Hur mycket trafo-brum kan godtas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vart anser du går gränsen för hur mkt brum ni tillåter från ett slutsteg?

Helt tyst med örat mot chassit
13
19%
Lite brum med örat mot chassit
20
29%
När man börjar höra brummet 10-20 cm från slutsteget
9
13%
När man börjar höra brummet 50 cm från slutsteget
13
19%
När man börjar höra brummet 1 meter från slutsteget
7
10%
När man börjar höra brummet 2 meter från slutsteget
2
3%
När man börjar höra brummet vid lyssningsplatsen
4
6%
Annat svar
1
1%

Antal röster : 69

Användarvisningsbild
music4ever

Hur mycket trafo-brum kan godtas?

Inläggav music4ever » 2016-12-31 04:58

På riktigt kraftiga slutsteg så finns det oftast ett litet mekaniskt brum från trafon.
Det jag undrar är, hur mycket mekaniskt brum anser ni är godtagbart för ett high-end slutsteg i toppklass?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Hur mycket trafo-brum kan godtas?

Inläggav darkg » 2016-12-31 05:38

Jag ställer mig den frågan nu; det brummade subjektivt skithögt från ett icke massivt slutsteg (Sentec PA8). Det blev bättre med en DC-fälla, men inte bra nog - tänkte jag. Men det var när det var natt och tyst omkring. Jag vill fortfarande få ner brummet, men dagtid med lite pling och plong stör det inte, så frågan är hur viktigt det är egentligen. Röstade 1m. Hörs det inte när man står bredvid kan det faktiskt kvitta...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-31 17:24

Svaren på frågorna måste kompletteras med akustisk omgivning. Det är väldigt stor skillnad beroende på efterklangstid och bakgrundsbuller i rummet, så om man talar om en gräns för reklamation så måste man hitta på något mer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2017-01-01 11:08

En helt brumfri transformator är nästan inte möjligt om vi pratar om klassiska 50Hz järnkärnetransformatorer, det kanske existerar någon väldigt fint ingjuten typ som man kan lägga örat mot men det är inget jag träffat på. Höjningen från 220V till 230V förorsakade att en del äldre apparater fick en klart högre mekanisk brumnivå, ju närmare mättning man ligger desto känsligare blir trafon för DC på nätet. Jag hade en del mindre apparater som blev brummiga efter höjningen till 230V på 90-talet, som tur var gick det att koppla om en del internt till 240V då trafon hade uttag för flera nätspänningar.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-01-01 15:42

Det är värre om man får det mekaniska brummet ut i högtalarna men man kan leva med om brummet kommer i från slutsteget men säg 25cm till 1 meter i från steget. inte mera än det .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-01 15:47

Jag vill kunna lägga örat mot chassit utan att kunna detektera något brum.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-01-02 13:48

petersteindl skrev:Jag vill kunna lägga örat mot chassit utan att kunna detektera något brum.

Finns det något kraftigare slutsteg (500+ watt) som är utan brum?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-02 16:54

music4ever skrev:
petersteindl skrev:Jag vill kunna lägga örat mot chassit utan att kunna detektera något brum.

Ja, de jag använder. Det är ICEpower 1000 Watt med switchad nätdel.

I min DAC har jag en toroidtransformator som har kärnmaterial i gammal vanlig hederlig bondplåt som trafotillverkarna kallar det och den tål mättnad och det blir ingen magnetostriktion. (Magnetmaterialet har lågt Q-värde vilket ger stora transformatorer med stor vikt för samma VA. Sedan har de större förluster i tomgång än material med högt Q-värde vilket gör att de blir lite varmare.)

Sedan sker banklindning och ugnsimpregnering och de bakas in i en plastmassa och trafon blir innesluten i en stålskål. Den trafon brummar inte. Den brummar aldrig.

Sedan gjorde jag transformatorer på 1500 kVA och på 5000 kVA på samma sätt. De brummar inte heller och tål DC på nätet utan brum och de tål att gå i mättnad. Det tog mig ungefär 2 år att utveckla denna traf tillsammans med transformatortillverkare. Det var bara en person i världen som klarade detta och som kunde förklara varför brum uppstår i transformatorer. Jag frågade hur många transformatortillverkare som helst och det var bara en massa dösnack. Det var runt 1990 som jag träffade en trafotillverkare på en industrimässa i Älvsjö och han hade företaget Microtraf. Han hette Olsson i efternamn om jag minns rätt och jag har aldrig mött hans like bland transformatortillverkare. Deras företag låg i Växjö. Han är nog över 70 år idag och han sålde företaget för 10-15 år sedan.

Idag ser jag switchade nätdelar som den bästa lösningen och då blir problematiken helt annorlunda.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-01-02 17:40

petersteindl skrev:
music4ever skrev:

I min DAC har jag en toroidtransformator som har kärnmaterial i gammal vanlig hederlig bondplåt som trafotillverkarna kallar det och den tål mättnad och det blir ingen magnetostriktion. (Magnetmaterialet har lågt Q-värde vilket ger stora transformatorer med stor vikt för samma VA. Sedan har de större förluster i tomgång än material med högt Q-värde vilket gör att de blir lite varmare.)

Sedan sker banklindning och ugnsimpregnering och de bakas in i en plastmassa och trafon blir innesluten i en stålskål. Den trafon brummar inte. Den brummar aldrig.

Sedan gjorde jag transformatorer på 1500 kVA och på 5000 kVA på samma sätt. De brummar inte heller och tål DC på nätet utan brum och de tål att gå i mättnad. Det tog mig ungefär 2 år att utveckla denna traf tillsammans med transformatortillverkare. Det var bara en person i världen som klarade detta och som kunde förklara varför brum uppstår i transformatorer. Jag frågade hur många transformatortillverkare som helst och det var bara en massa dösnack. Det var runt 1990 som jag träffade en trafotillverkare på en industrimässa i Älvsjö och han hade företaget Microtraf. Han hette Olsson i efternamn om jag minns rätt och jag har aldrig mött hans like bland transformatortillverkare. Deras företag låg i Växjö. Han är nog över 70 år idag och han sålde företaget för 10-15 år sedan.

Idag ser jag switchade nätdelar som den bästa lösningen och då blir problematiken helt annorlunda.

Med vänlig hälsning
Peter

Mannen du pratar om heter Jan Olsson och jobbade på Tramicro (med moderbolag Micropower) i Växjö. På senare år så har Jan jobbat som konsult (Jan har även konstruerat våra transformatorer) och jag håller med om att han är en mycket duktig konstruktör. Nyligen beslutade Micropower tyvärr (att efter 25 år) lägga ner sin verksamhet av lindade enheter. Verksamheten är numer såld till Noratel.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-01-02 18:19

petersteindl skrev:
music4ever skrev:

Även min Grendel på 700W (med switchad nätdel) är helt befriad från brum. Hade tidigare en McCormack DNA-1 dlx som brummade nå´t fruktansvärt, det mekaniska brummet hördes 5-6 meter bort. Skulle aldrig acceptera något liknande igen.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2017-01-02 19:01

petersteindl skrev:Sedan gjorde jag transformatorer på 1500 kVA och på 5000 kVA på samma sätt. De brummar inte heller och tål DC på nätet utan brum och de tål att gå i mättnad.
Med vänlig hälsning
Peter

Jag skulle gärna se och Lyssna på en 1500kVA Transformator som inte ger något ljud ifrån sig vid 1dm avstånd. Har fipplat en del med Jämtkrafts Transformatorer på ca 100kVA och de brummar på ganska så friskt :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2017-01-02 19:29

Det skulle minst sagt vara intressant att få förklarat hur transformatorn tål att gå i mättnad, normalt går ju säkringen då. Hur han lyckades besegra magnetostriktionen är något av en sensation om det vore sant. Jag betvivlar inte att han lyckades få fram en tyst transformator men dessa förklaringar tror jag inte på. Jag tippar på att han använde de klassiska metoden att öka kärnans area för att minska flödestätheten, då får man automatiskt högre marginaler innan det börjar brumma hörbart, för brummar gör alla transformatorer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-02 19:40

Lazyworm skrev:
petersteindl skrev:Sedan gjorde jag transformatorer på 1500 kVA och på 5000 kVA på samma sätt. De brummar inte heller och tål DC på nätet utan brum och de tål att gå i mättnad.
Med vänlig hälsning
Peter

Jag skulle gärna se och Lyssna på en 1500kVA Transformator som inte ger något ljud ifrån sig vid 1dm avstånd. Har fipplat en del med Jämtkrafts Transformatorer på ca 100kVA och de brummar på ganska så friskt :)

:D Det skall naturligtvis vara 1,5 kVA (1500 VA) och 5 kVA (5000 VA).

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-02 19:49

petersteindl skrev:
music4ever skrev:

....
Jag frågade hur många transformatortillverkare som helst och det var bara en massa dösnack. Sedan gjorde jag transformatorer på 1500 kVA och på 5000 kVA på samma sätt. De brummar inte heller och tål DC på nätet utan brum och de tål att gå i mättnad. Det tog mig ungefär 2 år att utveckla denna traf tillsammans med transformatortillverkare. Det var bara en person i världen som klarade detta och som kunde förklara varför brum uppstår i transformatorer.

Med vänlig hälsning
Peter

Fråga, vad använde du trafos på 1500 kVA å 5000 kVA till . . . typ ? 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-02 20:18

Du är för sent ute. . . typ. 8) :wink: :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-02 20:37

:D :D :D, blev lite störd/avbruten under författandet å kollade inte innan skick . . . typ. :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-01-03 03:51

Man kan faktiskt fråga sig vad poängen är med en jakt på en tusendels bättre THD, som inte hörs, samtidigt som slutsteget brummar hörbart. :?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-03 04:57

music4ever skrev:Man kan faktiskt fråga sig vad poängen är med en jakt på en tusendels bättre THD, som inte hörs, samtidigt som slutsteget brummar hörbart. :?

:D +1 8O

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-01-03 10:28

music4ever skrev:Man kan faktiskt fråga sig vad poängen är med en jakt på en tusendels bättre THD, som inte hörs, samtidigt som slutsteget brummar hörbart. :?

Visst. Det är många parametrar att ta hänsyn till förutom dist-siffror in absurdum.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-01-03 11:25

Trafobrum är ett mycket vanligt gissel. Det gäller såväl Toroid samt "vanliga" EI trafos. Det finns två huvudtyper av brum, dels mekaniskt som även ofta förstärks av chassieplåten speciellt om den är av stålplåt och inte aluminium. I bla rörförstärkare kan även inducerat brum från nättrafon tas upp av närliggande utgångstrafos och då bli hörbar i högtalarna, mindre bra! När vi konstruerade chassiet till Audion Silver Night MK 2 monterade vi transformatorerna i olika plan dvs nättoroiden på chassiets ovansida samt utångstransformatorerna på undersidan genom detta förfarande erhöll vi icke endast eliminering av ev trafofält utan även ett mer hanterbart totalstorlek på förstärkaren, Förstärkaren var även utförd i aluminiumplåt vilket minskade risken högst betydligt för mekaniskt trafobrum. Nackdelen med aluminium är plåtens mjukhet, vilken kan göra förstärkaren känslig för omild behandling vid bla transporter. För att lösa en del av detta ev problem fungerade även utgångstransformatorerna som som support av chassiet då den infoldande undre kanten vilade mot trafons toppsida. Det gället att tänka på allt ibland!
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-01-04 17:36

Borde det inte gå att skapa inkapslade trafon där brum dämpas? Jag förstår faktiskt inte hur detta kan vara ett problem 2017. 8O

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-04 19:24

music4ever skrev:Borde det inte gå att skapa inkapslade trafon där brum dämpas? Jag förstår faktiskt inte hur detta kan vara ett problem 2017. 8O

Det gör inte de som bygger switchade nätdelar heller. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-05 00:23

Nu måste jag gå ner o lägga örat mot min NAD 208, iofs bara 250 W, eller vad de beskriver det som, men jag har aldrig hört det, bara musiken det producerar. Någon som sitter närmare sin 208? Hör man något med örat mot?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-01-05 08:52

Min 208 är också väldigt tyst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-05 14:09

Värmde ena örat mot min en stund nu och kan bara konstatera att jag inte hör något. Behöver ju inte betyda att den inte låter, men stör gör det verkligen inte.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-01-06 04:34

Ja, vill minnas att min 208 var väldigt tyst.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-01-07 10:53

music4ever skrev:Borde det inte gå att skapa inkapslade trafon där brum dämpas? Jag förstår faktiskt inte hur detta kan vara ett problem 2017. 8O

50 Hz är inte enkelt att skärma bort, dessutom riskerar värmen att öka i trafon, det är inte bra.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-07 16:37

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-08 10:13

Jag placerade SD-fötter under slutstegets dito. Det svaga "brummet", eller snarare en lite högre frekvens än "brum", försvann nästan helt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-01-19 02:53

Svante skrev:Svaren på frågorna måste kompletteras med akustisk omgivning. Det är väldigt stor skillnad beroende på efterklangstid och bakgrundsbuller i rummet, så om man talar om en gräns för reklamation så måste man hitta på något mer.

Rummet har låg efterklang, bakgrundsbuller är lågt (lägenhet i "stad" men är förvånansvärt tyst på kvällarna) och brummet hörs tydligt vid tysta partier vid lyssningsplatsen och man kan även höra lite vid svaga partier.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi