Moderator: Redaktörer
philipbtz skrev:"Problemet" med Ino-högtalare är att de låter snyggt ända tills det tar stopp och då kan det vara för sent. Andra högtalare jag ägt har jag iaf ganska lätt kunna höra när de inte börjar klara av volymen.
HK430 skrev:philipbtz skrev:"Problemet" med Ino-högtalare är att de låter snyggt ända tills det tar stopp
HK430 skrev:philipbtz skrev:"Problemet" med Ino-högtalare är att de låter snyggt ända tills det tar stopp och då kan det vara för sent. Andra högtalare jag ägt har jag iaf ganska lätt kunna höra när de inte börjar klara av volymen.
Jag spelar också på ino och det är det som gör det spännande, chansa på att grejerna inte pajjarär ju ingen sport att förutse dist och eventuell bottning på andra högtalare, det håller jag med om
IngOehman skrev:HK430 skrev:philipbtz skrev:"Problemet" med Ino-högtalare är att de låter snyggt ända tills det tar stopp och då kan det vara för sent. Andra högtalare jag ägt har jag iaf ganska lätt kunna höra när de inte börjar klara av volymen.
Jag spelar också på ino och det är det som gör det spännande, chansa på att grejerna inte pajjarär ju ingen sport att förutse dist och eventuell bottning på andra högtalare, det håller jag med om
Ni skulle bara veta hur mycket energi jag lägger på att kontemplera balansgången mellan att dimensionera för att spela rent, och att säga till genom att inte göra det, innan det är för sent...
Den enda högtalare där jag avsiktigt lagt in en sorts varning via beteendet är piP, men även där har jag varit försiktig. Det märker jag genom att märka att många spelar starkare på dem än jag tycker än lämpligt.
Rekommenderar hellre en förstärkare med måttlig effekt (typ 50 W) vars klippning kan serva med varningssignal.
Min inställning är ju att den som anser sig behöva en större förstärkare till piP, behöver en större högtalare. Man skall inte ligga på gränsen. Att ligga på, eller av och till över, gränsen för en förstärkare än avsevärt ofarligare. Förstärkare lider inte av att klippa
Vh, iö
darkg skrev:Guru QM10 har ju en elektrisk klippvarnare (lysdiod), kunde en sådan vara aktuellt på fler håll kanske? Det bör väl innebära en förhållandevis blygsam merkostnad.
Elfsberg skrev:Ingvar:
Har du lust att beskriva exakt när dioder blinkar?
Jag har aldrig sett den på mitt par.
Rydberg skrev:AndreasArvidsson skrev:Rydberg skrev:Det är ju inte bara effekten som är relevant, köper man så bra högtalare förstår jag inte varför man sedan kopplar dem till halvsunkiga slutsteg parade med kinesisk biomaskiner som försteg
För att man inte är gjord av pengar och den kombinationen låter riktigt bra, men absolut har man pengar över till finelektronik så kan det bli ännu bättre.
Bra o bra, allt är ju relativt. Har man på roadmapen att "byta upp sig" kan jag förstå det men att stanna på den nivån pga av pengar, ja då har man köpt för dyra högtalare emrm. Finns personer här som lagt ut >>100kkr men som fortfarade använder sig av en kinesisk biomaskin som försteg, rent vansinne!!
Rydberg skrev:Det är väldigt stor skillnad mellan NAD208 och Bryston 28B-SST på vilket sätt de presenterar en tydlig ljudbild. Det blir bara mer och mer uppenbart ju längre man har stegen inkopplade. Båda de NAD208 jag har haft har låtit precis likadant.
En polare har ett RB1080, han sa att det blev en helt annan ordning/fokus i ljudbilden när AMP27 kopplades in, rent, klart o rappt. Men hans rb1080 är säkert också sönder? Eller han lider kanske också av "placebo"?
FBK skrev:Rydberg skrev:AndreasArvidsson skrev:För att man inte är gjord av pengar och den kombinationen låter riktigt bra, men absolut har man pengar över till finelektronik så kan det bli ännu bättre.
Bra o bra, allt är ju relativt. Har man på roadmapen att "byta upp sig" kan jag förstå det men att stanna på den nivån pga av pengar, ja då har man köpt för dyra högtalare emrm. Finns personer här som lagt ut >>100kkr men som fortfarade använder sig av en kinesisk biomaskin som försteg, rent vansinne!!
Bump igen!![]()
Satt och kollade på slutsteg och då dök denna tråd upp. Och det var intressant att det finns den synpunkten som Rydberg skriver då det finns folk här som just kör med biomaskin som försteg och har uppfattning att det inte blir bättre om man kör med ett vanligt 2-kanals försteg.
Kraniet skrev:Beror väl på vad man pratar om.
Ursprunget är väl Denon AVR-1802 som testades av LTS och då inte kunde detekteras i deras F/E-test. Efter det så har väl den allmänna inställningen varit att biorecievers är rätt så ofärgande. Men det är längesen 1802 var toppmodell
Sen om man vill va rajlerande så kan man ju vända på myntet och ifrågasätt varför folk vill köpa handbyggda småproduktionsprylar med ickke-existerande eller bristfällig kvalitetskontroll, framför en massproducerad enhet som är kvalitetskontrollerad efter marknadens mest stringenta krav.
Johan_Lindroos skrev:Kraniet skrev:Beror väl på vad man pratar om.
Ursprunget är väl Denon AVR-1802 som testades av LTS och då inte kunde detekteras i deras F/E-test. Efter det så har väl den allmänna inställningen varit att biorecievers är rätt så ofärgande. Men det är längesen 1802 var toppmodell
Sen om man vill va rajlerande så kan man ju vända på myntet och ifrågasätt varför folk vill köpa handbyggda småproduktionsprylar med ickke-existerande eller bristfällig kvalitetskontroll, framför en massproducerad enhet som är kvalitetskontrollerad efter marknadens mest stringenta krav.
Nej, så var det inte.
steveo1234 skrev:Rydberg skrev:Det är väldigt stor skillnad mellan NAD208 och Bryston 28B-SST på vilket sätt de presenterar en tydlig ljudbild. Det blir bara mer och mer uppenbart ju längre man har stegen inkopplade. Båda de NAD208 jag har haft har låtit precis likadant.
En polare har ett RB1080, han sa att det blev en helt annan ordning/fokus i ljudbilden när AMP27 kopplades in, rent, klart o rappt. Men hans rb1080 är säkert också sönder? Eller han lider kanske också av "placebo"?
Med risk för att starta brandstorm här, men, har du själv deltagit i något blint test mellan slutsteg? Dvs, hör du samma skillnad på steg när du inte vet vad som spelar?
För mig som hör mycket intressanta skillnader mellan försteg när jag vet vad som är inkopplat men inte hör någon direkt skillnad mellan elektronik när jag inte vet vad som spelar är jag bara lite nyfiken sådär på din bakgrund.
Rydberg skrev:steveo1234 skrev:Rydberg skrev:Det är väldigt stor skillnad mellan NAD208 och Bryston 28B-SST på vilket sätt de presenterar en tydlig ljudbild. Det blir bara mer och mer uppenbart ju längre man har stegen inkopplade. Båda de NAD208 jag har haft har låtit precis likadant.
Med risk för att starta brandstorm här, men, har du själv deltagit i något blint test mellan slutsteg? Dvs, hör du samma skillnad på steg när du inte vet vad som spelar?
För mig som hör mycket intressanta skillnader mellan försteg när jag vet vad som är inkopplat men inte hör någon direkt skillnad mellan elektronik när jag inte vet vad som spelar är jag bara lite nyfiken sådär på din bakgrund.
Jadå, jag har gjort flertalet blindtest. Vi byggde till och med apparater för att göra en sådan testning mycket enklare (för typ 11 år sedan).
steveo1234 skrev:Rydberg skrev:steveo1234 skrev:
Jadå, jag har gjort flertalet blindtest. Vi byggde till och med apparater för att göra en sådan testning mycket enklare (för typ 11 år sedan).
Ah ok, och jag antar att det slutade med att du faktiskt hörde skillnader blint också? Jag läser gärna om dessa testerna om det finns nerskrivet.
music4ever skrev:Ja, det brukar ju vara en "billig kinesisk surroundförstärkare" som är största problemet i folks hifi-system.
Rydberg skrev:DVD-ai skrev:Rydberg skrev:Det är ju inte bara effekten som är relevant, köper man så bra högtalare förstår jag inte varför man sedan kopplar dem till halvsunkiga slutsteg parade med kinesisk biomaskiner som försteg
Nu är väll knappast Rotel rb1080 ett "halvsunkigt slutsteg" utan snarare ett väldigt bra sådant, vist det kan bli bättre.
Har aldrig ägt rb1080 men NAD208 skulle jag klassa som halvsunkigt utan att blinka. 1090 brummar hörbart så det skulle jag kalla helsunkigt!
DVD-ai skrev:Jag hoppas verkligen att 275BEE låter bättre än 272
DVD-ai skrev:Ja jag har inte hört 275BEE tillräckligt mycket och med rätt prylar för att säga något om den
Är den minst lika bra som 218 så duger den gott för rimliga pengar, men når inte upp.
Är dern bättre än 218 (som framför allt har problem i diskanten) så är det klart positivt
DVD-ai skrev:Fostex skrev:DVD-ai skrev:Som svar på trådens toppic så måste jag nog påstå att, med mina nyfinna och egna erfarenheter i ämnet slutsteg, det är nästan oförskämt att kombinera någon variant sv pi60(s) och upp med en NAD275...
Dom låter inte bra nog...
Sakta i backarna. Syftar du på steget du lånade av mig är det Nad C272 du testat, och inte C275BEE
Jaha, jag trodde den hette 275 (inte BEE), men nu när du säger det så är det nog 272 som är korrekt
Men 272 vs 275BEE, hur stor är skillnaden ?!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster