Moderator: Redaktörer
XYZ skrev:Vilket kopieringsskydd??? Alla mina CD är original och köpta i en butik i Sverige!
XYZ skrev:Hetsporren skrev:Låter nästan som att det är mästerverkets kopieringsskydd som ställer till det för din nya Marantz-spelare?
Vilket kopieringsskydd??? Alla mina CD är original och köpta i en butik i Sverige!
XYZ skrev:Men då återsytår inget annat än att lämna tillbaka CD-spelaren eller?
Man kan inte acceptera CD-spelare som inte klarar av nya skivor!
Naqref™ skrev:Edit: I o m att den är kopieringsskyddad så är det definitionsmässigt ingen CD och därför finns inga referenser till CD eller ens CD-loggan på dessa skivor.
JML2005 skrev:Men det roliga eller tragiska är att det går utmärkt att rippa/kopiera dessa skivor utan problem!
XYZ skrev:
Problemet är att jag bor i Malmö och Reference Audio ligger i Sthlm
XYZ skrev:Är det inte bättre att byta denna CD-spelare till en annan från någon annan tillverkare? Min tidigare Marantz CD-57 hade inga problem med kopieringsskydd. (Om det nu beror beror på det).
XYZ skrev:1 Jag har hittat en till skiva i min samling som har "copy control technology". Det är en Weeping Willows - Presence. Den fungerar dock utan problem.
2 Om jag köper en ny CD i en fysisk butik - är butiken skyldig att ta tillbaka köpet om skivan inte fungerar i min CD-spelare? Vad händer om säljaren stoppar skivan i sin CD-spelare och den fungerar där?
3 Om jag köper en skiva via internet, är det samma princip där dvs att jag kan alltid returnera den? Jag tittade på Coldplay X&Y på Cdon.com men där finns ingen info om att den har "copy control". Var kan jag se om en skiva har "copy control" när jag handlar via internet?
4 Kan jag köpa Coldplay CD utan "copy control"? (Jag tänker inte hålla på och bränna. Har inte gjort det innan och har inga planer på att börja med det).
CDON skrev:KOPIERINGSSKYDD
Om kopieringsskydd
Kopieringsskydd är ett sätt för skivbolaget att begränsa olovlig kopiering av deras produkter och det finns ett par olika teknologier som används. Beslutet att kopieringsskydda en produkt ligger hos skivbolaget, vi som återförsäljare är inte delaktiga i det beslutet.
Det är tyvärr svårt för Internetbutiker, det gäller såväl CDON.COM som alla andra, att märka upp alla kopieringsskyddade produkter, då vi i de flesta fall inte vet om den är kopieringsskyddad förrän produkten kommer till vårt lager. Även då kan det vara svårt att uppfatta eftersom märkningen i många fall är svår att upptäcka på konvolutet.
Flertalet produkter på CDON.COM läggs upp till försäljning en tid innan säljstart och det är tyvärr sällan skivbolagen uppger om en ny produkt är kopieringsskyddad eller ej i den förhandsinformation de lämnar om nya produkter.
Musikbranschen arbetar på att förbättra dessa rutiner och ska enligt uppgift bli bättre på att informera återförsäljarna under 2004/2005. När vi får information om kopieringsskydd inför att en skiva läggs upp till försäljning kommer vi givetvis att visa denna information på berörda produkter i vår webbshop.
En generell regel är att de flesta nya utgivelser på ett s.k. ”major”-bolag, dvs. EMI, Sony, BMG, Universal och Warner, har någon typ av kopieringsskydd. S.k. ”indie”-bolag (mindre skivbolag) har mer sällan kopieringsskydd på sina produkter men även här ser vi att allt fler börjar använda sig av teknologin.
Vi arbetar på att bli bättre på att informera om kopieringsskydd men vi är helt beroende av hjälp från de skivbolag som producerar varorna vi säljer. Skulle du som kund upptäcka att en vara vi säljer är kopieringsskyddad men att vi saknar information om det så är vi tacksamma om du vill skicka ett meddelande till vår kundtjänst
Om du skulle vilja returnera en produkt du beställt från CDON.COM som visar sig vara kopieringsskyddad utan att vi upplyst om detta i webbshopen så kan du givetvis returnera den kostnadsfritt, kontakta kundtjänst
XYZ skrev:Är det jag som är dum eller?
"Kopieringsskydd är ett sätt för skivbolaget att begränsa olovlig kopiering av deras produkter"
Om jag ska spela en original-CD, då måste det vara fel på skivan om den inte går att spela?
XYZ skrev:Idag köpte jag för säkerhets skull en ny CD-skiva med Coldpay X&Y
på Rocks. Samma hackande även på denna skiva! Nu är det i alla fall klarlagt att det var inte något fel på min tidigare CD-skiva. Nu får någon ta ansvar för detta annars tar jag jag kontakt med Aftonbladet, Sydsvenska Dagbladet och gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.
XYZ skrev:lucifer skrev:Jag fick hem min Marantz cd 5001 idag. Nu citerar jag bruksanvisningen:
"Avspelning av kopieringsskyddade CD.
Vissa kopieringsskyddade CD överensstämmer eventuellt inte med vedertagna standarder. Dessa är specialskivor och kan inte spelas i CD5001."
Du har alltså köpt en specialskiva - inte en CD![]()
Själv hade jag ingen sådan men frugans kopieringsskyddade Kent-platta funkade dock utmärkt (tydligen en CD). Skulle jag köpa en får den väl plågas i dvd:n
Att skicka Sverker på skivindustrin är för övrigt ett lysande förslag. Om han får några mejl om problemet tar han nog upp det.
Jag har köpt exakt likadana skivor som alla andra Coldplay X&Y köpare i Sverige!
Har du också fått en RC5400CD fjärrkontroll till din 5001?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster