskt eller elliptiskt eller någon annan konstant form. Anpassningar finns redan tidigt i dessa drivers för att jaga resonanser. På PA-prytlar är det raka rör så att säga.

Jo, det måste bli på något sådant sätt för att minimera problemen. För att eliminera problemen i en iterativ beräkningsprocess så räknar datorn till slut bort hela hornet och membranet hamnar till slut på en plan baffel utan horn. :lol: 8) :)

En plan baffel är väl ett koniskt horn med 180 graders spridningsvinkel?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-03 14:33

Så kan man se det och avståndet till baffelns slut skulle vara radien. Då inses lätt att ändliga runda horn borde vara sämre än ändliga fyrkantiga och osymmetriska horn ännu bättre och oändliga horn bäst. Dock blir det lite andra resultat då man inför en massa väggar runt omkring.

mawes

Inläggav mawes » 2017-01-03 22:04

petersteindl skrev:Harryup, inget av det du tar upp är något som ligger som grund för det jag skrev. Jag pratar strikt teoretiskt fysikaliskt matematiskt. Man behöver inte ens lyssna. Det finns två parametrar som sätter sin prägel på teorierna. 1.) Ljudvågor i luft har viss konstant hastighet. 2.) Frekvensen ändras inte på någon punkt i rymden och inte heller i hornet eller utmed hornets väggar. Med dessa två konstanta parametrar så kan man härleda vissa saker. Det måste finnas en ljudkälla. Ljudvågorna utbreder sig sfäriskt. Därmed inte sagt att amplituden är konstant på hela ljudvågens utbredande yta. Om man inte vill att någon reflex skall uppkomma från hornets väggar som ju kan ge upphov till interferens eller resonanser så måste ljudvågorna vara vinkelräta mot väggarna längs med hela utbredningen ur hornet inklusive utbredning från hornets mun. Det senaste går inte att uppnå då man passerat 45 grader. Sträckan från 45 grader till 90 grader blir problematisk och slutar man hornet tvärt vid 45grader så blir det än mer problematiskt. En liten ljudkälla monterad på en oändlig baffel ger ett ur dessa hänseenden perfekt resultat som ingen waveguide och inget horn kan uppnå under förutsättning att hornet inte är oändligt långt. OBS! Än så länge talar jag om en monoljudkälla i frifält. Vissa horn är bättre än andra.

Jag räknar med att kunna göra ett tillräckligt bra horn som samarbetar med rummets väggar på ett mer optimalt sätt än den perfekta sfäriska ljudalstraren på baffel i rum.

Det är nu rumsreflexerna kommer in i bilden.

Nu gäller det att minimera destruktiv påverkan på hörbart ljudresultat då man lyssnar på återgiven musik i bostadsrum.
Det fiffiga med att alstra ljud från ett hörn är att horisontellt sett bildar väggarna från hörnet en perfekt förlängning av ett horn. Det är konstant +/- 45 grader. Man sitter således i hornet där inga reflexer eller resonanser kan uppkomma annat än rummets egna. Det får man på köpet oavsett högtalarprincip. Jag vill också poängtera att de fina frekvenskurvorna som presenteras på flera waveguides inte är så fina i olika riktningar då man frångår 0 grader i både X och Y-led.

Än är sista ordet inte sagt gällande horn och waveguides.

Mvh
Peter

Håller du alltså på och designar en WG? för dome eller driver? Kul isåfall :) Allt du kan berätta uppskattas
Är inte hörnplacering lite av problemet med just hörnplacering? Det blir ju en mikroskopisk källa som ska generera mycket ljud om man på riktigt ska ha den i ett rums hörn :P
Allt jag har läst handlar om att minimera diffraktion men menar du att man helt kan undgå det(?) och isåfall hur?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-04 11:18

petersteindl skrev:Så kan man se det och avståndet till baffelns slut skulle vara radien. Då inses lätt att ändliga runda horn borde vara sämre än ändliga fyrkantiga och osymmetriska horn ännu bättre och oändliga horn bäst. Dock blir det lite andra resultat då man inför en massa väggar runt omkring.

Bra jämförelse där mellan runda horn och rund plan baffel med elementet i centrum, det framstår ju klart som i eldskrift varför runda horn inte funkar så bra.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

mawes

Inläggav mawes » 2017-01-04 14:42

paa skrev:
petersteindl skrev:Så kan man se det och avståndet till baffelns slut skulle vara radien. Då inses lätt att ändliga runda horn borde vara sämre än ändliga fyrkantiga och osymmetriska horn ännu bättre och oändliga horn bäst. Dock blir det lite andra resultat då man inför en massa väggar runt omkring.

Bra jämförelse där mellan runda horn och rund plan baffel med elementet i centrum, det framstår ju klart som i eldskrift varför runda horn inte funkar så bra.

Jag förstår inte varför, så jag frågar varför då?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-04 15:00

Det här är det bästa jag lyssnat på under min livstid. Absolut inget kommer i närheten.

http://audiokarma.org/forums/index.php? ... ns.278515/

Sen är väl frågan om det är ett horn, en wg eller en kombination.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

mawes

Inläggav mawes » 2017-01-04 15:08

MagnusÖstberg skrev:

Det här är det bästa jag lyssnat på under min livstid. Absolut inget kommer i närheten.

Vart hörde du dom?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-04 16:24

mawes skrev:
paa skrev:

Därför att det är så välkänt och väldokumenterat att en rund baffel med högtalaren i centrum ger fruktansvärt kraftigt rippel i tonkurvan från kantdiffraktionen, genom att det är lika långt till kanten åt alla håll.
När det gäller runda horn är det inte alls uppmärksammat i litteraturen att det förhåller sig just så även i det fallet, även om det förstås måste vara på det sättet.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-04 16:27

MagnusÖstberg skrev:

Det är en waveguide i första hand. Men alla waveguides är ju en waveguide i första hand, men ändå ett sorts horn i andra hand, dvs en kombination.
Skillnaden är väl att ett horn är konstruerat för högsta verkningsgrad över sitt register, men en waveguide är konstruerad för jämnaste spridning över sitt register vilket gör att tonkurvan ofiltrerat inte är lika rak i just 0-riktningen som hos hornet, utan mer ser ut som en böjd banan. Det är dock enkelt att kompensera i filtret, hornens ojämnare spridning kan man inte så lätt kompensera.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-04 16:57

De runda eller koniska horn som är vanliga brukade ju använda en spridningslins framför.
Är nog inte så vanligt att man i kommersiella högtalare har helt runda horn och inget mer.

/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-04 19:50

MagnusÖstberg skrev:

Vad jag kan se bygger dessa på att man utgår från en punktkälla med sfärisk utstrålning och då ökar radien med avståndet från punktkällan, eller snarast, radien är avståndet från punktkällan. Det får till följd att man borde kunna ha plana väggar från punktkällan där ljudvågorna längs med hela wg är vinkelräta mot väggarna t.ex. i +/- 45 grader. De måste göra en slits eller ett hål för mellanregistret så att det blir som en punktkälla med sfärisk utstrålning och väggarna sätter riktverkan. Dock finns det ju ett slut på hornet och där uppstår problem. Då finns det lite olika sätt att ta hand om dessa problem.

Var hörde du dem?

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-04 20:09

petersteindl skrev:Var hörde du dem?

Enligt sägnen utspelade det sig på westcoast, US of A.

mawes

Inläggav mawes » 2017-01-04 22:19

paa skrev:
mawes skrev:
paa skrev:Bra jämförelse där mellan runda horn och rund plan baffel med elementet i centrum, det framstår ju klart som i eldskrift varför runda horn inte funkar så bra.

Därför att det är så välkänt och väldokumenterat att en rund baffel med högtalaren i centrum ger fruktansvärt kraftigt rippel i tonkurvan från kantdiffraktionen, genom att det är lika långt till kanten åt alla håll.
När det gäller runda horn är det inte alls uppmärksammat i litteraturen att det förhåller sig just så även i det fallet, även om det förstås måste vara på det sättet.

Då är jag med, och det låter ju rimligt. Men, det är väl också ett problem som minskar eller flyttas om wg:n övergår i baffel som övergår i låda. Då är det väl inte sämre än något annat lådigt i det avseendet?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-05 13:14

Piotr skrev:

:D :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-05 13:21

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Vad jag kan se bygger dessa på att man utgår från en punktkälla med sfärisk utstrålning och då ökar radien med avståndet från punktkällan, eller snarast, radien är avståndet från punktkällan. Det får till följd att man borde kunna ha plana väggar från punktkällan där ljudvågorna längs med hela wg är vinkelräta mot väggarna t.ex. i +/- 45 grader. De måste göra en slits eller ett hål för mellanregistret så att det blir som en punktkälla med sfärisk utstrålning och väggarna sätter riktverkan. Dock finns det ju ett slut på hornet och där uppstår problem. Då finns det lite olika sätt att ta hand om dessa problem.

Var hörde du dem?

Med vänlig hälsning
Peter

På flera ställen kring Orlando, Florida.

Tror inte Tom Danley håller med dig, däremot är den sista lilla fasningens utformning innan avslutet väldigt kritisk. +/- 1dB upp till 60 grader i alla riktningar, från 300Hz och uppåt.

Oerhört befriande återgivning och naturtroget. I en megastor TV-studio i Orlando var det nästan overkligt bra. Bästa DIY-tillställningen jag besökt!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-05 17:01

Ok, jag skriver om min text och sätter den i form av en numrerad lista.

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:1.) Vad jag kan se bygger dessa på att man utgår från en punktkälla med sfärisk utstrålning.

2.) Då ökar radien med avståndet från punktkällan.

3.) eller snarast, radien är avståndet från punktkällan.

4.) Det får till följd att man borde kunna ha plana väggar från punktkällan där ljudvågorna längs med hela wg är vinkelräta mot väggarna.

5.) t.ex. i +/- 45 grader.

6.) De måste göra en slits eller ett hål för mellanregistret så att det blir som en punktkälla med sfärisk utstrålning.

7.) och väggarna sätter riktverkan.

8.) Dock finns det ju ett slut på hornet.

9.) och där uppstår problem.

10.) Då finns det lite olika sätt att ta hand om dessa problem.

Med vänlig hälsning
Peter

Tror inte Tom Danley håller med dig, däremot är den sista lilla fasningens utformning innan avslutet väldigt kritisk. +/- 1dB upp till 60 grader i alla riktningar, från 300Hz och uppåt.

Vilken eller vilka av mina 10 punkter tror du att Tom Danley inte håller med mig? :) På de andra punkterna håller i så fall Tom Danley med mig.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-05 17:02

Piotr skrev:

Tydligen på eastcoast, US of A. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-05 21:30

Ja du vet hur det är med vandringssägner.. :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-03-07 15:23

Kul tråd!
De nyare JBL-högtalare jag har erfarenhet av har helt olika form på inner och outer horn. Jag gissar att det är ett sätt att motverka respektive forms resonanser. Eller så är den inre delen hornet, och den yttre waveguide, så att säga. Inner horn ser superelliptisk ut. Sen används väl diffraktion inne i hornet med på olika sätt för att sprida ut resonanser.

Geddes kör med resisitiv dämpning inne i hornet har jag sett, för att dämpa ner de reflexer som studsar runt många gånger (high order modes).

På tal om något helt annat, Jag skulle vilja lära mig mer om hörnhögtalare, vilka egenskaper som behövs och så.
Peter S har kanske något bra att dela med sig av på det ämnet? Finns gamla trådar kanske?
Senast redigerad av rajapruk 2017-03-07 15:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-07 15:26

jonsson skrev:Tack för informationen!
men varför är waveguiden på diskanter så liten i jämförelese med waveguide till kompression drivers?

De flesta förstår inte hur man gör delningsfilter med dem, det tror jag är en starkt bidragande orsak. Precis som att de flelsta inte vet vad fokalpunkt är, än mindre vet hur man får fram den eller kan använda den.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-07 15:56

paa skrev:
mawes skrev:
paa skrev:Bra jämförelse där mellan runda horn och rund plan baffel med elementet i centrum, det framstår ju klart som i eldskrift varför runda horn inte funkar så bra.

Likheten är slående när det gäller en tratt som sticker ut, men om hornet ansluter till baffeln finns det ingen kant (där), och problemen måste vara av en lägre storleksordning? Kantdiffraktion från en baffel kan ju minskas med en avrundning och hornet är naturligt avrundat. Problem med runda horn som inte sticker ut bör, i så fall, vara bara avlägset släkt med diffraktion vid baffelkant eller i hacket som blir vid bristfällig försänkning av elementet.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-07 17:01

darkg skrev:
paa skrev:
mawes skrev:

Likheten är slående när det gäller en tratt som sticker ut, men om hornet ansluter till baffeln finns det ingen kant (där), och problemen måste vara av en lägre storleksordning? Kantdiffraktion från en baffel kan ju minskas med en avrundning och hornet är naturligt avrundat. Problem med runda horn som inte sticker ut bör, i så fall, vara bara avlägset släkt med diffraktion vid baffelkant eller i hacket som blir vid bristfällig försänkning av elementet.

Man kan tycka att det skulle vara så, men så är det inte riktigt. Det beror på att det akustiska centrumet förflyttar sig framåt i hornet då ljudvågen går framåt. Sedan då fronten på ljudvågen On-Axis har lämnat hornet så ligger vågen vid hornets begränsningsytor fortfarande i hornet och i det området blir det akustiska centret inte entydigt med reflexer som följd. Den akustiska impedansen strax utanför hornet uppför sig inte linjärt i hornmynningens olika tvärsnittsytor. Det beror på att hornet inte är oändligt utan har kapats. Visserligen underlättar det med en viss optimerad baffelverkan och en optimerad flare i hornmunnen, men det kan bli sämre med större avrundning.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-07 18:39

Jag förstår inte riktigt, men jag tackar för info som jag tryggt absorberar för framtida bruk :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-03-07 19:02

Jag använder horn till övre mellanregister och diskant. Och visst lät det annorlunda mot tidigare linearray-domar, men nu har jag vant mig.
Så har jag några "hornljud", är det numera ett ickeproblem. 8)
Kan ju också vara så att mina låter tillräckligt lite "horn", så att jag utan vidare kan leva med det :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

JM

Inläggav JM » 2017-03-07 22:56

Skärmklipp.GIF
Skärmklipp.GIF (22.19 KiB) Visad 3375 gånger

Då den partiella isobarsfärsytan alltid är vinkelrät mot hornbegränsningsytan i varje punkt kan det möjligen bli lättare att intuitivt förställa sig ljudutbredningen för varje godtycklig hornform tom för en wavegiude.

Några överförenklade förklaringar..

High-Fidelity Uniform-Directivity Loudspeaker
http://www.pispeakers.com/Pi_Speakers_Info.pdf

Loudspeaker Horns - A Crash Course
http://www.fohonline.com/current-issue/ ... ourse.html

Mer detaljer
Bild
ACOUSTICS. Leo L. Beranek. Source of practical acoustical concepts and theory, with information on microphones, loud-speakers and speaker enclosures, and room acoustics. 491 pp, original published 1954). https://www.amazon.com/Acoustics-Leo-L- ... 088318494X

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum