Moderator: Redaktörer
Retorisk fråga? Nu har jag inte kontrollerat medlemslistan med namn, men vad jag känner till så är nog PeterSteindl unik på forumet med sin kunskap, och då väl? inte minst med kombinationen av DAC-konstruktör och besittande med djup kunskap i "psykoakustik".Vilken Peter menar du?
galder skrev:Retorisk fråga? Nu har jag inte kontrollerat medlemslistan med namn, men vad jag känner till så är nog PeterSteindl unik på forumet med sin kunskap, och då väl? inte minst med kombinationen av DAC-konstruktör och besittande med djup kunskap i "psykoakustik".Vilken Peter menar du?
galder skrev:Retorisk fråga? Nu har jag inte kontrollerat medlemslistan med namn, men vad jag känner till så är nog PeterSteindl unik på forumet med sin kunskap, och då väl? inte minst med kombinationen av DAC-konstruktör och besittande med djup kunskap i "psykoakustik".Vilken Peter menar du?
Var tvungen att lyssna lite på MQA-kodad musik. Lyssnade via Tidal. Fann ingen musik jag har något ljudminne av, alltså musik jag känner igen, lyssnar på normalt. Fann dock Lycke Li där MQA/master och hifi/CD-kvalitet låg bredvid varandra, vilket underlättade jämförande lyssning. Tidal visar Master resp. HiFi beroende på vilket man lyssnar på, så går man bort sig mellan valen så kan man ju snabbt kontrollera detta.
Min helt ovetenskapliga korta lyssningsjämförelse gav mig en uppfattning om att jag upplevde en skillnad. Ett försök till beskrivning av skillnaderna skulle bli något som att med HiFi, så lät det lite vasst, lätt obehagligt, medans med Master så var det lugnare och behagligare och dessutom en viss förskjutning av instrumentnivåerna konstigt nog.
Känslan av lite lugnare och behagligare upplevelse via Master tyckte jag mig också uppleva med andra artister där jag kunde växla mellan de olika formaten.
Om jag skulle kunna detektera skillnaderna blint? Under hög koncentration av tonaliteten, så tror jag det, så pass stor upplevde jag skillnaden.
Var vänlig och slå nu inte ihjäl mig verbalt.
Skulle nu detta visa sig vara sant, så är väl detta en tja, mindre revolution?
Jag är i varje fall ödmjuk i förhållande till detta format, då jag fullständigt saknar kunskap att tekniskt förstå detta. Men delar av vad jag har läst tycker jag verkar vara trovärdigt.
Svante skrev:galder skrev:Retorisk fråga? Nu har jag inte kontrollerat medlemslistan med namn, men vad jag känner till så är nog PeterSteindl unik på forumet med sin kunskap, och då väl? inte minst med kombinationen av DAC-konstruktör och besittande med djup kunskap i "psykoakustik".Vilken Peter menar du?
Nja Piotr går inte av för hackor han heller...
Systemet beskrivs som så att om man tar ett helt vanligt musikstycke på godtycklig CD och MQA-kodar signalen från denna CD och MQA-dekodar samma signal så blir slutresultatet skyhögt mycket bättre än utgångsmaterialet på CD.![]()
Och, även om man inte MQA-dekodar signalen så är den ändå bättre än utgångsmaterialet på CD.
Svante skrev:petersteindl skrev:...Wiki skrev:MQA utilises a novel digital sampling technology that is capable of capturing extremely fine timing information accurately, down to the microsecond level, which Meridian claims is not possible with conventional techniques, even at high sample rates.
Den som begriper sampling skriver inte så. CD-systemet (vanlig 44/16-PCM) kan upplösa ändelser ner till några tiondels nanosekunder.
galder skrev:Svante du gillar inte MQA? vad ifrågasätter du med det tekniska utförandet?
Max_Headroom skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:...
Den som begriper sampling skriver inte så. CD-systemet (vanlig 44/16-PCM) kan upplösa ändelser ner till några tiondels nanosekunder.
Hur då? Hur kan man ha en upplösning på några 10-delsnanosekunder med en samplingsfrekvns på 44100Hz? Att man kan få med vissa saker förstår jag, men det kan ju knappast gälla generellt? Eller har jag blivit helt galen?
Att det som citeras från "Wiki" är humbug förstår jag dock. (fast jag kanske int förstår det av rätt orsaker....)
... och gör det sämre (men det "funkar") om man inte har en speciell dekoder. Det gör att många kommer att lyssna på en försämrad kvalitet.
Rydberg skrev:Varför är ni så avigt inställda till MQA? Meridian var företaget som tog MLP för DVD-Audio så den firman verkar veta vad de pysslar med.
sportbilsentusiasten skrev:Rydberg skrev:Varför är ni så avigt inställda till MQA? Meridian var företaget som tog MLP för DVD-Audio så den firman verkar veta vad de pysslar med.
För att det är en bluff så klart.
Jag o andra har vid flera oberoende demos begärt att Meridian demar MQA mot andra filformat men konsekvent vägrat. Säger väl allt...
galder skrev:Svante... och gör det sämre (men det "funkar") om man inte har en speciell dekoder. Det gör att många kommer att lyssna på en försämrad kvalitet.
Vad får dig att påstå enligt ovan att det skulle bli en försämrad kvalitet? Utan dekoder så har du ju CD-kvalitet.
Svante skrev:galder skrev:Svante... och gör det sämre (men det "funkar") om man inte har en speciell dekoder. Det gör att många kommer att lyssna på en försämrad kvalitet.
Vad får dig att påstå enligt ovan att det skulle bli en försämrad kvalitet? Utan dekoder så har du ju CD-kvalitet.
Är du säker på att det är så?
Efter vad jag såg i en bild tidigare i tråden från patentet tror jag det var så lagrar man inte 16 bitar ljudinformation i 16-bitsströmmen. Faktum är att (igen om det är som jag tror) om man ska lagra något annat än vanlig 16-bits PCM i en 16-bitsström, utan några sidokanaler, så MÅSTE man stjäla av bitarna för att få fram den extrainformation som de vill ha fram. De stulna bitarna som används till annat kommer att ge en störning som liknar (men inte är) vitt brus, som läggs till signalen.
Men igen, om någon förklarar för mig hur informationen förs över på annat sätt så ger jag mig.
Max_Headroom skrev:Hur då? Hur kan man ha en upplösning på några 10-delsnanosekunder med en samplingsfrekvns på 44100Hz? Att man kan få med vissa saker förstår jag, men det kan ju knappast gälla generellt?
galder skrev:Länk video nr 2 "ned farbrorn"
https://m.youtube.com/watch?v=T5o6XHVK2HA
Nu har tråden blivit riktigt intressant på min ära.
Man får tacka.
Tips på vad man som lekman kan läsa på lite om detta mottages tacksamt.
Piotr skrev:Vid samma mätuppställning och oscilloscopet ställt i "persistance mode" dvs. alla resultat sparas och målas upp på varandra, kan man inte se några som helst problem med en endaste puls trots att tusentals pulser mäts upp. Dvs. det finns ett fix delay (omvandlarkedjans "round tip" delay aka latency) mellan att den rektangulära pulsen dyker upp på ingången av ADC tills den kommer ut på DAC. Ingen förlust av info i tidsdomän.
Svante skrev:Spoiler:Visa
Piotr skrev:Vid samma mätuppställning och oscilloscopet ställt i "persistance mode" dvs. alla resultat sparas och målas upp på varandra, kan man inte se några som helst problem med en endaste puls trots att tusentals pulser mäts upp. Dvs. det finns ett fix delay (omvandlarkedjans "round tip" delay aka latency) mellan att den rektangulära pulsen dyker upp på ingången av ADC tills den kommer ut på DAC. Ingen förlust av info i tidsdomän.
Detta tål att belysa gnuttans mer i detalj för de som ev. inte hänger med.
Det jag säger är att eftersom scopet triggar på den rektangulära pulsen som är input, och att den lågpassfiltrerade pulsen efter DAC hamnar på samma tidsintervall varje gång, är detta bevis för att systemet fixar upplösning i tidsdomän som är vansinnigt mycket bättre än 22.6us dvs 1/44100.
Om det vore så att all tidsinformation skulle tvingats till att ligga på något av dessa specifika 1/44100 sampletillfällen per sekund, ja då skulle man se en spridning av den utgående pulsen (från DAC) över ett tidsfönster om just 22.6us.
Bill50x skrev:Alltså, jag fattar nada. Är det bra eller dåligt?
Piotr skrev:Piotr skrev:Vid samma mätuppställning och oscilloscopet ställt i "persistance mode" dvs. alla resultat sparas och målas upp på varandra, kan man inte se några som helst problem med en endaste puls trots att tusentals pulser mäts upp. Dvs. det finns ett fix delay (omvandlarkedjans "round tip" delay aka latency) mellan att den rektangulära pulsen dyker upp på ingången av ADC tills den kommer ut på DAC. Ingen förlust av info i tidsdomän.
Detta tål att belysa gnuttans mer i detalj för de som ev. inte hänger med.
Det jag säger är att eftersom scopet triggar på den rektangulära pulsen som är input, och att den lågpassfiltrerade pulsen efter DAC hamnar på samma tidsintervall varje gång, är detta bevis för att systemet fixar upplösning i tidsdomän som är vansinnigt mycket bättre än 22.6us dvs 1/44100.
Om det vore så att all tidsinformation skulle tvingats till att ligga på något av dessa specifika 1/44100 sampletillfällen per sekund, ja då skulle man se en spridning av den utgående pulsen (från DAC) över ett tidsfönster om just 22.6us.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster