Håller med.

Som den person som sedan 70-talet påpekat detta att man bör lacka lådor då mdf och de flesta andra trämaterial läcker, känner jag att jag i detta skede av diskussionen även vill göra en insats för att moderera och sätta problemet i proportion och perspektiv.
Jag har förstås gjort massor av mätningar (för länge, länge sedan) för att få en uppfattning om problemets storlek. Och med dessa som utgångspunkt vill jag säga att problemet inte skall varken glömmas eller överdrivas. Det är också viktigt att förstå att det inte kan kvantifieras till "man förlorar 0,? dB" om man inte lackar lådan.
Det beror ju på både den specifika lådan men också konstruktionen i övrigt. Så det finns inget enkelt svar.
Märkbarheten av och problemet med "träläckage" blir även väsentligt större för t ex en orgelpipa än för en högtalare. Det beror på de höga godhetstalen för orgelpipor samt att detta även är en av de önskade egenskaperna i pip-fallet. Orgelpipfallet alltså. Resonansen är önskvärd och en egenskap som i hög grad bestämmer pipans karaktär. Förlorar man lite resonansvillighet så dör instrumentet lite.
För högtalare gäller inte alls samma sak - där är ju grundönskemålet att högtalaren skall vara död (inte bidra med egna fördröjda ljud utan bara återge det som matas in) och om förefintliga Q-värden tappar lite (t ex Qh) så renderar det nästan bara en hörbar effekt i form av en nivåförlust. Nu är förvisso förlusten lite speciell eftersom den sker i form av ett läckage in i en (speciellt vid lite högre frekvenser) halvt motfasig värld (det utanför lådan). Så man förlorar även ljud på grund av den destruktiva summationen.
Men igen - det är inte en så stor förlust som man kanske kan tro.
Och ändå: Men för helskotta - lacka lådorna, bara gör't!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).