FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-05 11:58

Fast MDF bör väl vara lackad för att inte läcka okontrollerat? Låda i valchromat får väl då lackas invändigt...

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-05 12:23

RogerGustavsson skrev:Fast MDF bör väl vara lackad för att inte läcka okontrollerat? Låda i valchromat får väl då lackas invändigt...

Min åsikt är att Mdf behöver inte lackas, än mindre valchromat!

Jag har själv limmat insidan på mina basar då jag blev övertygad i någon tråd här på faktiskt, men det känns faktiskt orimligt, lite av en myt eller skröna.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-05 13:10

Det finns ju inget som hindrar dig att ha den åsikten :D

Att MDF inte är tätt är däremot rätt bevisat oc den används som underlag i vacumpressar där arbetsmaterialet alltså sugs fast genom MDF-skivan.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-05 14:20

MagnusÖstberg skrev:Det finns ju inget som hindrar dig att ha den åsikten :D

Att MDF inte är tätt är däremot rätt bevisat oc den används som underlag i vacumpressar där arbetsmaterialet alltså sugs fast genom MDF-skivan.

Det var nog det jag hörde sist också, men jag säger: show me! Jag tror inte på det!
Appklikationen som du nämner där man suger fast arbetsmaterial med en mdf längst ut måste ha en massa små hål borrade i sig eller nåt. Eller så är sugkraften 1000kg/cm2. Jag har gärna fel, men för mig är det inte bevisat

jag skall genast gå ut i garaget och laborera med en kompressor på X bar, mdf, industridammsugare och rispapper. Detta borde ge mer kraft än vad något högtalarelement lyckas prestera i en låda. Jag har gärna fel, återkommer :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-05 15:30

Nej, man suger rakt igenom skivan.

Men för mig är det en så liten fråga hur andra vill göra att jag inte tänker tjafsa ett dugg om det.
Jag saknar dig.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-05 16:27

Nej, skall inte heller tjafsa om det, det var inte menat som uppviglande eller någon form av kritik, det var bara min nyfikenhet som triggades.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-01-05 16:52

Det stämmer att MDF används som offerskiva mellan vakuumbordet och arbetsstycket, vilket sögs fast och måste ligga helt still för att fina toleranser skulle kunna hållas. Företaget jag anlitade på förra jobbet, använde MDF när dom fräste plast- och grafitdetaljer till oss. Har man en slatt färg till övers är det ju snabbt gjort att slabba på invändigt. (Valchromat är trevligt pga sin fina yta, lätt att vaxa, betsa etc till jämn färg men inget vidare att skruva i. Tycker det påminner om en bunt med jäkligt hårt ihoppressade pappark.)

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-01-05 18:03

Om valchromat är sämre än mdf att skruva i känner jag inte till, utgick ifrån att den har samma egenskaper som mdf.
Det verkar ju finnas lite olika kvaliteter på valchromatskivorna förvisso.
http://calexicowood.se/mdf

Anledningen till att jag skulle vilja ha en sån baffel är att jag tror det blir svårt (för mig i alla fall) att få till en snygg yta när man målar om det är vanlig mdf.
Hela waveguiden kommer ju vara kantsidan på mdf-skivan, där får man ju sjunkningar av lacken efter en tid.
Valchromat skivan kan man ju som sagt olja eller vaxa, och då tror jag inte sjunkningarna syns på samma sätt.

Sen tycker jag att det kunde vara snyggt med baffel i valchromat, gillar ytan som blir av den den genomfärgade skivan.
Men det är ju en smaksak såklart ;)

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-01-05 20:41

Har hängt här i snart sju år och finner det underligt att ingen har mätat på betydelsen av ytbehandling på MDF :roll:

Lär ju bli en ganska enkel x/y graf med pumpvolym/lådstorlek där betydelsen av ytbehandling blir mindre ju större lådan är och ju mindre pumpvolym elementet har. Detta pga tryck givetvis, tänker också att det nog inte spelar någon jätteroll, blir inte som en helmholtz och det är nog viktigare vid utdragna bastoner jämfört med transienter

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-01-05 22:09

HK430 skrev:Har hängt här i snart sju år och finner det underligt att ingen har mätat på betydelsen av ytbehandling på MDF :roll:

Lär ju bli en ganska enkel x/y graf med pumpvolym/lådstorlek där betydelsen av ytbehandling blir mindre ju större lådan är och ju mindre pumpvolym elementet har. Detta pga tryck givetvis, tänker också att det nog inte spelar någon jätteroll, blir inte som en helmholtz och det är nog viktigare vid utdragna bastoner jämfört med transienter

Någonstans har jag hört om mätningar som visat på en 15% ljudtrycksskillnad mellan målad och omålad låda. Törs inte säga vem det är som mätt detta, kanske kan vara så att personen skrivit om detta här på faktiskt, faktiskt. :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-06 10:13

Cortado skrev:
HK430 skrev:Har hängt här i snart sju år och finner det underligt att ingen har mätat på betydelsen av ytbehandling på MDF :roll:

Någonstans har jag hört om mätningar som visat på en 15% ljudtrycksskillnad mellan målad och omålad låda. Törs inte säga vem det är som mätt detta, kanske kan vara så att personen skrivit om detta här på faktiskt, faktiskt. :)

Jag hittade lite data på luftgenomsläpplighet, bara som referens:
http://www.sundolitt.se/sundolitt/om-ep ... slpplighet

Titta på gran överst... MDF finns inte med i listan men har en densitet på 750 kg/m3 jämfört med gran som har en densitet på 430-470kg/m3. Ek finns inte heller med men hamnar strax under MDF i densitet på 650-720kg/m3
Jag har (hittills) inte hittat data på luftgenomsläpplighet på MDF, men om vi tittar på gran som det finns data på i länken, så är det inte mycket luft som sipprar igenom...

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2017-01-06 12:02

Att jämföra MDF med riktigt trä är att jämföra äpplen och päron, skulle gissa att kartong eller papper vore bättre jämförelse i så fall.

Faktum kvarstår att man använder mdf-skivor som offerskivor på t.ex rasterbord och vakumfötter i NC-maskiner. Jag jobbar ju som möbelsnickare och ser detta med egna ögon fem dagar i veckan så du får helt enkelt ta mitt ord på att det är så. Samma när man lyfter MDF-skivor med vakumlyft, man behöver hjälpa till och lätta lite på skivan annars kommer man inte så långt, alternativt släpper skivan med ett jäkla skutt!

Ca 10 sek in ser du hur han släpper in luft mellan skivorna:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-06 12:13

Lägg läpparna mot ett snitt på MDF skivan och andas, det går hur bra som helst att trycka/dra luft genom MDF i den riktningen.
Mot sidorna är det lite trögare, men det går utmärkt att med lungorna dra luft genom skivan :)
Detta går ej att göra med dom flesta massiva träbitarna, Några få träsorter är lite genomsläppliga vid samma test bla balsaträ

Så MDF är mycket sämre än dessa när det handlar om täthet, MDF behöver målas för att bli tätt helt enkelt.

Frågan är dock hur mycket man tappar på denna otäthet?!
Klart är i alla fall att en icke målad 38liter sluten låda i MDF till Ino w104x låter dig trycka in konen i botten och går sedan ut av sig själv väldigt snabbt.
En målad låter dig inte trycka in konen i botten utan risk att skada konen pga ojämnttryck/liten yta från fingrarna.
Detta påverkar ju fjädern i lådan och totalt Q blir ju lägre, hur illa detta är beror ju på elementets egenskaper i relation till lådans egenskaper och önskat bettende från lådan + element som helhet.
Så jag skulle vilja påstå att det nog inte alltid är "fel" med en låda som andas, så länge det är medräknat att den ska det :)

typ, eller nått :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-01-06 12:29

Undrar om Valchromat skivan beter sig likadant, där träfibrerna är färgade?
Den ska ju vara fukttrög enligt leverantörerna, vilket borde innebära att den är tätare än mdf.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2017-01-06 12:40

Jodah skrev:Undrar om Valchromat skivan beter sig likadant, där träfibrerna är färgade?
Den ska ju vara fukttrög enligt leverantörerna, vilket borde innebära att den är tätare än mdf.

Tätare är den nog, men fortfarande inte tät.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-06 13:44

Aerob skrev:Att jämföra MDF med riktigt trä är att jämföra äpplen och päron, skulle gissa att kartong eller papper vore bättre jämförelse i så fall.

Faktum kvarstår att man använder mdf-skivor som offerskivor på t.ex rasterbord och vakumfötter i NC-maskiner. Jag jobbar ju som möbelsnickare och ser detta med egna ögon fem dagar i veckan så du får helt enkelt ta mitt ord på att det är så. Samma när man lyfter MDF-skivor med vakumlyft, man behöver hjälpa till och lätta lite på skivan annars kommer man inte så långt, alternativt släpper skivan med ett jäkla skutt!

Ca 10 sek in ser du hur han släpper in luft mellan skivorna:

[ YouTube ]

jag skrev ju "show me!" Och det har du gjort :) jag är överbevisad. Tack för input! Seeing is believing ;)

Edit:stavfel
Senast redigerad av Bjorn_ 2017-01-06 13:52, redigerad totalt 1 gång.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-06 13:51

DVD-ai skrev:Lägg läpparna mot ett snitt på MDF skivan och andas, det går hur bra som helst att trycka/dra luft genom MDF i den riktningen.
Mot sidorna är det lite trögare, men det går utmärkt att med lungorna dra luft genom skivan :)
Detta går ej att göra med dom flesta massiva träbitarna, Några få träsorter är lite genomsläppliga vid samma test bla balsaträ

Så MDF är mycket sämre än dessa när det handlar om täthet, MDF behöver målas för att bli tätt helt enkelt.

Frågan är dock hur mycket man tappar på denna otäthet?!
Klart är i alla fall att en icke målad 38liter sluten låda i MDF till Ino w104x låter dig trycka in konen i botten och går sedan ut av sig själv väldigt snabbt.
En målad låter dig inte trycka in konen i botten utan risk att skada konen pga ojämnttryck/liten yta från fingrarna.
Detta påverkar ju fjädern i lådan och totalt Q blir ju lägre, hur illa detta är beror ju på elementets egenskaper i relation till lådans egenskaper och önskat bettende från lådan + element som helhet.
Så jag skulle vilja påstå att det nog inte alltid är "fel" med en låda som andas, så länge det är medräknat att den ska det :)

typ, eller nått :D

Gjorde andningstestet och det gick ju faktiskt 8O ...

Det finns ju inga?/få kommersiella tillverkare av högtalare som klär insidan av sina högtalare...
Sen är ju frågan vilken effekt det får och vid vilka frekvenser. Jag kanske skall göra en mätning på det som bot för mitt tjafs :)
Behöver en lämplig högtalare dock, känns inte som det räcker med en sub? Kanske skall bryta ut det i en egen tråd i så fall...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-06 13:56

Det finns få kommersiella högtalartillverkare som säljer högtalare i rå MDF också...det räcker ju med ytbehandling på en sida...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-01-07 05:30

bla bla mäta någon!! :)

är helt med på MDF som sugs fast, att man kan blåsa igenom och att man bör ytbehandla

Men någon borde mäta och se vad som händer och sedan skapa en tråd och redovisa dB skillnad, frekvensgångsskillnad och annat matnyttigt så att man kan länka till den tråden så fort det blir tal om detta :) pax inte jag :lol:

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-07 12:34

HK430 skrev:bla bla mäta någon!! :)

är helt med på MDF som sugs fast, att man kan blåsa igenom och att man bör ytbehandla

Men någon borde mäta och se vad som händer och sedan skapa en tråd och redovisa dB skillnad, frekvensgångsskillnad och annat matnyttigt så att man kan länka till den tråden så fort det blir tal om detta :) pax inte jag :lol:

Varsågod. Vi kanske kan fortsätta där och inte söla ner FUKDIST-tråden för mycket med detta ganska intressanta ämne? Dessutom blir det ju i framtiden lättare att hitta till det som skrivs om det ligger i en egen tråd.
viewtopic.php?f=3&t=64966

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-11 21:56

En kort statusuppdatering!

Jag och Dan var och hämtade ett par Fukdist och filterlabbplattan från snickeriet, för att börja lyssna på ett par och utvärdera med öron.

Det ska göras lite tweaks på hur den sätts ihop. Bilden visar labbexemplaren, de är rollade med väggfärg.. så finishen får man ta med en traktorlast salt. :)
Bilagor
Fukdist och lite kaffe.jpg
Fika och Fukdist.
Fukdist och lite kaffe.jpg (34.46 KiB) Visad 21739 gånger

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2017-03-12 01:48

Snyygt! Börjar de bli klara?
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-12 02:50

Waxxarn skrev:Snyygt! Börjar de bli klara?

Tack! :)

Nu ska det väl lyssnas lite och kommas in i projektet igen. Några saker jag tycker ligger på listan:

- Tweaka filter
- När filtret är spikat, ta fram ett komponentpaket med hifikit, kanske med
- Tweaka byggprocess, förenkla
- Ordna portresonansen ( det är nog bara ett problem för nattsömnen och en "kul grej" att lösa )
- Dokumentera/skriva mer om utvecklingsprocessen

Sen finns det ju önskemål om bafflar med infräst WG och MTM-version osv.

Något som klart ger oss inspiration och energi är ju deltagandet i tråden. Blir nog läggare att sparka sig själv i baken för att komma vidare om deltagandet i tråden finns där. :)

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2017-03-12 10:49

Tummen upp
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-12 11:06

Hah, ser att jag klantar mig mer än normalt när jag sitter och nattskriver;

"- När filtret är spikat, ta fram ett komponentpaket med hifikit, kanske med"

.. kanske med vadå?

Jo, jag tänkte att man kanske skulle kunna fräsa ut PCB'er men tänkte att det ju inte nödvändigtvis behövs, få som vill ha det osv. Jaja, vi lugnar oss med att planera alltför långt och fokuserar på att lösa de närmsta grejjerna först. :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-12 11:19

Jag kan inte avgöra om det är störande att waveguiden är några millimeter mindre än mid-basen.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-12 11:30

darkg skrev:Jag kan inte avgöra om det är störande att waveguiden är några millimeter mindre än mid-basen.

Du kan istället bestämma dig för att det inte är det! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-12 11:59

Grym!
Jag saknar dig.

mawes

Inläggav mawes » 2017-03-12 13:30

:) Blir glad av att se att ni jobbar vidare med den. Jag är mycket nyfiken på era intryck nu när ni faktiskt börjar lyssna på dom.

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2017-03-12 14:19

Spännande, kul att det jobbas vidare! :D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum