Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:arkman skrev:I går spelade jag in (rippade) en låt från Tidal. Både den MQA kodade versionen och en version där jag stängt av MQA dekodern i Tidal. Det var tydliga skillnader i frekvensspektrat mellan dom. Jag jämförde också mot den version som jag har på CD och det skilde sig också från dom båda rippade filerna. Om skillnaden beror på annan mastring eller om det beror på MQA kodningen kan jag inte bedöma.
Ja du ser..
Att CD'n skiljer sig kan man ju inte lasta Meridian för, det kan ju vara vilken utgåva/master som helst.
Om spektrum (i audiobandet dvs. under ca 20kHz) skiljer sig i samma fil med MQA på/av indikerar det riktiga fulknep.
Tänker mig dock att så dumma kan dom inte vara, det är ju bara en tidsfråga innan någon upptäcker det och tapetserar hela internet med resultatet..
galder skrev:Nej, så gör inte jag. I de fall det finns samma CD i två olika utföranden CD och MQA kodat, vilket du kan hitta om du väljer respektive artist. Jag har inte lyssnat på MQA utförandet utan dekoder, utan som sagt endast jämfört med motsvarande CD.
arkman skrev:Piotr skrev:arkman skrev:I går spelade jag in (rippade) en låt från Tidal. Både den MQA kodade versionen och en version där jag stängt av MQA dekodern i Tidal. Det var tydliga skillnader i frekvensspektrat mellan dom. Jag jämförde också mot den version som jag har på CD och det skilde sig också från dom båda rippade filerna. Om skillnaden beror på annan mastring eller om det beror på MQA kodningen kan jag inte bedöma.
Ja du ser..
Att CD'n skiljer sig kan man ju inte lasta Meridian för, det kan ju vara vilken utgåva/master som helst.
Om spektrum (i audiobandet dvs. under ca 20kHz) skiljer sig i samma fil med MQA på/av indikerar det riktiga fulknep.
Tänker mig dock att så dumma kan dom inte vara, det är ju bara en tidsfråga innan någon upptäcker det och tapetserar hela internet med resultatet..
Jag valde ett album som gavs ut för ca en månad sedan så det borde inte finnas några andra utgåvor, fast dom kan förstås ha gjort olika masters för olika marknader.
Jag ska kanske tillägga att jag använde "Audacity" när jag jämförde frekvensspekta på låtarna, alltså jag tittade bara på dom i digitalt format.
arkman skrev:Svante skrev:Det är väl värt att notera också att den extrema tidsupplösningen som det talas om att örat har handlar just bara om när man har en tidsskillnad mellan öronen. Man har absolut inte den upplösningen när det handlar om att höra när ett trumslag kommer, och man blir inte störd av en för-ringning i ett FIR-filter bara för att ringningen kommer inom de där 5-10 µs:erna. Det blir ju samma ringning i båda kanalerna, så det uppstår ingen skillnad mellan öronen. En eventuell påverkan av kortvarig art, när den kommer synkront i de båda kanalerna märker man snarast i frekvensdomänen, det blir om något klangligt olika. Och om den där vågformen med för-ringningar har samma spektrum i det hörbara området som en utan för-ringningar så hörs då ingen skillnad.
Som jag förstått de så är för-ringningar något som Meridan jobbat med att minska under ganska lång tid. Meridian använder sig av en teknik som kallas ”apodizing” i sina filter (tror att det är samma sak som ”Minimal fas”). Det verkar som MQA innehåller en vidareutveckling av den filtertekniken så ifrån Meridians perspektiv så verkar det ganska viktigt att minska för-ringningarna.
En fråga: Vid viken frekvens är dessa ringningar synliga om man antar att det är 16/44.1 som används? Kommer ringningarna att synas över hela frekvensregistret eller är det begränsat till vissa frekvenser i närheten av den punkt där filtret ”greppar in”?
Piotr skrev:Men om vi pratar om samma album så måste det väl ändå vara fråga om samma mix och master?
Huruvida ljudet skulle ändras hörbart för att man konverterar en 24/192 till 16/44.1 kan man diskutera... och jesus vad det HAR diskuterats.
Svante skrev:arkman skrev:Piotr skrev:
Ja du ser..
Jag valde ett album som gavs ut för ca en månad sedan så det borde inte finnas några andra utgåvor, fast dom kan förstås ha gjort olika masters för olika marknader.
Jag ska kanske tillägga att jag använde "Audacity" när jag jämförde frekvensspekta på låtarna, alltså jag tittade bara på dom i digitalt format.
"This thread is useless without pics". Om du visar spektra för oss så får vi mer underlag att diskutera. Om det skiljer synligt i spektra under 20 kHz, så har MQA gjort fel. Skillnaden man hör är då felet.
rqu skrev:Jag tycker formatet är dåligt för streaming. Eftersom man ändå kan tala om att man kan ta emot en högre bitrate när man börjar streama, så varför då ha ett format där merparten av bitarna är okomprimerade? Välj då FLAC med hög bitrate för hög kvalitet. Om man inte vill ha hög bitrate, skicka då vanlig okomprimerad CD eller FLAC-komprimerad CD.
galder skrev:Nej, så gör inte jag. I de fall det finns samma CD i två olika utföranden CD och MQA kodat, vilket du kan hitta om du väljer respektive artist. Jag har inte lyssnat på MQA utförandet utan dekoder, utan som sagt endast jämfört med motsvarande CD.
galder skrev:Verkar var svårt att få in att de har använt annan teknik för att skapa bättre ljud än högre bitrate, så det är ingen lösning.
Jag har inte sagt att mitt lyssningsförfarande är okritiskt, men duger för mig. Det enda möjliga sättet för mig att jämföra.
Vi får väl avvakta tills vi får se seriösa tester om det kan ge mer info.
Själv väntar jag otåligt på att hela Tidals katalog skall bli kodad med MQA-formatet. Plus att MQA snart också kommer att införas på Android-appen.
galder skrev:Verkar var svårt att få in att de har använt annan teknik för att skapa bättre ljud än högre bitrate, så det är ingen lösning.
rqu skrev:Jag tycker formatet är dåligt för streaming. Eftersom man ändå kan tala om att man kan ta emot en högre bitrate när man börjar streama, så varför då ha ett format där merparten av bitarna är okomprimerade? Välj då FLAC med hög bitrate för hög kvalitet. Om man inte vill ha hög bitrate, skicka då vanlig okomprimerad CD eller FLAC-komprimerad CD.
galder skrev:Nej så går det sjäkvklart inte till vid kodning av MQA. Hur finns beskrivet av Stuart.
Delcitat från Tidal
TIDAL has partnered with MQA (Master Quality Authenticated) to deliver guaranteed master-quality recordings directly from the master source - an audio experience that the artist intended.
We will continue to add more master-quality content over time.
galder skrev:Jag har inte sagt att mitt lyssningsförfarande är okritiskt, men duger för mig. Det enda möjliga sättet för mig att jämföra.
Svante skrev:galder skrev:Jag har inte sagt att mitt lyssningsförfarande är okritiskt, men duger för mig. Det enda möjliga sättet för mig att jämföra.
Men hallå?
Jag skulle vilja veta vad sin(1,43)+ln(3,54)-tan(8,2) är, men jag har bara en miniräknare med de fyra räknesätten. Men om jag knappar in 1,43+3,54-8,2 så får jag -3,23, så det blir nog -3,23. Det är kanske fel, men det duger för mig. Det är iaf det enda jag kan räkna ut.
Rydberg skrev:Det där var väl ändå en ovanligt korkad jämförelse?
rqu skrev:Jag skulle vilja ha LTS-versioner av alla låtar istället. Där man utgått från en master i hög kvalitet där man på skolboksmässigt sätt samplar ner till CD. Utan att peta så förbenat och komprimera. Det skulle också uppfattas som bättre av många tror jag. Lite svårt att sälja in kanske? En checkbox för LTS, så strömmar oförvaskad musik ut från Tidal istället...
Intressant. Går det att Masvisa dom två olika versionerna? Mindre starkt kan det betyda mindre kompression? Om man när man kodar med MQA verkligen petar mindre i mastern är det i alla fall inte så dumt.Rydberg skrev:Testade för övrigt själv att spela samma Doors-skiva i hifi- och i masterkvalitet; hifi-spåret upplevde jag som varandes betydligt starkare så en jämförelse av formaten verkar vara svår.
Revolutionerande, jag hade ingen aning om att som flesta AD-omvandlare var så dåliga att dom måste kompenseras! Från https://community.roonlabs.com/t/mqa-tidal-to-launch-mqa-hi-res-audio-streaming-in-2016/5408/29MQA makes use of non-linear sampling techniques for efficiency without compromising audible audio quality in the slightest. This is revolutionary.
MQA goes beyond digital to characterize flaws in the ADC itself, allowing for correction in a suitable (MQA-compliant) DAC. This is revolutionary.
MQA achieves an end-to-end smearing in the time domain of less than 10 microseconds, which it is now realized is critical for faithful reproduction of audio. This is an order of magnitude (10x) less than achieved by a simple, but state-of-the-art, studio system consisting of microphone, ADC, and DAC. This is revolutionary.
Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 40 gäster