Linn Keilidh

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Snillet99

Linn Keilidh

Inläggav Snillet99 » 2017-01-12 21:44

Hej!

Jag undrade om det var värt att köpa ett par Linn Keilidh högtalare. En kompis har de och han säger att de är mycket bra och jag tyckte de lät väldigt bra.
Om jag nu skulle köpa de så skulle denna förstärkare fungera till?
https://www.hifiexperience.se/produkter ... n=prisjakt

Det är en Marantz M-CR511. Och vilka sladdar behöver man till högtalarna? Är de vanliga högtalarkablar eller några äldre då högtalarna inte är jätte nya.

Tacksam för svar! :)

Användarvisningsbild
pinnen

Re: Linn Keilidh

Inläggav pinnen » 2017-01-13 08:45

Hej

Kul. Min närmsta granne som är relativt nyinflyttad och som verkar vara en trevlig prick har ett gammalt Linnsystem med dessa högtalare. Det låter helt ok med hans system men då har han iofs rätt dyr skivspelare och dyr elektronik. Allt Linn.

Högtalarna upplevde jag som rätt "varma" i ljudet med bra snärt och lättlyssnade. Det kändes som om mellanregistret var lite prio mot övrigt men om det var pga högtalarna eller övrig utrustning vet jag inte. Grannen har en tung fot till med spikes men spikarna går att skruva bort om jag förstått rätt. Jag rekommenderade honom att testa mina SD fötter. Jag har ett gäng extra :).

Jag tror nog Marantzen passar bra då högtalarna verkar lättdrivna. Köp inte högtalarna för dyrt bara. Grannen påstod att hans kostat över 10000:- och det kanske är sant nya men värdet nu är nog mer 2-4000:- med 4 som absolut max. Jag kanske har helt fel men det finns Linnkännare i forumet så dom vet bergis mer :). Jag ska även snacka lite med min granne om vad han tycker då han är en Linnfantast. Lycka till.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-01-13 13:04

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-01-20 11:42

alla Linn-högtalare från den tiden låter bättre i aktivt utförande. Kelidh kommer jag ihåg som välljudande. Dock gillade jag Kaber bättre, men de måste vara aktiva.
Keltik var länge det bästa jag hört. Men de är ju lite dyrare och krångligare.

Men det är längesen jag lyssnade på de nu. Så jag vet inte vad jag skulle tycka idag..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-01-20 12:18

Ja, nu har han ju köpt dem:

Högtalarsladdar till Linn Keilidh och Marantz NR-1506?
Snillet99 skrev:Hej har nyss köpt ett par Linn Keilidh
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Köpråd